Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-05-20, 20:02
  #1
Medlem
Hej!

Blir i november med kort varsel (fick beskedet i början av maj) veta att Telia tänker stänga ner kopparnätet i vår byggd. Nej, bor inte i Myrträsk utan 20 min från Malmö.

Kopparledningen är gammal och behöver säkert bytas/underhållas, så då ger PTS tillstånd åt Scanova/Telia att klippa linan istället för att underhålla den... Ungefär som om Eon skulle fimpa en el-ledning till landet för att det finns ju alternativ: egna vindkraftsverk och solceller, det funkar men kanske inte lika bra. Billig och bra lösning för nätägaren

Landsbyggd, radioskugga för nmt/gsm/3,4G så blir det rätt illa.. Givetvis finns ej heller fiber Telia erbjuder utomhusantenn för mobiltrafik, men föga omöjligt att förstärka en signal som inte finns.

Framtidens nät kallar dom det visst, och det har vi ju sett de senaste dagarna hur det var med den saken..... 😢

Hur många här blir drabbade av detta, och vad har ni gjort för att förhindra det?
Citera
2016-05-20, 20:25
  #2
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockarp
Hej!

Blir i november med kort varsel (fick beskedet i början av maj) veta att Telia tänker stänga ner kopparnätet i vår byggd. Nej, bor inte i Myrträsk utan 20 min från Malmö.

Kopparledningen är gammal och behöver säkert bytas/underhållas, så då ger PTS tillstånd åt Scanova/Telia att klippa linan istället för att underhålla den... Ungefär som om Eon skulle fimpa en el-ledning till landet för att det finns ju alternativ: egna vindkraftsverk och solceller, det funkar men kanske inte lika bra. Billig och bra lösning för nätägaren

Landsbyggd, radioskugga för nmt/gsm/3,4G så blir det rätt illa.. Givetvis finns ej heller fiber Telia erbjuder utomhusantenn för mobiltrafik, men föga omöjligt att förstärka en signal som inte finns.

Framtidens nät kallar dom det visst, och det har vi ju sett de senaste dagarna hur det var med den saken..... 😢

Hur många här blir drabbade av detta, och vad har ni gjort för att förhindra det?

Skanova är ett riskkapitalbolag. Deras syfte är att tjäna stålar. De har gjort det mer än tydligt för oss som jobbar i nätet att de endast kommer lägga pengar på nydragning. Underhåll kan man glömma.

Du kan vara helt säker på att man lobbat in sig hos toppar på PTS med bjudresor mm för att få fri lejd att skrota det som Televerket byggt upp. Så funkar ett "modernt" samhälle. Tragiskt är bara förnamnet. Ska bli kul att se hur det ser ut om 2-3 år när det inte längre går att dra nya kablar i systemet. Man har konsekvent vägrat att schakta ner nya pipor i backen och de gamla är proppfulla så gott som överallt.

Dessutom är systemet(pipor, brunnar, teleskåp och stationer) i uselt skick och en tolvåring skulle kunna ta sig in i stationer, skåp och brunnar. Svensken kommer få panik när man börjar sakna uppkoppling. Detta är Telia-Skanovas arv till oss innan de säljer skiten till något kinesiskt bolag om några år när det börjar bli helt kört.

Ledsen för WoT.

Mvh
Citera
2016-05-20, 20:38
  #3
Medlem
akehodells avatar
Kan det vara detta som ligger bakom sabotaget mot master och antenner?

Svenskar som tröttnat på att betala dyrt trots att samhället levererar mindre och sämre hela tiden.

Vad hände med bredband åt alla?

Kom nu inte och tjata om 3G eller 4G för det är bara begränsad tillgång och inte bredband fullt ut.

Dyrt är der också om man vill ladda ner lite mer än genomsnittet

IT nationen Sverige, vilket jävla skämt!

Sverige håller på att bli omsprungna av både Afrika och Asien, IT u-landet Sverige är ett bättre namn.

Det skulle vara lagstadgat att alla hushåll har tillgång till kopparnät eller fiber.

Batteribackuppen i mobilnätens basstationer räcker inte länge vid ett strömavbrott och sedan ligger all telekommunikation nere.

Detta är en invationsarmés eller terrorists våta dröm.

Större delen av Sverige utanför städerna avskurna från information!
Citera
2016-05-20, 20:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann


Ledsen för WoT.

Mvh

Det ska du inte vara ledsen för!

Fastighetsvärdet lär ju inte heller stiga om man säger så i dessa områden, försök sälja ett hus där den enda kommunikationsmöjligheten med omvärden är brevduvor och röksignaler 😁
Citera
2016-05-20, 21:41
  #5
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akehodell
Kan det vara detta som ligger bakom sabotaget mot master och antenner?

Svenskar som tröttnat på att betala dyrt trots att samhället levererar mindre och sämre hela tiden.

Vad hände med bredband åt alla?

Kom nu inte och tjata om 3G eller 4G för det är bara begränsad tillgång och inte bredband fullt ut.

