2017-03-16, 13:34
  #54373
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Som sagt 22,2 i Inizio är tangerat rekord. Nu är vi tillbaka på samma nivå som i december '15 och januari '16. Då tror jag SD:s siffror var en aning uppblåsta (i förhållande till Inizios vanliga nivå) - vissa människor kan ha uppgivit SD i ren frustration. Dagens siffror är nog betydligt mer gedigna och stabila även om man får lägga på några procentenheter.

Ja de här siffrorna utgör ett rejält avstamp inför valet om 18 månader. Spännande att se om vi då når 35 procent.
2017-03-16, 13:43
  #54374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Om någon ringer din telefon vet de automatiskt vem du är ifall du inte har dolt nummer, dessutom tvingas du prata så att andra kan höra när du svara på frågor.

Dessutom ringer det i Telefonen och någon säger att det är Demoskop som undrar vilket parti du skulle rösta på så finns inget enkelt sätt att vara säker på att det inte egentligen är Expressen eller EXPO som ringer.

Då man svarar på YouGov ser man ju i alla fall att man tittar på rätt webbsida. Det handlar inte bara om att vara anonym utan man har en chans att kontrollera att man verkligen svarar till rätt person.

Skulle själv aldrig bara svara på några frågor till någon som försöker ringa till mig. Det gäller inte bara OI utan även bolag som frågar om mitt elavtal eller som undrar vilken bredbandsleverantör jag har.
2017-03-16, 13:51
  #54375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Ja de här siffrorna utgör ett rejält avstamp inför valet om 18 månader. Spännande att se om vi då når 35 procent.

35% blir nog inte aktuellt innan nästa mandatperiod.

Det ska till att SD river alla murar i moderata storstadskommuner och lyckas storartat i Norrland med att locka socialdemokratiska väljare.

Socialdemokratiska väljare i Örnsköldsvik och moderata väljare i Sollentuna tenderar tyvärr att vara alltför präglade av att man röstar som man alltid gjort pga tradition. Det är en del av deras DNA, deras identitet och livsstil att vara lojala mot deras partier. Det är verkligen inte lätt att omvända de här människorna när deras tro på deras partier sitter så djupt.
2017-03-16, 14:12
  #54376
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
VVD lyckades "vinna" med bara ca 10 förlorade mandat genom att i stort sett kopiera Geerts retorik och sakfrågor, medan Geert själv flyttade sig ännu längre ut på kanten.

Folk har röstat på Geerts politik, men på andra partier. Detta kan omöjligen ses som en seger för etablissemanget. Ifall VVD skulle gå ifrån sin nya hårda, invandringsfientliga retorik skulle väljarna flockas tillbaka till PVV igen.

Frågan är dock, är det detta vi kommer att börja se i Sverige?

Batra har tappat var fjärde väljare sedan valet. Ärkesvinet och landsförrädaren Reinfeldt gjorde så att M tappade var tredje mellan 2010 och 2014.

Vet inte hur många S tappat egentligen men det kan nog vara mellan var fjärde upp till varannan(!) S-väljare.

Någonstans ska alla ta vägen. KD, L och MP dammsuger ju inte precis marknaden.



Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
35% blir nog inte aktuellt innan nästa mandatperiod.

Det ska till att SD river alla murar i moderata storstadskommuner och lyckas storartat i Norrland med att locka socialdemokratiska väljare.

Socialdemokratiska väljare i Örnsköldsvik och moderata väljare i Sollentuna tenderar tyvärr att vara alltför präglade av att man röstar som man alltid gjort pga tradition. Det är en del av deras DNA, deras identitet och livsstil att vara lojala mot deras partier. Det är verkligen inte lätt att omvända de här människorna när deras tro på deras partier sitter så djupt.

Vem vet? Läs vad Björklund sa 2014. Det känns ju ännu mer realistiskt idag.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/bjorklund-stanger-inte-dorren-for-samarbete-men-kan-ga-emot-om-budgeten

Citat:

Talmannen ska i dag träffa partiledarna för samtal kring hur riksdagens framtid ska se ut. Alliansen och de rödgröna har ett flertal samarbetspunkter i dag, bland annat kring friskolan och migrationsuppgörelsen, som Björklund hoppas att Stefan Löfven kommer att hedra och inte ”passa på att skruva längre åt vänster”.

Han ser en möjlighet att sträcka ut en hand när det gäller till exempel energi och infrastruktur, och stänger inte dörren för att samarbeta i enskilda frågor.

Men några tydligare besked kommer inte från FP-ledaren, tvärtom varnar han för att de olika blocken smälter samman allt för mycket.

– Om det är så att alla partier sluter sig samman, utom SD. Då finns det, när vi går till val nästa gång, bara ett oppositionsparti. Då tror jag vi bäddar för att de får 35 procent.

– Sverige måste ha en stark borgerlig opposition i det här läget.


2017-03-16, 14:27
  #54377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68
Anna Kinberg Batra har redan öppnat upp dörren på glänt för Jimmie Åkesson snart står den vidöppen om AKB vill vara vice statsminister 2018-2022.
Folk som röstar på SD tror i allmänhet inte att de röstar på Åkesson som statsminister. Hade det funnits en sådan fara så tror jag det skulle vara en effektiv broms för vidare opinionsframgångar.

Jag tror SD kommer att landa över 30 procent i nästa val men det beror just på att det inte går att se ett läge där Åkesson blir nästa statsminister.
2017-03-16, 14:29
  #54378
Medlem
Rosteres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Batra har tappat var fjärde väljare sedan valet. Ärkesvinet och landsförrädaren Reinfeldt gjorde så att M tappade var tredje mellan 2010 och 2014.

Vet inte hur många S tappat egentligen men det kan nog vara mellan var fjärde upp till varannan(!) S-väljare.

