2017-03-11, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Nej, det är inte roligt att vara journalist idag.

Det är däremot fruktansvärt skojigt att INTE vara journalist och läsa om hur våra värdelösa s.k. "journalister" gråter och bölar och ojar sig alltmer

En sak kan vi vara 100% säkra på, och det är att det inte kommer att bli bättre för våra urusla små henskribenter under överskådlig framtid. Man känner en nästan andlig glädje när man inser detta.
:
Den här tråden är en ständig källa till upphöjd och ren glädje.
Mycket kommer få stryka på foten i Europa i mångkulturens spår, men nog ligger det en viss ironi i att det första som faller är PK-prästerskapet på tidningsredaktionerna runt om i Sverige.
Citera
2017-03-11, 20:56
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokfaan
De har nog använt en förvånansvärt enkel förkalkyl: (månadslön om 30 000 kr + påslag om 12 000 kr för arbetsgivaravgift/semesterlön* + 18 000 kr påslag/täckningsbidrag till Njut) * 3 journalister = 180 000 kr/månad. Dela detta med 10% av kommuninvånarna i Kramfors så får du fram prenumerationspriset på 100 kr/månad för tjänsten (på öret utan avrundning).

Strategin är troligen att följa lokaltidningsdöden i hälarna, ort för ort. Satsningen ligger rätt i tiden. Priset är rimligt. Den stora risken är att de är beroende av frilansare för att producera kvalitativt material som är värt 100 kr/månad med en central redaktion som enda kvalitetssäkring.

* Jag vet att detta inte täcker full semesterlön, karensdagar, företagsförsäkring, mobil, dator etc. men det vet nog Njus om också.
Glädjekalkyl säger jag bara. Realistiska siffror är 30kr/månaden och max 5% av invånarna som kan tänkasig att teckna.
Utan aktiv försäljning tar det lång tid att nå upp tilll mättnad. Hur lång tid tog det Spotify att nå frm till dagens marknadspenetration?
Med detta sagt så tror jag ändå att det är framtidens sätt att jobba. Tidningsbranschens Uber med potential att vända upp och ner på en hel bransch.
Citera
2017-03-11, 21:38
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Glädjekalkyl säger jag bara. Realistiska siffror är 30kr/månaden och max 5% av invånarna som kan tänkasig att teckna.
Utan aktiv försäljning tar det lång tid att nå upp tilll mättnad. Hur lång tid tog det Spotify att nå frm till dagens marknadspenetration?
Med detta sagt så tror jag ändå att det är framtidens sätt att jobba. Tidningsbranschens Uber med potential att vända upp och ner på en hel bransch.
Jag var nog otydlig: 100 kr/månad är rimligt givet en viss kvalitet, dvs. något med högre kvalitet än det som finns idag. Jag antar att det finns en hel del fallhöjd i kalkylen. Jag kan tänka mig att etapp 1 är att etablera sig på orter utan lokaltidning för att sedan priskonkurrera ut ekonomiskt svaga lokaltidningar.

En artikel med mer information: https://www.medievarlden.se/2016/12/han-vill-radda-den-lokala-journalistiken/
Citat:
– Medieutredningen visade ju att 50 procent av internetanvändarna är beredda att betala för nyheter, och 20 procent gjorde det på något sätt under 2015.
Citat:
Han avslutar med att avslöja de planerade prenumerationspriserna. Det här är väl det enda bekanta ifrån dagens nyhetstjänster på nätet. Priset är under diskussion, men blir troligen 99 kronor eller 119 kronor per månad och dagspriset 19 kronor.
Tjänsten kommer även att ha kommentarsfält, vilket kommer att sticka i ögonen på befintlig press. Jag tror att hela affärsidén kommer att bära eller brista på kvalitetssäkringen. Om de inte får den rätt så kommer skillnaden mot en Facebookgrupp att vara för liten för att motivera ens 20-30 kr/månad.
Citera
2017-03-11, 21:50
Medlem
henki420s avatar
Hypotetiskt skulle då jag kunna tänka mig att betala för en nyhetstjänst, givet att det inte fanns något gratisalternativ. Men det ligger i Internets natur att någon alltid ger bort gratis det som andra försöker ta betalt för. Just nu gillar jag omni. Korta, koncisa nyheter utan klickbate, men med fördjupningslänkar om det skulle vara något jag vill veta mer om.

En sak jag tror att mediehusen inte räknat med är att det finns mindre märkestrogenhet idag. Det är lätt att sluta läsa DN, SVD eller Omni för en ny tjänst. Vi håller inte oss kvar vid dem av sentimentalitet, något som i stor grad gällde papperstidningarna.
Citera
2017-03-11, 22:37
Medlem
orvar2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Hypotetiskt skulle då jag kunna tänka mig att betala för en nyhetstjänst, givet att det inte fanns något gratisalternativ. Men det ligger i Internets natur att någon alltid ger bort gratis det som andra försöker ta betalt för. Just nu gillar jag omni. Korta, koncisa nyheter utan klickbate, men med fördjupningslänkar om det skulle vara något jag vill veta mer om.

