Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-12, 12:13
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
om nu adsl läggs ned hos mig nästa år eller året efter det (om man inte får fiber innan) så är det upp till dom att fixa så att man kan surfa som tidigare. Det är något jag förutsätter i alla fall.

Det här kan du slå ur hågen direkt. I bästa fall kommer du att kunna ringa med en fast telefon inomhus och få någon enkel form av internetuppkoppling. Prestanda och stabilitet av ADSL-snitt kommer de inte att jobba för att du ska få.
Kan bara rekommendera att du fixar det själv.
Citera
2016-10-12, 17:33
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Det här kan du slå ur hågen direkt. I bästa fall kommer du att kunna ringa med en fast telefon inomhus och få någon enkel form av internetuppkoppling. Prestanda och stabilitet av ADSL-snitt kommer de inte att jobba för att du ska få.
Kan bara rekommendera att du fixar det själv.

Har pratat med dom igen och de säger att när den dagen kommer så ska de fixa så att jag har det lika bra om inte bättre än det jag har nu. Kan dom inte det så kan de glatt ta tillbaka sitt skit abonnemang, för att byta ned mig från något som inte är topp prestanda nu, det gör jag inte.
Blir i såna fall att fixa fiber, eller i värsta fall flytta.
__________________
Senast redigerad av TheRageInsideMe 2016-10-12 kl. 17:36.
Citera
2016-10-12, 23:21
  #27
Medlem
butterbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Det här kan du slå ur hågen direkt. I bästa fall kommer du att kunna ringa med en fast telefon inomhus och få någon enkel form av internetuppkoppling. Prestanda och stabilitet av ADSL-snitt kommer de inte att jobba för att du ska få.
Kan bara rekommendera att du fixar det själv.

Med extern riktantenn så får du absolut i många fall en mer driftsäker och stabil uppkoppling än xdsl.
Citera
2016-10-13, 08:32
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterbock
Med extern riktantenn så får du absolut i många fall en mer driftsäker och stabil uppkoppling än xdsl.

Jag vet, se tidigare inlägg från mig. Har en dipol riktantenn, ca 7 kilometer till närmaste mast. Hastigheten är som bäst ca 60/20 men oftast runt 40/20. Grannarnas DSL går i 6/1 om det inte är fuktigt ute, då är det ännu långsammare.
Citera
2016-10-13, 11:22
  #29
Medlem
butterbocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av t3000
Jag vet, se tidigare inlägg från mig. Har en dipol riktantenn, ca 7 kilometer till närmaste mast. Hastigheten är som bäst ca 60/20 men oftast runt 40/20. Grannarnas DSL går i 6/1 om det inte är fuktigt ute, då är det ännu långsammare.

Alright, missförstod ditt inlägg. Telia står dock för montering av extern antenn i de fall de behövs, router och speciella abonnemang där 300gb per månad ingår.

Eftersom det främst är glesbygdsnoder som läggs ned och kopparnätet är såpass eftersatt så tjänar telia/skamova in det på ett par år. Win-win så länge du inte använder mer än 300 gb/mån, sen blir det dyrt.

Edit: https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat kolla FAQn.
__________________
Senast redigerad av butterbock 2016-10-13 kl. 11:25.
Citera
2016-10-14, 09:42
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterbock
Alright, missförstod ditt inlägg. Telia står dock för montering av extern antenn i de fall de behövs, router och speciella abonnemang där 300gb per månad ingår.
Eftersom det främst är glesbygdsnoder som läggs ned och kopparnätet är såpass eftersatt så tjänar telia/skamova in det på ett par år. Win-win så länge du inte använder mer än 300 gb/mån, sen blir det dyrt.
Edit: https://www.telia.se/privat/om/framtidensnat kolla FAQn.

Kan just inte hitta uppgiften om 300 GB/månad, klickar man in sig på erbjudandet till privatkunder är det 100 GB/mån som gäller i prislistan. Det ser förvisso ut som att det är det billigaste 100 GB-abonnemanget man kan få idag, tidigare hade Tele2 för 299 kr men nu har de höjt till 399 kr. Sen är det dock inte säkert att just Telia har bäst täckning där man bor, myten om att de är bäst i glesbygden är kraftigt överdriven.

