Sålt 14:e december 2015 för 1 170 000 kr. 152+106 kom.
Ligger rätt centralt i Arboga, ca 20 km från sommarstugan.
Det bör vara det huset om man ska gå efter de kriterier som nämnts i pressen. - Sedan kan pressen möjligen ha förväxlat de olika HVB-bolagen - men det tvivlar jag på.
Tankar om mutor och korruption
Vi är vana vid att tänka på korruption som något som inte förekommer i vårt land, men om vi släpper den tanken för en stund.
– Vi vet att vi rör oss i en lukrativ bransch där "man går över lik" för pengar.
– Vi vet att JM föreföll ganska säker på att hon skulle lyckas muta en häktesvakt med 5000:-.
Kanske borde vi tänka att mutor är vanliga i JMs värld?
Om det är så att de som betalar ut de stora summorna, på kommuner och på migrationsverket inte är omutbara, vad kan hända då?
Det här är det första jag tänker på:
– Om man får någon att ta en muta så "äger" man den personen.
– Sedan blir det lättare att få miljonerna att fortsätta rulla.
Allt detta är bara konspirationsteorier, men…
Finns det någon som sett tendenser till att kommunanställda eller anställda på migrationsverket som ansvarar för köp av den typ av tjänster som JM och hennes företag tillhandahöll har levt ett liv som verkat vidlyftigt i förhållande till de löner som dom haft?
Jag hoppas dom kollar upp alla transaktioner som JM har gjort, inklusive då hon plockat ut stora summor kontanter.
Skatt
Jag hoppas dom samtidigt kollar upp hennes företag ordentligt. Innan företagets pengar blir miljoner på privata konton så ska det skickas flera miljoner till skatteverket för arbetsgivaravgift och preliminärskatt. Kan vi lita på att JM skött skattebetalningarna ordentligt?
Visst vore det lite speciellt om hon, likt Al Capone skulle åka dit för skattebrott…
–
Den korruption som är absolut vanligast i Sverige är s.k. vänskapskorruption. Vilken inte "mäts" i statistik......mina vänner som är invandrare på typ 1950-60-tal i Sverige har sagt att i deras länder var åtminstone korruptionen "för alla". Alla visste vad det kostade i pengar att få ett visst dokument utfärdat, eller starta företag, och samma summa gällde för alla. I Sverige behöver man känna personer......inte så mycket pengar involverat egentligen.....
Så vad är korruption då??
Är det socialtjänstemän som på sidan av driver familjehemsbolag som "tar sig an" de barn socialtjänstemannen tar ifrån bioföräldrar med hjälp av lagstiftning?? Eller bolagen drivs av socialtjänstemännens nära och kära?? Eller drivs av de kommunpolitiker som sitter i den kommunala sociala nämnden...eller deras nära och kära??
Jag var personligt ombud för bioföräldrar där LVU-utredningen är stämplad med paragraf 3 Polislagen......vilket betyder Delikatessjäv......Vice Ordförande i Sociala Nämnden var alltså jävig med familjehemmet.......och han agerade som ordförande under hela förhandlingen......trots att han enligt paragraf 3 inte ens var tillåten att närvara.....
Min åsikt är att Sverige egentligen inte har några lagar för korruption. De som finns går inte att tillämpa.
Jag vidhåller (inte menat mot dig lasterassumma) , att denna barnindustri, som jag anser att Sverige bedriver (inte bara mot flyktingbarn, det gäller ALLA barn i socialtjänstens våld), beror på att det totalt saknas granskning av denna barnhandelsindustri från berörda myndigheter. Jag är sååå GLAD att E-Kuriren, men i första hand hemkommunens egna socialtjänst uppmärksammade och TRODDE på en av pojkarna i flyktingpojksexet
Riktiga mutor kan ju ha tagit fart på sistone. Jag var personligt ombud ca år 2011......
Det finns säkert anledning räkna med en omfattande bulvanverksamhet och andra fiffiga lösningar; verkar vara en större härva att nysta upp..."
Hm, jag har verkligen mina funderingar om ex:et PG:s kopplingar till bolaget "A C" som har en styrelse med kriminellt belastade typer. Intressant med uppgiften om att han även var förrättningsman vid AP:s bouppteckning (du menade väl dödsbo?)....
"Den 42-åriga Eskilstunakvinna och hennes 19-årige pojkvän som misstänks för mord och mordförsök i Arboga i augusti förra året, blir kvar i häktet ytterligare en tid."
Jag gissar att det finns en hel del som talar för att få in båda morden i samma rättegång. Samtidigt som utredningen av mordet på Göran har kommit betydligt längre än den av mordet på Aki.
Undrar hur många sidor förundersökningsprotokoll JM och MR fått att läsa hittills?
Har MR fått sin översatt eller håller han på att lära sig svenska på allvar nu?
"Den 42-åriga Eskilstunakvinna och hennes 19-årige pojkvän som misstänks för mord och mordförsök i Arboga i augusti förra året, blir kvar i häktet ytterligare en tid."
Jag gissar att det finns en hel del som talar för att få in båda morden i samma rättegång. Samtidigt som utredningen av mordet på Göran har kommit betydligt längre än den av mordet på Aki.
Undrar hur många sidor förundersökningsprotokoll JM och MR fått att läsa hittills?
–
Försöker de slå ihop fallen så lär det inte bli åtal förrän till sommaren, de är ju bara i början på fallet med A*i, låter inte bra enligt mig.
