2017-03-14, 12:25
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Alltså man blir ju fan trött av alla dessa "fan vad naiv!"-kommentarer. Kvinnan var obsetvatør för FN och hade större balls än ni äckliga gnällspikar. Vem säger att hon inte visste om risken? Vem säger att hon inte hade skydd eller att missionen inte var välplanerad? Ni yrar och yrar, kåta av olycka. Vet någon något relevant om fallet, eller finns det enbart rapporter om att det hänt?

Åka moped-taxi genom Kongos djungel?

Ok. För att ha balls så måste man åtminstone ha hjärna att veta risken man tar. Är tveksam ifall hon ens visste det.
Citera
2017-03-14, 12:50
Medlem
JustZlatans avatar
Bortsett från den verklighetsfrånvända politiken hon står för är det helt klart förkastligt att hon har kidnappats. Inte så mycket att göra nu antar jag. Men eftersom MP sitter i regeringen antar jag att UD håller på att få henne fri.
Citera
2017-03-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Varför tar så många media bort namnet på miljöpartisten? Eller till och med hela nyheten?

Läser Kongo svensk media? Eller är man rädd för smitta till internationell media?

Någon som har mer insyn och kan rapportera om taktik vid FN-kidnappningar?

Hur är den allmänna inställningen till vita kvinnor i dessa områden? Hur stor är risken att männen sexuellt nyttjar henne? Hur ses det på gangbang och gruppvåldtäkt? Är det socialt ok i dessa regioner?

Om flickan släpps fri, vad kommer det att betyda för MP:s chanser i nästa val tror ni?

Man rapporterar nog inte för att man tycker det är pinsamt. Jämför med när Schibbye och Persson kidnappades 2011, då stod det i tidningarna om dem dygnet runt. Men här går det inte att slå på stora trumman eftersom det helt enkelt blir för pinsamt. Det är min teori.

Om hon får sex med afrikanerna som kidnappat henne beror på vilken grupp de tillhör och vilka syften de har. Har dock svårt att se att eventuell lösensumma skulle påverkas av x antal samlag, så de har nog inget att förlora på att älska med henne enskilt en åt gången eller många samtidigt i grupp.

Hon kommer nog att släppas, men sina åsikter kommer hon inte att ändra på. Ni som tror att detta kommer att vara en ögonöppnare för henne förstår inte hur kvinnor, och särskilt den här typen av vänstertjejer, fungerar. De ändrar sig inte, de förstår inte och vill inte förstå. Du kan utsätta dem för i stort sett vad som helst, men de kommer ändå att ha kvar samma åsikter och värderingar. Miljöpartiet kan säkert få en del sympatiröster efter det här, det kommer inte att påverka dem negativt i alla fall. Hon blir gullgris i media när hon kommer hem och sen fortsätter hon som vanligt, skylla allt på vita män.
Citera
2017-03-14, 12:54
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Alltså man blir ju fan trött av alla dessa "fan vad naiv!"-kommentarer. Kvinnan var obsetvatør för FN och hade större balls än ni äckliga gnällspikar. Vem säger att hon inte visste om risken? Vem säger att hon inte hade skydd eller att missionen inte var välplanerad? Ni yrar och yrar, kåta av olycka. Vet någon något relevant om fallet, eller finns det enbart rapporter om att det hänt?

Hejda dig!

Du vet helt enkelt inte vad du dillar om.

Det är med en oinskränkt naivitet som en person färdas som Zaida och hennes vänner gjorde.

Men, felet är trots allt inte hennes utan ansvaret vilar på den organisation som rekryterade henne och utbildade/tränade henne för hennes uppdrag.
Jag har ganska så många års erfarenhet av arbete i olika konfliktzoner, däri Afrika inräknat.
Hennes (och kamraternas/kollegornas) uppträdande finns inte på kartan i en professionell miljö.

Men trots detta så vill jag inte skuldbelägga Zaida eller hennes kamrater för deras synnerligen vårdslösa och oprofessionella uppträdande. Jag skyller ALLT på den rekryteringsprocess som förde henne till just den här situation och den uppenbara bristen på träning för arbete i miljöer under konflikt.
Att hon uppträdde oprofessionellt/naivt är väl ställt utom all tvivel. Men med en korrekt rekryteringsprocess så hade hon inte kommit igenom om naiviteten är det stora problemet, eller med den rätta träningen så hade hon anpassat sitt beteende till säkerhetssituationen i området.

