Tankar om mutor och korruption
Vi är vana vid att tänka på korruption som något som inte förekommer i vårt land, men om vi släpper den tanken för en stund.
– Vi vet att vi rör oss i en lukrativ bransch där "man går över lik" för pengar.
– Vi vet att JM föreföll ganska säker på att hon skulle lyckas muta en häktesvakt med 5000:-.
Kanske borde vi tänka att mutor är vanliga i JMs värld?
Om det är så att de som betalar ut de stora summorna, på kommuner och på migrationsverket inte är omutbara, vad kan hända då?
Det här är det första jag tänker på:
– Om man får någon att ta en muta så "äger" man den personen.
– Sedan blir det lättare att få miljonerna att fortsätta rulla.
Allt detta är bara konspirationsteorier, men…
Finns det någon som sett tendenser till att kommunanställda eller anställda på migrationsverket som ansvarar för köp av den typ av tjänster som JM och hennes företag tillhandahöll har levt ett liv som verkat vidlyftigt i förhållande till de löner som dom haft?
Jag hoppas dom kollar upp alla transaktioner som JM har gjort, inklusive då hon plockat ut stora summor kontanter.
Skatt
Jag hoppas dom samtidigt kollar upp hennes företag ordentligt. Innan företagets pengar blir miljoner på privata konton så ska det skickas flera miljoner till skatteverket för arbetsgivaravgift och preliminärskatt. Kan vi lita på att JM skött skattebetalningarna ordentligt?
Visst vore det lite speciellt om hon, likt Al Capone skulle åka dit för skattebrott…
–