Någonstans ska alla ta vägen. KD, L och MP dammsuger ju inte precis marknaden.

Vad jag menade var, kommer M och L att kopiera SDs politik för att sedan "vinna en seger" (läs: gå tillbaka mindre än förväntat) varpå detta basuneras ut som att populismen är besegrad i Sverige?

Situationen med SDs plats vid skampålen i media är ju det som skiljer. Trots sina extrema åsikter är inte Geert lika tabu. Jag tror att AKB försöker sig på samma sak som Rutte, men att hon kommer misslyckas p.g.a. media. Det tar för lång tid att vända det fartyget. Peter Wololodarski & co kommer att predika att SD=Auschwitz ända fram till valdagen, vilket innebär att inget parti kan röra vid SD utan att genomlida samma fall som M nyligen haft. Kort sagt har man målat in sig i ett hörn.

Sedan finns ju förstås möjligtheten att Ruttes nya positioner bara är bluff och båg, ifall han sätter sig i en regering med D66 och GL och vänder om helt sin nya hårda inställning. Då kommer väljarna att flöda tillbaka till PVV - jag skulle t.o.m. säga att VVD riskerar samma fall som PvdA haft i detta val. PvdAs resultat visar ju om något att en regnbågsregering med alla utom SD efter nästa val är helt omöjlig, ifall SDs siffror håller i sig.

Man kan tro att europeiska länder har det mesta gemensamt, men den senaste tidens händelser visar i min mening att media har skapat ett helt annat debattklimat i Sverige, som inte återfinns någon annanstans i Europa, möjligtvis i Tyskland. Moderaterna gör bäst i att anpassa sin strategi efter Sverige, eller så kommer SD att fortsätta sin frammarsch obehindrat.
2017-03-16, 14:34
  #54379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vem vet? Läs vad Björklund sa 2014. Det känns ju ännu mer realistiskt idag.

http://www.svt.se/nyheter/val2014/bjorklund-stanger-inte-dorren-for-samarbete-men-kan-ga-emot-om-budgeten

Jag hoppas det blir så. Lite därför jag tyckte om DÖ, eftersom sådana typer av sammanslutningar är dömda att misslyckas.

Det skulle även vara bra om KD ligger såpass dåligt till innan valet att väljare börjar ge upp hoppet om att de ska stanna kvar. Då har SD chans att plocka tiotusentals röster bara där.
2017-03-16, 15:04
  #54380
Medlem
8711s avatar
Inizio, Mars:

Sverigedemokraterna 22,2%!!! Tangerat rekord och med stor marginal näst största parti!

Mycket bra!!
2017-03-16, 15:12
  #54381
Medlem
8711s avatar
Inizio, Mars:

S 25,7% (+0,7)
V 7,1% (-0,2)
Mp 3,1% (-0,6)

SD 22,2%!! (+0,7) Tangerat rekord och klart näst största parti!!

M 17,6% (-2,2)
C 12,1% (+1,2)
L 4,7% (-0,7)
Kd 4,0% (-0,2)

Härligt med så höga siffror och tangerat rekord för Sverigedemokraterna. Härligt med ett kraftigt försvagat M och ett miljömuppsparti på 3,1%! Härliga tider!!
2017-03-16, 15:12
  #54382
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68

Anna Kinberg Batra har redan öppnat upp dörren på glänt för Jimmie Åkesson snart står den vidöppen om AKB vill vara vice statsminister 2018-2022.



AKB har kanske öppnat dörren och att SD möjliggör för M att utse en vice statsminister är måhända en korrekt prognos.

Sannolikt är dock dessbättre ABK redan utbytt - kraftigt minskat opinionsstöd och överlevnadsinstinkterna för M torde ha gjort sig gällande...

2017-03-16, 15:53
  #54383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rostere
Situationen med SDs plats vid skampålen i media är ju det som skiljer. Trots sina extrema åsikter är inte Geert lika tabu. Jag tror att AKB försöker sig på samma sak som Rutte, men att hon kommer misslyckas p.g.a. media. Det tar för lång tid att vända det fartyget. Peter Wololodarski & co kommer att predika att SD=Auschwitz ända fram till valdagen, vilket innebär att inget parti kan röra vid SD utan att genomlida samma fall som M nyligen haft. Kort sagt har man målat in sig i ett hörn.

Har försökt förklara Polens politik att konsekvent mota bort negern och araben i andra trådar.
Detta beror givetvis på lärdomar man gjort från Auschwitz, att några MENA-individer ej är välkomna.
Man vet vilka fasor mångkultur alltid leder till, så inga negrer, araber eller afghaner här inte!
Däremot är hittills ca 1 miljon ukrainare välkomna!

När folk inser det här om Auschwitz, kommer detta istället gynna SD!
__________________
Senast redigerad av Hultabultan 2017-03-16 kl. 16:13.
2017-03-16, 16:09
  #54384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkz
35% blir nog inte aktuellt innan nästa mandatperiod.

Det ska till att SD river alla murar i moderata storstadskommuner och lyckas storartat i Norrland med att locka socialdemokratiska väljare.

Socialdemokratiska väljare i Örnsköldsvik och moderata väljare i Sollentuna tenderar tyvärr att vara alltför präglade av att man röstar som man alltid gjort pga tradition. Det är en del av deras DNA, deras identitet och livsstil att vara lojala mot deras partier. Det är verkligen inte lätt att omvända de här människorna när deras tro på deras partier sitter så djupt.

Visst har m och s kärnväljare, men resten inser att invandring och kriminalitet är problem som 7-klövern ställt till med och inte förmått lösa. Bägge partierna faller ju som en sten och för s ter sig numera Tobbler(M)onas siffror som en hägring, och Juholts som nästan omöjliga att uppnå.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in