Citat:
Ursprungligen postat av
Demokraturdn
Det här med Njus verkar kunna bli precis vad som helst.
Kan vara tänkbart på vissa orter om någon lokal profil engagerar sig och får stödprenumeranter. I övrigt är det mer glädjekalkyl.
Entreprenören är säljare. Nu har han sålt affärsidén till investerare och då ingår självklart även en vision och strategier för att uppnå denna samt en konkret handlingsplan för första etappen. Jag tror att blindspots för lokalpress bara är en testmarknad. Det skulle förvåna mig mycket om senare etapper inte inkluderar en satsning på riksplanet och en segmentering på: ekonomi, teknik, m.m. Varför ta en investering på en plattform och sedan bara använda den för ett fåtal lokala sajter?
Citat:
Ursprungligen postat av
Demokraturdn
Medievärlden dec 2016:
Var det verkligen så att "missnöjesröstningen" var störst där det saknades lokal journalistik?
Ingen aning. Här är länken till utredningens medborgarundersökning för den som orkar läsa:
http://www.medieutredningen.se/medieutredningens-medborgarundersokning/
Citat:
Ursprungligen postat av
Demokraturdn
Har han pratat med ETC?
Ingen aning, men ledningen i det företag som han har pratat som säger att det är det bästa som har hänt dem borde gå och få skallen undersökt. Jag tror att ett antal intressanta saker kan visa sig om Njus eller någon/några andra liknande tjänster slår igenom:
1. Ledningar i befintliga mediebolag kan inte leda i en omvärld i förändring.
2. Hela mellanchefsledet, förutom någon enstaka webbredaktör, är överflödigt.
3. Värdet av en journalistutbildning är nära noll.
Citat:
Han berättar också att han träffat alla de stora medieföretagen i landet.
– Jag har ju haft ingående diskussioner kring mina idéer och ingen har kunnat sticka hål på detta. Ingen har kommit med invändningar som skulle kunna sänka projektet. Ett av de medieföretag jag pratat med säger att det är det bästa som hänt dem. De kan både köpa innehåll av oss, leverera innehåll och vara med och dela på intäkterna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Demokraturdn
Etiska riktlinjer:
Ett 20-tal orter är utvalda:
Hela satsningen kommer att avgöras av en enda fråga: Vad är det som gör att jag vill betala 99 kr mer per månad för innehållet än vad jag kan få från en Facebookgrupp om t.ex. Kramfors?