2017-02-28, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Man måste inte men bäst är att skriva in dig och ta ut en dag och sen inte ta ut fler dagar tills du vill påbörja perioden igen.

Annars så baserar sig din a-kassa på din inkomst som blir drastiskt lägre eftersom du inte har haft inkomst x antal månader innan du söker att a-kassan skall påbörjas.

Hoppas jag förklarar någorlunda så du förstår :-)

Ok så då kan jag ta ut 1 dag sedan va ledig 2-3 månader och göra vad jag vill helt fri?

För vad jag förstår så måste man va inskriven hos arbetsförmedlingen och göra handlingsplaner etc o gå på möten.
Citera
2017-02-28, 17:06
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Ok så då kan jag ta ut 1 dag sedan va ledig 2-3 månader och göra vad jag vill helt fri?

För vad jag förstår så måste man va inskriven hos arbetsförmedlingen och göra handlingsplaner etc o gå på möten.

Det kan dom göra om du tar ut a-kassedagar för din motprestation när du går på a-kassa är att just söka jobb med handlingsplaner och skit.

Kryssar du däremot i semester, eller skriver ut dig ur a-kassan helt men skriver in dig igen inom 12 månader, så påbörjar du bara din period igen som inget har hänt.

Men glöm INTE att skriva in dig, få din a-kassa godkänd och ta ut en dag eller två samt skriva in dig igen men EJ över 12 månader för annars så är det kört.
Citera
2017-03-02, 21:00
Medlem
man måste ha en handlingsplan upprättad?

om man gör slut på sina a-kassedagar men jobbat in en ny akasse-period (alltså uppfyller villkor 1 el 2) måste man då besöka af igen när akasse dagarna är slut?? eller rullar det bara på?
Citera
2017-03-02, 21:22
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
man måste ha en handlingsplan upprättad?

om man gör slut på sina a-kassedagar men jobbat in en ny akasse-period (alltså uppfyller villkor 1 el 2) måste man då besöka af igen när akasse dagarna är slut?? eller rullar det bara på?

1. Varför skriva så sammanhängande. Lär dig formulera ett eller två läsbara stycken istället.

2. Eventuell förekomst av en handlingsplan har inget med ersättning från a-kassan att göra.

3. Du kan aldrig få ersättning från a-kassan om du inte är anmäld som arbetssökande på Af.
Citera
2017-03-10, 15:55
Medlem
cosmic_dancers avatar
Fel tråd kanske men det rör a-kassan.

Har en fråga som gnagt mig en tid. Har en vän som är arbetssökande och som nu deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Har inte fått någon riktig klarhet i vad de gör om dagarna mer än lite föreläsningar, dricker kaffe och träffar andra i samma situation. Under den här perioden får hon då aktivitetsstöd. Enligt henne så hoppade hon på kursen eftersom hon inte hade fått något jobb ännu och att det var skönt att spara dagar från a-kassan. Fungerar det verkligen så att hon kan gå på aktivitetsstöd och samtidigt ha kvar dagar från a-kassan? För mig låter det som att utnyttja systemet eftersom hon fortfarande är arbetssökande. Som jag fått beskrivet verkar det inte vara någon jobb coachning eller kunna leda till någon form av praktik eller liknande.

Visst går man på a-kassa och samtidigt jobbar lte så spar man ju de dagar som man jobbar så at säga och de finns ju kvar. Har man sen fått jobb och inte utnyttjat alla ersättningsdagar så finns ju de kvar om man senare skulle behöva gå på a-kassa igen. Fast i detta fall är det ju inget jobb utan enbart lite kurser och kaffedrickande som inte verkar leda någonvart då hon inte vill tala om vad som kommer hända när kursen är slut. Hon verkar inte söka jobb eller ha kollat upp yrkesutbildningar, har föreslagit massor med arbetsplatser hon kan söka till och bolag inom den personliga assistansen men icke.

Ja att vara arbetssökande kan vara tufft och det kan tära på ens självkänsla har varit där själv och vi vart arbetslösa samtidigt då våran brukare gick bort.
Senast redigerad av cosmic_dancer 2017-03-10 kl. 16:04.
Citera
2017-03-10, 17:51
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Fel tråd kanske men det rör a-kassan.

Har en fråga som gnagt mig en tid. Har en vän som är arbetssökande och som nu deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program. Har inte fått någon riktig klarhet i vad de gör om dagarna mer än lite föreläsningar, dricker kaffe och träffar andra i samma situation. Under den här perioden får hon då aktivitetsstöd. Enligt henne så hoppade hon på kursen eftersom hon inte hade fått något jobb ännu och att det var skönt att spara dagar från a-kassan. Fungerar det verkligen så att hon kan gå på aktivitetsstöd och samtidigt ha kvar dagar från a-kassan? För mig låter det som att utnyttja systemet eftersom hon fortfarande är arbetssökande. Som jag fått beskrivet verkar det inte vara någon jobb coachning eller kunna leda till någon form av praktik eller liknande.

Visst går man på a-kassa och samtidigt jobbar lte så spar man ju de dagar som man jobbar så at säga och de finns ju kvar. Har man sen fått jobb och inte utnyttjat alla ersättningsdagar så finns ju de kvar om man senare skulle behöva gå på a-kassa igen. Fast i detta fall är det ju inget jobb utan enbart lite kurser och kaffedrickande som inte verkar leda någonvart då hon inte vill tala om vad som kommer hända när kursen är slut. Hon verkar inte söka jobb eller ha kollat upp yrkesutbildningar, har föreslagit massor med arbetsplatser hon kan söka till och bolag inom den personliga assistansen men icke.