En sak jag tror att mediehusen inte räknat med är att det finns mindre märkestrogenhet idag. Det är lätt att sluta läsa DN, SVD eller Omni för en ny tjänst. Vi håller inte oss kvar vid dem av sentimentalitet, något som i stor grad gällde papperstidningarna.

Själv avinstallerade jag Omni pga nyhetsurvalet. Appen och konceptet är bra, men urvalet av nyheter kom i hög grad från DN m.m. Likaså upplevde jag att det var många notiser om att någon suspekt krönikör från DN eller annan slaskmedia "tycker" saker.

Att omni (dessvärre) föll bort för mig var inte texten i sig, utan pga det skeva nyhetsurvalet. Iofs inte förvånande, Omni kommer i grunden från slaskmedia (Schibsted). Och om man där besätter tjänsterna för nyhetsurval och vilka "källor" som ska användas med avdankade henjournalister från SvD och Aftonbladet så blir resultatet därefter.
Citera
2017-03-11, 23:06
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag rekommenderar som vanligt bubb.la. En nyhetsaggregator med långa rubriker som gör att man oftast inte behöver läsa artikeln. Radio bubb.la med Boris och Martin är den podcast jag alltid lyssnar först på. Vi är snart 1000 premiummedlemmar som stöder projektet och diskuterar på dess VVS.
Citera
2017-03-12, 00:36
Medlem
Jonassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Men det borde snart bli uppenbart även för de mest inbitna henskribenterna att så inte är fallet. Det finns inga jobb helt enkelt!!! De kommer att bli utsparkade och arbetslösa hur pk och arselslickande de än beter sig idag.
Emanuel Karlsten gick i maj förra året ut med att hen jobbade gratis åt Stampen: http://m.imgur.com/s4pBi6c?r Fler lär följa hens exempel. Så utkastade lär de inte bli. I många kommuner finns reklamblad "gratistidningar" som läggs i alla brevlådor och det är där de kommer att skriva.
Citera
2017-03-12, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasson
Emanuel Karlsten gick i maj förra året ut med att hen jobbade gratis åt Stampen: http://m.imgur.com/s4pBi6c?r Fler lär följa hens exempel. Så utkastade lär de inte bli. I många kommuner finns reklamblad "gratistidningar" som läggs i alla brevlådor och det är där de kommer att skriva.

Tror du verkligen att det var Karlstens avsikt att jobba gratis åt Stampen? Han var i själva verket en av många frilansare som drabbades av Stampens hotande konkurs och åtföljande rekonstruktion, varav några förlorade hundratusentals kronor. Även många tidigare fast anställda på Stampen som accepterat avgångsvederlag förlorade mycket pengar i ackordsförfarandet. Jag vågar garantera att ingen av dessa önskade detta.
Eller kanske var du bara ironisk i ditt inlägg?
Citera
2017-03-12, 07:13
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag rekommenderar som vanligt bubb.la. En nyhetsaggregator med långa rubriker som gör att man oftast inte behöver läsa artikeln. Radio bubb.la med Boris och Martin är den podcast jag alltid lyssnar först på. Vi är snart 1000 premiummedlemmar som stöder projektet och diskuterar på dess VVS.
Vad är VVS?
Citera
2017-03-12, 07:54
Medlem
Demokraturdns avatar
Det här med Njus verkar kunna bli precis vad som helst.

Citat:
De har nog använt en förvånansvärt enkel förkalkyl: (månadslön om 30 000 kr + påslag om 12 000 kr för arbetsgivaravgift/semesterlön* + 18 000 kr påslag/täckningsbidrag till Njut) * 3 journalister = 180 000 kr/månad. Dela detta med 10% av kommuninvånarna i Kramfors så får du fram prenumerationspriset på 100 kr/månad för tjänsten (på öret utan avrundning).

Strategin är troligen att följa lokaltidningsdöden i hälarna, ort för ort. Satsningen ligger rätt i tiden. Priset är rimligt. Den stora risken är att de är beroende av frilansare för att producera kvalitativt material som är värt 100 kr/månad med en central redaktion som enda kvalitetssäkring.

* Jag vet att detta inte täcker full semesterlön, karensdagar, företagsförsäkring, mobil, dator etc. men det vet nog Njus om också.

Kan vara tänkbart på vissa orter om någon lokal profil engagerar sig och får stödprenumeranter. I övrigt är det mer glädjekalkyl.

