2017-03-09, 20:48
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Alla svaren var på svenska utom två som var på engelska (Du vet det språket som Trump använder).
Inget på tyska alls.

Förstår inte varför du knorrar när jag gjorde precis som du sa. Eller var det möjligen så att du inte hade kollat först? Aja baja. Vad har jag sagt om sådant.
Om du använder google.se i stället för google.de eller google.com så får du svar som hänvisar till Husby i Sverige och inte Husby i norra Tyskland. Trillar polletten ner nu?

Citat:
* Nu är jag nästan unik här på forumet, tror jag, då jag inte använder några rusmedel. Min hjärna är så van att mäta i verkligheten att den klarar av den. (Värre för många andra som inte klarar verkligheten utan måste knarka/berusa sig och leva med fantasifulla föreställningar).

* Hur skulle jag kunna se att 2 MSEK för en lägenhet i Husby är för mycket?
Hur går det till när man gör det?
Känner man efter?

Eller har du ett sätt att köpa mark där, betala för alla kommunala anslutningar, betala byggjobbare/hantverkare/mfl och material och transporter så att du kan sälja lägenheter där billigare?
I så fall bör du göra det snarast. Du kommer att välkomnas.

Men om du inte har det förstår jag inte din invändning.

Här kan vara något att slå till på:
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-rinkeby-stockholms-kommun-rinkebyterrassen-brf-utblicken,-hjulstavagen-lgh-1408-109 39115
Nyproduktion. Rinkebyterassen. Ynka 61 290 kr/m².

Fast du kanske hellre vill bo intill Husby. Då kan Kistahöjden vara något: https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-kista-kistahojden-stockholms-kommun-heklagatan-62a-10866036
Här kostar det bara: 51 471 kr/m². Verkar vara någon som köpt på ritning och tänker sälja till dig nu. Husby är på andra sidan gatan vad jag kan se på kartan.

Om du ska ta dig till Södermalm och hipsterlivet så får du börja i utkanten så jobba dig inåt.
Försöker du bevisa att det inte finns någon bolånebubbla genom att peka på att bostäder är svindyra och bara blir dyrare och dyrare? Jag tror i så fall att du får omarbeta din strategi i den här tråden. Förresten, jag tror att du behöver göra ett besök i Aktuella brott och kriminalfall för att se om din bild av Husby och Kista som en idyll kanske ändå är förvrängd. Det har hänt lite saker de senaste dagarna som kanske skulle kunna intressera dig och eventuella spekulanter på bostäderna i dessa områden.
2017-03-09, 20:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hwuk551
Intjäningsförmågan i innerstan är sådan att det inte står och faller på 3-4 procentenheters högre ränta. Nordea, landets största bank ger exempelvis inte ut lån om man ej klarar en ansträngd ränta om 8 procentenheter över marknadsräntan. De riktiga problemen finns utanför tullarna: Eva, 37, singelmorsa till tre. Hon kommer troligtvis ha bekymmer när räntan drar iväg med några procent.

Spelar nog egentligen ingen roll hur länge vi daltar om detta, har man bestämt sig för att det är en bubbla så tillhör man 7/10 av svenskarna. Jag tycker det säger mer om dessa 7/10 än om "bubbelfenomenet" i sig.

Har läst ditt inlägg fyra ggr och förstår fortfarande inte vad du vill få fram.
2017-03-09, 20:56
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Läs och berätta gärna vad du tyckte, fast den kanske är för vetenskapligt lagd?
http://www.riksbank.se/Documents/Rapporter/POV/2016/2016_2/rap_pov_artikel_1_160922_eng.pdf

"According to this method, house prices in Sweden at the end of 2015 are
well in line with the fundamentals, or are at least not obviously overvalued.
"
Varför blev det helt plötsligt så tyst i tråden om den här rapporten efter att jag efter 30 sekunder på Google hittade källor från Riksbanken och Ingves själv som helt motsäger den, och Trillske på 28 sekunder hittat ett fatalt fel som gör rapporten totalt värdelös?

Jag: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

Trillske: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?
2017-03-09, 21:01
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem

Samma här, läst det flera ggr.
2017-03-09, 21:06
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Han vill förmodligen poängtera att de som lånat 5 miljoner för en trång tvåa i innerstaden inte alls har någonting emot att betala 10.000-15.000 kronor mer i månaden i ränta, amorteringar och höjda avgifter än de gör idag eftersom de tjänar så bra. Den "intjäningsförmåga" han talar om är dock något diffus eftersom medianlönen för en stockholmare inte är mer än 296.000.

