2017-03-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Nej, men jag gör. Fattar inte varför han ska rapportera från Mello som hatar det så mycket

Ja, man kan ju undra varför. Föredrar definitivt Tobbe Ek och hans kollega vad-hon-nu-heter, trots att deras fjollfasoner är cringe-framkallande.
Citera
2017-03-12, 22:36
Medlem
StatligaTeleverkets avatar
Är det någon som vet när SVT publicerar alla röstsiffror, från både delfinalerna, andra chansen och finalen?
Citera
2017-03-12, 22:38
Medlem
Rollin-and-Turnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StatligaTeleverket
Är det någon som vet när SVT publicerar alla röstsiffror, från både delfinalerna, andra chansen och finalen?

Kommer förmodligen någon gång nästa vecka, kanske redan imorgon.
Citera
2017-03-12, 23:18
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plexiiar
Hmm, så efter att ha lyssnat på 29 av låtarna, några mer än andra, kan jag konstatera att det kommer bli många kisspauser.

Den första som fick min uppmärksamhet var Frankrikes "Requiem". Till skillnad från de tidigare låtarna kom denna snabbt in refrängen där hon byter från franska på verserna till engelska. Tyckte låten flöt på bra ändå. Tror dock det blir inget vidare live.

Nästa kom ju Portugal. Man får lite Italien-vibbar från 2011 trots att det var jazz. Tycker artisten är charmig så länge han slutar bete sig som om han har ett extremt fall av tourettes och fixar frillan. Tror inte det blir en vinnare men blir en favorit av min iallafall.

Azerbaijan hade en helt okej låt men rösten var tråkig. Någon med en starkare och övertygande röst skulle kunna lifta denna låt till seger.

Makedonien får cred av mig för musikvideon. Tyvärr tror jag inte scen"experterna" kan göra något liknande på scen med VR-glasögonen och förväntar mig att många kommer klaga över att det är mer en "musikvideo" än ett uppträdande likt Georgien förra året.

Irland hade ett bra slut då uppbyggnaden lyckas överraska lyssnaren. Dock har vi sett sånt här innan så det blir ingen vinst här eller en röst från min del.

Montenegro bör bli diskad.

Nederländerna känner jag ändå har en bra dänga. Tror att det kommer bli bra live och definitivt säkrar en plats i finalen så länge kameraverket är dynamiskt och lyckas göra det intressant över hela tidslinjen av låten.

Ungern var en unik låt med en skön fiol-melodi som inte alls kommer se bra ut på scenen tror jag. Skulle dock inte bli förvånad om den hamnar i topp 10.

Klassiska Österrike som övermättar saturationen på musikvideorna och försöker få det att se charmigt ut. Se och lär från Portugal.

Enligt Eurovision skulle alltså Anna Book lika gärna kunna vara med utan problem? För Tyskland verkar ju ha rakt av kopierat melodin och ljudet från låten "Titanium" och trott att ingen skulle märka? Eller var det en koincidens?

Sammanfattat kan man säga att de flesta bidragen försöker vara oerhört pretto, edgy och moderna med sina kameravinklar och konstliga drag. Försöker man förmedla ett budskap ska man inte heller lägga en enorm display bakom sig där man visar nyhetsartiklar, stockvideor av bombningar och annat icke-relaterade saker på skärmen. Fy Georgien! Ska nu räkna ihop hur många bidrag som har använt sig av ordet "fall" i sina låtar och se på resten av bidragen. Ses!
Trevlig med en personlig och lagt lite jobb bakom innan! Bra med åsikt om bidragen hoppas du postar inlägget i tråden för eurovision 2017 . Du och jag har några några vi tycker liknande om och andra inte så mycket, men musik är tycke och inte vetenskap!
Citera
2017-03-13, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linosa
Nu var det iofs SKAM som var ett "bajsprogram", men...
Ajdå jag kanske skulle läst hela konversationen...

Men nivån på programledarens vokabulär är ändock oförändrad. Pinsamt för henne och för SVT.
Citera
2017-03-13, 11:45
Medlem
Stones avatar
Har hållt mig borta från Mello men eftersom man är inne på Aftonbladet tittsomtätt så kan man inte undvika skiten. Slog på och lyckades pricka "Nano" med "Hold On". Otroligt att den killen förlorade mot Dressmen. "Hold On" var seriöst en vinnarlåt.
Citera
2017-03-13, 11:53
Bannlyst
När förvandlades "festivalen" till att vara som den är nuförtiden?