Medievärlden dec 2016:

Citat:
– Det är ju så att fler och fler lokalredaktioner över hela landet försvinner. Samtidigt visar det sig att vid valet 2014 var missnöjesröstningen starkast där det inte finns lokal journalistik. Då är slutsatsen given för mig. Varför gör man inte ett Spotify för journalister? Så att vi får tillbaka bärande journalistik i landsorten.

Var det verkligen så att "missnöjesröstningen" var störst där det saknades lokal journalistik?

Citat:
Han berättar också att han träffat alla de stora medieföretagen i landet.

– Jag har ju haft ingående diskussioner kring mina idéer och ingen har kunnat sticka hål på detta. Ingen har kommit med invändningar som skulle kunna sänka projektet. Ett av de medieföretag jag pratat med säger att det är det bästa som hänt dem. De kan både köpa innehåll av oss, leverera innehåll och vara med och dela på intäkterna.
Har han pratat med ETC?

Etiska riktlinjer:

Citat:
– Vi kan inte ha kravet på att de måste vara utbildade journalister, då kanske vi inte hittar skribenter på de små orterna. Men självklart kommer vi att ha samma etiska riktlinjer som övriga medieföretag och SVT och Sveriges radio. Så kvalitet och etik är viktigt, betonar Rolf Bäck.
Citat:
– Vi kommer också att göra en viss kontroll av varje person innan vi godkänner deras registrering som skribent.

Ett 20-tal orter är utvalda:
Citat:
– Jag är övertygad om att intresset kommer att växa snabbt där folk saknar, eller är missnöjd med, den lokala bevakningen. Om det inte fungerar som jag planerat kommer jag att skicka ut frilansjournalister till ett 20-tal utvalda orter för att under en tid dra igång nyhetsrapporteringen.
Senast redigerad av Demokraturdn 2017-03-12 kl. 08:22.
Citera
2017-03-12, 12:20
Medlem
Tokfaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Demokraturdn
Det här med Njus verkar kunna bli precis vad som helst.

Kan vara tänkbart på vissa orter om någon lokal profil engagerar sig och får stödprenumeranter. I övrigt är det mer glädjekalkyl.
Entreprenören är säljare. Nu har han sålt affärsidén till investerare och då ingår självklart även en vision och strategier för att uppnå denna samt en konkret handlingsplan för första etappen. Jag tror att blindspots för lokalpress bara är en testmarknad. Det skulle förvåna mig mycket om senare etapper inte inkluderar en satsning på riksplanet och en segmentering på: ekonomi, teknik, m.m. Varför ta en investering på en plattform och sedan bara använda den för ett fåtal lokala sajter?
Citat:
Medievärlden dec 2016:

Var det verkligen så att "missnöjesröstningen" var störst där det saknades lokal journalistik?
Ingen aning. Här är länken till utredningens medborgarundersökning för den som orkar läsa: http://www.medieutredningen.se/medieutredningens-medborgarundersokning/
Citat:
Har han pratat med ETC?
Ingen aning, men ledningen i det företag som han har pratat som säger att det är det bästa som har hänt dem borde gå och få skallen undersökt. Jag tror att ett antal intressanta saker kan visa sig om Njus eller någon/några andra liknande tjänster slår igenom:
1. Ledningar i befintliga mediebolag kan inte leda i en omvärld i förändring.
2. Hela mellanchefsledet, förutom någon enstaka webbredaktör, är överflödigt.
3. Värdet av en journalistutbildning är nära noll.
Citat:
Han berättar också att han träffat alla de stora medieföretagen i landet.

– Jag har ju haft ingående diskussioner kring mina idéer och ingen har kunnat sticka hål på detta. Ingen har kommit med invändningar som skulle kunna sänka projektet. Ett av de medieföretag jag pratat med säger att det är det bästa som hänt dem. De kan både köpa innehåll av oss, leverera innehåll och vara med och dela på intäkterna.
Citat:
Etiska riktlinjer:

Ett 20-tal orter är utvalda:
Hela satsningen kommer att avgöras av en enda fråga: Vad är det som gör att jag vill betala 99 kr mer per månad för innehållet än vad jag kan få från en Facebookgrupp om t.ex. Kramfors?
Citera
2017-03-12, 13:01
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Hela satsningen kommer att avgöras av en enda fråga: Vad är det som gör att jag vill betala 99 kr mer per månad för innehållet än vad jag kan få från en Facebookgrupp om t.ex. Kramfors?

Vilket blottlägger ytterligare en faktor:

Vem är det som kommer att skriva dessa lokala nyheter? Är det en arg 19-årig tjej som är engagerad i Miljöpartiet som kommer att skriva snyftrapporter om hur dålig mat det serveras på det lokala asylslottet?

Lite samma som idag alltså.

Det tror jag knappast kommer att ge motivation till betalningsbenägenheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in