Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-10, 19:52
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harfager
Menar du att det fanns radiosignals förstärkare som snappade upp radiotrafik och sände det vidare till en central ?

Både FRA och SÄPO hade utrustning placerade i stockholm som sniffade efter radiotrafik. Mest letade man efter radiosignaler som kunde kopplas till sovjetiska agenter, men vi vet ju vad som man "trålade upp" som "bifångst". Vi vet heller inte om dom aktivt letade efter även annan "intressant trafik."
Citera
2017-03-10, 20:07
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Frågan om det förekommer högerextremism inom polisen har dykt upp
då och då, såväl inom polisen som i den allmänna debatten. Intresset
för saken kulminerade i den diskussion kring polisspåret som uppkom i
utredningen av statsministermordet. Det ledde till att Stockholms
polisstyrelse beslöt tillsätta en arbetsgrupp för att utreda sanningshalten
bakom uppgifterna om extremism. Beslutet fattades den 30 mars 1987,

Gruppen bestod av Carl Cederschiöld (ordförande i polisstyrelsen),
Roland Öhrn (vice ordförande i densamma), Gösta Welander (biträ-
dande länspolismästare), Kaj Jonsson (ordförande i Stockholmsavdel-
ningen av Svenska Polisförbundet) och, från mitten av september 1987,
Sven-Åke Hjälmroth (tillträdande länspolismästare.

Redan 1984 hade polisen genomfört" Projekt Adolf" en granskning av högerxtremism inom Norrmalmspolisen. Konstaterades då att sådan förekom bl a I samband med Stellan Åkebrings träffar i gamla stan.

Hans Holmers tunnelseende var nog till stor del medveten. Men hade hade goda förutsättningar för att hamna i ett sånt läge.
Väldigt passande namn på projektet 1984.
Jag ska läsa på lite om polisspåret men frågar dig eller någon annan direkt, vilket datum upphörde gruppen med så många namnkunniga sin granskning?
Att Hjälmroth kommer med vid den tidpunkten i utredningen av mordet på statsministern, är väldigt intressant särskilt med tanke på hans bakgrund.
Citera
2017-03-10, 20:14
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nej, det gjorde han inte. Han befann sig på resa, eventuellt hade precis hunnit kliva innanför dörren hemma när mordet skedde. Grundborg hade nämligen deltagit i en militärövning på Gotland.
Det är säkert så men hittills har Ebbes Carlsson´s visdomsord stämt bra in, passar rätt bra här på det här forumet ibland även, med undertecknad i spetsen.

Alla ljuger om mordet på Olof Palme var det han sa ungefär.
Men att utgå ifrån att alla ljuger är nog en bra utgångspunkt tills rena fakta består.
Citera
2017-03-10, 20:22
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
SCIENTOLOGY & THE CIA

Citat: "At the beginning of the 1990’s, the Greek police executed raids in the Athens Scientology office and confiscated a multitude of the cult’s internal documents, a part of which were published. In some of them are contained references to assistance that the CIA rendered to Scientology’s foreign branches."

"Hardly anyone can deny that the US State Department lobbies the interests of Scientology in various countries: France; Germany; Italy; Greece; Russia; Hungary, etc. Even among the published Wikileaks documents, a report slipped by that after US Secretary of State Madeleine Albright’s arrival in Germany, German Scientologists were invited to the US Embassy for a briefing. Inasmuch as I know, no other cult enjoys such attention and such privileges from the United States government. I also understand that nothing is given for free in this world. So what can Scientology offer the US government that the latter would so actively lobby the interests of a comparatively not large cult with far from the most spotless reputation, and whose secret doctrine the whole world laughs at?" Slut citat
https://espionagehistoryarchive.com/2016/02/27/scientology-the-cia/

I den bifogade länken framgår det till viss del att Scientologi kyrkan kan ha haft ett eventuellt samarbete med CIA från femtio-talet fram till våra dagar. Både jag själv och MossTrums får vatten på våra kvarnar.

Filmen "spellcasters", kan rekommenderas
Citera
2017-03-10, 20:31
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Filmen "spellcasters", kan rekommenderas
Jag vet inte hur många av skribenterna på det här forumet som tror att CIA hade ett finger med i spelet då det gäller MOP. Kanske dags för en undersökning.
Något som gör mig nyfiken är, hur mycket vet du(heheho) om Scientologernas inblandning i CIA och vice versa?
Och vad är din uppfattning om att Scientologerna/CIA kan ha medverkat i mordet på OP?
Tack för filmtipset!
Senast redigerad av Gothus 2017-03-10 kl. 20:39.
Citera
2017-03-10, 20:34
Medlem
Gothuss avatar
Felpost
Citera
2017-03-10, 21:01
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Jag vet inte hur många av skribenterna på det här forumet som tror att CIA hade ett finger med i spelet då det gäller MOP. Kanske dags för en undersökning.
Något som gör mig nyfiken är, hur mycket vet du(heheho) om Scientologernas inblandning i CIA och vice versa?
Och vad är din uppfattning om att Scientologerna/CIA kan ha medverkat i mordet på OP?
Tack för filmtipset!

