2017-03-17, 12:30
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag skulle vilja påstå att det att det är samma personer i kortleken som innan. Tippset är anonymt och vem skulle ha vinning av att fallet får en lösning eller att än mer röra till den utredning som skett , där finns det några alternativ.
Någon som är bekant i kretsen och tycker det är fel att GM fortfarande är fri.
Pippslämnaren är GM och kan lämna detaljer som får tipset att bli trovärdigt.
Tippslämnaren är eller har varit GM närstående.
Jag skulle vilja avfärda tippset som trovärdigt och i stället lägga det som ett indicieum på redan MGM

Jag håller helt och hållet med dig på den punkten, det är ju fullkomligt uppenbart varför detta tips dyker upp "som ett brev på posten" just nu... P-A J och ev. även BÅ kan uppleva sig vara under hård press för närvarande och det här kan vara en desperat manöver.

Jag skulle inte bli förvånad om det skulle visa sig att P-A J och BÅ har varit i kontakt med varandra efter det att "Svenska fall för FBI sändes och sedan utredningen tog ny fart.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-17 kl. 13:30.
Citera
2017-03-17, 12:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidje
Jag tror också att det är samma person innan som är inblandad. Jag lutar hellre mot att det är någon bekant i kretsen som lämnat tipset. Det verkar som om tipset är trovärdigt annars skulle polisen troligtvis inte gått ut i media med det.

Trovärdigt eller inte, polisen måste ta sig an det med öppet sinnelag och gå till botten med det, allt annat vore tjänstefel, dom kan ju inte bara avfärda tipset.
Citera
2017-03-17, 12:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
(FB) Mordet på Eva Söderström, Kramfors 25 september 1987

Den där "Patrik" var väl en kille i 17-18 års åldern med missbruksproblem (amfetamin?) som ofta sågs cykla omkring i Kramfors om jag inte minns helt fel. Det finns givetvis en möjlighet att P-A J kan ha lejt honom, kanske att bruk av amfetamin i sådant fall kan vara inblandat, även P-A ska ju enligt uppgift i tråden ha köpt amfetamin av en person i Väja. P-A umgick ju dessutom ofta med yngre personer så i det fallet passar ju denne "Patrik" perfekt in på den beskrivningen.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-17 kl. 13:02.
Citera
2017-03-17, 12:59
GW Persson tror inte på dom nya tipsen, han tror inte någon mördade för 10.000 kr. Att tipsaren är anonym anser jag är ett stort bekymmer för polisen, kan lika gärna vara mördaren själv som ringt in för att förvilla utredningen ännu mer.
Citera
2017-03-17, 13:06
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sp0kplumpen
Nu är det nån som inte tillhör begåvningsreserven i Pulver City som fått en snilleblixt.

Du vet mycket väl att det här tipset inte stämmer och det är just därför som du idag dyker upp i tråden igen, för att än en gång, och nu med dessa skriverier i ryggen påpeka hur korkade vi andra är som tror att P-A J har med mordet att göra.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-17 kl. 13:11.
Citera
2017-03-17, 13:07
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tack. Äntligen ett förslag till möjligt händelseförlopp där allting faller på plats. Man kan nog betrakta fallet som uppklarat snart.

Var inte så säker på det.
Citera
2017-03-17, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Du vet mycket väl att det här tipset inte stämmer och det är endast därför som du just nu dyker upp i tråden igen för att än en gång, och nu med dessa skriverier i ryggen påpeka hur korkade vi andra är som tror att P-A J har med mordet att göra.
jag kan mkt väl tänka mig att få in Paj i dom nya uppgifterna så detta behöver inte utesluta honom alls
Citera
2017-03-17, 13:11
Medlem
Sp0kplumpens avatar
Citat:
Du vet mycket väl att det här tipset inte stämmer och det är endast därför som du just nu dyker upp i tråden igen för att än en gång, och nu med dessa skriverier i ryggen påpeka hur korkade vi andra är som tror att P-A J har med mordet att göra.

