2017-03-11, 16:52
Medlem
Märke det för ett par veckor sedan medan jag satt i bilen. Klev ur och stod ett par meter bakom den och tittade, och visst lutaden den lite (tillräckligt mycket för att man både märker det inne i bilen och ser det utanför. Min första tanke var att det är stötdämparen som det är fel på. Vad skulle det kunna vara?. Handlar om en Opel Corsa.

Ungefär såhär, fast möjligtvis inte lika kraftigt :

http://www.clublexus.com/forums/gx-2nd-gen-2010-present/724458-new-14-gx-rear-not-level-9.html
Senast redigerad av Vindsurfaren 2017-03-11 kl. 17:06.
Citera
2017-03-11, 16:59
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Fjäderbrott, bör isåfall åtgärdas omedelbart.
Citera
2017-03-11, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Märke det för ett par veckor sedan medan jag satt i bilen. Klev ur och stod ett par meter bakom den och tittade, och visst lutaden den lite (tillräckligt mycket för att man både märker det inne i bilen och ser det utanför. Min första tanke var att det är stötdämparen som det är fel på. Vad skulle det kunna vara?. Handlar om en Opel Corsa.

Antagligen en fjäder som gått av. Eller en fjädertallrik som knappt sitter kvar. Stötdämparen har ingen betydelse alls i princip angående höjden av bilen. Måhända om man har en gasdämpare och en bil som knappt väger något att det kan göra någon mm.

Lycka till.
Citera
2017-03-11, 17:06
Medlem
kraftfoders avatar
Farsan (bilägare sedan 60 år) råkade ut för samma sak på sin Saab 9-3. Fjäderbrott!
Saabverkstaden sa att det är opelfjädrar, de "går alltid av".

Så, det är fjäderbrott TS råkat ut för. Finns billiga (och bättre) att köpa på Biltema. För halva priset!
GM är bara skräp!
Citera
2017-03-11, 17:14
Medlem
Turbomachines avatar
Hade själv en Corsa -08 förut, den hade en fjäder gått av på.
Citera
2017-03-11, 17:36
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Ungefär såhär, fast möjligtvis inte lika kraftigt :

http://www.clublexus.com/forums/gx-2nd-gen-2010-present/724458-new-14-gx-rear-not-level-9.html

Inte stötdämpare. Den funktionen är något annat som används vid körning, inte vid stillastående.

Fjäder eller möjligen fjädertallrik är ditt problem.
Citera
2017-03-11, 23:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte stötdämpare. Den funktionen är något annat som används vid körning, inte vid stillastående.

Fjäder eller möjligen fjädertallrik är ditt problem.

Stötdämparens funktion är att dämpa stöten. Om du trycker ner bilen i ett hörn och sen släpper ska den gå upp till normalläge och stanna där. Om inte stötdämparen fanns där skulle bilen först fjädra upp över normalläget och sen fjädra tillbaks ner förbi normalläget o.s.v.

En tub med olja och en kolv med ventiler är hela hemligheten. Den är det nog inte.
Citera
2017-03-12, 07:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Stötdämparens funktion är att dämpa stöten. Om du trycker ner bilen i ett hörn och sen släpper ska den gå upp till normalläge och stanna där. Om inte stötdämparen fanns där skulle bilen först fjädra upp över normalläget och sen fjädra tillbaks ner förbi normalläget o.s.v.

En tub med olja och en kolv med ventiler är hela hemligheten. Den är det nog inte.

Ja, det var ju precis det jag sa.
Citera
2017-03-12, 08:12
Medlem
Behöver detta akut åtgärdas?. Jag har inte märkt av någon skillnad i själva körningen.
Citera
2017-03-12, 11:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Behöver detta akut åtgärdas?. Jag har inte märkt av någon skillnad i själva körningen.
En polare råkade ut för att en brusten fjäder åkte in i ena framdäcket som då låstes fullständigt. Hade han inte varit jäkligt alert där och styrt emot så kunde han lätt ha åkt i diket eller krockat beroende på vilken sida det var. Fjäderbrott behöver inte vara jättefarligt men det kan vara det och då du inte verkar veta läget så se till att fixa det snabbt.
Citera
2017-03-12, 22:52
Medlem
CygneRouges avatar
Citat:
Bilen blir garanterat underkänd på besiktningen. Chansen är ungefär noll att besiktningsmannen missar detta.

Har du fjäderbrott så blir hjulinställningen fel och då tuggar bilen däck.
Citera
2017-03-13, 00:48
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det var ju precis det jag sa.

Visst, men det gäller att försöka få TS att förstå varför det inte är det.
Det tycker jag att jag lyckades med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in