2017-03-12, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Det är inte fel att undra men att sprida rykten vind för våg är inte bra.
Jag sprider inte ryktet utan vill komma framme till sanningen och fakta för att diskvalificera falska rykte, och det är väl bra? Det var fråga om detta stämmer eller inte, jag vill vetta sanningen bara.Varför är du så upprörd om man vill vetta sanningen ?
Senast redigerad av Flashback159 2017-03-12 kl. 11:23.
Citera
2017-03-12, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
Jag hört ingenting om testamentet. Berätta gärna om testamentet. Sen, en fråga:hörde att Tor var pensionerad polisman,samt att hans bror också är pensionerad polisman. Stämmer detta? Kan bli intressant.
Det finns en podd om Brattåsmorden, googla så hittar du. I kapitel 4 avhandlas testamentet. Vet inte vad Tor gjorde men hans bror är/var polis. De två var osams efter att Tor fått köpa gården och de andra syskonen förbigicks. Detta behandlas också i podden samt görs där en intervju med Tors bror. Kommer dock inte ihåg i vilket avsnitt. Sammanlagt har fem avsnitt gjorts som behandlar dubbelmorden, mycket intressant framkommer där.
Citera
2017-03-12, 16:53
Medlem
Citat:
En fråga. Vet man om Tors mark , och annat egendom som han hade, vilket marknads värde handlar det om? Uppskattningsvis?
I podden sägs bara att den ena av Tors döttrar blev miljonär på papperet då hon fick ärva gården. Den andra systern fick ärva pengar.
Citera
2017-03-12, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clostarwano
I podden sägs bara att den ena av Tors döttrar blev miljonär på papperet då hon fick ärva gården. Den andra systern fick ärva pengar.
Håller på att lyssna alla...intressant...
Citera
2017-03-12, 18:36
Medlem
Personligen tycker jag att det faktum att Barbro bor kvar hellre är en indikation på att hon inte är skyldig. Ville hon åt gården hade hon väl sålt den så fort hon fått den.

Hon hade ju redan innan morden säkert fri tillgång till gården om hon ville göra något där. Och fick säkert jaga om hon ville också. Och skulle det krisa med ekonomin så fick hon säkert bo där gratis. Tor bodde ju själv.
Citera
2017-03-12, 18:41
Medlem
Citat:
Vad tror du vad är motivet och vem kunde mördat Tor? Bekanta-konflikt, affären-stora pengar, familjen-arvet, kärleksaffären-svartsjuka etc.. Och varför du tror att dotterns medverkande i tv program bevisar att hon är oskyldig? Borde man inte vara professionellt skeptisk och misstänksamt mot alla möjliga gärningsmän och kontrollera noggrannare alla?

Som jag sa tidigare så är jag inte så säkert att det finns ett så jättetydligt motiv. Jag tror motivet mer ligger hos gärningsmannens psyke. En mindre konflikt, kanske om pirerna eller båthuset eller bygglovet. Eller något annat av samma tyngd (dvs inte så stor så någon normal skulle ens fundera på mord.)