Kanske lite OT: Allt för ofta så sekonderar olika organisationer och även regeringar personal till olika FN-operationer. Att erhålla personal för en operation som betalas av andra, det är ofta varmt välkommet av FN. Det är samtidigt ett sätt för givarländerna att få bättre koll på donationer då FN inte är känt för att vända på slantarna.
Av det skälet så skulle det vara väldigt intressant att få klarhet i Zaida's anställningsförhållande, vem som rekryterade henne, för vem hon arbetade i Afrika och om hon var sekonderad till FN?
Citera
2017-03-14, 12:56
Medlem
ConservativeAlphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Läser man nu om denna Sharp så vekar det liksom ingå i deras arbete att färdas utan bevakning och då röra sig i farliga områden. Här måste man då tagit för stor risk eller "fattat" läget fel (eller då att de blivit sålda av någon inhemsk i gruppen)... En fördel måste det väl dock vara att de nu inte åtminstone är purunga utan har bägge arbetat i området ett bra tag. Sharp då bara ett år i just Kongo men Zeida ska ha jobbat där sedan 2010 så man nu kan då både språk som nu veta om vilka grupperingar det handlar om och hur nu dessa är knutna till varann. Möjligt kan de även finnas fördelar då att ha ett kontaktnät att man nu känner vissa ledande i området.

Tack för länken, medförde bra och viktig information.

Det verkar i alla fall som det blivit ljusare, för mig, då Sharp verkar kunnig om hur man hanterar rebellerna. Jag tror att detta kommer förhoppningsvis gå relativt smärtfritt till och att de båda blir frisläppta innan veckan är slut. Verkar som Sharp även är djupt kristen(?) då han verkar vara rätt orädd att gå samt umgås med rebellerna? Antar att de inte är samma som han har umgåtts med sen innan men kunskap om hur dessa fungerar är ovärderlig i sådana situationer.
Citera
2017-03-14, 13:00
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Åka moped-taxi genom Kongos djungel?

Ok. För att ha balls så måste man åtminstone ha hjärna att veta risken man tar. Är tveksam ifall hon ens visste det.

Hennes politiska åsikter är väl irrelevanta för frågan om hurvida kvinnan har kunskaper om normer och situationer i Kongo. Sen vet vi inget om detaljerna för missionen eller vilka analyser som gjorts - och att hon körde moped betyder inte att det inte fanns skydd. Och min poäng var dessutom att just skadesglädja och tantkommentarer inte är intressanta efter 15 sidor.

Ontopic, borde någon grupp inte ha tagit på sig dådet ifall dom vill ha lösensumma? Av någon anledning tycker jag att regeringens kommentar kring unga drogade rövare illavarslande. Skulle vara fint för regeringen om FN-agenter försvann pågrund av "drogpåverkade rövarbarn".
Citera
2017-03-14, 13:09
Medlem
Citat:
Hennes politiska åsikter är väl irrelevanta för frågan om hurvida kvinnan har kunskaper om normer och situationer i Kongo. Sen vet vi inget om detaljerna för missionen eller vilka analyser som gjorts - och att hon körde moped betyder inte att det inte fanns skydd. Och min poäng var dessutom att just skadesglädja och tantkommentarer inte är intressanta efter 15 sidor.

Ontopic, borde någon grupp inte ha tagit på sig dådet ifall dom vill ha lösensumma? Av någon anledning tycker jag att regeringens kommentar kring unga drogade rövare illavarslande. Skulle vara fint för regeringen om FN-agenter försvann pågrund av "drogpåverkade rövarbarn".

Det är fortfarande säkrare att åka bil än moped och det torde rimligen vara så när man är i ett högrisk område.

Kidnappare arbetar mer i det fördolda för att det är säkrare då risken att bli gripen blir mindre och att man kan arbeta ostört. Det är inte precis ISIS vi snackar om.

Vi vet inte i nuläget vilka det är som utfört kidnappningen, antagligen milisen som tagits upp tidigare i tråden eller ett gäng banditer.
Citera
2017-03-14, 13:11
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Hejda dig!

Du vet helt enkelt inte vad du dillar om.

Det är med en oinskränkt naivitet som en person färdas som Zaida och hennes vänner gjorde.

Men, felet är trots allt inte hennes utan ansvaret vilar på den organisation som rekryterade henne och utbildade/tränade henne för hennes uppdrag.
Jag har ganska så många års erfarenhet av arbete i olika konfliktzoner, däri Afrika inräknat.
Hennes (och kamraternas/kollegornas) uppträdande finns inte på kartan i en professionell miljö.

Men trots detta så vill jag inte skuldbelägga Zaida eller hennes kamrater för deras synnerligen vårdslösa och oprofessionella uppträdande. Jag skyller ALLT på den rekryteringsprocess som förde henne till just den här situation och den uppenbara bristen på träning för arbete i miljöer under konflikt.
Att hon uppträdde oprofessionellt/naivt är väl ställt utom all tvivel. Men med en korrekt rekryteringsprocess så hade hon inte kommit igenom om naiviteten är det stora problemet, eller med den rätta träningen så hade hon anpassat sitt beteende till säkerhetssituationen i området.

Kanske lite OT: Allt för ofta så sekonderar olika organisationer och även regeringar personal till olika FN-operationer. Att erhålla personal för en operation som betalas av andra, det är ofta varmt välkommet av FN. Det är samtidigt ett sätt för givarländerna att få bättre koll på donationer då FN inte är känt för att vända på slantarna.
Av det skälet så skulle det vara väldigt intressant att få klarhet i Zaida's anställningsförhållande, vem som rekryterade henne, för vem hon arbetade i Afrika och om hon var sekonderad till FN?

