2017-03-05, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Går de så fort du startar bilen eller kan du inte slå av dem efter att du startat dem?
om säkringen är i startar dom efter jag låst upp bilen genom att trycka på lås upp knappen på dosan
Citera
2017-03-06, 20:00
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wukoja
om säkringen är i startar dom efter jag låst upp bilen genom att trycka på lås upp knappen på dosan

När du låser upp dörren så går vindrutetorkarna igång? Inte ens tändningen påslagen?
Måste vara nåt jordningsfel.
Citera
2017-03-06, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
När du låser upp dörren så går vindrutetorkarna igång? Inte ens tändningen påslagen?
Måste vara nåt jordningsfel.

nä ingen tändning påslagen
Citera
2017-03-07, 11:03
Medlem
Nudelns avatar
Har precis köpt en beggad Peugeot 508 SW 2,0 HDi automat diesel. Det är 2011 års modell och den har gått cirka 10000 mil. Undrar om det är något som jag behöver tänka på i närtid? Kamrems(-kedja?)byte eller partikelfilter? Vad för övrig service behöver göras regelbundet? Oljebyte vid x mil eller y år etc.?

Tar också gärna emot tips på bra och prisvärda Peugeot-verkstäder i Göteborgsområdet.
Citera
2017-03-07, 11:14
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Nudeln
Har precis köpt en beggad Peugeot 508 SW 2,0 HDi automat diesel. Det är 2011 års modell och den har gått cirka 10000 mil. Undrar om det är något som jag behöver tänka på i närtid? Kamrems(-kedja?)byte eller partikelfilter? Vad för övrig service behöver göras regelbundet? Oljebyte vid x mil eller y år etc.?

Tar också gärna emot tips på bra och prisvärda Peugeot-verkstäder i Göteborgsområdet.
Kamrem, 21000 mil eller 10 år tror(!) jag, fast det står å andra sidan i din servicebok. Olja / filter 1500 mil eller 1 gång / år, varannan service ska dieselfilter och luftfilter bytas (men det är bra marginal på det, går lätt att hoppa över en service), även det står i serviceboken.
Partikelfilter servas vid behov, bör väl klara sig åtminstone 15-20' mil, men körsätt är avgörande i det fallet.
Trevlig bil i det hela.
Citera
2017-03-07, 11:59
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Kamrem, 21000 mil eller 10 år tror(!) jag, fast det står å andra sidan i din servicebok. Olja / filter 1500 mil eller 1 gång / år, varannan service ska dieselfilter och luftfilter bytas (men det är bra marginal på det, går lätt att hoppa över en service), även det står i serviceboken.
Partikelfilter servas vid behov, bör väl klara sig åtminstone 15-20' mil, men körsätt är avgörande i det fallet.
Trevlig bil i det hela.

Tack som fan
Citera
2017-03-10, 09:52
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Trevlig bil i det hela.

Hade bilen inne på en inspektion idag av en Peugeot-auktoriserad verkstad för att få ett utlåtande på om jag köpt en skrotbil eller om det var ok skick.

Han rekommenderade att göra en "fullservice" (aka byte av olje-, kupé- och bränslefilter, olja, vad ingår egentligen i den benämningen?), fullbyte av kylarvätskan (den var brun-svart i färgen) och även byta de två inre bromsbeläggen fram då det var näst intill slut och riskerar att gå mot skivorna inom en när framtid.

Att få bytt en slangklämma på en kylarslang rekommenderade han också då det verkar finnas läckage vid den fixeringen.

För detta uppskattade han en totalkostnad för material och arbete på 7800 kr. Eftersom jag är rätt handfallen undrar jag mest om prisförslaget är ok. Verkar det rimligt?

Han påtalade även att bussning/länkarm höger bak verkade trött, men inte var något som behövde åtgärdas förrän bilen börjar "klonka".

I övrigt hade han inget att anmärka på utan tyckte det verkade som ett ok köp. Men han kommer läsa ut felkoder vid servicen för att se om det finns andra okända knasigheter.

Skulle mer än gärna få ett utlåtande från käre Generalknase
Citera
2017-03-10, 11:25
Moderator
Citat:
Hade bilen inne på en inspektion idag av en Peugeot-auktoriserad verkstad för att få ett utlåtande på om jag köpt en skrotbil eller om det var ok skick.

Han rekommenderade att göra en "fullservice" (aka byte av olje-, kupé- och bränslefilter, olja, vad ingår egentligen i den benämningen?), fullbyte av kylarvätskan (den var brun-svart i färgen) och även byta de två inre bromsbeläggen fram då det var näst intill slut och riskerar att gå mot skivorna inom en när framtid.

Att få bytt en slangklämma på en kylarslang rekommenderade han också då det verkar finnas läckage vid den fixeringen.

