2017-03-16, 12:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varjverumxx
Adam var en människa med fri vilja,

Mycket lustig version du har av "fri vilja": Rätten till att lyda order för annars .....
2017-03-16, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Mycket lustig version du har av "fri vilja": Rätten till att lyda order för annars .....

Tja har du ingen fri vilja bara för att du kan bli straffad om du gör något fel?
2017-03-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Tja har du ingen fri vilja bara för att du kan bli straffad om du gör något fel?
Beror på. Har jag fri vilja och kan välja att Adams synd inte ska gälla mig?
2017-03-16, 12:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Inte i min definition av fri vilja. Däremot kan det ju finns grader av delvis fri vilja.
2017-03-16, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Beror på. Har jag fri vilja och kan välja att Adams synd inte ska gälla mig?

Nej på samma sätt som jag inte kan välja att Sveriges rikes lag inte ska gälla mig - vi är underordnade naturlagar, moraliska lagar etc. Gud har ett syfte med världen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Inte i min definition av fri vilja. Däremot kan det ju finns grader av delvis fri vilja.

Okej då vill du vara helt fri - alltså totalt utan Gud. Jag själv tycker det låter skrämmande, jag gillar tryggheten, att Gud finns som håller i spakarna.
2017-03-16, 12:53
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
menar du inte normer?

fri viljaa är ett realtivitetsbegrepp, men alla känner inte så, vilket är så tydligt för fatalstiskt tänknde eller känslomässig styrning, det jg kallat för utpressning. att normer.. är de hinder som gör att spärrar kan fungera, medan fatalism som går igång faktiskt kan kännas fritt o skönt, dock extremt farligt.

nej tro mig inte. enbart förklaraar att världen är full av gränser. kom ihåg det dock.
2017-03-16, 12:58
Medlem
Citat:
Nej på samma sätt som jag inte kan välja att Sveriges rikes lag inte ska gälla mig - vi är underordnade naturlagar, moraliska lagar etc. Gud har ett syfte med världen.

Okej då vill du vara helt fri - alltså totalt utan Gud. Jag själv tycker det låter skrämmande, jag gillar tryggheten, att Gud finns som håller i spakarna.
Du kan arbeta för att ändra Sveriges lag. Du kan engagerar dig och försöka ändra saker. Så sluta med falska analogier. Du kan även flytta.

Du vill också vara utan någons Gud, tänk på det. Gillar du tanken på att behöva lyda en gud du inte tror på?
2017-03-16, 13:00
Bannlyst
Citat:
Du kan arbeta för att ändra Sveriges lag. Du kan engagerar dig och försöka ändra saker. Så sluta med falska analogier. Du kan även flytta.

Du vill också vara utan någons Gud, tänk på det. Gillar du tanken på att behöva lyda en gud du inte tror på?

Nej men Bibelns Gud tillåter dig att inte följa honom. Du har en fri vilja
2017-03-16, 13:05
Medlem
Citat:
Nej men Bibelns Gud tillåter dig att inte följa honom. Du har en fri vilja
Beror på vad du menar. Jag kan inte välja att tro på Gud. Jag kan inte välja öht vad jag ska tro existerar.
2017-03-16, 13:07
Bannlyst
Citat:
Beror på vad du menar. Jag kan inte välja att tro på Gud. Jag kan inte välja öht vad jag ska tro existerar.

Söker du honom så kommer du att hitta honom.
2017-03-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameplayer
Jag har funderat en del på detta med Edens lustgård och syndafallet. Adam och Eva kastades ut ur paradiset för att de åt en frukt från ett träd som Gud förbjudet dem att äta av. Det var inte bara därför som det står i Genesis, men Gud valde även att straffa dem. Den första synd Adam begick har sedan enligt kristendomen gått i arv, och innebär att ingen föds fri från synd. Frälsning behövs således vilket utgör hela grunden för kristendomen.

Frågan är dock om de verkligen begick en synd? Innan de åt av frukten från visdomens träd, hade de inte kunskap om gott och ont. Detta enligt bibeln... De visste alltså inte vad gott och ont är, och kunde troligen inte skilja mellan ont eller gott, rätt eller fel. Inte bara det, men det kan hävdas att det krävs att kunna skilja mellan gott och ont för att att ha fri vilja.

Så Adam och Eva kunde inte skilja mellan gott och ont och hade troligen ingen fri vilja. Hur kan de då ha varit ansvariga för vad de gjorde? Ok, de gjorde något Gud sagt åt dem att inte göra, men förstod inte det var fel. De var även p.g.a. av sitt tillstånd antagligen väldigt lätta att vilseleda. Hur de var (rent teoretiskt) för tankarna till den fiktionella figuren Pinocchio som saknade ett samvete. Han var inte ond men kunde lätt fås att gå med på vad som helst, eftersom han inte förstod det var fel.

Gud straffade dem alltså trots detta. Ett argument för att Gud gjorde rätt, är att de borde lytt honom även om de inte förstod varför. Frågan kvarstår ändå om deras ansvar... Skulle vara intressant att höra vad andra tror om detta.

Bajs historia! Copy/paste från sumerisk religion. Paradiset försvann pga överförbrukning av jordbruket i Irak.
2017-03-16, 13:10
Medlem
Citat:
Söker du honom så kommer du att hitta honom.
Kommer du hitta Allah om du söker?
Och detta har inget med tråden att göra ....

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in