Källa: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/?var=17249
2017-03-09, 21:25
Medlem
slemhogs avatar
4.1 miljoner säljs nu nybyggda 1or på 40m2 där gamla råsunda låg i Solna. Det krävs en inkomst på över 50-60 000 brutto som några procent av befolkningen tjänar men enligt nyliberalerna ska man väl bo 3 pers i en 1a.

Självklart har vi en bubbla, en enorm sådan, vad är det frågan om??? Hahahha.
Jag skulle inte betala mer än 1 miljon för en sådan liten bostadsrätt i det oattraktiva läget vid den stora bilvägen där.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-09 kl. 21:36.
2017-03-09, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Om du använder google.se i stället för google.de eller google.com så får du svar som hänvisar till Husby i Sverige och inte Husby i norra Tyskland. Trillar polletten ner nu?
Nu fick jag upp Svenska wiki för Husby i Stockholm och Svenska wiki för Husby i Tyskland.
Jag tror du själv får leta din egen pollett.
Kan tänka mig att det har mer att göra med att jag är mer global och läser ibland om det otäcka som finns bortanför gränsen. Medan du helst vill hålla dig till din socken. Av det skälet borde du väl undvika att diskutera Husby, för det är väl inte i din socken?

Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Försöker du bevisa att det inte finns någon bolånebubbla genom att peka på att bostäder är svindyra och bara blir dyrare och dyrare? Jag tror i så fall att du får omarbeta din strategi i den här tråden. Förresten, jag tror att du behöver göra ett besök i Aktuella brott och kriminalfall för att se om din bild av Husby och Kista som en idyll kanske ändå är förvrängd. Det har hänt lite saker de senaste dagarna som kanske skulle kunna intressera dig och eventuella spekulanter på bostäderna i dessa områden.
Tror du får läsa på det där med bevis. Det jag gjorde den här gången var att svara på dina skriverier.

Noterar dock att du blev svarslös på mina frågor.

Om du inte vet hur man ser att 2 MSEK är för mycket. Varför skriver du då det?

Var inte tipset om Västernorrland ganska bra. Då kan ni bubbelpratare sitta och säga till varandra att det rasat. Och så fyndar ni där i glesbygden. Ni borde kunna få er ganska låga priser.
2017-03-09, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
4.1 miljoner säljs nu nybyggda 1or på 40m2 där gamla råsunda låg i Solna. Det krävs en inkomst på över 50-60 000 brutto som några procent av befolkningen tjänar men enligt nyliberalerna ska man väl bo 3 pers i en 1a.
Vad är problemet?
Man köper lägenheten för sina besparingar. Sedan lånar men 100 KSEK för att vara lite jämlik, och så att man kan vara med och diskutera bolåneräntor.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Självklart har vi en bubbla, en enorm sådan, vad är det frågan om??? Hahahha.
Jag skulle inte betala mer än 1 miljon för en sådan liten bostadsrätt i det oattraktiva läget vid den stora bilvägen där.
I ditt fall handlar det väl mer om att du kallar det för bubbla för att du inte har råd att bo där. (Apropå Husby är väl det också för dyrt för dig).

Hur går det förresten med ditt byggande av HR. Du borde nog prata lite med LuktenUtavBajs. Jag tror hen hade någon ide om hur man kunde bygga för halva priset. (Det kan ju handla om att du måste arbeta för halva lönen. Men det har väl inte du något emot).
2017-03-09, 21:47
Medlem
hwuk551s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Samma här, läst det flera ggr.

Imponerande att ni båda avsaknar läsfärdigheter. Att referera till artiklar som "Enligt 7/10 av svenskarna är bostadsbubblan ett faktum" styrker knappast er sak. Jag har aldrig påstått att det inte kommer att kunna ske en sättning, förr eller senare händer det i alla marknader. Jag menar att det i detta fallet inte rör sig om någon bubbla som vissa här i tråden verkar vilja framhålla och så är det med det.