Man kan mena lite olika saker med CIA. Gränserna hålls medvetet flytande: rouge agents, contractors, osv. verkar ibland bara ha en lös koppling till CIA (eller utger sig för att vara CIAs fiender) men istället är de kopplade mycket starkare än det först verkar. På lägre nivå är CIA fullt av motsatsen, tex mormoner (upplevs som extra pålitliga) och andra "trogna" skrivbordsslavar som inte har en aning om vad som händer bakom kulisserna.
Eller som när Turner var CIA-chef visste han väldigt lite om vad delar av organisationen gjorde (han var politiskt tillsatt.)
"Black ops" finansieras ofta av narkotikahandel där där kopplingen av naturliga skäl hålls suddig. Ex-CIA gubbar verkar kunna göra lite som de vill om de inte direkt arbetar för huvudfienden, ofta finns en koppling kvar.
Dessutom är allt ihoprört med den militära sidan i en riktig alfabetssoppa. 16 officiella underrättelsetjänster som ibland konkurerar och lägger krokben för varandra.
Riktig rörigt alltså.

Men det korta svaret får bli, Ja, personer kopplade till CIA var delaktiga i MOP.
och scientologerna tror jag är en "avdelning" av CIA som används speciellt i utlandet.
Citera
2017-03-10, 21:20
Moderator
OYs avatar
Den här infallsvinkeln har kanske presenterats tidigare, dock en ny artikel. Ulf D. har nämnts tidigare i tråden.

Citat;

Två av Palmes närmaste medarbetare, statssekreterarna (med mera) Odd Engström och Ulf Dahlsten, var övertygade globalister. Det framgick i synnerhet efter statsministerns död. Dahlsten var också den person som vid tiden för mordet hade störst insyn i och det övergripande ansvaret för frågor rörande Palmes säkerhet.

http://nyadagbladet.se/kultur/palme-och-den-globalistiska-revolutionen/

Apropå livvakter och avsaknad av skydd den aktuella kvällen.
Citera
2017-03-10, 22:06
Medlem
Gothuss avatar
Jag skulle nu efter mycket läsande om Scientologerna och deras verksamhet kunna kläcka ur mig att de här grupperna "Barbro" och "Leon´s" verksamhet påminner mycket om Scientologernas.

En annan sak som jag undrar över är Åke ek´s vistelse i USA, vad gjorde han där?
Var utbildade Åke Ek sig i psykologi och utav vilka?

Den informationen kan vara avgörande enligt min mening.
Citera
2017-03-10, 22:20
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har aldrig sett att Hans von Hofsten haft direkta kontakter vare sig Stellan Åkebring och Carl-Gustaf Östling. Inte riktigt samma stil och umgänge. CGÖ och hans kompis officeren Ingvar Grundborg ska ha gjort en del affärer med förbanden i Enköping.
Vilka var då beställargruppen? Var det CGÖ som var spindeln i nätet?
Kände officeren Ingvar Grundborg HvH?
Hur var kopplingarna mer exakt?
Citera
2017-03-11, 03:51
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag kanske är dum och trög men varför skulle just SAP vinna på att man inte hittar Palmes mördare, menar du att det är någon inom SAP som mördat Palme som man skyddar
Kan du utveckla dina tankar lite till?

Nej jag tror hen menar att om man hittar Palmes mördare och ställer denne inför rätta så kanske motivet kommer fram. Jag är inte säker men så uppfattar jag att hen menar.
Citera
2017-03-11, 03:58
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag kanske är dum och trög men varför skulle just SAP vinna på att man inte hittar Palmes mördare, menar du att det är någon inom SAP som mördat Palme som man skyddar
Kan du utveckla dina tankar lite till?

Jag tror inte att någon inom SAP låg bakom eller deltog i mordet. Däremot kan man inte blunda för fakta.

IC/SAP stödde Holmer och Ebbe när man jagade kurder. Palmes säkerhetsansvarige blev efter mordet änkans förtrogne. Liksom att man stödde utpekandet av CP genom stödet av Lisbet. Idag är det uppenbart att båda de alternativen var felaktiga. Enligt mig var de båda utsedda syndabockar. I CPs fall nära ett justitiemord.

Det som förenar CP och kurder är att de var politiskt neutrala. Vi kommer ihåg vad IC sade till Adelsohn. Att han trodde att det var ett politiskt mord.

Under 30 år så utredde inte PU WT-bärarna. Idag är det uppenbart att det är där lösningen finns. Eller åtminstone en dellösning.

Som LeifD2 tidigare skrivit. Vem vet vad som kan komma fram om man vänder på alla stenar. Eller utreder mordet förutsättningslöst. Stay Behind var vid mordet helt okänt. Liksom att det var Nato U-båtar i svenskt fostervatten. Barbro resp. IB03 enbart känt av ett fåtal. Osv.

Jag upplever att IC/SAP eftersträvade en enkel och problemfri lösning. Alltså ansåg man sig tjäna på att den verkliga mördaren inte hittades. Eftersom man anade sig till att det fanns sprängkraft i sanningen. Som i sin tur skulle kunna påverka SAP negativt. Som vanligt är politiker sig själv närmast.

Så alltså är det uppenbart att mördaren/gruppen indirekt skyddades av regeringsmakten. Men inte beroende på att man visste vilka han/de var. Utan beroende på det som jag tidigare beskrev som beröringsskräck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in