Citat:
Ursprungligen postat av
Nudeln
Hade bilen inne på en inspektion idag av en Peugeot-auktoriserad verkstad för att få ett utlåtande på om jag köpt en skrotbil eller om det var ok skick.
Han rekommenderade att göra en "fullservice" (aka byte av olje-, kupé- och bränslefilter, olja, vad ingår egentligen i den benämningen?), fullbyte av kylarvätskan (den var brun-svart i färgen) och även byta de två inre bromsbeläggen fram då det var näst intill slut och riskerar att gå mot skivorna inom en när framtid.
Att få bytt en slangklämma på en kylarslang rekommenderade han också då det verkar finnas läckage vid den fixeringen.
För detta uppskattade han en totalkostnad för material och arbete på 7800 kr. Eftersom jag är rätt handfallen undrar jag mest om prisförslaget är ok. Verkar det rimligt?
Han påtalade även att bussning/länkarm höger bak verkade trött, men inte var något som behövde åtgärdas förrän bilen börjar "klonka".
I övrigt hade han inget att anmärka på utan tyckte det verkade som ett ok köp. Men han kommer läsa ut felkoder vid servicen för att se om det finns andra okända knasigheter.
Skulle mer än gärna få ett utlåtande från käre Generalknase

Tycker det låter som ett ok pris för det jobbet. Frågan är ju om det verkligen behövs byta allt, det finns ju inga garantier kvar på bilen, det lär inte bli några goodwillåtaganden från Peugeots håll heller.
För just vad det gäller serviceintervallen på Peugeot så ändrades de i Sverige 1/1 2010 till en kortare intervall än tidigare beroende på att de hade stora problem med 1.6-lters bensinmotorn, tyskar (BMW) har konstruerat den, övriga motorer och framförallt dieslarna har inte alls de problemen.
Därför är jag personligen inte anal med serviceintervallet på exv. dieselfilter och kupefilter, jag har bytt några stycken på egna (och andras. OBS! Jag jobbar inte som bilmek så det inte blir några felaktiga antaganden) bilar vid det här laget och framförallt kupefiltret är onödigt kort intervall på, dessutom är det dyrt till 508.
Dieselfilter som innan intervalländringen var 4000 mils intervall på blev 3000 mil, dessutom sitter det vattengivare som säjer om det blir vatten i filtret, så även det är just ingen fara, finns ju bilar som har 6000 mils intervall och då lär det ju finnas lite säkerhetsmarginal på det.
Jag byter själv diesel, luft och kupefilter ca var tredje oljeservice. Men det är mitt val, baserat på egna erfarenheter och logik, det enda jag inte tummar på är olja och oljefilter.
Så, med din bil skulle jag kollat upp servicehistoriken, är det så att det gjordes stor service senaste gången den servades, hade jag inte gjort det igen. Går det inte att få reda på skulle jag följt din mekanikers rekommendation och sen kört på mitt spår, med olja och filter enligt rekommendation men förlängt intervallen på övriga filter.
Kylarvätskan är lite underligt om den bör bytas, färgen på den är från början lite gulbrun, bärnstensfärgad kanske man kan kalla den. Men det skadar ju aldrig att byta förstås.