2017-03-07, 21:48
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur ser du det? En lista på namn, telefonnummer och bud. Hur skiljer du på riktiga bud och fejkbud?
Det kan ju vara svårt. Jag tror dock att en sådan budgivning minskar risken för fejkbud. Allra bäst är det med öppen budgivning där namnen offentliggörs under själva budgivningen. Vissa mäklare gör så.

Citat:
Ursprungligen postat av Segment
Jag förstår inte varför marknadsekonomin skulle slås ur spel.

Tänk dig fyra scenarier:
Scenario 1: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att det är en annan person som har erbjudit ett pris strax under detta (och det råkar vara sant).

Scenario 2: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att det är en annan person som har erbjudit ett pris strax under detta (och det råkar vara en lögn).

Scenario 3: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att inga bud har kommit in men att hen efter att verkligen ha tänkt efter har kommit fram till att den är värd detta pris för hen.

Scenario 4: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att inga bud har kommit in men att hen under gårdagen fick besök av en viss kejsar Zulo från planeten Xmutuck som tvingade hen att inte sälja lägenheten för ett lägre pris än detta.
I alla fyra scenarion så har du betalat 2 500 000 kronor för exakt samma lägenheten, men du menar alltså att du i några av dem har blivit blåst? Det enda fallet som jag komma på där jag till viss del skulle hålla med dig är om vi tillämpar scenario 2 och objektet du köper är såpass unikt att andrahandsvärdet inte går att bedöma genom att annat än budhistorik på just detta objekt. Men jag har svårt att se när detta skulle vara tillämpligt i ett reellt scenario på den vanliga bostadsmarknaden.

Sedan att säljaren kan vara jobbig och slösa med din tid om den håller på att ändra priset fram och tillbaka är en annan sak.

Det där är inte markadsekonomi. Bäddat för skräckvälde och korruption.
Citera
2017-03-08, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulser
Konstig diskussion. Man har rätt att få ut vilka som lagt vilka bud efter man själv vunnit. Då ser man om man blivit lurad.
Jag vet inte hur det fungerar för andra men när vi köpte BRF så fick vi budlistan i samband med att kontraktet skulle skrivas.
Att då(när man "vunnit" en budgivning) säga att man vill ha extra tid för att kolla upp budhistoriken.....
kanske gör att säljaren säljer till någon annan?
Citera
2017-03-09, 00:09
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Men du inser väl också att den där listan du fick se bevisar absolut ingenting. Hur skulle du kunna urskilja en bulvan i den listan? Däremot skulle man möjligen få fram någonting intressant om man samkörde dessa listor från ett antal försäljningar på samma mäklarfirma, då skulle man möjligtvis börja kunna urskilja eventuella bulvaner och annat suspekt. Men att få budhistoriken och lite namn som du (jag fick det också när jag köpte huset jag bor i) fick ögna igenom ger dig möjligtvis en upplevd trygghet, men i verkligheten har du dessvärre fortfarande ingen aning...

Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Hur ser du det? En lista på namn, telefonnummer och bud. Hur skiljer du på riktiga bud och fejkbud?

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Jag vet inte hur det fungerar för andra men när vi köpte BRF så fick vi budlistan i samband med att kontraktet skulle skrivas.
Att då(när man "vunnit" en budgivning) säga att man vill ha extra tid för att kolla upp budhistoriken.....
kanske gör att säljaren säljer till någon annan?

@smokieknife: Hur kollar man upp budhistoriken på ett vettigt sätt? Se inläggen jag citerade ovan ditt.

Personerna som varit med och trissat upp budgivningen är ju insyltade i allra högsta grad och kontaktar man dem kommer de att påstå att det var korrekta bud - så på det sättet kommer man inte kunna urskilja "äkta" bud från rena upptrissningsbud. Mäklarna eller den som säljer bostaden är tillräckligt smarta för att använda sig av såna personer som inte går att koppla till dem själva.

Det är en j-a soppa när det gäller att köpa bostad när det kommer till budgivningen, rena rama vilda västern eftersom lagar och regler inte kan efterlevas med systemet som det ser ut nu. Skulle däremot mäklarna förlora på nuvarande system skulle det säkert bli ett herrans liv och reglerna skrivas om senast i övermorgon...
Citera
2017-03-10, 18:14
Medlem
Citat:
@smokieknife: Hur kollar man upp budhistoriken på ett vettigt sätt? Se inläggen jag citerade ovan ditt.

Personerna som varit med och trissat upp budgivningen är ju insyltade i allra högsta grad och kontaktar man dem kommer de att påstå att det var korrekta bud - så på det sättet kommer man inte kunna urskilja "äkta" bud från rena upptrissningsbud. Mäklarna eller den som säljer bostaden är tillräckligt smarta för att använda sig av såna personer som inte går att koppla till dem själva.

Det är en j-a soppa när det gäller att köpa bostad när det kommer till budgivningen, rena rama vilda västern eftersom lagar och regler inte kan efterlevas med systemet som det ser ut nu. Skulle däremot mäklarna förlora på nuvarande system skulle det säkert bli ett herrans liv och reglerna skrivas om senast i övermorgon...

Det var väl ungefär det jag också menade, den fyller kanske ingen större funktion.
Citera
2017-03-10, 18:19
Medlem
Jag tycker den fyller en bra funktion.
jag tror att de som fuskar inte har planerat fusket som en bankstöt, jag tror att de väljer en nära vän eller familjemedlem, och det går relativt lätt att se om budgivare är bekanta med säljare eller mäklare om man leker detektiv. Kolla vänner på fejjan är ju det enklaste men även linkedin.

