2017-03-15, 22:20
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
1. Jag är 50+ och genuint svensk så länge släktforskningen sträcker sig och jag skäms så in i helvete över vissa av er som yttrat sig i denna tråd.

Det du skriver är ett bottennapp. Inget stämmer.

Men Afrika är intressant eftersom det är nån sorts experimentverkstad på allt som inte funkar, med både anarki och hänsynslös maktutövning på samma gång. Ett kraftigt evolutionstryck både på människan som biologisk varelse och som social. Men det är liksom raka motsatsen till den världsbild Catalán uttryckt under flera års tid.

Jag tror inte Catalán kan uträtta särskilt mycket, som rättighetsorienterad jurist och med en fantasi-världsbild. Hon kan inte skapa säkerhet, hon kan inte få elnätet att bli tillförlitligt, hon kan inte bygga vatten och avlopp.

Monusco har ställt till en del dåliga saker. Men häromdan transporterade de en massa elgeneratorer.
Lite på marginalen skapar de säkerhet, med vapen i hand.

Såna saker behöver Afrika. Inte någon som talar om för svältande att grisar nästan är som människor. Inte någon som predikar för försvarslösa kvinnor att de har rätt till sin kropp.
Citera
2017-03-15, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Vet inte vad det är för exploatering av Afrika du talar om men man får väl anta att du tycker det är bra att Afrika nu får ge igen genom att kidnappa en svensk genussvetande miljöpartist?

Regleras den påstådda skulden genom våldtäkt och mord? För min del är det helt ok om Zaida får ta smällen för något jag inte haft del i öht. Jag åt tom upp fisken som serverades i skolan tillsammans med moralkakan om att man ska tänka på barnen i Afrika.

Jag har alltså gjort mitt och nu är det Zaida tur att göra sitt, det var ju därför hon åkte dit tom.

Om du har läst min inlägg tidigare i tråden så hade du vetat att jag har varit bestämt emot att folk skrev "rätt åt henne" etc. Självklart är det fruktansvärt och jag önskar inte henne ett så hemskt öde.

Läs mina inlägg vad jag skrev - jag skrev bl.a. att vi borde skicka in kommandosoldater.

Självklart är det inte rätt av kongoleserna att kidnappa en av våra medborgare. Jag fylls av ilska och avsky.
Citera
2017-03-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Augenblick
Ja men vi ska inte visa nåd mot hennes kidnappare de ska sprängas i luften, men man kan visa nåd mot kidnappade tjejen? Man behöver inte säga; "skyll dig själv" etc. Det känns småaktigt och ovärdigt.

Kommentarer på Flashback kommer inte påverka situationen.

Jag hoppas att Zaida klarar sig helskinnad men hon har gjort ett medvetet val och får såklart själv ta konsekvenserna som följer.

Vill du be någon vara barmhärtig så adressera kidnapparna i första hand. Osmakliga kommentar är bara en liten del av yttrandefriheten.
Citera
2017-03-15, 23:06
Medlem
Droid59s avatar
Vad hon har råkat utför är naturligtvis vanlig banditverksamhet som förekommer i många länder, inte bara i Kongo. Har själv varit i Nigeria, samt ett par andra platser som inte varit helt trevliga och kan klart säga att Kongo är nog ett av de sista länder man vill bli kidnappad i. Antagligen försöker de sälja henna och Svenska UD ser det nog som högprioriterat att betala dem snabbt för att få loss henne. Tror inte de rör henne, hon är för värdefull. Dock vet man ju inte vad det är för gäng som har tagit henne.

Sist vi hade militär därnere gick det inte så bra, 2 av soldaterna blev faktiskt uppätna av Kongoleser, BÖTTIGER, Carl-Wilhelm och LEIDGREN, Lars Thorsten:
http://www.expressen.se/nyheter/svenska-soldater-ats-upp-i-kongo/

Finns nog en tråd om det här på Flashback.
Citera
2017-03-15, 23:13
Medlem
angestmannens avatar
Citat:
Ja men vi ska inte visa nåd mot hennes kidnappare de ska sprängas i luften, men man kan visa nåd mot kidnappade tjejen? Man behöver inte säga; "skyll dig själv" etc. Det känns småaktigt och ovärdigt.

