2017-03-14, 19:07
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Tänker jag rätt på samtliga frågor: http://imgur.com/a/A1uaY och forts. på frågan http://imgur.com/a/1BFJh

a) Om två s.v. är oberoende bör deras väntavärde, E[X,Y] = E[X] + E[Y] där E[X) = xi*P(x) = 7*0,7 och E[Y] = xi*P(x) = 11*0,30. Detta ger oss 8.2. Är logiken rätt?

Du har räknat rätt men formulerat dig felaktigt. Det man är ute efter är E[0,7X + 0,3Y] = 0,7E[X] + 0,3E[Y]. Huruvida X och Y är oberoende eller inte är irrelevant för att beräkna väntevärdet av portföljen.

Citat:
b) Den förstår jag inte öht. Variansen på ett s.v. variabeln beräknas ju genom V[X] = (x-µ)^2 men vad är x i detta fall? Har försökt med olika värden men får fel svar.

Det är här det kommer att spela in att X och Y är oberoende. Har man två oberoende stokastiska variabler X och Y och två konstanter a och b så gäller att Var(aX + bY) = a²Var(X) + b²Var(Y). Du har ju standardavvikelserna för X och Y givna i uppgiften.

Citat:
c) Jag tänkte här att 8,2 * 1,2 = 9,84 är x-värde och därpå använder vi oss utav formeln för s.k. med normal fördelning, men i facit använder man 20. Varför?

Jag är inte med på hur du menar. Varifrån kommer 1,2 som du multiplicerar väntevärdet med?

Det du är ute efter är P(0,7X + 0,3Y > 20%). Eftersom X och Y var för sig är normalfördelade så är även 0,7X + 0,3Y det, och i a respektive b har man beräknat väntevärde och varians/standardavvikelse för 0,7X + 0,3Y. Vet du hur man beräknar sannolikheten för att en normalfördelad variabel med väntevärde μ och standardavvikelse σ är större/mindre än ett visst värde? Man ska ju först skriva om det så att man kan uttrycka det som sannolikheten för att en normalfördelad variabel med väntevärde 0 och standardavvikelse 1 är större/mindre än ett visst (annat) värde.

Citat:
d) Vi vet att r = 0,8 och jag tänker att formeln för r = Cov(x,y) / stdx*stdy där Cov(x,y) = E[X]*E[Y], alltså är vi intresserade av Cov(x,y) som är r * stdx*stdy = 0,8 * 8,832 = 6,656. Rätt?

Nej, det är ju förväntad avkastning som efterfrågas och inte kovariansen.
Citera
2017-03-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Räkna ut ett värde på arg(1+3i) och lös sedan ut arg(2+ai) genom arg(2+ai) = 2*arg(1+3i) - π. När du har värdet på arg(2+ai) så är det bara lite trigonometri för att lösa ut värdet på a. Argumentet är ju arctan av kvoten mellan imaginärdelen och realdelen.

Hur gör jag det?
Citera
2017-03-14, 19:19
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boven541
Hur gör jag det?

Menar du det första steget, att beräkna arg(1+3i)?

Läs i så fall den här artikeln, där det framgår hur argumentet för ett komplext tal beräknas.
Citera
2017-03-14, 19:30
Medlem
Citat:
Menar du det första steget, att beräkna arg(1+3i)?

Läs i så fall den här artikeln, där det framgår hur argumentet för ett komplext tal beräknas.

Hur räknar man arctan(3)?
Citera
2017-03-14, 20:17
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Hur räknar man arctan(3)?

Med miniräknare eller WolframAlpha lämpligen.
Citera
2017-03-14, 20:18
Medlem
Citat:
Området över y = 4 behöver du inte bry dig om överhuvudtaget. Om du bara beräknar en rotationskropp för området mellan y = 1 och y = 4 (respektive y = 4/x²) så får du ju inte med något av det som ligger över y = 4, medan du däremot får med det som ligger mellan x-axeln och y = 1. Det är alltså bara det som ligger mellan x-axeln och y = 1 som behöver subtraheras.

Jag är med på vad du menar nu. Dock tror jag facit är fel. Jag får 40π v.e., vad får du?
Citera
2017-03-14, 20:28
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag är med på vad du menar nu. Dock tror jag facit är fel. Jag får 40π v.e., vad får du?

Så vitt jag kan se så ska det bli 112π/3 volymenheter. Man får ju 2*[π*(4² - 1²) + π∫(4/x²)² dx - π*1²], där integralen går mellan 1 och 2. Primitiv funktion till 1/x⁴ blir -1/(3x³).
Citera
2017-03-14, 20:31
Medlem
Citat:
Med miniräknare eller WolframAlpha lämpligen.

