Citat:
Ursprungligen postat av
innesko
Okok, men i detta fall när man nu har kommit fram till att det är P(X ≤ 5) som man behöver beräkna och man vet vilken fördelning X har så kan man börja fundera över om det går och om man behöver att approximera det. I detta fall så är det nog rimligt att approximera det och det gör man med en Poissonfördelning, så om Y ~ Po(10000*p) så är P(X ≤ 5) ≈ P(Y ≤ 5). Då man har en binomialfördelning Bin(n, p) där n är väldigt stort och p är litet så går det att approximera med en Poissonfördelning (det är genom denna approximering som Poisson kom fram till fördelningen från första början).
Yes, då hänger jag med! Fick dessutom korrekt svar nu.
np = µ för bin förd. och lambda = µ för poisson, alltså kan np = lambda då n går mot oändlighet och p < 0,1
10000 * 0,0002 = 2 = lambda
Sen använde jag mig utav Poisson formeln för att beräkna 1 - P(x < 4), som gav mig rätt svar.
Btw, vi diskuterade här i veckan om skillnad mellan Poisson och exponential i grova drag. Då man inte vet fördelningen på c), hur kommer det sig att du såg på direkten att det är Bin fördelad? Du skrev: "Du har 10000 minuter, alla minuter kommer det vara oberoende av varandra om det kommer exakt 9 bilar till bensinstationen. Detta är helt enkelt binomialfördelat". Varför?