Dyrt är der också om man vill ladda ner lite mer än genomsnittet

IT nationen Sverige, vilket jävla skämt!

Sverige håller på att bli omsprungna av både Afrika och Asien, IT u-landet Sverige är ett bättre namn.

Det skulle vara lagstadgat att alla hushåll har tillgång till kopparnät eller fiber.

Batteribackuppen i mobilnätens basstationer räcker inte länge vid ett strömavbrott och sedan ligger all telekommunikation nere.

Detta är en invationsarmés eller terrorists våta dröm.

Större delen av Sverige utanför städerna avskurna från information!

Det kan du ge dig på att det är. Allt snack om att ryssen är här och saboterar master köper jag inte av den anledning att det finns "mjukare" mål att gå på som orsakar enorm skada. Det vet Ivan.

Mvh
Citera
2016-05-21, 01:12
  #6
Medlem
Polyklorfenols avatar
http://pts.se/sv/Privat/Telefoni/Fas...redbandsnaten/
Citera
2016-05-21, 11:57
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Det kan du ge dig på att det är. Allt snack om att ryssen är här och saboterar master köper jag inte av den anledning att det finns "mjukare" mål att gå på som orsakar enorm skada. Det vet Ivan.

Mvh

Nu är jag väl en rätt sansad, men lik väl heligt förbannad på detta... Om nån mindre stabil människa skulle vara i samma sits så skulle det inte fårvåna mig att det skulle kunna yttra sig i en mastfällning eller två, allt för att "jävlas" tillbaka

Men men, såvida det defacto inte finns personer som blivit drabbade och därav släppt på bultförband som en lösning på problemet så bör det kanske diskuteras i en annan tråd

Råd för hur jag på "laglig" väg kan stoppa alt försena detta beslut tas emot med varm hand!
Citera
2016-05-22, 01:56
  #8
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockarp
Råd för hur jag på "laglig" väg kan stoppa alt försena detta beslut tas emot med varm hand!

Har du ADSL idag? Hos vilken operatör i så fall?

Telia har hittills varit överens med PTS om att inte stänga ner stationer där Telia / skanova har egen ADSL-utrustning. Det är dock bara en tidsfråga, kopparnätet är dödsdömt helt enkelt för att allt färre utnyttjar det.

Hur många hushåll berörs i närområdet, sitter du helt ensam isolerad i skogen? Även om det går att fördröja ett år eller 2 så är det på sikt så att ni måste hitta en lösning flr att gå ihop och bygga ett fibernät. Läs på om landsbygsfiberprogrammet.

I mellantiden bör du undersöka trådlöst, med bra riktantenn på taket vore det underligt om du inte skulle kunna nå någon operatörs 800-eller 900-Mhz-nät.

/capmac
Citera
2016-06-15, 21:15
  #9
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Skanova är ett riskkapitalbolag. Deras syfte är att tjäna stålar. De har gjort det mer än tydligt för oss som jobbar i nätet att de endast kommer lägga pengar på nydragning. Underhåll kan man glömma.

Du kan vara helt säker på att man lobbat in sig hos toppar på PTS med bjudresor mm för att få fri lejd att skrota det som Televerket byggt upp. Så funkar ett "modernt" samhälle. Tragiskt är bara förnamnet. Ska bli kul att se hur det ser ut om 2-3 år när det inte längre går att dra nya kablar i systemet. Man har konsekvent vägrat att schakta ner nya pipor i backen och de gamla är proppfulla så gott som överallt.

Dessutom är systemet(pipor, brunnar, teleskåp och stationer) i uselt skick och en tolvåring skulle kunna ta sig in i stationer, skåp och brunnar. Svensken kommer få panik när man börjar sakna uppkoppling. Detta är Telia-Skanovas arv till oss innan de säljer skiten till något kinesiskt bolag om några år när det börjar bli helt kört.

Ledsen för WoT.

Mvh

Väldigt intressant inlägg!!

Förklarar ju varför vi på jobbet har ett Stort Teleskåp i ett bostadsområde som lutar oroväckande värre än lutande tornet i Pisa....
Basen fel anmälde detta för två år sedan till Skanova!
Sedan dess har lutningen ökat ännu mera bara en tidsfråga innan skiten trillar i backen!
Får bara hoppas inga barn kommer i mellan...

Jävla Skanova...
Citera
2016-06-15, 23:45
  #10
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Du kan vara helt säker på att man lobbat in sig hos toppar på PTS med bjudresor mm för att få fri lejd att skrota det som Televerket byggt upp. Så funkar ett "modernt" samhälle. Tragiskt är bara förnamnet. Ska bli kul att se hur det ser ut om 2-3 år när det inte längre går att dra nya kablar i systemet. Man har konsekvent vägrat att schakta ner nya pipor i backen och de gamla är proppfulla så gott som överallt.

Dessutom är systemet(pipor, brunnar, teleskåp och stationer) i uselt skick och en tolvåring skulle kunna ta sig in i stationer, skåp och brunnar. Svensken kommer få panik när man börjar sakna uppkoppling. Detta är Telia-Skanovas arv till oss innan de säljer skiten till något kinesiskt bolag om några år när det börjar bli helt kört.

