2017-03-16, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande1967
Varför frågade då Gud Adam, vem som talat om att de var nakna. Eftersom de var de enda människorna på jorden, så kunde ingen person sagt det till dem.

Samvetet talade om det för honom.

När vi försöker gömma oss för någons ansikte, beror det ofta på ett plågat samvete, som orsakar fruktan och skam.
Du känner till denna känsla.
Adam kände det på det sättet, när han svarade Gud: ”Jag hörde dig i lustgården; då blev jag förskräckt, eftersom jag är naken; därför gömde jag mig.”

Att känna sig förskräckt och önska gömma sig är en sak, men att känna ånger och söka återställa ett gott förhållande är någonting helt annat. Inte vid något tillfälle fanns det någon antydan till detta hos Adam eller hos hans hustru.

Naturligtvis beklagade de bittert resultatet av sin gärning, men de gav inte uttryck åt beklagande av själva gärningen eller skam över den.

Vad bestod deras orätta gärning i? —

1 Moseboken 3:8, 10
8 Senare hörde de Jehova Guds röst då han vandrade i trädgården under den del av dagen då det blåste en bris, och mannen och hans hustru gömde sig för Jehova Guds ansikte bland träden i trädgården.
10 Till slut svarade han: ”Jag hörde din röst i trädgården, men jag blev rädd, eftersom jag är naken, och så gömde jag mig.”
2017-03-16, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Kommer du hitta Allah om du söker?
Och detta har inget med tråden att göra ....

Nej man hittar den ende sanne Guden.
2017-03-16, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Nej man hittar den ende sanne Guden.
Det säger dom som tror på andra gudar också. Du är bara en i mängden av människor som tror på något utan riktiga belägg/bevis.
2017-03-16, 13:18
Medlem
Citat:
Du kan arbeta för att ändra Sveriges lag. Du kan engagerar dig och försöka ändra saker. Så sluta med falska analogier. Du kan även flytta.

Det är ingen falsk analogi, dom som bor i Sverige måste lyda svenska lagar, det finns inget mellanting. Att som enskild individ försöka ändra Sveriges lagar till att t.ex. att man får köra 120 km/h på en 70 väg är ganska dömd att misslyckas, man är tvungen att underordna sig dom svenska lagarna ändå.

Dessutom, hur enkelt är det för en som är fattig att flytta ifrån Sverige? Och det förskjuter bara problemet, du måste följa lagarna i det landet du flyttar till.

Det existerar inget land idag där alla kan bestämma själva hur dom vill, den möjligheten fanns förut, innan andra människor flyttade in.

Citat:
Du vill också vara utan någons Gud, tänk på det. Gillar du tanken på att behöva lyda en gud du inte tror på?

I den nya ordningen så vet du att Gud existerar, du behöver inte tro. Och ja, du måste då underordna dig Guds lagar i den "nation" som han bygger.

Om du hatar ett evigt liv utan sjukdomar och död, om du hatar att själv kunna bestämma vad du vill arbeta med idag, istället för att du är tvungen att gå till ett jobb som du kanske egentligen inte trivs med, ja då kan du göra uppror mot Gud och dö och aldrig mer uppväckas. Som det är nu, så dör du ändå.
Senast redigerad av ttsp 2017-03-16 kl. 13:20.
2017-03-16, 13:19
Bannlyst
Citat:
Det säger dom som tror på andra gudar också. Du är bara en i mängden av människor som tror på något utan riktiga belägg/bevis.

Tja dom som tror på träd och mumbojumbo brukar ofta bära på ett hat mot Gud inombords, de är fulla av lust, avgudadyrkan, egoism, självexaltation osv.
2017-03-16, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det är ingen falsk analogi, dom som bor i Sverige måste lyda svenska lagar, det finns inget mellanting. Att som enskild individ försöka ändra Sveriges lagar till att t.ex. att man får köra 120 km/h på en 70 väg är ganska dömd att misslyckas, man är tvungen att underordna sig dom svenska lagarna ändå.

Dessutom, hur enkelt är det för en som är fattig att flytta ifrån Sverige? Och det förskjuter bara problemet, du måste följa lagarna i det landet du flyttar till.

Det existerar inget land idag där alla kan bestämma själva hur dom vill, den möjligheten fanns förut, innan andra människor flyttade in.

I den nya ordningen så vet du att Gud existerar, du behöver inte tro. Och ja, du måste då underordna dig Guds lagar i den "nation" som han bygger.