Det var en tentauppgift, det står "inga hjälpmedel är tillåtna". Har jag gjort något fel innan för att få arctan3?
Citera
2017-03-14, 20:32
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Det var en tentauppgift, det står "inga hjälpmedel är tillåtna". Har jag gjort något fel innan för att få arctan3?

Ja, om man dels inte ska använda miniräknare och dels inte ska ange "arctan(3)" som en del av svaret så har du troligen gjort något fel tidigare. Det är dock i princip möjligt att det är OK att skriva ett svar som innehåller "arctan(3)".
Citera
2017-03-14, 20:42
Medlem
Citat:
Så vitt jag kan se så ska det bli 112π/3 volymenheter. Man får ju 2*[π*(4² - 1²) + π∫(4/x²)² dx - π*1²], där integralen går mellan 1 och 2. Primitiv funktion till 1/x⁴ blir -1/(3x³).

Jag tar en liknande uppgift, fast som handlar om rotation kring y-axeln. Kurvan y = x² innesluter tillsammans med y-axeln samt linjerna y = 1 och y = 4 ett område i första kvadranten. Området får rotera kring y-axeln. Bestäm den uppkomna rotationskroppens volym.

Här tänker jag att jag först beräknar hela rotationskroppens volym, sen drar bort volymen av rotationskroppen som uppstår under y = 1. Jag hittar först integrationsgränserna:

x² = 4 => x = +/- 2

Hela området kommer alltså att motsvaras av:
pi*∫{-2 till 2} (x²) dy = pi*[y²/2] {-2 till 2} = 4*pi

Området under y = 1 måste vi dra bort. Detta område skapas ju när y = 1 roterar kring y-axeln där gränserna är 1 och -1.
pi*∫{-1 till 1} (1²) dy = pi*[y] {-1 till 1} = 2*pi

Området vi söker borde därför vara: pi*∫{-2 till 2} (x²) dy = pi*[y²/2] {-2 till 2} - pi*∫{-1 till 1} (1²) dy = pi*[y] {-1 till 1} = 4*pi - 2*pi = 2*pi.

Varför stämmer det inte? Det känns som det är någonting jag missar/gör fel när jag resonerar som så att jag delar upp området och drar bort de bitar vi inte söker.

EDIT: Beror felet på att jag inte tagit hänsyn till det fetade?
Senast redigerad av Stagflation 2017-03-14 kl. 20:44.
Citera
2017-03-14, 21:06
Medlem
Soulwells avatar
Förstår inte, hur ska man tänka när man ska beräkna sannolikheten av en del av en stokastisk variabel?

Kolla fråga 6b: http://imgur.com/a/NECP4 och 6d: http://imgur.com/a/bZASd

Enligt facit ska svaret på t.ex. 6d på sista bilden bli Fz((14,5-13,84)/sqrt5,13). Jag förstår att 14,5 kommer från continuity correction på P(x>15) men vart i hela världen kommer sqrt5,13 och 13,84 ifrån?

Hur fan ska man lösa uppgift 6b dessutom?
Senast redigerad av Soulwell 2017-03-14 kl. 21:19.
Citera
2017-03-14, 21:08
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Jag tar en liknande uppgift, fast som handlar om rotation kring y-axeln. Kurvan y = x² innesluter tillsammans med y-axeln samt linjerna y = 1 och y = 4 ett område i första kvadranten. Området får rotera kring y-axeln. Bestäm den uppkomna rotationskroppens volym.

Här tänker jag att jag först beräknar hela rotationskroppens volym, sen drar bort volymen av rotationskroppen som uppstår under y = 1. Jag hittar först integrationsgränserna:

x² = 4 => x = +/- 2

Hela området kommer alltså att motsvaras av:
pi*∫{-2 till 2} (x²) dy = pi*[y²/2] {-2 till 2} = 4*pi

Området under y = 1 måste vi dra bort. Detta område skapas ju när y = 1 roterar kring y-axeln där gränserna är 1 och -1.
pi*∫{-1 till 1} (1²) dy = pi*[y] {-1 till 1} = 2*pi

Området vi söker borde därför vara: pi*∫{-2 till 2} (x²) dy = pi*[y²/2] {-2 till 2} - pi*∫{-1 till 1} (1²) dy = pi*[y] {-1 till 1} = 4*pi - 2*pi = 2*pi.

Varför stämmer det inte? Det känns som det är någonting jag missar/gör fel när jag resonerar som så att jag delar upp området och drar bort de bitar vi inte söker.

EDIT: Beror felet på att jag inte tagit hänsyn till det fetade?

Felet beror på att du först tar fram gränser för x och sedan sätter in dessa gränser när du integrerar med avseende på y. Det är ju x som går mellan -2 och 2, inte y.

Linjen y = 1 roterar inte runt y-axeln heller, utan utgör bara nedre gräns.

Rätt sätt att räkna blir π*∫x² dy = π*∫y dy, där gränserna är y = 1 till y = 4.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in