Citat:
Ursprungligen postat av
Holgerson
Jag har omvärderat min teori helt. Från att vara stensäker på att läckan tillhör någon av kvinnorna på stationen, och lika säker på att Davor inte haft någon koll på att Chippen är råttan, till att nu vara lika stensäker på att det är Björn som är läckan och att Davor haft koll hela tiden. De två faktorerna samspelar och gör teorin mer trovärdig.
Alltså; Björn har varit m-izas insider under en längre tid. Genom Sven har han fått reda på att det finns en infiltratör. Björn vet först inte vem, men detta avslöjas ju av Sven under tortyr. Då vet alla vem det handlar om. Här ser Davor OCH Björn en god möjlighet att göra verklighet av operation Krajina. Genom att ha kontroll över tjallaren och gång på gång desinformera den inre kabinetten, samtidigt som man successivt gör honom mer och mer insyltad i operationen och till en allt viktigare del av familjen, får Christian och resten av insidergruppen (förutom Björn, då) att känna sig säker på att det är dem som har greppet och inte tvärtom. Det viktiga för Björn här är att låta Christian omedvetet desinformera kabinetten utan att Björn behöver göra något som på något sätt skulle kunna rikta misstankar mot honom själv. Davor är till exempel (givetvis) med på att Björn "av misstag" sätter dit Stefan på basketmatchen. Zvonomir och Jovan är helt ovetandes. Det är, precis som någon skrev tidigare, en nödvändighet efter att Stefan luskat ut för mycket om Christian.
Det är så självklart ju mer man tänker på det. Björn, den godhjärtade moralisten. Han som misstänker alla. Han som mer än något annat vill få fast Svens mördare. I stället för att vilseleda ledningen med att det är motorcykelgänget, så gör han ju en dubbelfint. Han förbigår detta och börjar direkt rikta misstankarna mot Davor och c.o internt. Men det gör ju ingenting, eftersom att de redan har allt under kontroll med Christian. De lurar skjortan av allihop.
Polischefens inblandning är långsökt. Den enda anledningen till att han vill att den blonda polisen han ligger med (glömt karaktärens namn) ska tagga ner med uppgifterna om läcka är ju att det enda han vill är att få en mördare och polisiärt stänga utredningen. Vem det FAKTISKT är spelar ingen roll för polischefen. Allt är politik, han vill bara få ett namn. Inget tjafs.
Hur förklarar du att Björn var den som riktade sökandet mot Mimica? Jag tror mest på Tina i nuläget som bland mycket annat ville gripa Majmun så fort som möjligt samtidigt som hon viftade bort "Krajina". Hon har från början verkat vilja få bort fokus från Mimica.
En grej till jag kom på: När Mobsters skulle möta Mimica så skickades samtliga ut för att följa efter Mobsters, Tina var noga med att få ut Björn och Hanna på den jakten också. Hon visste naturligtvis att Christian skulle informera om vad som var på gång och att B&H skulle hjälpa Mobsters att komma undan. Resultatet blev ett möte mellan M&M helt under radarn för det "yttre kabinettet".