Citat:
Ursprungligen postat av
freshboy
Nyckelfaktorer till bostadsbubblan:
a) Flödande krediter.
Om folk får låna frikostigt, då går priserna upp.
Tänka sig. Hur mycket skulle du säga att platt-TV stigit i pris sedan 2003?
Citat:
Ursprungligen postat av
freshboy
Vad händer om köparskaran av dessa blir mindre? Hur kan valutaeffekter påverka?
Tja, om andra värdepapper framstår som mer intressanta så stiger räntan på dessa.
Det är väl ganska trivialt.
Men vad tänkt du att pensionsfonder försäkringsbolag mfl skulle välja i stället. Kanske grekiska statsobligationer? De har högre ränta ca 7% senaste jag tittade. Men vill du ha de i ditt pensionssparande i stället?
Citat:
Ursprungligen postat av
freshboy
Bolånetak, skuldkvotstak och amorteringar måste ha haft en viss effekt, men det surrar också rykten om hur kunderna och bankerna gör för att runda kraven, t.ex. bolånetaket.
Vad menar du med effekt? Det fattas något i meningen.
(Du kan nog hitta några enstaka som lyckas runda någon begränsning. Men det är ovidkommande så länge det är ett litet antal).
Citat:
Ursprungligen postat av
freshboy
b) Likviditet
Låga räntor.
Frågan är hur mycket räntorna går upp innan priserna påverkas. Jag tror att räntorna idag är så låga att marknaden klarar ganska stora (stora sett i ett 5 till 10-års perspektiv) ränteuppgångar. Jämför man hyra av nybyggt objekt jämfört med köp av likvärdig brf, är brf ibland hälften så dyrt per månad. Jag tror inte räntekostnaderna i sig kommer att bli problemet, förrän de går över 2-3, och dit är ju vägen lång.
Med dagens låga referensränta så åker bolåntagarna på att betala transaktionskostnaderna för sparkunderna. (Väldigt orättvist men hur mycket knorr i media hör vi om denna orättvisa).
Så om/när Riksbanken höjer så blir det först en omflytt av transaktionskostnaderna. Dvs så väl inlåningsränta som utlåningsränta kommer att ligga still. Det är först när referensräntan stigit så pass att räntorna på transaktionskonton stiger, som boräntorna kommer att krypa upp.
Och det kan ju dröja innan det sker. (För egen del tror jag det sker först efter att ECB börjat höja).
Citat:
Ursprungligen postat av
freshboy
Skatter.
Jag trodde efter valet 2014, och de uttalanden Borg kom med ganska snabbt därefter, att nu kommer alliansen att försöka spräcka bostadsbubblan i knät på vänsterregeringen. Detta gjorde S mycket effektivt 1991-1994, varefter S fick regera i 12 år i rad. Nu är Alliansen i sådan oordning att de inte verkar kunna sätta fokus på detta. Men skatterna kommer gå upp, delvis 2017 och bestämt 2018, vilket ju är valår; och ja mycket av detta har med "flyktingkrisen" att göra. Flyktingarna skall gå från charter och skolmatsal (=förläggningar) till egna boenden (Malmö köper BRF), a la carte och allt vad svensk socialbidragsnorm erbjuder. Det kommer inte att bli billigt.
Nja, nu gick det väldigt fel här.
* Alliansen har inget sätt att spräcka någon ihopfantiserad bostadsbubbla. Hur i all världen skulle det gå till?
* Man kan rätteligen beskylla (S) för mycket, men att ha orsakat den internationella lågkonjunkturen i början på 90-talet är inget dom ens är i närheten av att ha på samvetet.
Förvisso bidrog skattereformen som man jobbat på tillsammans med Fp i 7-9 år innan. Men den var väldigt känd i förväg. Feldt var ute i media flera ggr och talade om för folk att avdragsrätten skulle minska och att folk skulle undvika stora lån.
(S) hade hoppat över fastighetstaxeringen en gång. Det innebar att i början på 90-talet åkte "fastighetsskatten" upp med ca 100% då fastighetspriserna ökat rejält under 10 år. Men det var också känt långt i förväg.
Det man kan beskylla (S) för är att ha haft en fast växelkurs och samtidig låtit kreditexpansionen dra iväg så att RB fick ha en ganska hög ränta. Men jag skulle säga att det är mer på (S) "mental efterblivenhets-kontot". Jag tror numera att dom var för ekonomiskt hjärndöda för att fatta vad dom ställde till med. Någon förstod säkert, men blev nog tillsagd att hålla käften, eftersom denna sa något obegripligt. Och det var när lågkonjunkturen kom och andra centralbanker sänkte räntan och RB inte kunde göra det som katastrofen var ett faktum.
Visst är det riktigt att hålla (S) ansvariga för den skadan på landet. Men det var inte planerat på något sätt. Det var bara "skit bakom spakarna".
* Visst kommer (S) att höja skatterna. Men det är för att (S) består av ett otal "Mona Sahlin-slösare". Och för att kunna slösa mer behöver dom plundra mer. Det är inte konstigare än så. (Rättvis fördelningspolitik kallar dom det. Finns massor med människor som tycker att det är något bra).
Citat:
Ursprungligen postat av
freshboy
c) Slutsats.
Jag tror bostadsbubblan spricker pga omvärlden tappar förtroende för de säkerställda obligationerna, så bankernas upplåningskostnader ökar. Det uppstår problem i att ständigt blåsa upp utlåningen / penningmängden. Samtidigt tror jag att skatteökningar kommer att påverka befolkningen och minska konsumtionsutrymmet.
Alltså, lånen kommer att bli dyrare (det kommer dock inte vara pga räntehöjningar från Riksbanken) och skattehöjningar och minskad framtidstro blir det som spräcker bubblan.
[/url]
Din spekulation är således att risken i statsobligationer och säkrade bostadsobligationer (och antagligen företagsobligationer) skulle öka.
Men du berättar inte vad det är som skulle orsaka den riskökningen.
Du behöver tala om vad som ska hända. Ett kausalt förlopp.
Annars är ju detta på nivån att "Gud nedstiger på Jorden i morgon".