Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Lisbeth Palme säger att hon sett de två personer hon uppfattat som GM tidigare utanför bostaden på västerlånggatan i gamla stan. Det måste väl ändå ses som ett indicium mot övervakning.
När du väljer att ignorera Lisbeth Palmes inledande uppgifter så frångår du regel ett i minnesforskningen. Att de tidigaste iakttagelserna ska tillmätas störst vikt. Rimborn beskriver att LIsbeth visst var tagen av händelsen men att han uppfattade henne som förhållandevis samlad och redig. Hon var inte heller mer chockad än att hon kunde kalla till sig de tyngsta statsråden i regeringen och delge sina iakttagelser om MOP , och dom fick samma info som Rimborn och welander.
Jag tycker du utgår från din tro och väljer att ignorera de fakta som finns från mordnatten. De som får LPs uppgifter från mordplatsen är Åke Rimborn, Ingvar Carlsson, kjell-Olof Feldt, Anita Gradin, Kjell Lindström, Ulf Dahlsten och Gösta Welander. Både polis och regering jobbar under natten efter denna uppgift om två GM.
När Hans Holmer kommer är den som bortblåst och den gemensamma minnesförlusten breder ut sig. Kvar finns endast Åke Rimborns PM, den enda skriftliga dokumentationen från mordnatten. Gjort av en polis som tillhör dom inom sin kår som obestridligen gör ett bra jobb när Olof Palme mördas. Alternativet är att han är komplett inkompetent och inte begriper vad LP säger. Problemet med den teorin att hans handlande under mordnatten och även den senare poliskarriären motsäger detta. Har talat med åtskilliga poliser under åren och inte hittat någon som säger att han är en dålig polis. Däremot flera som ser honom som en mycket bra och kompetent dito.
Min tro är att under mördarjakten lördagsmorgon uppenbarar sig en sanning som är såpass jävlig att den inte får komma fram. Vad det är lämnar jag öppet. Men jag grundar den på analys av de inblandades handlande och icke handlande under mordnatten.
Vad exakt uppnådde Holmer med sitt påstående om att det Lisbet bevisligen sade på Sabb aldrig hade uttalats.
Det är uppenbart. Han neutraliserade huvudvittnet. Och hennes uppgifter. Hans förklaring till JK har bevisligen hemligstämplats. Och ingen har ens idag lyckats upphäva den stämpeln. Det är ren fakta.
Några veckor senare var det enbart han som tog beslutet om att Lisbet inte skulle delta i rekonstruktionen. Utan att ens fråga. Vilket idag är bevisat. Liksom att det är bevisat att
ingen efter det beslutet försökte få Lisbet med på en ny rekonstruktion.
Hans krystade förklaring till det beslutet lyser även en oinsatt i ögonen. Hon har lidit tillräckligt. Samtidigt som det strider mot all erfarenhet i mordutredningar. Huvudvittnets deltagande vid en rekonstruktion är av stort värde.
Alltså har vi här en spaningsledare som både hört vad hon inte sade och dessutom på hennes vägnar hindrade hennes deltagande i en viktig rekonstruktion. Dessutom har hans förhör med Lisbet inte redovisats korrekt. De var enbart fragmentariskt återgivna. Som av en tanke hölls en av dessa i Ebbes lägenhet.
Enligt uppgifter finns det hemliga förhör med Lisbet.
http://www.expressen.se/nyheter/hemliga-polisforhor-med-lisbet-palme/
https://gunnarwall.wordpress.com/2016/01/30/varfor-hemlighalls-forhor-fran-mordnatten/
Lars Christianssons samtal/förhör på Sabb har aldrig redovisats. Hans PM 2 veckor efter mordet omtalar att Lisbet aldrig såg gärningsmannens ansikte. Precis som hon själv hävdade.
När Holmer publicerade fantombilden såg helt plötsligt LP hans ansikte. Fast det inte såg ut som på bilden.
I GRK framgår det att Hovrättens ledamöter vid ett besök på mordplatsen kunde konstatera att det var omöjligt att iaktta detaljer i ett ansikte på mordplatsen.
Frågan blir då. Är det ledamöterna eller Lisbet som ljuger. Alla kan med en egen insats övertyga sig om detsamma. Via egna försök i liknande miljöer. Jag tillhör de som anser att Lisbet aldrig såg mördaren face to face. Liksom att jag noterar att de som anser att CP var skyldig nogsamt undviker alla experiment i den riktningen. Liksom de som anser att CA var skyldig eftersom han var lik CP.
Om vi då återgår till Holmers ankomst på lördagen efter mordet. I detta läget är det enligt mig uteslutet att han skulle vilja skydda mördarens anletsdrag. Eftersom de inte angivits av Lisbet eller av någon annan. Lika lite som Anders Bengtssons närvaro.
Analyserar man Holmers snabba agerande måste beslutet tagits av en annan anledning. Något som du kallar för en sanning som är så pass jävlig att den inte får komma fram.
Då återvänder till mordplatsen. Där fragmentariska förhör hållits under natten. Där det inte ens idag går att fastställa var de tog vägen efteråt i ett kort perspektiv. För att inte tala om Sabbs. Alltså är det osannolikt att Holmer under 1 timme och tio minuter kunde genomföra en polisiär bragd. Enbart genom att läsa igenom ett antal förhör.
Alltså måste hans slutsatser ha ett annat ursprung. Som inte baserades på gediget polisiärt arbete. Återigen styrks den uppfattningen genom JKs maskering. Och att Holmer aldrig ändrade rikslarmet.
Då måste vi fråga oss varifrån den insikten emanerade och varför LPs vittnes helt plötsligt blev omöjligt. Alltså måste vi återvända till hennes vittnesmål. Där Ustasja i sammanhanget kan uteslutas. Vad exakt är det i hennes vittnesmål som är så känsligt. Som fick hennes övriga hemliga vittnesmål på Sabb att bli hemligstämplade. Som redovisats ovan.
Det är inte en vågad gissning att Lisbet sitter/satt inne med information som inte får komma fram. Och att det fanns personer redan den förste mars som hade den insikten. Och agerade därefter. Där den ende kände idag är Hans Holmer.
Jag påstår inte att ovanstående resonemang är korrekt. Det jag påstår är att det kan vara korrekt. Och att det idag inte existerar några fakta som motbevisar detsamma.
Det spelar ingen roll hur mycket man än diskuterar MOP. Holmers roll och inflytande kan aldrig bortförklaras. De flesta av hans slutsatser gäller än idag officiellt. Som hans tidtabell 23,23,00 och att YN mötte mördaren.
Så vad är då orsaken till att hans dogmer inte ifrågasattes av sina efterföljare. De närmast stärktes. Trots att hans slutsatser inte hållerför en kritisk granskning. Som här i tråden.
Var och en kan fundera på den orsaken.