Inte sagt det men tror inte heller tipset är enligt sanningen. Misstänker att nån vill att fallet ska få uppmärksamhet i tidningarna.
Citera
2017-03-17, 13:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marpet1
jag kan mkt väl tänka mig att få in Paj i dom nya uppgifterna så detta behöver inte utesluta honom alls

Personligen så tror jag mer på GW:s dagsfärska uttalande och på Bosse och Mark's tidigare förslag om hur mordet på Eva gick till.

Varför skulle en person med kriminell bakgrund (alltså ej P-A J) leja någon eller t.o.m. några! (enligt expressen) för att mörda Eva Söderström? det här får det att låta som att hon var en för allmänheten okänd gangsterledare i västernorrlandsregionens undre värld. Vad skulle motivet i sådant fall vara?

Anstiftan till mord är högaktuellt och på tapeten för tillfället i samband med Arboga-morden och den 42-åriga kvinna som misstänkt ha planerat upp till 8 beställningsmord var av 2, nästan 3 mord verkställdes.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-17 kl. 13:32.
Citera
2017-03-17, 13:28
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
GW Persson tror inte på dom nya tipsen, han tror inte någon mördade för 10.000 kr. Att tipsaren är anonym anser jag är ett stort bekymmer för polisen, kan lika gärna vara mördaren själv som ringt in för att förvilla utredningen ännu mer.
Jag har svårt att tänka mig att gärningsmannen själv skulle ta risken att väcka upp en sedan länge avsomnad utredning. Polisen bedömer att uppgifterna är trovärdiga, och förhören med den person man nu fick tips om är väl den första utredningsåtgärden man har vidtagit på många år.
Senast redigerad av Draifos 2017-03-17 kl. 13:30.
Citera
2017-03-17, 13:28
Medlem
Citat:
Bra fråga, märkligt att dessa uppgifter kommer fram först nu efter 30 år, just i samband med att snaran börjar dras åt runt P-A J...

Det verkar som att tipsaren vill peka ut någon helt annan för att rikta misstankarna bort från P-A i ett känsligt läge. Det här kommer givetvis att ställa till en massa oreda i polisens nya utredningsarbete.

Tipsaren verkar vara anonym eftersom polisen gärna vill komma i direktkontakt med uppgiftslämnaren.

Men ibland får man en snilleblixt på sin lunchpromenad. Tänk efter! P har lämnat sitt blodprov frivilligt till polisen. Varför gör han det frivilligt? Av den enkla anledningen att han inte befann sig vid mordplatsen när mordet skedde! Han kan lämna hur mycket blodprov som helst utan att det matchar DNA från mördaren.
Frågan är bara vad det är för person som är beredd att mörda för en sådan summa.
Citera
2017-03-17, 13:38
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solento
Men ibland får man en snilleblixt på sin lunchpromenad. Tänk efter! P har lämnat sitt blodprov frivilligt till polisen. Varför gör han det frivilligt? Av den enkla anledningen att han inte befann sig vid mordplatsen när mordet skedde! Han kan lämna hur mycket blodprov som helst utan att det matchar DNA från mördaren.
Frågan är bara vad det är för person som är beredd att mörda för en sådan summa.

Man kan inte utesluta något, men man kan ju själv avgöra vad man väljer att tro på och det står givetvis var och en fritt. Jag tror att P-A mycket väl kan ha lämnat blodprov frivilligt, han var nog övertygad om att det inte fanns något som kunde bilda honom till mordet (inte minst efter den framgångsvåg där han själv hade lyckats undgå all form av granskning). Dessutom visste han innan han valde att frivilligt lämna blodprovet att alla spår på brottsplatsen hade förstörts av den nattens regn och oväder, även DNA-tekniken var dåligt utvecklad på den här tiden så den var han nog inte heller särskilt bekymrad över.

Vem vet, P-A J kanske skulle vägra att lämna ett DNA-prov i dagsläget?
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-03-17 kl. 13:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in