Mer intressant: När befarar ni att er bubbla kommer att spricka? Domedagsprofeterna har varit igång länge nu och utgångsdatum är sedan länge passerat. Har ni sålt era lägenheter och bott i hyresrätter de senaste 5-10 åren eller är det nu ni "tajmar toppen" och säljer av för att flytta in i en hyresrätt under denna "övergångsperiod"?
2017-03-09, 21:48
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Intjäningsförmågan i innerstan är sådan att det inte står och faller på 3-4 procentenheters högre ränta. Nordea, landets största bank ger exempelvis inte ut lån om man ej klarar en ansträngd ränta om 8 procentenheter över marknadsräntan. De riktiga problemen finns utanför tullarna: Eva, 37, singelmorsa till tre. Hon kommer troligtvis ha bekymmer när räntan drar iväg med några procent.

Spelar nog egentligen ingen roll hur länge vi daltar om detta, har man bestämt sig för att det är en bubbla så tillhör man 7/10 av svenskarna. Jag tycker det säger mer om dessa 7/10 än om "bubbelfenomenet" i sig.

Ok, så låt oss anta att det är som du säger och att bara Stockholm och Oskarshamn existerar. Ingen klubbmedlem innanför tullarna har några problem när räntan sticker iväg, så det beståndet kommer alltså inte ändras i pris eftersom inga medlemsskap någonsin säljs. Man stannar kvar i sin klubb. Men vad händer då när delar av människorna, likt eva, som bor utanför tullarna börjar dumpa innehavet av klubbmedlemsskap till billigare priser? Låt säga att det är 50% av alla som bor utanför tullarna. Sjunker priserna för fler medlemsskap än bara evas och hennes gelikars 50% av beståndet? Ja, sannolikt är det så. Vi kan väl säga att priserna på detta bestånd sjunker med 30% i snitt. När sedan Kalle från Oskarshamn ska förverkliga stora drömmen och skaffa klubbmedlemsskap i stockholm så får han ett reapris på ett medlemsskap utanför tullarna, och han köper av ngn som inte är som eva (dvs som inte behöver dumpa men ju säljer till marknadsmässigt pris som är 30% under vad det var innan räntorna stack iväg). Låt oss kalla den personen Dick. Dick går glad i hågen och ska nu försöka byta upp sig till ngt bättre, innanför tullarna. Men vad hände nu då? Jo Dick vill maxbelåna sig som man ju gör men kommer snabbt fram till att det inte går att få ihop till insatsen till nästa klubbmedlemsskap med det billigare priset han var tvungen att sälja till, eftersom innanför tullarna så är intjäningsförmågan så hög så folk betalar gärna vad det kostar och har inte alls någon lust att sälja till 30% rabatt.

Men så händer ngt, Alice har legat med nyinflyttade Kalle efter en blöt utekväll på Stureplan. Hon jobbar inte utan var hemmafru åt någon med bra intjäningsförmåga, låt kalla honom Kurt. Kurt blir helt förtvivlad när han får reda på detta och går direkt in i en depression. Han slutar sitt jobb från en dag till en annan. Han har ingen fallskärm eller inkomstförsäkring och tyvärr så levde detta par från paycheck till paycheck och blir inom ngn månad tvungna att se över sin ekonomi då de inte har råd att betala sina månatliga kostnader för klubbmedlemsskapet samt det som ska täcka livets nödtorft (tack AlphAlpha). Nu så måste de sälja. Den enda som kan köpa är Dick som precis sålt sitt medlemsskap och han vill nu köpa till 30% rabatterat pris vilket han får göra. Ett gäng sådana situationer till och vad har hänt med priserna innanför tullarna även om merparten har bra intjäningsförmåga och kan bo kvar?
2017-03-09, 22:03
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Tror du får läsa på det där med bevis. Det jag gjorde den här gången var att svara på dina skriverier.

Noterar dock att du blev svarslös på mina frågor.

Om du inte vet hur man ser att 2 MSEK är för mycket. Varför skriver du då det?

Var inte tipset om Västernorrland ganska bra. Då kan ni bubbelpratare sitta och säga till varandra att det rasat. Och så fyndar ni där i glesbygden. Ni borde kunna få er ganska låga priser.
Blev jag svarslös på dina frågor? Problemet är att de inte går att besvara. Låt oss ta en titt:

Hur skulle jag kunna se att 2 MSEK för en lägenhet i Husby är för mycket?
Hur ska jag kunna svara på vad du "ser"?

