2017-03-16, 13:21
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Nu har jag specialstuderat klippen där läckan kliver in i Davors bil, jag blir inte riktigt klok på det. När man ser skuggan på väggen känns rörelsemönstret som en man. När personen sedan kliver in i bilen och man ser skorna så ser det ut som en kvinna. Man ser även håret, och det ser möjligen ut som Magnus, sen ser man profilen, ser också möjligen ut som Magnus.

Vid nästa möte så kliver läckan in i baksätet. Man ser huvudet skymta framför kameran och man ser håret -ser definitivt ut som en kvinna, definitivt ingen korthårig. Dessutom hörs en utandning som låter mer som en kvinna än en man. Skulle kunna vara Tina. Logiken i serien talar emot Björn som jag trodde på först, jag tror man kan avskriva honom.

Jag funderar på om det kan vara fler läckor än en, kanske en konspiration i polisledningen... Nej ingen lätt nöt att knäcka det här.
Citera
2017-03-16, 13:29
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holgerson
Jag har omvärderat min teori helt. Från att vara stensäker på att läckan tillhör någon av kvinnorna på stationen, och lika säker på att Davor inte haft någon koll på att Chippen är råttan, till att nu vara lika stensäker på att det är Björn som är läckan och att Davor haft koll hela tiden. De två faktorerna samspelar och gör teorin mer trovärdig.

Alltså; Björn har varit m-izas insider under en längre tid. Genom Sven har han fått reda på att det finns en infiltratör. Björn vet först inte vem, men detta avslöjas ju av Sven under tortyr. Då vet alla vem det handlar om. Här ser Davor OCH Björn en god möjlighet att göra verklighet av operation Krajina. Genom att ha kontroll över tjallaren och gång på gång desinformera den inre kabinetten, samtidigt som man successivt gör honom mer och mer insyltad i operationen och till en allt viktigare del av familjen, får Christian och resten av insidergruppen (förutom Björn, då) att känna sig säker på att det är dem som har greppet och inte tvärtom. Det viktiga för Björn här är att låta Christian omedvetet desinformera kabinetten utan att Björn behöver göra något som på något sätt skulle kunna rikta misstankar mot honom själv. Davor är till exempel (givetvis) med på att Björn "av misstag" sätter dit Stefan på basketmatchen. Zvonomir och Jovan är helt ovetandes. Det är, precis som någon skrev tidigare, en nödvändighet efter att Stefan luskat ut för mycket om Christian.

Det är så självklart ju mer man tänker på det. Björn, den godhjärtade moralisten. Han som misstänker alla. Han som mer än något annat vill få fast Svens mördare. I stället för att vilseleda ledningen med att det är motorcykelgänget, så gör han ju en dubbelfint. Han förbigår detta och börjar direkt rikta misstankarna mot Davor och c.o internt. Men det gör ju ingenting, eftersom att de redan har allt under kontroll med Christian. De lurar skjortan av allihop.

Polischefens inblandning är långsökt. Den enda anledningen till att han vill att den blonda polisen han ligger med (glömt karaktärens namn) ska tagga ner med uppgifterna om läcka är ju att det enda han vill är att få en mördare och polisiärt stänga utredningen. Vem det FAKTISKT är spelar ingen roll för polischefen. Allt är politik, han vill bara få ett namn. Inget tjafs.

Hur förklarar du att Björn var den som riktade sökandet mot Mimica? Jag tror mest på Tina i nuläget som bland mycket annat ville gripa Majmun så fort som möjligt samtidigt som hon viftade bort "Krajina". Hon har från början verkat vilja få bort fokus från Mimica.

En grej till jag kom på: När Mobsters skulle möta Mimica så skickades samtliga ut för att följa efter Mobsters, Tina var noga med att få ut Björn och Hanna på den jakten också. Hon visste naturligtvis att Christian skulle informera om vad som var på gång och att B&H skulle hjälpa Mobsters att komma undan. Resultatet blev ett möte mellan M&M helt under radarn för det "yttre kabinettet".
Senast redigerad av Ansar-al-Bundy 2017-03-16 kl. 13:41.
Citera
2017-03-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ansar-al-Bundy
Nu har jag specialstuderat klippen där läckan kliver in i Davors bil, jag blir inte riktigt klok på det. När man ser skuggan på väggen känns rörelsemönstret som en man. När personen sedan kliver in i bilen och man ser skorna så ser det ut som en kvinna. Man ser även håret, och det ser möjligen ut som Magnus, sen ser man profilen, ser också möjligen ut som Magnus.

Vid nästa möte så kliver läckan in i baksätet. Man ser huvudet skymta framför kameran och man ser håret -ser definitivt ut som en kvinna, definitivt ingen korthårig. Dessutom hörs en utandning som låter mer som en kvinna än en man. Skulle kunna vara Tina. Logiken i serien talar emot Björn som jag trodde på först, jag tror man kan avskriva honom.

Jag funderar på om det kan vara fler läckor än en, kanske en konspiration i polisledningen... Nej ingen lätt nöt att knäcka det här.

Man har med all säkerhet använt någon okänd statist så inte tittarna direkt skulle känna igen personen.
Citera
2017-03-16, 18:17
Medlem
mishimas avatar
Har fått se sista avsnittet.

Avslöjar inget viktigt, men...

Citera
2017-03-16, 18:34
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikitalord
Man har med all säkerhet använt någon okänd statist så inte tittarna direkt skulle känna igen personen.
Bättre om de ansträngt sig lite vid klippbordet istället så att absolut ingen sådan info kom med.
Att ha med en statist för att lura tittarna är nästan lika dumt som att ändra logiken så att tittarna inte skall fatta vad det handlar om.
Citera
2017-03-16, 20:07
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

hur varför
Citera
2017-03-16, 21:48
Medlem
utforskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
hur varför
Lägg sådana svar inom spoiler, jag vill inte veta..
Citera
2017-03-17, 23:25
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

Det är väl inget som säger att det var rätt skådis i den scenen. Det kan ju ha varit vilken stand-in som helst.
Citera
2017-03-17, 23:55
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det är väl inget som säger att det var rätt skådis i den scenen. Det kan ju ha varit vilken stand-in som helst.
Om du läser tråden så har jag kommenterat det redan.
Citera
2017-03-17, 23:58
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Om du läser tråden så har jag kommenterat det redan.

Såg det nu, men det var ingen vidare kommentar. Finns ingen anledning att använda en skådis om det inte behövs.

Citera
2017-03-18, 00:21
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Såg det nu, men det var ingen vidare kommentar. Finns ingen anledning att använda en skådis om det inte behövs.

Ja, du. Det står dig fritt att tycka vad du vill om mina kommentarer. Den film du refererar till är från 1960, det är 57 år sedan.

Vad är nästa steg? Att slänga in Johan Hedenberg med peruk som Björn i nån scen därför att Magnus Krepper är ledig den dan?
Senast redigerad av Ansar-al-Bundy 2017-03-18 kl. 00:26. Anledning: Hedenberg heter han...
Citera
2017-03-18, 00:31
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ja, du. Det står dig fritt att tycka vad du vill om mina kommentarer. Den film du refererar till är från 1960, det är 57 år sedan.

Vad är nästa steg? Att slänga in Johan Hedenberg med peruk som Björn i nån scen därför att Magnus Krepper är ledig den dan?

Det var ett exempel av otaliga. Självklart används inte en skådis när han inte behövs. Man behöver inte gå full Ed Wood som du föreslår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in