2017-03-14, 12:24
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
http://www.expressen.se/nyheter/arbogakvinnans-tillgangar-frysta/

Arbogakvinnans tillgångar frysta
Nu fryser tingsrätten tillgångar för mordmisstänkta Arbogakvinnan, 42, på nästan en miljon kronor.
Detta för att täcka skadestånd som hon "antas" behöva betala ut till de många anhöriga i morden på maken Aki Paasila och hennes pappa.
Men summan är inget problem för kvinnan efter sin korta men lukrativa karriär i asylbranschen.
– Det finns motsvarande pengar på ett bankkonto som tillhör henne, säger Johan Fahlander, kammaråklagare.

Finns det exakt den här summan?
– Det finns mer pengar än så men det här beloppet är det som målsägarna fört fram som kommande skadeståndsyrkanden.
Johan Fahlander vill inte berätta exakt hur mycket pengar kvinnan har på kontot, men bekräftar att det handlar om över en miljon kronor.

Varifrån kommer de här pengarna?
– Det är från hennes näringsverksamhet då hon bedrev flyktingmottagning. Det här är pengar som kommer från den verksamheten.
Jag kan nästan se hur hon skakar av ilska just nu.
Citera
2017-03-14, 12:31
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Jag kan nästan se hur hon skakar av ilska just nu.

Jo kan tänka mig att detta med pengarna gör att hon faktiskt gråter för första gången... Det verkar det primära. Så ett par miljoner på ett år som asylbaron i rena kontanter sedan verkar hon bränt avsevärt på resor, bilar står som ägare till flera hus. Om nu det inte blev livstid för detta så borde det finnas saker där skattemyndigheten att kolla på. Men där är det väl bra då att det går till de anhöriga för brotten (även om man givet borde kunna ta den andra miljonen också för det).
Citera
2017-03-14, 15:30
Medlem
Varför hade JM sånt omätligt behov av pengar

Förutom att kvinnan har över en miljon kronor på banken från vinsterna så finns även flera tillgångar i form av fordon och fastigheter.
Expressen har tidigare berättat om hur företaget skaffade flera bilar, varav en misstänks ha använts under fadersmordet i sommarstugan. Hon har även köpt fastigheter genom företaget:
• En villa i Lesjöfors, Värmland, på knappt 300 kvadratmeter som kvinnans flyktingsföretag köpte för drygt en halv miljon kronor i våras.
• En obebodd villa i Arboga, med sammanlagd bo– och biarea på cirka 250 kvadratmeter, som Arbogakvinnans företag köpte för knappt 1,2 miljoner kronor i slutet av 2015.

Citera
2017-03-14, 15:57
Medlem
Och mitt för ögonen på oss smulas ett affärsimperium sönder

Vad gäller de sammanlagda tillgångarna bör man kanske komma ihåg att en del av fastigheterna måtte vara belånade? Eller tror ni hon har köpt dem rakt av? Jag vet inte längre vad man kan tro om något i detta fall.

Några av er har tidigare funderat över att hon kan ha varit i händerna på andra intressen också?
Det skulle kunna förklara en del av denna fullständigt febrila verksamhet. Hon har anlitats av diverse individer som snabbfixare och "Mädchen für alles" och de har bara blivit ivrigare och mer påträngande tills hjulen snurrat alltför fort?

Men visst kan hon ha gått i spinn alldeles av sig själv.

Märkligt, märkligt

Jo, vad gäller hopp om kommande rättegång mot JJ så börjar jag tycka nästan synd om åklagarna.
Jag skulle vara glad om någon här ville reda ut bekymren vad gäller att både koppla ihop och hålla isär mordet/mordförsöket på far och mor å ena sidan och mordet på Aki å den andra sidan.

Johanna är alltså involverad i båda. Material (t.ex. förhör med de huvudmissstänkta) från de två tycks kunna sammanfalla. Hur tar man med vissa utsagor i en rättegång utan att de spiller över på den andra utredningen?
Måste en del kanske censureras eller hur kan man göra?
Kanske det är enklare än så?
Citera
2017-03-14, 16:04
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Och mitt för ögonen på oss smulas ett affärsimperium sönder

Vad gäller de sammanlagda tillgångarna bör man kanske komma ihåg att en del av fastigheterna måtte vara belånade? Eller tror ni hon har köpt dem rakt av? Jag vet inte längre vad man kan tro om något i detta fall.

Några av er har tidigare funderat över att hon kan ha varit i händerna på andra intressen också?
Det skulle kunna förklara en del av denna fullständigt febrila verksamhet. Hon har anlitats av diverse individer som snabbfixare och "Mädchen für alles" och de har bara blivit ivrigare och mer påträngande tills hjulen snurrat alltför fort?

Men visst kan hon ha gått i spinn alldeles av sig själv.

Märkligt, märkligt

Jo, vad gäller hopp om kommande rättegång mot JJ så börjar jag tycka nästan synd om åklagarna.
Jag skulle vara glad om någon här ville reda ut bekymren vad gäller att både koppla ihop och hålla isär mordet/mordförsöket på far och mor å ena sidan och mordet på Aki å den andra sidan.

Johanna är alltså involverad i båda. Material (t.ex. förhör med de huvudmissstänkta) från de två tycks kunna sammanfalla. Hur tar man med vissa utsagor i en rättegång utan att de spiller över på den andra utredningen?
Måste en del kanske censureras eller hur kan man göra?
Kanske det är enklare än så?
Vad gör det om utsagor från en rättegång spiller över på den andra utredningen?
Citera
2017-03-14, 17:00
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Varför hade JM sånt omätligt behov av pengar

• En obebodd villa i Arboga, med sammanlagd bo– och biarea på cirka 250 kvadratmeter, som Arbogakvinnans företag köpte för knappt 1,2 miljoner kronor i slutet av 2015.