/.../ Hm, jag har verkligen mina funderingar om ex:et PG:s kopplingar till bolaget "A C" som har en styrelse med kriminellt belastade typer. Intressant med uppgiften om att han även var förrättningsman vid AP:s bouppteckning (du menade väl dödsbo?)....
Ja, helt korrekt uppfattat; blev lite tokigt formulerat!
Det sitter nu två personer häktade varav den ene: MR, erkänt mordet/mordförsöket på GM/AM. Den andre: JJ, nekar och säger sig vara utsatt för lögner och hämnd från en ännu ej namngiven person.
Den tredje personen: JM, har en lång rad av brottsmisstankar riktade mot sig och anses vara den som målstyrt allt och alla.
Härutöver finns två personer som misstänkts ha varit JJ/JM behjälpliga i samband med mordet på AP men som efter förhör släppts på fri fot.
JM är bl.a. misstänkt för flera fall av stämpling till mord.
En som JM enl. pressuppgifter planerat att mörda är en man hon i sin HVB-verksamhet velat inleda ett närmare samarbete med:
Mannen hade tagit referenser på henne och fått fram en bild av en seriös och mycket ambitiös kvinna. Efter en tid när han hunnit få lite mer insyn i vad hon pysslade med kom han emellertid att dra öronen åt sig: Pengar hade verkat vara A och O, medan kvalitet, etik och moral var satt på undantag. Han ifrågasatte också att den nu häktade JJ, som både sålde och själv brukade narkotika, var involverad i verksamheten. När mannen förklarat för JM att han beslutat sig för att dra sig ur samarbetet ska hon ha blivit rasande och uppträtt hotfullt. - Mannen hade sedan ringt olika uppdragsgivare och varnat dessa för JM - varefter han nog kan sägas ha satt sin sista potatis.
Eftersom JM tycks ha intensifierat sina ansträngningar mot slutet av sin HVB-karriär samt mot bakgrund av att evob bildades i mitten av okt 2015 ligger det nära till hands att hon velat göra sig av med sin tidigare "handledare": www.stra**gikon**lt.se [**te **su
Tydligen är det flera personer som av olika anledningar misshagat JM, eller i hennes ögon uppträtt "illojalt", alt. kommit att veta för mycket och därmed framstått som hot mot hennes inkomstbringande verksamhet.
I nuläget är JM misstänkt för åtta fall av stämpling, och eftersom det inte ska vara fråga om åtta tilltänkta offer har hon alltså vid flera tillfällen försökt att få mord effektuerat på en och samma person, dvs det är inte direkt fråga om några hugskott eller tomma hot.
Detta leder till frågeställningen:
Hur många stämplingar har ännu inte redovisats, dvs hur många personer har varken vågat eller velat träda fram för att berätta om sina kontakter med JM och hennes hotfulla "medarbetare"? - Antaget att en av fyra känt sig manad att berätta om hennes mordplaner och att det inom de åtta kända stämplingarna ryms, säg fem olika offer, kan det vara fråga om ett tjugotal personer som haft ett pris på sitt huvud.
Hur många lyckade stämplingar som lett till mord finns det? - Hur många stämplingar till grov misshandel kan det röra sig om? - Hur många har utfodrats med knark innan de skickats i väg på olika uppdrag..?
Det kan vara toppen av ett isberg vi ser.
Om man "följer pengarna" så leder dessa fram till livförsäkringar och utfallande arv - samt till narkotikahandel (och möjlig penningtvätt). Betr. livförsäkringen kan den ha varit tänkt att utgöra ett startkapital för att på allvar ta sig in i den luckrativa HVB-branschen (inköp av fler fastigheter, bl.a.).
Att JM på kort tid lyckades dra ihop ett tiotal personer som förutom JJ och MR såg till att försöka robba flyktingpojkarna på deras mobilfilmade sexstudier samt knivskar och misshandlade dem utvisar om inte annat att hennes (och kanske företrädesvis JJ:s) kontakter i branschen bör ägnas ett särskilt studium. - Även andra personer i JM:s närhet med diverse obskyra kontakter bör naturligtvis sättas under lupp.
Att åklagarna anser sig behöva mer utredningstid har min fulla förståelse - men någonstans måste naturligtvis gränsen dras. - De många stämplingarna tyder ändå på att det är en hel del som behöver komma upp till ytan.
Senast redigerad av letsdoit 2017-03-15 kl. 19:50.
–
"Enligt tingsrätten har de via sina advokater medgett att stanna ytterligare fyra veckor i häktet utan att en ny förhandling görs."
Försöker de slå ihop fallen så lär det inte bli åtal förrän till sommaren, de är ju bara i början på fallet med A*i, låter inte bra enligt mig.
JM och MR, har ju snart varit häktade i 7 månader och det blev ju en månad till i dag.
Det verkar ju som att det avsatts en hel del resurser till förundersökningarna, men det verkar ju också som om det tar lång tid.
Nyligen var ju NFCs effektivitet och väntetider på tapeten i media.
Kan det ha bidragit till att dom här utredningarna har dragit ut på tiden?
En parameter är säkert den betydelse som JMs erkännande haft, även på utredningen av mordet på Aki. Hur ska man annars kunna förklara att den utredningen inte satte fart på allvar förrän i februari 2017 och ledde till att JJ häktades 2017-02-17?
Personligen tycker jag fortfarande att hela historien är en rysare, även om tempot kunde vara lite bättre. Man vill ju inte somna framför en rysare...