2017-03-09, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Hur vet den som blir uppringd om det är granskning sverige eller någon annan som ringer i deras namn. Hela poängen med granskning sverige är ju att man inte ska tala om vem man är. Det går ju inte heller att kontrollera telefonnummren.

Med traditionell media vet man normalt vem man pratar med och man kan ringa tillbaka, man kan begära att få veta hur och var det man säger ska återges

Gammelmedia känns seriös. Granskning sverige känns inte seriös.

? Märklig slutsats du drar. Inga av dina argument stödjer ju den slutsatsen. Om man är seriös eller inte avgörs inte av vem man är; anonym eller inte. På ett sätt är man mer objektiv som anonym, då bedöms ens handlingar ärligt av allmänheten och inte baserat på personlig historik.
Senast redigerad av LinusSarud 2017-03-09 kl. 22:01.
Citera
2017-03-09, 22:00
Medlem
Hej, Vi har precis släppt GS Dokumentär för idag. Jag är här en stund om någon vill fråga. mvh,

Erik
Citera
2017-03-09, 22:27
Medlem
Antagonist88s avatar
Citat:
Hur vet den som blir uppringd om det är granskning sverige eller någon annan som ringer i deras namn. Hela poängen med granskning sverige är ju att man inte ska tala om vem man är. Det går ju inte heller att kontrollera telefonnummren.

Med traditionell media vet man normalt vem man pratar med och man kan ringa tillbaka, man kan begära att få veta hur och var det man säger ska återges

Knivskarp analys.
Citera
2017-03-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Robin från GS ringer fyllesamtal till Henrik från IRM:
https://soundcloud.com/mr-henko/v1118001mp3

"Bra" jobbat.

Detta måste ju vara något Henko riggat. Det finns ingen Robin på GS såvitt jag vet. Har aldrig hört den snubbens röst förut.
Citera
2017-03-09, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av egranskningsverige
Detta måste ju vara något Henko riggat. Det finns ingen Robin på GS såvitt jag vet. Har aldrig hört den snubbens röst förut.

Nej, jag tror inte att det är riggat. Den där Robin är nog verklig men Robins association med GS är ju extremt vag (han nämnde att han hade hört något på ett GS-klipp ) och inte ömsesidig. Guilt by association är ett svagt argument med ömsesidig association, men med enkelriktad association är argumentet endast löjeväckande.
Citera
2017-03-09, 22:54
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Hej, Vi har precis släppt GS Dokumentär för idag. Jag är här en stund om någon vill fråga. mvh,

Erik

Hej Erik! Grattis till allt stöd! Välförtjänt!

Jag undrar om du planerar att jobba heltid med GS nu när det har kommit lite donationer, eller planerar du att fortsätta det som ett hobbyprojekt?

Sedan undrar jag om du planerar släppa något/några samtal med andra som är lika insatta som du, det är alltid kul med dialoger. Lite heads up vem som kan mest typ! Visst vore det kul!

Fast det är roligt när ni avslöjar okunniga journalister också, men det vore trevligt med lite andra samtal som omväxling med personer som precis som du kan se att informationen spretar lite, någon som tycker om att komplicera och gå på djupet!

Då kan det ju bli lite folkbildande också!

Förresten, räckte inte de ryska pengarna från Putin till en längre dokumentär än 3.30 min?

Lycka till med allt!
Senast redigerad av TupolevTu-144 2017-03-09 kl. 22:58.
Citera
2017-03-09, 23:02
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:

Erik

Jag tycker det är bra att ni bemöter de felaktigheter som publiceras. Nu finns både expressens version samt GS version att ta del av. Med tanke på MSM's låga förtroende så tror jag faktiskt att GS vinner sympatier.

Det är även mycket intressant att expressen väljer att publicera namn och bild på en person som ringer och ställer kritiska frågor. Jag tror jag sett allt material från GS och kan inte dra mig till minnes att du en enda gång hatat, hotat eller (rätta mig om jag har fel för här kan jag missat nåt) klistrat epitet på de du pratar med.
Ställer man detta mot att expressen konsekvent väljer att inte göra detsamma med ens den värsta sortens brottslingar om de råkar ha "fel" bakgrund så är det mycket tydligt hur de rangordnar folk.