Jag säger inte att det inte var naivt eller så, och att dom evt. kapades av drogade barn tyder så klart på brister. Men det intressanta är väl mer vad en sån grupp gör med sina fångar, om gruppen är identifierad, om FN har strategier för att ta fri fångar osv. Har själv läst genom tråden och stör mig som fan på allt skylladigsjälvsnack
Citera
2017-03-14, 13:12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConservativeAlpha
Skulle knappast säga att gruppen, bestående av Zeida samt Michael och de fyra kongoleserna, är högprofilerade. Däremot är det mycket märkligt hur det färdades samt de borde vara uppdaterade om säkerhetsläget i området. Det kan mycket väl vara så att det är ett insiderjob men också att de färdas där på den vägen flitigt innan. Då kidnapparna har fått upp ögonen för gänget eller så är allt bara en oturlig slump.

Finns det någon information vart Zeida bor och verkar i denna delen av Kongo?

Vi har ju inga uppgifter om vad dom lokala kongoleserna som var i gruppen hade för uppgift förutom att en var tolk. Kan mycket väl vara så att dom var beväpnad vakt. Problemet med alla
lokala beväpnade vakter är att dom tjänat 30 dollar i månaden och inte har ett dugg lust att ta strid
om dom är i numerärt underläge eller möte motstånd men tyngre beväpning.
Jag tror inte du kan skydda dej mot mot kidnappning i denna del av världen om motståndaren har satt upp dej som mål.
Mopentaxi i kongo är som en tuk-tuk i thailand eller en moto-rikshaw i indien dvs en av de vanligaste fördmedlen.
Citera
2017-03-14, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Vi har ju inga uppgifter om vad dom lokala kongoleserna som var i gruppen hade för uppgift förutom att en var tolk. Kan mycket väl vara så att dom var beväpnad vakt. Problemet med alla
lokala beväpnade vakter är att dom tjänat 30 dollar i månaden och inte har ett dugg lust att ta strid
om dom är i numerärt underläge eller möte motstånd men tyngre beväpning.
Jag tror inte du kan skydda dej mot mot kidnappning i denna del av världen om motståndaren har satt upp dej som mål.
Mopentaxi i kongo är som en tuk-tuk i thailand eller en moto-rikshaw i indien dvs en av de vanligaste fördmedlen.

Jag skulle tippa på tolk och chaufförer då Michael Sharp verkar vara en kille med no-gun policy. Men att anlita lokala vakter i dessa länder ska man nog undvika till varje pris även om de kan vara reko.
Citera
2017-03-14, 13:21
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag säger inte att det inte var naivt eller så, och att dom evt. kapades av drogade barn tyder så klart på brister. Men det intressanta är väl mer vad en sån grupp gör med sina fångar, om gruppen är identifierad, om FN har strategier för att ta fri fångar osv. Har själv läst genom tråden och stör mig som fan på allt skylladigsjälvsnack

Det finns nog flera frågor som kan anses vara intressanta och inte enbart vad du beskriver. Flashback har över 1 miljon medlemmar och en tråd kan därför beröra flera infallsvinklar än de du beskriver.

Att det finns debattörer som irriterar sig på Zaidas uppdrag och hennes beteende, även detta kan jag känna en viss förståelse för - även om jag vill understryka att jag hoppas med hela mitt hjärta att hon kommer helskinnad ut ur detta.

http://www.tidningenkarriar.se/arkivet/2011/1/zaida-catalan-det-blir-svart-att-utratta-nagot-bra/

Citat:
Miljöpartisten och juristen Zaida Catalán lämnar partiet för att jobba åt EUs polisinsats i krigsdrabbade Kongo.
– Jag har kommit till vägs ände i partiet och vill gå vidare där jag kan utvecklas, säger hon till Jusektidningen.
Citat:
Du ska jobba som expert på sexuellt våld för EUs polisinsats EUPOL i Goma, Kongo, i januari. Hur fick du tjänsten?
– Jag sökte det via Folke Bernadotteakademin.
Min fetning.

Det blir ju lite motsägelsefullt, en Miljöpartist som reser till Afrika för att arbete mot det sexuella våldet, samtidigt som Miljöpartiet står på barrikaderna hemma i Sverige för att försvara den sanslösa massimporten av synnerligen kvinnofientliga klantraditioner.

Det finns ju hur många intressanta infallsvinklar som helst vad det gäller den här tråden!
Citera
2017-03-14, 13:26
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

FN bedriver sin verksamhet genom MONUSCO och trupperna i landet är från massa olika länder som
Indien, Bangladesh, Ethiopien, Pakistan mm. Inga Navyseals direkt.

Jag ger inget större hopp om att dom kommer att kunna finna eller frita gruppen.

http://www.un.org/en/peacekeeping/missions/monusco/facts.shtml
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in