Eller har du ett sätt att köpa mark där, betala för alla kommunala anslutningar, betala byggjobbare/hantverkare/mfl och material och transporter så att du kan sälja lägenheter där billigare?
Varför ska man bygga nya lägenheter på obruten mark när det finns så många lediga lägenheter till salu? Grejen är inte att jag ska gräva ner fjärrvärme på Järvafältet eller inte, utan om en lägenhet på några fjuttiga kvadrat i en krigszon för 2 miljoner är ett rimligt pris. Den stora frågan är varför folk betalar så mycket. Räknar de med att lägenheten kommer att stiga i pris (investeringsaspekten) eller är de så illa tvungna för att de behöver någonstans att bo (bostadsbristsaspekten)? På båda dessa frågor är svaret nej, eftersom vi lärt oss i tråden att ingen köper bostäder på spekulation eller att det finns bostadsbrist i Sverige.

Notera att jag bara besvarat de frågor som avslutats med frågetecken. Meningen som avslutas med punkt, och som handlar om jag skulle vilja bo i Kista räknar jag alltså inte som en fråga. Du behöver i alla fall inte ställa den, för jag tror att du kan gissa vad jag skulle svara.
2017-03-09, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Ok, så låt oss anta att det är som du säger och att bara Stockholm och Oskarshamn existerar. Ingen klubbmedlem innanför tullarna har några problem när räntan sticker iväg, så det beståndet kommer alltså inte ändras i pris eftersom inga medlemsskap någonsin säljs. Man stannar kvar i sin klubb. Men vad händer då när delar av människorna, likt eva, som bor utanför tullarna börjar dumpa innehavet av klubbmedlemsskap till billigare priser? Låt säga att det är 50% av alla som bor utanför tullarna. Sjunker priserna för fler medlemsskap än bara evas och hennes gelikars 50% av beståndet? Ja, sannolikt är det så. Vi kan väl säga att priserna på detta bestånd sjunker med 30% i snitt. När sedan Kalle från Oskarshamn ska förverkliga stora drömmen och skaffa klubbmedlemsskap i stockholm så får han ett reapris på ett medlemsskap utanför tullarna, och han köper av ngn som inte är som eva (dvs som inte behöver dumpa men ju säljer till marknadsmässigt pris som är 30% under vad det var innan räntorna stack iväg). Låt oss kalla den personen Dick. Dick går glad i hågen och ska nu försöka byta upp sig till ngt bättre, innanför tullarna. Men vad hände nu då? Jo Dick vill maxbelåna sig som man ju gör men kommer snabbt fram till att det inte går att få ihop till insatsen till nästa klubbmedlemsskap med det billigare priset han var tvungen att sälja till, eftersom innanför tullarna så är intjäningsförmågan så hög så folk betalar gärna vad det kostar och har inte alls någon lust att sälja till 30% rabatt.

Men så händer ngt, Alice har legat med nyinflyttade Kalle efter en blöt utekväll på Stureplan. Hon jobbar inte utan var hemmafru åt någon med bra intjäningsförmåga, låt kalla honom Kurt. Kurt blir helt förtvivlad när han får reda på detta och går direkt in i en depression. Han slutar sitt jobb från en dag till en annan. Han har ingen fallskärm eller inkomstförsäkring och tyvärr så levde detta par från paycheck till paycheck och blir inom ngn månad tvungna att se över sin ekonomi då de inte har råd att betala sina månatliga kostnader för klubbmedlemsskapet samt det som ska täcka livets nödtorft (tack AlphAlpha). Nu så måste de sälja. Den enda som kan köpa är Dick som precis sålt sitt medlemsskap och han vill nu köpa till 30% rabatterat pris vilket han får göra. Ett gäng sådana situationer till och vad har hänt med priserna innanför tullarna även om merparten har bra intjäningsförmåga och kan bo kvar?
Det du beskriver händer ju hela tiden. Med den lilla skillnaden att det sker till stigande priser.
Lite oklart varför priserna skulle falla.

Är det så att säljarna, som en man, skulle vägra att ta emot mer än en viss högsta köpeskilling? Det skulle kunna sänka ned priserna till den nivån.

Eller är det så att folk plötsligt skulle ändra sig och komma på att det är i ett ödehus utanför Arjeplog som det är helt rätt att bo? Ja, det skulle också sänka priserna i städerna. Dock lite oklart varför restaurang/pub-besökarna på centrala platser skulle drastiskt byta livsstil.

Finns något mer alternativ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in