För övrigt tycker jag att du ska sätta familjen först. Det här kommer lägga sig och du förtjänar allt beröm för det arbete du lagt ner på att ifrågasätta media och makthavare med relevanta frågor oavsett vad dina personliga åsikter är. Jag förstår hur du resonerar kring att du vill ge dina barn en framtid utan åsiktsförtryck med frihet och demokrati, men jag tror att dina barn vill att ni håller ihop som familj. Det gäller bara att ta det i rätt prioritetsordning: Family first

Bollen är redan i rullning och vanligt folk börjar få nog av hur samhället ser ut så vila ut och kom tillbaka starkare. Tänk på att vi är många tillsammans som drar vårt lilla strå till stacken genom att ifrågasätta i de vardagliga samtal vi har i de offentliga rummen och det börjar tydligt märkas hur opinionen skiftar.
Citera
2017-03-09, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Hej Erik! Grattis till allt stöd! Välförtjänt!

Jag undrar om du planerar att jobba heltid med GS nu när det har kommit lite donationer, eller planerar du att fortsätta det som ett hobbyprojekt?

Sedan undrar jag om du planerar släppa något/några samtal med andra som är lika insatta som du, det är alltid kul med dialoger. Lite heads up vem som kan mest typ! Visst vore det kul!

Fast det är roligt när ni avslöjar okunniga journalister också, men det vore trevligt med lite andra samtal som omväxling med personer som precis som du kan se att informationen spretar lite, någon som tycker om att komplicera och gå på djupet!

Då kan det ju bli lite folkbildande också!

Förresten, räckte inte de ryska pengarna från Putin till en längre dokumentär än 3.30 min?

Lycka till med allt!

Än så länge fortsätter jag som hobby, men man vet ju aldrig. Fortsätter donationer och andra pengar att strömma in så kan det ju hända att jag börjar jobba heltid med detta. Det vore riktigt kul även om jag trivs med det jag redan gör.

Jo jag tycker också det är roligt med längre dialoger, men det händer enbart när jag blir uppringd av media, eller när jag intervjuar någon forskare. Jag kommer troligen snart med en längre intervju med Annica Dahlström om barns anknytning till framför allt mamman, och sedan har jag en enormt intressant intervju med en Rumänsk akademiker om Rumäniens historia... den tycker jag själv är super intressant... 1:30 tror jag den är.

Jovisst räckte Putinpengarna till mer... vi har ett antal datjor som vi köpt för alla de miljoner rubel vi fått av Putin

Tack för lyckönskningen.
Citera
2017-03-09, 23:14
Medlem
halvarvinkels avatar
Citat:

Med tanke på senaste samtalet mellan Johan och Henrik så blir jag riktigt irriterad på att Henrik inte kan sluta med GBA-beskyllningar. Jag tycker det är bra att Henrik ändå tar sig tiden att prata med er och senaste samtalet var väldigt underhållande även om det blev något plumpt ibland men jag har även förståelse för att man ger igen med samma mynt för att få fram poängen, dock verkar Henrik inte riktigt förstå den.

Jag såg framför mig att Du, Johan och Henrik kunde göra podcast med halvtimmes-avsnitt där ni kunde samtala mer avslappnat och ha en hjärtligare men samtidigt lite syrligt humoristisk ton mot varandra. Det hade faktiskt kunnat vara både intressant, aktuellt och underhållande men med tanke på att Henrik körde en sån fuling med att ringa hem till din familj så är ju dom broarna brända.

Edit
Top funny moments från samtalet med Henrik
16:40 Folkrättstribunalen i vad?
23:38 Sd's största valarbetare
27:55 Bandspelare
33:30 Lovande journalistkarriär
44:04 Kolla noga
Senast redigerad av halvarvinkel 2017-03-09 kl. 23:36.
Citera
2017-03-09, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvarvinkel
Jag tycker det är bra att ni bemöter de felaktigheter som publiceras. Nu finns både expressens version samt GS version att ta del av. Med tanke på MSM's låga förtroende så tror jag faktiskt att GS vinner sympatier.

Det är även mycket intressant att expressen väljer att publicera namn och bild på en person som ringer och ställer kritiska frågor. Jag tror jag sett allt material från GS och kan inte dra mig till minnes att du en enda gång hatat, hotat eller (rätta mig om jag har fel för här kan jag missat nåt) klistrat epitet på de du pratar med.
Ställer man detta mot att expressen konsekvent väljer att inte göra detsamma med ens den värsta sortens brottslingar om de råkar ha "fel" bakgrund så är det mycket tydligt hur de rangordnar folk.