För detta uppskattade han en totalkostnad för material och arbete på 7800 kr. Eftersom jag är rätt handfallen undrar jag mest om prisförslaget är ok. Verkar det rimligt?

Han påtalade även att bussning/länkarm höger bak verkade trött, men inte var något som behövde åtgärdas förrän bilen börjar "klonka".

I övrigt hade han inget att anmärka på utan tyckte det verkade som ett ok köp. Men han kommer läsa ut felkoder vid servicen för att se om det finns andra okända knasigheter.

Skulle mer än gärna få ett utlåtande från käre Generalknase
Tycker det låter som ett ok pris för det jobbet. Frågan är ju om det verkligen behövs byta allt, det finns ju inga garantier kvar på bilen, det lär inte bli några goodwillåtaganden från Peugeots håll heller.
För just vad det gäller serviceintervallen på Peugeot så ändrades de i Sverige 1/1 2010 till en kortare intervall än tidigare beroende på att de hade stora problem med 1.6-lters bensinmotorn, tyskar (BMW) har konstruerat den, övriga motorer och framförallt dieslarna har inte alls de problemen.
Därför är jag personligen inte anal med serviceintervallet på exv. dieselfilter och kupefilter, jag har bytt några stycken på egna (och andras. OBS! Jag jobbar inte som bilmek så det inte blir några felaktiga antaganden) bilar vid det här laget och framförallt kupefiltret är onödigt kort intervall på, dessutom är det dyrt till 508.
Dieselfilter som innan intervalländringen var 4000 mils intervall på blev 3000 mil, dessutom sitter det vattengivare som säjer om det blir vatten i filtret, så även det är just ingen fara, finns ju bilar som har 6000 mils intervall och då lär det ju finnas lite säkerhetsmarginal på det.

Jag byter själv diesel, luft och kupefilter ca var tredje oljeservice. Men det är mitt val, baserat på egna erfarenheter och logik, det enda jag inte tummar på är olja och oljefilter.

Så, med din bil skulle jag kollat upp servicehistoriken, är det så att det gjordes stor service senaste gången den servades, hade jag inte gjort det igen. Går det inte att få reda på skulle jag följt din mekanikers rekommendation och sen kört på mitt spår, med olja och filter enligt rekommendation men förlängt intervallen på övriga filter.

Kylarvätskan är lite underligt om den bör bytas, färgen på den är från början lite gulbrun, bärnstensfärgad kanske man kan kalla den. Men det skadar ju aldrig att byta förstås.
Citera
2017-03-10, 15:28
Medlem
Nudelns avatar
Citat:
Så, med din bil skulle jag kollat upp servicehistoriken, är det så att det gjordes stor service senaste gången den servades, hade jag inte gjort det igen. Går det inte att få reda på skulle jag följt din mekanikers rekommendation och sen kört på mitt spår, med olja och filter enligt rekommendation men förlängt intervallen på övriga filter.

Tack. Jag tror jag kör en fullservice nu hos mekanikern och försöker göra de flesta olje- och filterbyten själv framöver. Vilken olja skulle du använda? Finns det någon billigare variant (á la Biltema) eller rekommenderar du att man använder "märkesolja"?
Citera
2017-03-10, 16:29
Moderator
Citat:
Tack. Jag tror jag kör en fullservice nu hos mekanikern och försöker göra de flesta olje- och filterbyten själv framöver. Vilken olja skulle du använda? Finns det någon billigare variant (á la Biltema) eller rekommenderar du att man använder "märkesolja"?
Jag kör Castrol Magnatec 5-30 C2, alltså rekommenderad kvalitet, köper du den själv från exv. Oljemagasinet så är det bra pris på den med.
Funkar säkert med Biltemas med, men det ska ju helst vara olja anpassad för partikelfilter så att man har koll på det.
Citera
2017-03-10, 16:46
Medlem
fermions avatar
Citat:

Har kört 19000 mil med en 508 SW 1.6 Hdi (manuell) och de få svagheter jag märkt är: Hjullager (bytt fram och fått byta igen), Elektriska säten (har någon ett tips?) . Partikelfiltret räckte tills nu ungefär. I övrigt känns det som ett bra bygge.
Citera
2017-03-11, 10:01
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Har kört 19000 mil med en 508 SW 1.6 Hdi (manuell) och de få svagheter jag märkt är: Hjullager (bytt fram och fått byta igen), Elektriska säten (har någon ett tips?) . Partikelfiltret räckte tills nu ungefär. I övrigt känns det som ett bra bygge.

Citat:

Hjullager vid cirka 20000 mil, men det är ju en bit dit. Oljeläckage från utsliten packbox fick jag på min 306 XSi 2,0 bensinare vid 20000 mil. Kan ju passa på att byta i förebyggande syfte i samband med kamremsbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in