2017-03-17, 22:05
  #12853
Medlem
prominentens avatar
Jag brukar inte kommentera järndöda kommentarer men Martens Lager är verkligen ett av de äckligaste ölen som finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Michael-ScarN
Trilla över en härlig smakrik spännande folköl
Martens Lager Frisk smak med järnsmak rekommenderas..
Citera
2017-03-17, 22:30
  #12854
Medlem
Rök öl och svart öl? vad tycker ni om dessa typer av öl?
Citera
2017-03-17, 23:18
  #12855
Medlem
Heureuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BumbiBeer
Fick beställa 3st Frootwood och 2st Lips of Faith Anne-François eftersom mitt bolag knappt får in någonting. Kommer nog köpa ett par av stoutsen senare också. Dugges/Wiper var slut på webblagret så den får jag skippa.
Därför man lägger det man vill ha i varukorgen å beställer allt samtidigt istället
Citera
2017-03-17, 23:40
  #12856
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttmästaren
Rök öl och svart öl? vad tycker ni om dessa typer av öl?

Svart öl vet jag inte riktigt vad du menar med (många öl/stilar är svarta eller nära svarta), men Bambergisk rököl kan vara riktigt trevligt. Som en essens av en charkbricka serverad i en vedeldad bastu, fast läskande.
Citera
2017-03-18, 11:54
  #12857
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryttmästaren
Rök öl och svart öl? vad tycker ni om dessa typer av öl?
Svart öl? Menar du schwarzbier, då? Det är en stil där jag har hittat väldigt få som jag tycker om. Men, Jämtlands Heaven minns jag var ganska OK, även om det nog är mer än tio år sedan jag drack den senast.

Jag håller med Feadog om att rauchbier från Bamberg kan vara underbar.

Vad tycker du om rauchbier och scwarzbier?
Citera
2017-03-18, 11:56
  #12858
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Svart öl vet jag inte riktigt vad du menar med (många öl/stilar är svarta eller nära svarta), men Bambergisk rököl kan vara riktigt trevligt. Som en essens av en charkbricka serverad i en vedeldad bastu, fast läskande.

Svart öl och rauchenbier är med största sannolikhet dom äldsta öltyperna.

Svart öl innebär egentligen att malten har rostats så hårt så att den blir mer eller mindre bränd, detta ger ett en mycket mörk öl, dock inte att förväxla med Stout eller Porter.
När ölet "uppfanns" så rostades malten naturligtvis över öppen eld, vilket gjorde malten väldigt välrostad.

Rökt öl (rauchenbier) härstammar också från det absoluta ursprunget till det vi idag kallar öl.
Malten torkades över öppen eld (kolla likheten med rökiga whiskeys där) och fick en rökighet av, ja, röken från ved och kol.

Så svart öl är bryggd på torkad och hårt rostad malt.

Rökt öl är bryggd på malt som har fått torka över öppen eld (tyvärr så fuskas det idag genom att använda smaktillsatser för att få till rökigheten.

Ett par tips på Systembolaget är den svarta ölen charlis svart och rökbärsen schlrenkerla
__________________
Senast redigerad av cdec 2017-03-18 kl. 12:23.
Citera
2017-03-18, 13:45
  #12859
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Svart öl och rauchenbier är med största sannolikhet dom äldsta öltyperna.

Svart öl innebär egentligen att malten har rostats så hårt så att den blir mer eller mindre bränd, detta ger ett en mycket mörk öl, dock inte att förväxla med Stout eller Porter.
När ölet "uppfanns" så rostades malten naturligtvis över öppen eld, vilket gjorde malten väldigt välrostad.

Rökt öl (rauchenbier) härstammar också från det absoluta ursprunget till det vi idag kallar öl.
Malten torkades över öppen eld (kolla likheten med rökiga whiskeys där) och fick en rökighet av, ja, röken från ved och kol.

Så svart öl är bryggd på torkad och hårt rostad malt.

Rökt öl är bryggd på malt som har fått torka över öppen eld (tyvärr så fuskas det idag genom att använda smaktillsatser för att få till rökigheten.

Ett par tips på Systembolaget är den svarta ölen charlis svart och rökbärsen schlrenkerla

Jag känner till hur mörk öl får sin färg. "Svart öl" återfinns inte i SHBF:s öltypsdefinitioner, så jag måste anta att det inte finns något som heter så. Om jag har fel får du hänvisa till en tillförlitlig källa (även om jag har svårt att se att det skulle finnas någon mera tillförlitlig än SHBF). Om det är Schwarzbier som menas med "svart öl" så tvivlar jag väldigt starkt på att det är en speciellt gammal ölstil då schwarzbier är underjäst och denna teknik utvecklades under mitten av 1800-talet.
Citera
2017-03-18, 22:20
  #12860
Medlem
Tandkolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Svart öl och rauchenbier är med största sannolikhet dom äldsta öltyperna.

Ett par tips på Systembolaget är den svarta ölen charlis svart och rökbärsen schlrenkerla

Ett annat tips är HaandBryggeriet Norwegian Wood som görs enligt gammal tradition, vedeldad med enbär. Dyker upp på bolaget ibland runt jul.
Citera
2017-03-19, 09:36
  #12861
Medlem
Cineastens avatar
Founders Azacca IPA kan jag verkligen rekommendera. Testade den häromdan och den var väldigt god. Mycket fylligt och fruktigt som en ipa ska vara tycker jag. Rekommenderas starkt.
Citera
2017-03-19, 18:32
  #12862
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag känner till hur mörk öl får sin färg. "Svart öl" återfinns inte i SHBF:s öltypsdefinitioner, så jag måste anta att det inte finns något som heter så. Om jag har fel får du hänvisa till en tillförlitlig källa (även om jag har svårt att se att det skulle finnas någon mera tillförlitlig än SHBF). Om det är Schwarzbier som menas med "svart öl" så tvivlar jag väldigt starkt på att det är en speciellt gammal ölstil då schwarzbier är underjäst och denna teknik utvecklades under mitten av 1800-talet.

Schwartzbier borde väl ändå finnas upptagen bland SHBF's defenitioner?
För att brygga en schwartzbier krävs inte underjäsning, så stilen har anor från innan Jesu födelse.
Citera
2017-03-19, 18:39
  #12863
Medlem
silbersteins avatar
Drack en Dugges Fresh6 på GBG beerweek (Brewers Bar) igår, det kan nog ta mig fan den bästa IPA jag någonsin druckit. Kan dock varit att var extremt färsk, och nyhumlad, var precis samma doft som när öppnar ett packet vacuumförpackade humlekottar.Vet att användes Lupulinpulver i denna bryggd istället för pellets, kanske det som var the secret sauce.
__________________
Senast redigerad av silberstein 2017-03-19 kl. 18:43.
Citera
2017-03-19, 19:15
  #12864
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Schwartzbier borde väl ändå finnas upptagen bland SHBF's defenitioner?
För att brygga en schwartzbier krävs inte underjäsning, så stilen har anor från innan Jesu födelse.
Nja, så som stiltypdefinitionen ser ut så tillåter den inte några fruktestrar, så jag tror att det inom den definitionen är svårt att brygga med en alejäst.

Men, du har rätt i att öl med rostade toner har bryggts i över två tusen år, dock inte så rena som stilen kräver.

http://www.shbf.se/oeltypsdefinitioner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in