"Skyll dig själv" är väl snarare ett uttryck för typ när någon kör 200km i timmen på 70 väg och åker i diket. Det betyder inte "rätt åt dig" utan snarare "du visste att du utsatte dig för extrem fara". En som inte förstår vart denne åker ska inte åka ner dit, men jag tror att de får väldigt mycket info, men säger att det är värt risken, för att kunna göra skillnad.
Citera
2017-03-15, 23:41
Medlem
Nu tycker jag att tråden svämmade över av alltför pessimistiska inlägg och våldtäktsfantasier. Det mest troliga är att det är vanlig gangsterverksamhet och kan man bara få fram pengarna så släpps tjejen oskadd.

Så djävla roligt har väl inte gangstrarna av att våldta en omogen Svensk tjej. Det jag inte gillade var vad hon står för. Jag menar man kan inte applicera vår syn i mycket outvecklade regioner.

Nu är det väl inte heller den feministiska regimen som har sänt ut henne, men UD bör nu sätta fart för det har gått flera dagar.

Nu räcker det. Jämför med Ship to Gaza. Israelerna var snälla mot vänsterdrägget, ja förlåt uttrycket, och dom släpptes lite för snabbt. Två dagar tror jag.

Banditer är svårare att hantera än länder men når UD rätt kanaler löser detta sig och kanske tänker man om när det gäller att förbättra världen när ekonomi saknas i dessa områden.
Citera
2017-03-15, 23:56
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Det var inte så jag menade, men hade jag fått bestämma hade vi gått in militärt och tagit över landet och hjälpt dem på fötter och sen dragit för gott.

Vill du vara en av de som går in då? Just Kongo är det flest svenskar som dött i strid sedan vi faktiskt var i krig. Under Kongokrisen dog uppåt 30 svenska soldater där och minst två av dessa soldater som stred där på 60-talet blev dessutom uppätna... Det är liksom att tycka till om någon annan gör jobbet. Vem vill liksom gå in där?

För just detta så är det sett till stat så att det löses bäst då genom att betala bara. De är inte muslimer om de håller gisslan så går det att lösa med betalning oftast. Nu iofs i annan del av Kongo men 2015 över 9 av 10 som blev tagna blev då fria efter betalning. Störst risk att dö där var om man nu försökte sig på fritagningsförsök. Att både gisslan som soldater skulle dö. Så om de lever fortsatt så är det bästa bara att betala och sedan då ha bättre skydd nästa gång.
Senast redigerad av Zaedrews 2017-03-15 kl. 23:58.
Citera
2017-03-16, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vill du vara en av de som går in då? Just Kongo är det flest svenskar som dött i strid sedan vi faktiskt var i krig. Under Kongokrisen dog uppåt 30 svenska soldater där och minst två av dessa soldater som stred där på 60-talet blev dessutom uppätna... Det är liksom att tycka till om någon annan gör jobbet. Vem vill liksom gå in där?

För just detta så är det sett till stat så att det löses bäst då genom att betala bara. De är inte muslimer om de håller gisslan så går det att lösa med betalning oftast. Nu iofs i annan del av Kongo men 2015 över 9 av 10 som blev tagna blev då fria efter betalning. Störst risk att dö där var om man nu försökte sig på fritagningsförsök. Att både gisslan som soldater skulle dö. Så om de lever fortsatt så är det bästa bara att betala och sedan då ha bättre skydd nästa gång.

va? vad menar du? blev 9 av 10 fria efter betalning i kongo eller menar du islamistister?
Citera
2017-03-16, 00:05
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
va? vad menar du? blev 9 av 10 fria efter betalning i kongo eller menar du islamistister?

Jo men då i annan del av Kongo från tidigare stat. Men visar väl på att nu det i grunden finns en pengamotiv förhoppningsvis i de allra flesta fallen.
Citat:
(Goma) – At least 175 people have been kidnapped for ransom during 2015 in the Democratic Republic of Congo, Human Rights Watch said today.