Blir man av med sin kopparlina kan jag bara rekommendera att köpa en router och riktantenn på postorder, och ta hem SIM-kort från två-tre olika operatörer. Sen testar man vad som fungerar. Vid postorderköp gäller distansavtalslagen med 14 dagars full returrätt så om man bara är försiktig med grejerna så kan man nog få dem se oanvända ut och lämna tillbaks om ingenting fungerade
Citera
2017-03-07, 13:42
  #31
Medlem
DTWKs avatar
Jag kommer beröras av "framtidens nät" och börjar få lite panik. För två år sen när vi flyttade till nuvarande bostad anmälde vi intresse för fiber. Nu i veckan kunde vi äntligen beställa fibergrävning men det beräknas ta 2-3år innan utbyggnaden är klar då det är ett stort område med glest mellan husen.
När man pratar med Telia så är det då mobil lösning som finns att välja på. 200GB/månad första året och efter det 100GB/månad. Så dels en begränsning av surfmängd men även till en dyrare peng än vad ADSL har kostat. Sen har vi kass mottagning med Telia men det antar jag att de försöker lösa på något sätt...
Våran månadsförbrukning är runt 300-500GB, dels för att vi kör all TV genom Apple-TV men även för att vi arbetar en hel del hemifrån.
När man pratar med supporten är de helt oförstående när man säger att 200GB inte kommer räcka och konstaterar efter lite gnäll att de inte har någon lösning som passar våra behov. Jag frågar då lite spydigt om de tycker att vi ska byta arbete eller flytta, får naturligtvis inget vettigt svar...
Hur svårt kan det vara att erbjuda en lösning med fri datamängd under tiden vi som har beställt fiber väntar på att få det installerat.
Sen frågade jag också om det inte blir väldigt långsamt internet när över 1000 hushåll ska gå över från ADSL till mobilnätet. Fick inget vettigt svar på det heller.
Hur gör ni andra som har hög förbrukning och bara har mobilnätet som alternativ? Förr kunde man ju köpa abonnemang med fri surf från iaf Telenor men deras största idag är 40GB vilket är ett skämt.
Citera
2017-03-07, 14:28
  #32
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Jag kommer beröras av "framtidens nät" och börjar få lite panik. För två år sen när vi flyttade till nuvarande bostad anmälde vi intresse för fiber. Nu i veckan kunde vi äntligen beställa fibergrävning men det beräknas ta 2-3år innan utbyggnaden är klar då det är ett stort område med glest mellan husen.
När man pratar med Telia så är det då mobil lösning som finns att välja på. 200GB/månad första året och efter det 100GB/månad. Så dels en begränsning av surfmängd men även till en dyrare peng än vad ADSL har kostat. Sen har vi kass mottagning med Telia men det antar jag att de försöker lösa på något sätt...
Våran månadsförbrukning är runt 300-500GB, dels för att vi kör all TV genom Apple-TV men även för att vi arbetar en hel del hemifrån.
När man pratar med supporten är de helt oförstående när man säger att 200GB inte kommer räcka och konstaterar efter lite gnäll att de inte har någon lösning som passar våra behov. Jag frågar då lite spydigt om de tycker att vi ska byta arbete eller flytta, får naturligtvis inget vettigt svar...
Hur svårt kan det vara att erbjuda en lösning med fri datamängd under tiden vi som har beställt fiber väntar på att få det installerat.
Sen frågade jag också om det inte blir väldigt långsamt internet när över 1000 hushåll ska gå över från ADSL till mobilnätet. Fick inget vettigt svar på det heller.
Hur gör ni andra som har hög förbrukning och bara har mobilnätet som alternativ? Förr kunde man ju köpa abonnemang med fri surf från iaf Telenor men deras största idag är 40GB vilket är ett skämt.

Snacka med dessa http://www.net1.se/privat/sa-funkar-...egransad-data/

I princip ensamma på svenska marknaden om att inte ha några ''surfgränser''.

14gb = 129 kr.
obegränsad = 399kr
Citera
2017-03-07, 18:51
  #33
Medlem
kkasems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
...
Hur svårt kan det vara att erbjuda en lösning med fri datamängd under tiden vi som har beställt fiber väntar på att få det installerat.
Sen frågade jag också om det inte blir väldigt långsamt internet när över 1000 hushåll ska gå över från ADSL till mobilnätet. Fick inget vettigt svar på det heller.