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Det var väl ungefär det jag också menade, den fyller kanske ingen större funktion.
Citera
2017-03-10, 19:31
Medlem
Katzyns avatar
Lägger du näst högsta budet och inte blir erbjuden att köpa lägenheten, så förstår jag inte varför du tror att du blir lurad? Den som la det högsta budet har ju då med stor sannolikhet köpt lägenheten.
Citera
2017-03-10, 19:41
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Lägger du näst högsta budet och inte blir erbjuden att köpa lägenheten, så förstår jag inte varför du tror att du blir lurad? Den som la det högsta budet har ju då med stor sannolikhet köpt lägenheten.

Precis så. Det kan mycket väl vara med falska budgivare men de köper aldrig lägenheten själva. Jag hade tur när jag köpte min lägenhet. Det var för det första inte många bud som kom in. Jag drog mig ur och budaren som lades sig ovan mig drog sig ur (falsk budare eller någon som bara ångrade sig vet jag inte naturligtvis). Ledde i alla fall till att jag antagligen fick lägenheten till underpris. Länge sedan nu dock.
Citera
2017-03-11, 00:37
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Jag tycker den fyller en bra funktion.
jag tror att de som fuskar inte har planerat fusket som en bankstöt, jag tror att de väljer en nära vän eller familjemedlem, och det går relativt lätt att se om budgivare är bekanta med säljare eller mäklare om man leker detektiv. Kolla vänner på fejjan är ju det enklaste men även linkedin.

Du verkar ju mer än lovligt lättlurad/naiv... Klart som fan att de inte använder sig av någon som man med ett klick på Facebook eller LinkedIn kan koppla till dem. Glöm inte att vi talar om belopp på hundratusentals kronor per varje fejkbudad bostad. Så naturligtvis använder de sig av bulvaner som inte går att koppla ihop med dem själva.

Så den där listan får möjligtvis någon väldigt godtrogen person att dra slutsatsen att "här har minsann allting gått rätt till", men för de av oss som inte bär skygglappar så är det bara ett värdelöst papper med lite namn och tillhörande info som inte går att verifiera på något vettigt sätt - det inser nog du också om du tänker efter lite.
Citera
2017-03-11, 07:02
Medlem
Det är klart det finns undantag som är erfarna bedragare, men det tror jag knappast är det normala.

De flesta är vanliga människor, som säljer en lägenhet en gång var tionde år, människor som inte tänker linan ut eller konsekvensanalys. Jag är långt ifrån naiv, men jag har tydligen en annan syn på verkligheten än du. (Personligen ser jag inget problem med fejk bud) Vill du inte betala mer så lägg inga högre bud.

Se länken för bevis på att min teori är närmare sanningen än din.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20861635.ab

Även de professionella gör dessa enkla misstag.

Citat:
Du verkar ju mer än lovligt lättlurad/naiv... Klart som fan att de inte använder sig av någon som man med ett klick på Facebook eller LinkedIn kan koppla till dem. Glöm inte att vi talar om belopp på hundratusentals kronor per varje fejkbudad bostad. Så naturligtvis använder de sig av bulvaner som inte går att koppla ihop med dem själva.

Så den där listan får möjligtvis någon väldigt godtrogen person att dra slutsatsen att "här har minsann allting gått rätt till", men för de av oss som inte bär skygglappar så är det bara ett värdelöst papper med lite namn och tillhörande info som inte går att verifiera på något vettigt sätt - det inser nog du också om du tänker efter lite.
Citera
2017-03-11, 10:26
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

De listor på budande personer har varit med personnummer och adresser, så nog är de verifierbara. Om någon sedan är bulvan är en annan sak, det låter jag vara osagt.

Om nu det skulle så vara, så spelar det heller ingen roll i det längre perspektivet. En BR köps och säljs ofta inom ett relativt sett kort tidsintervall, säg fem till tio år. Detta av olika orsaker - nytt jobb, ny familjesituation, osv.

Samma förfarande sker då vid försäljningen som vid köpet, man får därför tillbaka pengarna plus procentsatsen det handlar om för den eventuella bulvanhöjningen i värdestegringen totalt sett.

Se det som en investering. Att bara titta på en enda isolerad affär blir fel.

Menar inte att det är rätt att göra så om det är så det går till. Vill bara se allt utifrån i ett större perspektiv.
Citera
2017-03-11, 11:17
Medlem
Undrar om det finns privatdetektiver som pysslar med sånt här. Kan tänka mig att en person som spenderar någon dag och har erfarenhet ganska enkelt kan upptäcka saker som verkar skumt.
Citera
2017-03-11, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Det är klart det finns undantag som är erfarna bedragare, men det tror jag knappast är det normala.

De flesta är vanliga människor, som säljer en lägenhet en gång var tionde år, människor som inte tänker linan ut eller konsekvensanalys. Jag är långt ifrån naiv, men jag har tydligen en annan syn på verkligheten än du. (Personligen ser jag inget problem med fejk bud) Vill du inte betala mer så lägg inga högre bud.

Se länken för bevis på att min teori är närmare sanningen än din.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20861635.ab

Även de professionella gör dessa enkla misstag.

Bra poäng, som vanlig hederlig människa är det väldigt lätt att överskatta personer som hittar på såna här bedrägerier. Man tror att dom är så avancerade och genomtänkta men i nästan alla fall är det tvärtom. Människor är lata och inte alls så smarta och beräknande. De är också lite oroliga och då använder man sig av någon man står nära. Helst en nära familjemedlem då man känner att dessa inte kommer svika en. Detta gäller nog särskilt de professionella (mäklarna) då de har mer att förlora än någon som säljer en lägenhet vid ett tillfälle. Då vill man inte ha någon främling som kan få dåligt samvete eller bli girig utan dom flesta tar antagligen ett syskon eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in