Ja att vara arbetssökande kan vara tufft och det kan tära på ens självkänsla har varit där själv och vi vart arbetslösa samtidigt då våran brukare gick bort.
Nej, ersättningsdagar med arbetslöshetsersättning och aktivitetsstöd är samordnade. Se 22§. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19970238.HTM
Citera
2017-03-15, 11:55
Medlem
sluskjohans avatar
A-kassa utan att vara på arbetsförmedlingen?

Hej!

Jag undrar om någon här vet om man kan få a-kassa utan att gå till arbetsförmedlingen? Jag är inskriven men missade 2 möten i rad pga sjukdom och nu är min handläggare sjuk. Grejen är den att jag reser utomlands för att jobba på Söndag och tanken är att starta upp ett konto i landet jag flyttar till och få lönen dit samtidigt som jag får a-kassa på mitt svenska konto. Vet om att kompisar har varit utomlands förut och fake:at deras rapport om jobbsökande, men då har dom redan haft löpande a-kassa innan dom åker.

Så är det krav från Unionen att man måste gå på massa möten för att kunna få a-kassa? Kommer omöjligt hinna få ett möte med någon innan jag åker. Tanken var först att leva på a-kassa utomlands men nu behöver jag pengar så då har jag fått jobb och tänkte försöka fixa dubbla inkomster. Jag vill ej höra från någon moraltant att det jag gör är fel. Tack.
Citera
2017-03-15, 12:16
Medlem
Hassan13371s avatar
Åker utomlands för att jobba, PLUS att du vill ha skattefinansierade bidrag för att du vill snylta så mycket du kan. Dålig på att snylta med, sjuk o jävlig. Hoppas fan att du inte blir godkänd någonsin. sug min kuk
Citera
2017-03-15, 12:20
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassan13371
Åker utomlands för att jobba, PLUS att du vill ha skattefinansierade bidrag för att du vill snylta så mycket du kan. Dålig på att snylta med, sjuk o jävlig. Hoppas fan att du inte blir godkänd någonsin. sug min kuk
Haha din tönt. Har jobbat sedan skolan och betalt skatt som alla andra + avgift till a-kassa. Skulle inte förvåna mig om jag betalt mer skatt än dig. Varför skulle man inte få utnyttja a-kassa när man betalar pengar till det varje månad? ja, jag var förkyld & hade feber så jag kunde inte gå på möte? Fel med det eller? Var inte ens anställd under tiden jag var sjuk ditt kioskmongo Dessutom dit jag flyttar kommer jag tjäna ca 8.000 kr efter skatt. Inte så mycket enligt mig.

Skulle det kännas bättre för dig om jag inte tog jobbet och for utomlands och levde på a-kassan som kommer landa på 80% av min lön, dvs ca 14.000 kr efter skatt?

Så länge du inte har skattat på den övre skattetabellen tycker jag du ska hålla käften.
Senast redigerad av sluskjohan 2017-03-15 kl. 12:26.
Citera
2017-03-15, 12:29
Medlem
Hassan13371s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Haha din tönt. Har jobbat sedan skolan och betalt skatt som alla andra + avgift till a-kassa. Skulle inte förvåna mig om jag betalt mer skatt än dig. Varför skulle man inte få utnyttja a-kassa när man betalar pengar till det varje månad? ja, jag var förkyld & hade feber så jag kunde inte gå på möte? Fel med det eller? Var inte ens anställd under tiden jag var sjuk ditt kioskmongo Dessutom dit jag flyttar kommer jag tjäna ca 8.000 kr efter skatt. Inte så mycket enligt mig.

Skulle det kännas bättre för dig om jag inte tog jobbet och for utomlands och levde på a-kassan som kommer landa på 80% av min lön, dvs ca 14.000 kr efter skatt?

är man i så stort behov av gratis pengar (som du verkar vara) så går man till det jävla mötet trots lite feber din klene jävel

Buhuhu 8k efter skatt, fixa ett bättre jobb då. eller vänta, du är 12 år med 0 kunskap.
Snälla ta inte jobbet, för du kommer heller inte bli godkänd a-kassa
Citera
2017-03-15, 12:32
Medlem
Hassan13371s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan

Så länge du inte har skattat på den övre skattetabellen tycker jag du ska hålla käften.

bra lön på ditt tidigare jobb hörru
Citera
2017-03-15, 12:35
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hassan13371
är man i så stort behov av gratis pengar (som du verkar vara) så går man till det jävla mötet trots lite feber din klene jävel

Buhuhu 8k efter skatt, fixa ett bättre jobb då. eller vänta, du är 12 år med 0 kunskap.
Snälla ta inte jobbet, för du kommer heller inte bli godkänd a-kassa
Men herregud jag har redan pratat med a-kassan och kommer bli beviljad det. Saken är bara att jag funderar på om man måste gå till arbetsförmedlingen. Man märker ju att du är sjukt omogen. "är man i så stort behov av gratis pengar (som du verkar vara) så går man till det jävla mötet trots lite feber din klene jävel" .. så du tycker alltså att jag ska gå till ett kontor där jag kan smitta andra? Du låter som en begåvad afghan

Varför bryr du dig om jag får a-kassa eller inte? Som om Hassan har problem att snylta på staten? Hur många i din familj snyltar på bidrag? Skulle gissa på ca 90%. Om jag tackar nej till jobbet så kommer jag ju få a-kassa, varför stör du dig på det? Det är typ som att bli arg på någon som ringer försäkringsbolaget när deras telefon har gått sönder Klart som fan man fixa a-kassa om man blir arbetslös speciellt när man har betalat för det i över 10 år. Förstår inte ditt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in