Nu: Pojkband, unga fjuniga män, musiken elektronisk eller något åt det hållet. För epileptiker ohälsosam scenshow

Förr: Mindre, orkestrar, enklare, påminde om 80-talets bidrag

Exempel: 1995

https://www.youtube.com/watch?v=HGNR25tupVI
https://www.youtube.com/watch?v=T_-TqYx3XxU
https://www.youtube.com/watch?v=yvsbM1IVnbQ

Kan det aldrig bli någon reaktion på nuvarande format? Ska tillägga att jag inte tittar längre men jag är nyfiken.
Citera
2017-03-13, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
När förvandlades "festivalen" till att vara som den är nuförtiden?

Nu: Pojkband, unga fjuniga män, musiken elektronisk eller något åt det hållet. För epileptiker ohälsosam scenshow

Förr: Mindre, orkestrar, enklare, påminde om 80-talets bidrag

Kan det aldrig bli någon reaktion på nuvarande format? Ska tillägga att jag inte tittar längre men jag är nyfiken.

Hur länge har du inte tittat? För "Mellon" har ju varit sån i många år nu. Jag hade en period på ett antal år när jag inte tittade och sen när jag kom tillbaka så var det såhär.
Jag tycker det är bra att det är nyare musik dock, åttitalsstuket hade inte passat nu. Det jag stör mig på däremot är att det ska hålla på i evigheter varje gång. Det ska vara delfinal efter delfinal, låtar ska "duellera" mot varandra fram och tillbaka, folk ska rösta flera ggr på varje låt.. Inte ens när finalen är över kan de ge sig, då skulle det vara en "Mellon: dagen efter" special nästa dag.
Citera
2017-03-13, 15:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Hur länge har du inte tittat? För "Mellon" har ju varit sån i många år nu. Jag hade en period på ett antal år när jag inte tittade och sen när jag kom tillbaka så var det såhär.
Jag tycker det är bra att det är nyare musik dock, åttitalsstuket hade inte passat nu. Det jag stör mig på däremot är att det ska hålla på i evigheter varje gång. Det ska vara delfinal efter delfinal, låtar ska "duellera" mot varandra fram och tillbaka, folk ska rösta flera ggr på varje låt.. Inte ens när finalen är över kan de ge sig, då skulle det vara en "Mellon: dagen efter" special nästa dag.

Jag slutade titta runt år 2000.

Jag har hos bekanta sett en del och jag spyr förstås. Östeuropeerna tex sjunger på engelska de också om krim-tatatarernas öde 1944. Vad fan är det, vart tog det lättsamma vägen? Idiotiskt. Allvarsamma östeuropeer möter svenska bögar och mänkvinnor i enorma scenshower där jag skulle vilja dra ur proppen, därefter se hur dessa tillgjorda töntar skulle klara sig.

Jag har blivit gammalmodig tack och lov.
Citera
2017-03-13, 15:27
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plexiiar
Hmm, så efter att ha lyssnat på 29 av låtarna, några mer än andra, kan jag konstatera att det kommer bli många kisspauser.

1. Den första som fick min uppmärksamhet var Frankrikes "Requiem". Till skillnad från de tidigare låtarna kom denna snabbt in refrängen där hon byter från franska på verserna till engelska. Tyckte låten flöt på bra ändå. Tror dock det blir inget vidare live.

2. Montenegro bör bli diskad.
1. tycker mest om Frankrike, hoppas den vinner

2. varför?
Citera
2017-03-13, 15:53
Medlem
Lillamig72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buranshe
Det enda som är positivt med att det är flera delfinaler är att februari och lite av mars månad går fortare pga att lördagskvällen upptas av lite mello, glitter, ljus och skriverier i media. Så att det känns som om de här veckorna går fortare. Jag menar att man betar av veckorna med lite Melodifestival. När finalen är klar har det nästan blivit vår. Men det är det enda positiva.
Citera
2017-03-13, 16:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen

Bevare mig väl, tack och lov för att utvecklingen har gått framåt, tycker gamla dinosaurien tant Smurfsmurf. På den tiden gick det inte titta på eländet, än mindre hitta nån musik som var lyssningsbar. Pärlor som Abba dök det inte upp ofta.... då var jag knappt född iofs...

Edit: Jag tycker upplägget är bra med lagom många deltävlingar. Urvalsprocessen blir bättre såhär. Tänk på hur många låtar som skickas in, som säkert är bra men vi aldrig får höra. Däremot är det inte bra med jurygrupperna. Vet inte om jag vill ha dem kvar... Kanske kan ha dem kvar, men de ska få betydligt mycket mindre makt.

Jag hade mycket hellre haft Nano än Robin Grey.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2017-03-13 kl. 16:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in