Finns det några Arbogabor här som vet vilket hus det rör sig om? Är det i närheten av sommarstugan?
Citera
2017-03-14, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArseneLupin
Vad gör det om utsagor från en rättegång spiller över på den andra utredningen?
Bra fråga, Arsene - det dunkelt sagda var dunkelt tänkt.

Jag ska försöka mig på ett exempel i stället.
Antag att det blir två rättegångar och att den mot MR kommer först. Om han då faktiskt tjallat på JJ, vars rättegång kommer senare, då blir det MR sagt offentligt. Det i sin tur kan kanske leda till komplikationer för den andra utredningen.
Om sådan risk finns, måste/bör/kan man då vara selektiv i det man offentliggör i FUP för att skydda utredningsmässigt känsliga uppgifter för följande rättegång?
Som exempel, bara.
Citera
2017-03-14, 19:12
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Antag att det blir två rättegångar och att den mot MR kommer först. Om han då faktiskt tjallat på JJ, vars rättegång kommer senare, då blir det MR sagt offentligt. Det i sin tur kan kanske leda till komplikationer för den andra utredningen.
Om sådan risk finns, måste/bör/kan man då vara selektiv i det man offentliggör i FUP för att skydda utredningsmässigt känsliga uppgifter för följande rättegång?
Som exempel, bara.

Vi får se hur de lägger upp det, jag personligen tror ju att det blir två separata rättegångar, de har ju ganska lång väg kvar att gå i fallet A*i och fallet med mordet och mordförsöket är ju på målrakan nu.

Jag tror de kommer att köra det först.
Citera
2017-03-14, 20:39
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo kan tänka mig att detta med pengarna gör att hon faktiskt gråter för första gången... Det verkar det primära. Så ett par miljoner på ett år som asylbaron i rena kontanter sedan verkar hon bränt avsevärt på resor, bilar står som ägare till flera hus. Om nu det inte blev livstid för detta så borde det finnas saker där skattemyndigheten att kolla på. Men där är det väl bra då att det går till de anhöriga för brotten (även om man givet borde kunna ta den andra miljonen också för det).
Nu går hon miste om arv också. Lägg till skadestånd och hon får betala stor del av sina advokatkostnader själv om hon har pengar på banken. Ajaj. Och dessutom, vad ska man med 5 miljoner på banken till om man ska sitta inne +20 år på kåken. Hon borde vara drygt 60 innan hon ser solsken igen.
Citera
2017-03-14, 22:11
Medlem
lasternassummas avatar
Tankar om mutor och korruption
Vi är vana vid att tänka på korruption som något som inte förekommer i vårt land, men om vi släpper den tanken för en stund.
– Vi vet att vi rör oss i en lukrativ bransch där "man går över lik" för pengar.
– Vi vet att JM föreföll ganska säker på att hon skulle lyckas muta en häktesvakt med 5000:-.

Kanske borde vi tänka att mutor är vanliga i JMs värld?

Om det är så att de som betalar ut de stora summorna, på kommuner och på migrationsverket inte är omutbara, vad kan hända då?

Det här är det första jag tänker på:
– Om man får någon att ta en muta så "äger" man den personen.
– Sedan blir det lättare att få miljonerna att fortsätta rulla.

Allt detta är bara konspirationsteorier, men…
Finns det någon som sett tendenser till att kommunanställda eller anställda på migrationsverket som ansvarar för köp av den typ av tjänster som JM och hennes företag tillhandahöll har levt ett liv som verkat vidlyftigt i förhållande till de löner som dom haft?

Jag hoppas dom kollar upp alla transaktioner som JM har gjort, inklusive då hon plockat ut stora summor kontanter.

Skatt
Jag hoppas dom samtidigt kollar upp hennes företag ordentligt. Innan företagets pengar blir miljoner på privata konton så ska det skickas flera miljoner till skatteverket för arbetsgivaravgift och preliminärskatt. Kan vi lita på att JM skött skattebetalningarna ordentligt?

Visst vore det lite speciellt om hon, likt Al Capone skulle åka dit för skattebrott…

Citera
2017-03-14, 22:43
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:

Som exempel, bara.

Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Vi får se hur de lägger upp det, jag personligen tror ju att det blir två separata rättegångar, de har ju ganska lång väg kvar att gå i fallet A*i och fallet med mordet och mordförsöket är ju på målrakan nu.

Jag tror de kommer att köra det först.

Så tror jag också men tantigheter har en poäng. Det kan ju finnas detaljer i den första rättegången som är lite besvärande för att kunna hålla en andra utan att det skulle finnas tillstymmelse till jäv.
Citera
2017-03-14, 22:44
Medlem
Spitilinkkons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
Finns det några Arbogabor här som vet vilket hus det rör sig om? Är det i närheten av sommarstugan?

Skulle det kunna röra sig om det här huset?

https://www.hemnet.se/salda/villa-7rum-arboga-ekbacken-arboga-kommun-herrangsvagen-19-404987

Sålt 14:e december 2015 för 1 170 000 kr. 152+106 kom.

Ligger rätt centralt i Arboga, ca 20 km från sommarstugan.
Senast redigerad av Spitilinkkon 2017-03-14 kl. 23:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in