Citat:
Ursprungligen postat av
RudyardKipling
Batra har tappat var fjärde väljare sedan valet. Ärkesvinet och landsförrädaren Reinfeldt gjorde så att M tappade var tredje mellan 2010 och 2014.
Vet inte hur många S tappat egentligen men det kan nog vara mellan var fjärde upp till varannan(!) S-väljare.
Någonstans ska alla ta vägen. KD, L och MP dammsuger ju inte precis marknaden.
Vad jag menade var, kommer M och L att kopiera SDs politik för att sedan "vinna en seger" (läs: gå tillbaka mindre än förväntat) varpå detta basuneras ut som att populismen är besegrad i Sverige?
Situationen med SDs plats vid skampålen i media är ju det som skiljer. Trots sina extrema åsikter är inte Geert lika tabu. Jag tror att AKB försöker sig på samma sak som Rutte, men att hon kommer misslyckas p.g.a. media. Det tar för lång tid att vända det fartyget. Peter Wololodarski & co kommer att predika att SD=Auschwitz ända fram till valdagen, vilket innebär att inget parti kan röra vid SD utan att genomlida samma fall som M nyligen haft. Kort sagt har man målat in sig i ett hörn.
Sedan finns ju förstås möjligtheten att Ruttes nya positioner bara är bluff och båg, ifall han sätter sig i en regering med D66 och GL och vänder om helt sin nya hårda inställning. Då kommer väljarna att flöda tillbaka till PVV - jag skulle t.o.m. säga att VVD riskerar samma fall som PvdA haft i detta val. PvdAs resultat visar ju om något att en regnbågsregering med alla utom SD efter nästa val är helt omöjlig, ifall SDs siffror håller i sig.
Man kan tro att europeiska länder har det mesta gemensamt, men den senaste tidens händelser visar i min mening att media har skapat ett helt annat debattklimat i Sverige, som inte återfinns någon annanstans i Europa, möjligtvis i Tyskland. Moderaterna gör bäst i att anpassa sin strategi efter Sverige, eller så kommer SD att fortsätta sin frammarsch obehindrat.