Om du hatar ett evigt liv utan sjukdomar och död, om du hatar att själv kunna bestämma vad du vill arbeta med idag, istället för att du är tvungen att gå till ett jobb som du kanske egentligen inte trivs med, ja då kan du göra uppror mot Gud och dö och aldrig mer uppväckas. Som det är nu, så dör du ändå.
Det är en falsk analogi eftersom vi inte diskuterade lagar, vi diskuterade fri vilja och varför jag ska drabbas av vad Adam gjorde.
2017-03-16, 13:24
Medlem
Citat:
Tja dom som tror på träd och mumbojumbo brukar ofta bära på ett hat mot Gud inombords, de är fulla av lust, avgudadyrkan, egoism, självexaltation osv.
Hatar du många av dom gudar du inte tror på?
2017-03-16, 13:26
Bannlyst
Citat:
Hatar du många av dom gudar du inte tror på?

Om du sökte Gud helhjärtat skulle du förstå - jag kan inte bevisa nåt. Jag kan bara konstatera och jag är övertygad om att det finns 1 Gud och han överensstämmer med Bibeln och ingen annan helig bok.

Jag hatar alla s.k. "gudar" som förespråkar förstörelse av livet.
2017-03-16, 13:33
Medlem
Citat:
Om du sökte Gud helhjärtat skulle du förstå - jag kan inte bevisa nåt. Jag kan bara konstatera och jag är övertygad om att det finns 1 Gud och han överensstämmer med Bibeln och ingen annan helig bok.

Jag hatar alla s.k. "gudar" som förespråkar förstörelse av livet.
Du går i samma fälla som många fanatiker gör. Tror man inte på Gud, så är det för att man hatar Gud.
Ganska vanligt bland dom lite mer kristna länderna, typ USA. Där hatar ateister Gud, eller är vilseledda av djävulen. Eller kanske rent av är djävulen. Ja, det är komiskt.
2017-03-16, 13:36
Bannlyst
Citat:
Du går i samma fälla som många fanatiker gör. Tror man inte på Gud, så är det för att man hatar Gud.
Ganska vanligt bland dom lite mer kristna länderna, typ USA. Där hatar ateister Gud, eller är vilseledda av djävulen. Eller kanske rent av är djävulen. Ja, det är komiskt.

Fast det var inte vad jag sa - jag tror inte att du hatar Gud till exempel. Men vissa ateister gör det.

Men dessa som dyrkar Buddha eller andra avgudar, är ofta personer som, när man diskuterar med dem, har väldigt svårt att vara ödmjuka på det där sättet som krävs för att hitta den ende sanne Guden.
2017-03-16, 13:36
Medlem
Citat:
Det är en falsk analogi eftersom vi inte diskuterade lagar, vi diskuterade fri vilja och varför jag ska drabbas av vad Adam gjorde.

Det har med saken att göra, därför ingen falsk analogi.

Adam var tvungen att följa Guds lagar, när han inte ville det(fri vilja) så fanns det konsekvenser, på liknande sätt som det finns konsekvenser om man inte vill följa svenska lagar. Konsekvensen för Adam var att han inte längre skulle få tillgång till livets träd och paradiset, utan han fick klara sig själv.

Du behöver inte drabbas av Adams synd om du underordnar dig Gud och åberopar Jesu offer, men jag antar att du inte vill underordna dig Gud? Då får det konsekvenser.
2017-03-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det har med saken att göra, därför ingen falsk analogi.

Adam var tvungen att följa Guds lagar, när han inte ville det(fri vilja) så fanns det konsekvenser, på liknande sätt som det finns konsekvenser om man inte vill följa svenska lagar. Konsekvensen för Adam var att han inte längre skulle få tillgång till livets träd och paradiset, utan han fick klara sig själv.

Du behöver inte drabbas av Adams synd om du underordnar dig Gud och åberopar Jesu offer, men jag antar att du inte vill underordna dig Gud? Då får det konsekvenser.
Om jag bryter mot Svensk lag, är det då rätt att alla människor, i all framtid, ska lida för det?
Så, nu blev analogin riktig. Varsågod ....

Om jag vill underordna mig Gud eller inte, har inte så mycket med saken att göra. Jag tror ju inte på Gud, så jag kan inte göra det valet än. När jag tror på Gud (att han existerar), då kan jag göra det valet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in