Citat:
Det kan ju vara svårt. Jag tror dock att en sådan budgivning minskar risken för fejkbud. Allra bäst är det med öppen budgivning där namnen offentliggörs under själva budgivningen. Vissa mäklare gör så.
Citat:
Jag förstår inte varför marknadsekonomin skulle slås ur spel.
Tänk dig fyra scenarier:
Sedan att säljaren kan vara jobbig och slösa med din tid om den håller på att ändra priset fram och tillbaka är en annan sak.
Tänk dig fyra scenarier:
Scenario 1: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att det är en annan person som har erbjudit ett pris strax under detta (och det råkar vara sant).I alla fyra scenarion så har du betalat 2 500 000 kronor för exakt samma lägenheten, men du menar alltså att du i några av dem har blivit blåst? Det enda fallet som jag komma på där jag till viss del skulle hålla med dig är om vi tillämpar scenario 2 och objektet du köper är såpass unikt att andrahandsvärdet inte går att bedöma genom att annat än budhistorik på just detta objekt. Men jag har svårt att se när detta skulle vara tillämpligt i ett reellt scenario på den vanliga bostadsmarknaden.
Scenario 2: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att det är en annan person som har erbjudit ett pris strax under detta (och det råkar vara en lögn).
Scenario 3: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att inga bud har kommit in men att hen efter att verkligen ha tänkt efter har kommit fram till att den är värd detta pris för hen.
Scenario 4: Du har varit och tittat på en lägenhet med utropspris på 2 000 000 kronor. Dagen efter blir du erbjuden att köpa lägenheten för 2 500 000 kronor. Säljaren anger att inga bud har kommit in men att hen under gårdagen fick besök av en viss kejsar Zulo från planeten Xmutuck som tvingade hen att inte sälja lägenheten för ett lägre pris än detta.
Sedan att säljaren kan vara jobbig och slösa med din tid om den håller på att ändra priset fram och tillbaka är en annan sak.
Det där är inte markadsekonomi. Bäddat för skräckvälde och korruption.