Hur gör ni andra som har hög förbrukning och bara har mobilnätet som alternativ? Förr kunde man ju köpa abonnemang med fri surf från iaf Telenor men deras största idag är 40GB vilket är ett skämt.


Du frågar dig först hur svårt det kan vara att erbjuda fri datamängd över mobilnätet och sedan undrar du hur de tänkt att hantera belastningen av nätet som blir av alla hushåll som ansluter sig... Du inser väl att fri datamängd = större belastning på nätet? Går inte riktigt ihop...

Sedan finns det ju som det skrivits tidigare Net1 som har fri datamängd, dock finns risken att du pga detta får en långsam hastighet via dem.
Citera
2017-03-07, 22:53
  #34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DTWK
Jag frågar då lite spydigt om de tycker att vi ska byta arbete eller flytta, får naturligtvis inget vettigt svar...

Det är nog lite mycket begärt att Telia ska avgöra om du ska flytta eller inte, det beslutet måste du nog ta själv. Men en liten hint är nog att de inte längre vill leverera fast bredband till din ort.

Citat:
Ursprungligen postat av DTWK

Hur svårt kan det vara att erbjuda en lösning med fri datamängd under tiden vi som har beställt fiber väntar på att få det installerat.

Speciellt svårt är det inte däremot så är det inget ägarna vill. De är mindre intresserade av att du ska spara pengar, de är mer intresserade att tjäna pengar själva.

Jag som aktieägare är faktiskt helt ointresserad av att bjuda dig på fri surf.
__________________
Senast redigerad av madtop 2017-03-07 kl. 22:57.
Citera
2017-03-08, 02:35
  #35
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Snacka med dessa http://www.net1.se/privat/sa-funkar-...egransad-data/

Glöm det. Läs vad jag skrivit i andra trådar om Net1. Inget alternativ för ett helt hushåll.

/capmac
Citera
2017-03-13, 15:43
  #36
Medlem
DTWKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är nog lite mycket begärt att Telia ska avgöra om du ska flytta eller inte, det beslutet måste du nog ta själv. Men en liten hint är nog att de inte längre vill leverera fast bredband till din ort.

Naturligtvis kommer jag inte flytta, bor fantastiskt men tycker att det är orättvist att det alltid är på landsbygden som det ska sparas. Här går utvecklingen bakåt istället för framåt, inne i stan är det självklart att alla ska ha minst 100/100. Ute på landsbygden lanserar man "framtidens nät" som består av en mobil uppkopling på 8mbit/s och tak på surfmängden.
Det är 1200 hushåll som berörs av beslutet i min kommun.

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Speciellt svårt är det inte däremot så är det inget ägarna vill. De är mindre intresserade av att du ska spara pengar, de är mer intresserade att tjäna pengar själva.

Jag som aktieägare är faktiskt helt ointresserad av att bjuda dig på fri surf.

Du som aktieägare borde väl vara intresserad av att telia är hjälpsamma mot sina kunder. Jag kommer med stor sannolikhet inte välja telia när vi väl får fiber på grund av att de strular så mycket. Dessutom kommer jag inte välja dem på mobila lösningar. Har redan valt bort telia på mobilen.

Citat:
Ursprungligen postat av kkasem
Du frågar dig först hur svårt det kan vara att erbjuda fri datamängd över mobilnätet och sedan undrar du hur de tänkt att hantera belastningen av nätet som blir av alla hushåll som ansluter sig... Du inser väl att fri datamängd = större belastning på nätet? Går inte riktigt ihop...

Sedan finns det ju som det skrivits tidigare Net1 som har fri datamängd, dock finns risken att du pga detta får en långsam hastighet via dem.
Det är precis det jag menar, allt är idiotiskt. Varför ska jag som bor på landsbygden (inte mitt i skogen utan 5min från ett samhälle) inte ha rätt till internet som vanligt folk. De klipper kopparnätet flera år innan alla abonnenter kommer ha tillgång till fiber. De kan väl klippa kopparnätet i stan istället där alla redan har fiber. Eller på de delar av landsbygden där fiberutbyggnaden är klar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback