2017-03-10, 13:22
Medlem
Beatriceaurores avatar
En viktig delförklaring till att de här kriminella Fittjagrabbarnas utveckling är något man aldrig talar om, nämligen att de uppfostrats med våld och misshandel inom familjen, något som anses normalt och nödvändigt i mellanösternkulturer.

Daglig misshandel och kränkningar av familjens barn från främst fadern är vardagsmat. Om detta vittnar många, t ex syriern (?) Musa i Fittja, "man får stryk så att man lär sig". Den sortens "uppfostran" formar hopplöshet, hatiskhet, ljugande i hopp om att komma undan, önskan om hämnd på allt och alla (utom märkligt nog mot fadern, vilket fler än Musa berättar om, Musa "har förlåtit honom").
Kurden Özz Nujen, dansk-palestiniern Yahya Hassan, marockanen Driss Chraibi har berättat om misshandeln:

"Ja, han slog mig. Han slog mig varje dag tills jag blev arton" säger Özz Nujen i "Stjärnorna på slottet". Och han tillade: "Men det var inget konstigt med det! Det var normalt, så gjorde alla där jag kommer ifrån".

Yahya Hassans lillebror väcktes med knytnävsslag i ansiktet när fader upptäckt att pojken kissat i sängen. Driss Chraibis yngste lillebror slogs ihjäl av fadern, pojken var pappans älsklingsbarn.
Om denna uppfostringsmetod nämns inte ett ord här i Sverige. Ett land där man kan få fängelsestraff om man slår ett barn eller misshandlar det psykiskt.
Citera
2017-03-10, 13:23
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Han hamnade väl på någon bondgård när han kom till Sverige? Det är väl raka motsatsen till Fittja som programmet handlar om.
Ja, som jag skrev startade han som bonddräng.
Citera
2017-03-10, 13:26
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Ja, som jag skrev startade han som bonddräng.
Ja så jag förstår inte liknelsen med det som programmet handlar om? Annat än att de har utländsk bakgrund.
Citera
2017-03-10, 13:40
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ja så jag förstår inte liknelsen med det som programmet handlar om? Annat än att de har utländsk bakgrund.
Jag försöker förklara att varje människa har ett val.

En av Fittjagrabbarna tycks ha klarat sig mycket bra. Tydligen ville han (nästan) inte vara med i programmet och det kan man förstå, han vill inte förknippas med de här kriminella knarkarkillarna. Han tänker säkert på sin image hos svärföräldrana, sina barn, chefen, grannarna i det trevliga område som han antagligen bor i.

Det hade varit intressant att få en hum om vad det var som gjorde att han lyckades.
Citera
2017-03-10, 13:45
Medlem
plasticitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lashback
Håller med, men Janne våldtog henne verbalt. Jag satt och skrattade år förnedringen.
Fina ord du använder mot en kvinna "våldtog henne verbalt"
Kan du länka till inslaget?
Citera
2017-03-10, 14:09
Medlem
NickLidstroms avatar
Citat:
Jag försöker förklara att varje människa har ett val.

En av Fittjagrabbarna tycks ha klarat sig mycket bra. Tydligen ville han (nästan) inte vara med i programmet och det kan man förstå, han vill inte förknippas med de här kriminella knarkarkillarna. Han tänker säkert på sin image hos svärföräldrana, sina barn, chefen, grannarna i det trevliga område som han antagligen bor i.

Det hade varit intressant att få en hum om vad det var som gjorde att han lyckades.
Jaha jag tror det var underförstått att alla vet om att man har ett val, det intressanta är ju orsaken till varför många från såna här miljöer inte gör rätt val. Ja det hade varit intressant och se vilken resa killen som det gått bra för har gjort.
Citera
2017-03-10, 14:30
Medlem
TheElizas avatar
Citat:
Jaha jag tror det var underförstått att alla vet om att man har ett val, det intressanta är ju orsaken till varför många från såna här miljöer inte gör rätt val. Ja det hade varit intressant och se vilken resa killen som det gått bra för har gjort.

En kombination av arv och miljö, tänker jag. Hypotesen att han (Ramzy, killen det gått bra för) är uppvuxen i en fungerande familj (t.ex. inte en pappa som bankade skiten ur honom varje dag och en frånvarande mamma), där han fått med sig tillräckligt mycket självförtroende och bra värderingar för att göra just de rätta valen. Och just denna fungerande familj kan bero på delvis "arv", d.v.s. en tillräckligt fungerande hemmiljö i ett antal generationer tillbaka.

Ougzhan (eller hur tusan han stavar namnet) verkar ju ha haft åtm. utåt sett bra förutsättningar för att bli en fungerande samhällsmedborgare (en omtänksam mamma, minst en syrra som pluggat vidare), men han verkar sakna vissa personliga förutsättningar för att funka i tillvaron, t.ex. velat ta genvägar till ekonomiskt välstånd plus att han upprepade gånger skyller på yttre faktorer och osis, för att det gått snett för honom. Han verkar helt enkelt inte se sin egen del i att det gått snett, och då vet han inte heller hur han ska kunna stryra upp sitt liv. Han vill ha en strandvilla i Miami och en lyxbil – men inser inte att man måste jobba hårt för det. Och de enda personer han sett med lyxbilar är kriminella grababr i Fittja; han har fått för sig att det är så det går till...Plus: Han kanske helt enkelt haft FÖR MYCKET mamma i sitt liv; en överbeskyddande mamma, som sopat banan för mycket för honom?

Och så Musse och Gabbe, som hamnade snett men där Musse verkar förstå vad som krävs av honom för att han ska hamna rätt. Intressant är ju hur han helt tar avstånd från sin pappa, har slängt alla foton etc- – medan Gabbe påstår sig älska honom. Jag tror att det är en viktig orsak till att Gabbe är kvar i sin våldsideologi – och han var också den som gick emellan pappan och Musse, och skyddade sin bror. Musse har alltså, på någon slags väldigt rudimentär nivå, haft en äldre person att ty sig till (brorsan) medan den ende Gabbe haft har varit en brutal och misshandlande pappa. Det är den enda "kärlek" han fått som barn – och den enda sorts relation han i vuxen ålder förstår sig på.

Ja det var några amatörpsykologiska betraktelser.
Citera
2017-03-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheEliza
En kombination av arv och miljö, tänker jag. Hypotesen att han (Ramzy, killen det gått bra för) är uppvuxen i en fungerande familj (t.ex. inte en pappa som bankade skiten ur honom varje dag och en frånvarande mamma), där han fått med sig tillräckligt mycket självförtroende och bra värderingar för att göra just de rätta valen. Och just denna fungerande familj kan bero på delvis "arv", d.v.s. en tillräckligt fungerande hemmiljö i ett antal generationer tillbaka.

Ougzhan (eller hur tusan han stavar namnet) verkar ju ha haft åtm. utåt sett bra förutsättningar för att bli en fungerande samhällsmedborgare (en omtänksam mamma, minst en syrra som pluggat vidare), men han verkar sakna vissa personliga förutsättningar för att funka i tillvaron, t.ex. velat ta genvägar till ekonomiskt välstånd plus att han upprepade gånger skyller på yttre faktorer och osis, för att det gått snett för honom. Han verkar helt enkelt inte se sin egen del i att det gått snett, och då vet han inte heller hur han ska kunna stryra upp sitt liv. Han vill ha en strandvilla i Miami och en lyxbil – men inser inte att man måste jobba hårt för det. Och de enda personer han sett med lyxbilar är kriminella grababr i Fittja; han har fått för sig att det är så det går till...Plus: Han kanske helt enkelt haft FÖR MYCKET mamma i sitt liv; en överbeskyddande mamma, som sopat banan för mycket för honom?

Och så Musse och Gabbe, som hamnade snett men där Musse verkar förstå vad som krävs av honom för att han ska hamna rätt. Intressant är ju hur han helt tar avstånd från sin pappa, har slängt alla foton etc- – medan Gabbe påstår sig älska honom. Jag tror att det är en viktig orsak till att Gabbe är kvar i sin våldsideologi – och han var också den som gick emellan pappan och Musse, och skyddade sin bror. Musse har alltså, på någon slags väldigt rudimentär nivå, haft en äldre person att ty sig till (brorsan) medan den ende Gabbe haft har varit en brutal och misshandlande pappa. Det är den enda "kärlek" han fått som barn – och den enda sorts relation han i vuxen ålder förstår sig på.

Ja det var några amatörpsykologiska betraktelser.

Ja, det gäller att se kombinationen av arv och miljö.

Det är också lätt att glömma bort att vissa invandrargrupper ofta får framgångsrika barn. Exempelvis iranier ställer stenhårda krav på sina barn vad gäller utbildning och det ger resultat. Som en anekdot kan jag nämna två iranska kursare som hade läst igenom all kurslitteratur när vi andra vanliga svenskar knappt hunnit öppna böckerna.

Det är allmänt kännt på universiteten runt om i Sverige att svenskar generellt är lata och att de som presterar toppresultat ofta är från produktiva invandrargrupper.

I andra änden har vi som en kontrast romerna och somalierna.
Senast redigerad av avec 2017-03-10 kl. 15:02.
Citera
2017-03-10, 16:04
Medlem
BenHornes avatar
Citat:
De här killarna har haft ett val.
Läste just om ensamkommande flyktingbarnet Harry Schein. Han sattes som 14-åring på tåget till Sverige av sin mamma som strax efteråt blev mördad. Harry kunde inte ett ord svenska, och på den tiden fanns varken SFI eller fritidsgårdar. Nästan alla hans släktingar mördades av nazisterna, han skulle ha kunnat vara fylld av hat, ansiktstatuerat sig, knarkat, mördat folk som hämnd för sin utsatthet. Men han valde något annat.

Harry startade som bonddräng i Småland, arbetade sig sedan upp till den absoluta toppen med höga chefsposter vid bland annat filmen, han blev nära vän med Olof Palme, vän med Ingmar Bergman, gifte sig med den vackra skådespelerskan Ingrid Thulin.
Tja, en av killarna pratade ju i avsnitt 1 om hur Fittja var ett helvete, och hur han ansåg Småland vara något slags paradis. Sannolikt hade det varit en bättre placering för dessa personer också, istället för att få för mycket och fel grejer utan motpresentation. Jag tvivlar inte på att de hade kunnat slita riktigt hårt, om de bara fått lära sig tidigt att det är vad som krävs.
Citera
2017-03-10, 16:17
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avec
Ja, det gäller att se kombinationen av arv och miljö.

Det är också lätt att glömma bort att vissa invandrargrupper ofta får framgångsrika barn. Exempelvis iranier ställer stenhårda krav på sina barn vad gäller utbildning och det ger resultat. Som en anekdot kan jag nämna två iranska kursare som hade läst igenom all kurslitteratur när vi andra vanliga svenskar knappt hunnit öppna böckerna.

Det är allmänt kännt på universiteten runt om i Sverige att svenskar generellt är lata och att de som presterar toppresultat ofta är från produktiva invandrargrupper.

I andra änden har vi som en kontrast romerna och somalierna.
Ja, och det handlar om kultur. Machokulturer åstadkommer ofta inte mycket mer än våld, obildning och halstatueringar, ungefär. Gäller inte alls bara unga invandrargrupper, den kulturen kan man t ex hitta i småbyar i Skåne och Norrland (jag har egna erfarenheter) där det är töntigt och fjolligt att läsa läxor, att lära sig främmande språk, att ha alla rätt på provet. Men att skolka mycket är tufft.

Att smita undan ansvar, att bluffa och att skylla på andra har jag sett ett antal exempel på bland våra nya unga vänner. Säkert kulturellt betingat, beteendet tycks sitta i ryggmärgen.

En följd av detta kan vara urusla skolbetyg, "läraren är dålig, och orättvis, läraren berättade inte vad som skulle komma på provet, någon har snott ens bok" etc, och det hjälper inte alltid att föräldrarna går till skolan och hotar rektorn.
Med ofullständiga betyg eller inga alls blir det inget jobb förstås, och då är det samhällets fel, eller polisens, ibland ambulanspersonalens.

Håller med om att iranier generellt tycks ha en ambitiös inriktning, jättemånga tandläkare t ex. (Iranier är inte araber ska man veta, de är perser och mycket stolta över detta.)
Citera
2017-03-10, 16:20
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
För er som är intresserade av den tid Musa "Musse" Elias suttit (som flera av er pratar om och som han dessutom nämner i programmet) så:

1: Tingsrätten angående gällande dom kring grov misshandel, grov kvinnofridskränkning och olaga hot: https://minfil.org/m6k8xfb7b5/B878-13.PDF

2: Hovrätten efter överklagande gällande samma dom:
https://minfil.org/l4kbx5b8b5/B10687-13.PDF

Tack för det! Verkligen en mysig kille, svartsjuk och aggressiv kvinnomisshandlande bola-torsk. En drömkombination för naiva svenska kvinnor.

Folk på Svt har också laddat ner ser jag.
Citera
2017-03-10, 16:48
Medlem
Beatriceaurores avatar
Angående mellanöstern-våldskutur när det gäller grym och kränkande barnuppfostran är jag inte insatt vad gäller de mer "lyckade"och civiliserade iranierna.
Vet bara att komikern Zinat Pirzadeh från Iran berättat att hennes mamma uppfostrade henne med sina tofflor, som hon slog dottern med i uppfostringssyfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in