Sen om det var "planerat". Det är väl möjligt att själva konflikten urartade på morgonen när en bil syntes där vid nio tiden. Och att detta kunde inte GM tåla pga personlighetstörning typ grandios och helt enkelt gick dit efter lunch med fast mål i sikte. 38an behöver ju inte ens ha varit med då. Utan ha hjälpt till med städning på natten, kanske pga familjeband eller något.
Citera
2017-03-12, 19:40
Medlem
Citat:
Håller på att lyssna alla...intressant...
Ja lyssnar man på podden och läser lite av media om ämnet förefaller morden inte vara så mystiska utan ganska lätta att förstå - både hur och varför - de skedde. Inte så svårt bara normal slutledningsförmåga. Lycka till du kommer antagligen till samma slutsats som jag men inget som jag kommer att torgföra här.
Citera
2017-03-12, 20:22
Medlem
Citat:
Det finns en podd om Brattåsmorden, googla så hittar du. I kapitel 4 avhandlas testamentet. Vet inte vad Tor gjorde men hans bror är/var polis. De två var osams efter att Tor fått köpa gården och de andra syskonen förbigicks. Detta behandlas också i podden samt görs där en intervju med Tors bror. Kommer dock inte ihåg i vilket avsnitt. Sammanlagt har fem avsnitt gjorts som behandlar dubbelmorden, mycket intressant framkommer där.
Har lyssnat...
I podden kunde man höra följande:
Statistiken säger att nästan alla mord på gamla som bodde i åtskilda miljöer såna som Tor bodde i, var rån mord eller det var familjen som mördat de av ekonomiska skäl.
Här Härnösands polis ansåg att detta var inte rån , men även att familjen hade ingen motiv för att mörda Tor.
- Barbro, Tors dotter, hade ekonomiska problem och var arbetslös vid mordtillfälle. Efter Tors mordet var hon miljoner, som det sägs i podden.
- Efter mordet Barbro själv, först misstänker sin farbror Vidar att han hade motiv och att det var han som mördade sin bror Tor.
- Vid mordet det försvann bara familj pärm, mördarna tog bara familj pärmen med sig.

Polisen (från Stockholm) förhör Barbro först i september, 3 månader efter mordet.Härnösands polis förhörde henne inte innan.
Det fanns då vid förhör konstigheter och misstankar som exempelvis varför Barbro hade handskar med sig och på sig när hon gick inne i ladugård för att leta efter Tor och Gerd osv.

I och med att polisen ansåg att familjen hade ingen motiv de gjorde ingen omedelbar grundlig undersökning ,de bommade chans att bevisa eller att definitivt avskriva Barbro och familjen som möjliga mördare. Misstankar kvarstår. Spekulationer går vidare. Polisen ansåg att Barbro eller familjen hade ingen motiv/anledning/nytta att mörda Tor. Det var inte häller rån.
Bevismöjlighet och bevismaterial i mordutredning är färskvara som försvinner med tiden.
Fallet är avslutat olöst, spekulationer fortsätter.
Citera
2017-03-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ja lyssnar man på podden och läser lite av media om ämnet förefaller morden inte vara så mystiska utan ganska lätta att förstå - både hur och varför - de skedde. Inte så svårt bara normal slutledningsförmåga. Lycka till du kommer antagligen till samma slutsats som jag men inget som jag kommer att torgföra här.
Känns klart.
Citera
2017-03-12, 21:47
Medlem
Polisen säger att det kan inte se nån motiv för mordet? Och även de flästa som kommenterar "funderar" likadant. Av olika anledningar alla "vill nå ett specifik undersöknings resultat" och inte sanningen, och då är man partisk och då ska man inte göra undersökning. Undersöknings resultat kommer att bli felaktig.
Citera
2017-03-12, 22:14
Medlem
Cartiers avatar
Tor var aldrig polisman utan det var hans ovän och bror som bar den titeln.

Att många kvinnor möjligen har skonummer 38 är tänkbart. Men det vore ju bra om dottern isf hade 36 eller något annat så hon i någon mån kunde avfärdas.

Efter många års tjatande blev jag själv topsad i utredningen och känner en del av poliserna vagt. Jag passade då på att fråga hur säkra man verkligen var på det där DNA:t, och om det var riktig kärn-DNA eller bara fragment av vanligt DNA. Polisen såg väldigt obekväm ut efter frågan – men något riktigt svar fick jag aldrig. Jag är inte ens säker på att det är DNA från rätt person. Titta på fallet Malin Lindström. Där vill ju inte ens polisen testa det DNA som eventuellt finns och Malins föräldrar tror inte på det. Dessutom har nog tiden runnit ut i det fallet.
Citera
2017-03-13, 07:19
Medlem
Vart hittar du källan på att Barbro hade handskar?
Vad jag vet så drog hon tröjjan över handen när hon öppnade ladugårdsdörren för hon misstänkte att något hemskt hade hänt och ville ej förstöra bevis. Hade de hittat hennes avtryck på handtaget hade det ju inte varit konstigt alls då det var hon som hittade dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in