Citat:
Nord Korea lär inte kollapsa av sig självt. Folket har kvar sin gamla asiatiska mentalitet, en döing här o där grumlar inte bilden av folket och dess stora ledare.
Kina är inte så bra det heller, fattigt folk och de på landsbygden lever på små portioner ris o grödor i hönsbuljong som bäst men att de sliter som djur.
Det lär vara flera tusen år av umbäranden som danar ett sådant folk som lever på ingenting, smala till gränsen utmärglade men arbetar hårt.
Jag tror inte att jag skulle palla en dag i deras liv herre je jag äter säkert per dag som tio vuxna däröver, och de tycker att de har det rätt bra.
Kina är inte så bra det heller, fattigt folk och de på landsbygden lever på små portioner ris o grödor i hönsbuljong som bäst men att de sliter som djur.
Det lär vara flera tusen år av umbäranden som danar ett sådant folk som lever på ingenting, smala till gränsen utmärglade men arbetar hårt.
Jag tror inte att jag skulle palla en dag i deras liv herre je jag äter säkert per dag som tio vuxna däröver, och de tycker att de har det rätt bra.
”Alla” västliga policymakare trodde att DFR Korea skulle kollapsa på 90-talet, men trots hungerkatastrofen så överlevde systemet.
Ett system kan bara kollapsa av två anledningar: genom propaganda eller genom militära/våldsamma medel. Regeringen i Pyongyang kontrollerar informationen, släpper inte in västs undergrävande propaganda, så blott krig återstår men inte heller ett sådant är någon garanti. USA misslyckades på 50-talet, misslyckades i Sydostasien på 70-talet etc. DFRK framstår som mycket stabilt.
Ska vi dessutom lägga ett jämförande historiskt perspektiv så drabbades Sverige av svält för mindre än hundra år sedan, trots att vi då levt i fred i hundra år. DFR Korea har levt med förödande Japansk ockupation, sedan med USAs folkmordkrig, sedan med blockader och sanktioner, med USSRs sammabrott som ledde till svältkatastrofen. Detta är en hård och brutal historia. Det är bara att beundra med vilken energi som folket trots detta ser framåt.
Det positiva är att DFRK i dag har en mycket progressiv ledare, som satsar stenhårt på teknologi och utveckling på alla fronter. När ordförande Kim Jong Un gör sina inspektioner så hyvlar han av dem som inte följt med i denna policy, sedan gör han återbesök. Det lär inte vara trevligt för dem som inte lever upp till kraven. Kim Jong Un har ett mycket starkt stöd av folket, därför att han i praktiken visar på både stora framsteg och att han inte viker ned sig för USAs diktat, istället bygger upp ett försvar som Koreanerna är väldigt stolta över. Inte heller vilket land som helst skickar upp satelliter med jämna mellanrum.
Jag väntar mig bara gott av utvecklingen i DFR Korea under Kim Jong Uns ledning, så länge USA håller sina tassar borta och inte Kina helt faller undan för USAs illasinnade påtryckningar då det gäller handeln med DFRK.
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-03-15 kl. 17:43.
Senast redigerad av SecundusSilent 2017-03-15 kl. 17:43.