Nearly all hostages were released after relatives or employers paid ransom. https://www.hrw.org/news/2015/12/16/dr-congo-kidnappings-skyrocket-east

Om det nu var islamistister vore det väl en annan femma. Som för Johan Gustafsson t.ex. Om det varit islamistister hade amerikanen fått halsen avhuggen nära på direkt och sedan hade svenskan då blivit kvar där extremt länge...
Citera
2017-03-16, 00:27
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Japp men då drar vi sen för gott, och då finns det inte längre något att skylla på?

Det finns redan nu inte något att skylla på. Zaida lever i en dröm. Verkligheten blir så konstig när vi skall gråta för de på samhällets topp.

Hon ville ju göra detta.

Det vore bättre om du tittade på mitt inlägg om var det här har hänt. På så vis kan du hjälpa henne, och tala om för oss var vi skall leta.
Citera
2017-03-16, 00:28
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Nu tycker jag att tråden svämmade över av alltför pessimistiska inlägg och våldtäktsfantasier. Det mest troliga är att det är vanlig gangsterverksamhet och kan man bara få fram pengarna så släpps tjejen oskadd.

Så djävla roligt har väl inte gangstrarna av att våldta en omogen Svensk tjej. Det jag inte gillade var vad hon står för. Jag menar man kan inte applicera vår syn i mycket outvecklade regioner.

Nu är det väl inte heller den feministiska regimen som har sänt ut henne, men UD bör nu sätta fart för det har gått flera dagar.

Nu räcker det. Jämför med Ship to Gaza. Israelerna var snälla mot vänsterdrägget, ja förlåt uttrycket, och dom släpptes lite för snabbt. Två dagar tror jag.

Banditer är svårare att hantera än länder men når UD rätt kanaler löser detta sig och kanske tänker man om när det gäller att förbättra världen när ekonomi saknas i dessa områden.

Man får väl skilja på saker och ting, Att nu hon liksom har sig själv att skylla är skitsnack. Det säger väl ingen som nu har någon nära och kär som då skulle kunna råka ut i samma sist. Som typ miljöpartiskt och tror det bästa av världen. Hon är liksom någons syster, någons dotter osv som kanske inte alls delade hennes perspektiv av världen. Just för detta så skräms man ju av trådens våldtäktsfantasier att det var rätt åt henne.

Jo vi vet inte mycket om detta. Har försökt läsa på lite och mest troligt är då att det handlar om pengar främst. Med det inte sagt att hon kommer bli frisläppt oskändat om väl pengar betalas. Barnsoldater i Kongo ser det som en rättighet att våldta kvinnor. Sedan kan det värsta redan ha hänt också och där beror de ju på om kontakter nu har tagits som vi inte kommer veta något om innan personerna är fria.
Citera
2017-03-16, 00:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man får väl skilja på saker och ting, Att nu hon liksom har sig själv att skylla är skitsnack. Det säger väl ingen som nu har någon nära och kär som då skulle kunna råka ut i samma sist. Som typ miljöpartiskt och tror det bästa av världen. Hon är liksom någons syster, någons dotter osv som kanske inte alls delade hennes perspektiv av världen. Just för detta så skräms man ju av trådens våldtäktsfantasier att det var rätt åt henne.

Jo vi vet inte mycket om detta. Har försökt läsa på lite och mest troligt är då att det handlar om pengar främst. Med det inte sagt att hon kommer bli frisläppt oskändat om väl pengar betalas. Barnsoldater i Kongo ser det som en rättighet att våldta kvinnor. Sedan kan det värsta redan ha hänt också och där beror de ju på om kontakter nu har tagits som vi inte kommer veta något om innan personerna är fria.

Precis. Hon är en syster, dotter, vän, förebild (för vissa, inte alla). Hon är också en svensk medborgare och vi ska ta hand om våra egna, även de som skiljer sig från oss åsiktsmässigt.

Jag hoppas och har ändå nån slags tro på att hon kommer ur det här helskinnad. Det finns något snällt över henne, pedagogiskt, hon kanske, om det är barnsoldater som kidnappat henne, kan få dem att känna sympati för henne, eller är jag alltför optimistisk nu?

Frågan är om det går att få reda på hur lång tid det i genomsnitt brukar ta innan en kontakt har upprättats, om det nu rör sig om ekonomisk utpressning som mål för kidnapparna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in