Jag har väldigt lite till övers för Skanova men detta är mest trams. Det har varit känt i flera år att kopparnätet är under avveckling. Skanova kan inte klandras för detta, tekniken är omodern och dödsdömd. Kunderna idag vill ha bredband och mobil telefoni, inte gamla kopparlinjer. Skanovas fel är ju att de inte i tid börjat utbyte till fiberbaserade kundanslutningar, men nu byggs det för fullt, något som ytterligare påskyndar avvecklingen av kopparnätet.

Sen tycker jag att de borde vara hårdare förpliktigade att bibehålla det tills det finns alternativ på vissa platser, för det kommer bli så att vissa kommer i kläm och blir utan anslutning. Men på det stor a hela är det helt ofrånkomligt att kopparn försvinner, se bara hur fort kunderna försvinner när det kommer alternativ, det går inte att hålla igång det gamla nätet för ett fåtal kunder.

Och ang sista stycket, det behövs inte fler kopparpar, fibern har redan tagit över och den tar i princip försumbar plats i kanalisationen.

/capmac
Citera
2016-06-16, 21:52
  #11
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Jag har väldigt lite till övers för Skanova men detta är mest trams. Det har varit känt i flera år att kopparnätet är under avveckling. Skanova kan inte klandras för detta, tekniken är omodern och dödsdömd. Kunderna idag vill ha bredband och mobil telefoni, inte gamla kopparlinjer. Skanovas fel är ju att de inte i tid börjat utbyte till fiberbaserade kundanslutningar, men nu byggs det för fullt, något som ytterligare påskyndar avvecklingen av kopparnätet.

Sen tycker jag att de borde vara hårdare förpliktigade att bibehålla det tills det finns alternativ på vissa platser, för det kommer bli så att vissa kommer i kläm och blir utan anslutning. Men på det stor a hela är det helt ofrånkomligt att kopparn försvinner, se bara hur fort kunderna försvinner när det kommer alternativ, det går inte att hålla igång det gamla nätet för ett fåtal kunder.

Och ang sista stycket, det behövs inte fler kopparpar, fibern har redan tagit över och den tar i princip försumbar plats i kanalisationen.

/capmac

Finns det något halv officiellt slutdatum när ADSL stängs?
Jag har flera bekanta som bor i villor, men som tackat nej till få fiber indraget pga det kostar typ 20-25000 kr, dom har ADSL så dom "klarar sig" säger dom.
Ingen av dom verka fatta att ADSL kommer att ryka oxå, samt att det troligen blir dubbelt så dyrt ansluta fiber i efterhand om det måste grävas och asfalteras enbart för dom.
Sen fattar dom heller inte att Mobilt bredband inte är ett bra alternativ.
Citera
2016-06-16, 22:06
  #12
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Jag har väldigt lite till övers för Skanova men detta är mest trams. Det har varit känt i flera år att kopparnätet är under avveckling. Skanova kan inte klandras för detta, tekniken är omodern och dödsdömd. Kunderna idag vill ha bredband och mobil telefoni, inte gamla kopparlinjer. Skanovas fel är ju att de inte i tid börjat utbyte till fiberbaserade kundanslutningar, men nu byggs det för fullt, något som ytterligare påskyndar avvecklingen av kopparnätet.

Sen tycker jag att de borde vara hårdare förpliktigade att bibehålla det tills det finns alternativ på vissa platser, för det kommer bli så att vissa kommer i kläm och blir utan anslutning. Men på det stor a hela är det helt ofrånkomligt att kopparn försvinner, se bara hur fort kunderna försvinner när det kommer alternativ, det går inte att hålla igång det gamla nätet för ett fåtal kunder.

Och ang sista stycket, det behövs inte fler kopparpar, fibern har redan tagit över och den tar i princip försumbar plats i kanalisationen.

/capmac

Jag har jobbat åt Skanova i snart 10 år och kan säga att jag vet att det inte behövs fler kopparpar. Har du verkligen bra koll på hur kanalisationen ser ut eller snackar du bara? Jag har hundratals om inte tusentals foton som bevisar det jag säger. Kan dock inte lägga ut dem på nätet av uppenbara skäl.

Givetvis skall Skanova ställas till svars för det de ställer till med. De skulle börjat bygga ut systemet för länge sedan men de har konsekvent vägrat betala för ny kanalisation och den absoluta merparten av de gamla kopparkablarna (oftast blymantlad kabel) går inte att ta bort av den anledningen att de i många fall armerar marken under trottoarer och vägar eller helt enkelt "satt sig" i gamla K-block av betong från 30-40-talet.

I merparten av telebrunnarna i innerstan och många äldre ytterområden går det inte att få ner en stege utan att riskera brott på befintliga kablar. Brunnarna är dessutom ofta fyllda med bly-förorenat vatten som går ut i grundvattnet. Detta ligger nu på nätägaren Skanovas bord.

Mvh
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback