Citat:
Ursprungligen postat av
Undrande1967
Varför frågade då Gud Adam, vem som talat om att de var nakna. Eftersom de var de enda människorna på jorden, så kunde ingen person sagt det till dem.
Samvetet talade om det för honom.
När vi försöker gömma oss för någons ansikte, beror det ofta på ett plågat samvete, som orsakar fruktan och skam.
Du känner till denna känsla.
Adam kände det på det sättet, när han svarade Gud: ”Jag hörde dig i lustgården; då blev jag förskräckt, eftersom jag är naken; därför gömde jag mig.”
Att känna sig förskräckt och önska gömma sig är en sak, men att känna ånger och söka återställa ett gott förhållande är någonting helt annat. Inte vid något tillfälle fanns det någon antydan till detta hos Adam eller hos hans hustru.
Naturligtvis beklagade de bittert resultatet av sin gärning, men de gav inte uttryck åt beklagande av själva gärningen eller skam över den.
Vad bestod deras orätta gärning i? —
1 Moseboken 3:8, 10
8 Senare hörde de Jehova Guds röst då han vandrade i trädgården under den del av dagen då det blåste en bris, och mannen och hans hustru gömde sig för Jehova Guds ansikte bland träden i trädgården.
10 Till slut svarade han: ”Jag hörde din röst i trädgården, men jag blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig.”