För övrigt tycker jag att du ska sätta familjen först. Det här kommer lägga sig och du förtjänar allt beröm för det arbete du lagt ner på att ifrågasätta media och makthavare med relevanta frågor oavsett vad dina personliga åsikter är. Jag förstår hur du resonerar kring att du vill ge dina barn en framtid utan åsiktsförtryck med frihet och demokrati, men jag tror att dina barn vill att ni håller ihop som familj. Det gäller bara att ta det i rätt prioritetsordning: Family first

Bollen är redan i rullning och vanligt folk börjar få nog av hur samhället ser ut så vila ut och kom tillbaka starkare. Tänk på att vi är många tillsammans som drar vårt lilla strå till stacken genom att ifrågasätta i de vardagliga samtal vi har i de offentliga rummen och det börjar tydligt märkas hur opinionen skiftar.

Jo, jag sätter familjen främst... men det betyder inte nödvändigtvis att jag gör som min fru vill. Jag tror det kommer att ordna sig när stormen lägger sig... jag tycker redan det lagt sig en aning.

Vad gäller hat och hot så gär jag så att säga en aktiv ansträngning att inte hata någon även om jag är starkt kritisk till vissa. Gammalmedia och Mattson verkar ju dock tycka att all kritik mot dem är Hat. Sedan vad våra lyssnare gör kan ju inte jag göra något åt, men jag tror de flesta förstår att varken jag eller Johan vill att lyssnare skall hota någon som resultat av våra samtal.

Jag vet ju inte vad slutresultatet av denna cirkus blir, men om det inte blir värre än så här så känner jag ganska stor optimism. Det är mycket lättare nu att träffa folk, öppna bankkonton, marknadsföra etc. än det var förut. Hade det inte varit för den stress min fru upplever, så hade jag tyckt detta var riktigt kul. Jag struntar nämligen sedan länge i vad som står i Expressen, DN, eller någon av de andra "etablerade" medierna... de ljuger hela bunten nästan hela tiden.

Att bollen börjat rulla känner jag med, vi har fått in ett antal intressenter på att ringa, och vi har nu ett TV-team i Stockholm, och ett i Göteborg om man skall tro vad folk säger till oss. Vi får hoppas att bi snart kan göra liknande hemma-hos reportage som Expressen gjorde hos mig.... men vi skall ha lite bättre frågor än vad Expressen hade.
Citera
2017-03-09, 23:17
Medlem
Run3s avatar
Citat:

Politiker och journalister ska väl kunna stå för vad de sagt och skrivit oavsett om den andra parten uppgett sitt namn eller ej? Jag trodde det var självklart att de bär ansvar oavsett om de som konsumerar deras verk är anonyma eller ej. Sedan kanske du ska bekanta dig med offentlighetsprincipen, som vi svenskar har här i Sverige. Enligt den får en myndighet inte be om ens identitet:

Citat:
Måste jag berätta varför jag vill ha en handling?

Huvudregeln är att en myndighet inte får fråga efter identitet och syfte när någon begär att få ta del av allmänna handlingar. Men det är tillåtet om myndigheten behöver veta det för att bedöma risken för skada eller men (se nedan) vid en sekretessprövning. Det betyder inte att man alltid måste förklara sig i detalj. Förhoppningsvis räcker det att säga att syftet är journalistiskt.
http://www.fojo.se/hidden/361-sa-funkar-offentlighetsprincipen-fragor-och-svar
Citera
2017-03-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halvarvinkel
Med tanke på senaste samtalet mellan Johan och Henrik så blir jag riktigt irriterad på att Henrik inte kan sluta med GBA-beskyllningar. Jag tycker det är bra att Henrik ändå tar sig tiden att prata med er och senaste samtalet var väldigt underhållande även om det blev något plumpt ibland men jag har även förståelse för att man ger igen med samma mynt för att få fram poängen, dock verkar Henrik inte riktigt förstå den.

Jag såg framför mig att Du, Johan och Henrik kunde göra podcast med halvtimmes-avsnitt där ni kunde samtala mer avslappnat och ha en hjärtligare men samtidigt lite syrligt humoristisk ton mot varandra. Det hade faktiskt kunnat vara både intressant, aktuellt och underhållande men med tanke på att Henrik körde en sån fuling med att ringa hem till din familj så är ju dom broarna brända.

Jag vet inte, kanske han skulle ställa upp... jag tycker dock han är ganska ointressant. Kan man som ledande figur i IRM inte definiera vad rasism är.... det tyder på att man inte riktigt tänkt igenom saker. Det är roligare att prata med folk som tänkt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in