Citat:
Ursprungligen postat av
FN-SOLDATEN
Vi behöver inte ändra på något, vi har ett bra fungerande lagstiftning ang. självförsvar o nödvärn.
1. Men K-G kan inte hävda absolut rätt till nödvärn i detta fallet, därför dömer både Tingsrätten o Hovrätten honom för dråp.
2. Fakta talar för att det skett en incident mellan K-G och bröderna 14 månader tidigare, ingen ytterligare kontakt har senare skett före denna händelsen.
3. Att K-G därefter lever i 14 månader under ständigt dödshot är bara noja.
4. Man ska och får inte använda nödvärnsrätten för att slakta personer.
5. Poliser har inga krav på att skjuta varningsskott före verkanseld.....
Mina numreringar.
1. Vi får se vad Högsta Domstolen säger? Själv så hoppas jag på A. att de accepterar att ta upp fallet, och B. att ett kommande beslut kommer att förstärka nödvärnsbrukarens situation, särskilt rätten att försvara en bostad mot angrepp.
2. Jag konstaterar att vi är oeniga då jag själv anser att nödvärnsrätten måste förstärkas. Själv så förespråkar jag "the Castle Doctrine".
3. Kan orsaken till en längre period "utan incidenter" bero på ett besöksförbud? Nu så kommer jag inte ihåg alla detaljer men var det inte så att sönerna även hade varit boende i andra regioner?
4. Graden på nödvärnsvåldet, även om vissa skulle kalla det "slakt", avgör den/de som utsätter den försvarande parten för omedelbar fara. Graden av våld eller hot om våld som de attackerande brukar avgör ju graden av det försvarsvåld som inte anses uppenbart oförsvarligt.
Din kommentar är inte något argument utan enbart en "pamflett".....
5. Det är redan konstaterat och jag hoppas att kommentaren inte var riktad mot mig då jag själv har påpekat detsamma i tidigare kommentarer?