Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Jo, man kan ha olika synsätt på detta. När jag behöver gå in och mecka i ett system (vilket somhelst) så brukar jag byta ut slitdelar som är "lätta" att byta i samma veva. (Delar som är jobbigare att byta senare). Har fjädern gått av, och dämparen också är gammal, byter jag båda. (Samt eventuella bussningar med mera). Har man skruvat ner "hela skiten" vill man ju inte "skruva ner hela skiten igen" efter någon månad/ett år för att exempelvis dämparen är slut. Har man ett fjäderbrott, har dämparen antagligen tagit extra stryk, tänker jag.
Om det är så att man har nere "allt" så kanske det är lika bra, men nu är ju det inte fallet vid fjäderbyte. Bak går det ofta att ta fjädrarna utan att lossa nåt annat än just fjädern, fram får man ju ta fjäderbenet och då kan man förstås passa på att byta det med, tillsammans med fjäderbenslagringar. Men då handlar det om kanske 2000:- i delar per sida istället för 500:- Jobbet tar väl ca 1-1,5 timmar för båda sidor, det är således inte ekonomiskt att byta allt. Inte ens om man är tvungen att göra om jobbet ett år senare.
Dämparen tar inte extra stryk för att en fjäder är av, det sitter liksom inte ihop på det sättet.
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Om det är dyrt med dämpare? -Tja, allt är ju relativt. Beroende på ens eget ekonomiska läge, samt om det är värt att lägga ut pengar på bilen. (Bilen kanske är nära skroten ändå..).
Nya dämpare ger bättre väggrepp, bekvämare färd samt mindre däckslitage. Men det kanske inte uppskattas av alla.
Fast nä ..., nya dämpare gör inte allt det. Om de som sitter där inte har läckt så gör de sitt jobb, det är inte nån märkbar skillnad i funktion på dämpare som gått ett visst antal mil och nya. Är de trasiga ska de förstås bytas, ingen tvekan om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Rör det sig om en i övrigt "frisk bil" så skulle jag skruva in ett par nya dämpare, men det är ju jag det.
Och jag byter inte hela saker bara för att jag kan, men det är ju jag det.