2017-03-09, 22:14
Medlem
hwuk551s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det du beskriver händer ju hela tiden. Med den lilla skillnaden att det sker till stigande priser.
Lite oklart varför priserna skulle falla.

Är det så att säljarna, som en man, skulle vägra att ta emot mer än en viss högsta köpeskilling? Det skulle kunna sänka ned priserna till den nivån.

Eller är det så att folk plötsligt skulle ändra sig och komma på att det är i ett ödehus utanför Arjeplog som det är helt rätt att bo? Ja, det skulle också sänka priserna i städerna. Dock lite oklart varför restaurang/pub-besökarna på centrala platser skulle drastiskt byta livsstil.

Finns något mer alternativ?

Klubb-exempel-mannen är så jävla pantad att jag inte finner ord. Ponera att Eva tjänar 25,000 före skatt i sitt singelhushåll. Räntan har stigit till makalösa 5%. Eva har 2,000,000 i lån vilket skulle innebära spektakulära 8,000 kr/mån i boendekostnad efter ränteavdrag och inkl. hyra. Varför skulle hon tvingas flytta? Det är mycket som skall till för att denna "bubbla" skall realiseras. Vi skall dels få chockhöjda räntor till 5% och sedan skall den svenska arbetsmarknaden fullständigt haverera (som för närvarande går oerhört starkt). Sen, efter det, kanske vi eventuellt får en smärre sättning på marknaden men någon bubbla är det inte tal om.
2017-03-09, 22:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hwuk551
Klubb-exempel-mannen är så jävla pantad att jag inte finner ord. Ponera att Eva tjänar 25,000 före skatt i sitt singelhushåll. Räntan har stigit till makalösa 5%. Eva har 2,000,000 i lån vilket skulle innebära spektakulära 8,000 kr/mån i boendekostnad efter ränteavdrag och inkl. hyra. Varför skulle hon tvingas flytta? Det är mycket som skall till för att denna "bubbla" skall realiseras. Vi skall dels få chockhöjda räntor till 5% och sedan skall den svenska arbetsmarknaden fullständigt haverera (som för närvarande går oerhört starkt). Sen, efter det, kanske vi eventuellt får en smärre sättning på marknaden men någon bubbla är det inte tal om.

"Sättning" ja. Fint ord. "Plana ut" är fint det med. Men du glömde att vi har en ny ekonomi!
2017-03-09, 22:23
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
"Sättning" ja. Fint ord. "Plana ut" är fint det med. Men du glömde att vi har en ny ekonomi!

Den är annorlunda den här gången!
2017-03-09, 22:27
Medlem
hwuk551s avatar
Citat:

Redogör gärna för denna nya ekonomi. Jag har redan talat om att lågräntemiljön är här för att stanna.
2017-03-09, 22:31
Medlem
hwuk551s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Den är annorlunda den här gången!

Jag har inget emot att det krashar, då köper jag gärna på mig fler fastigheter som jag kan hyra ut till er fattiglappar
2017-03-09, 22:52
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Jag har inget emot att det krashar, då köper jag gärna på mig fler fastigheter som jag kan hyra ut till er fattiglappar

Låt mig gissa: du innehar sedan 3-5år tillbaks ett klubbmedlemsskap på en 1,5:a (du förutsåg och gjorde en god "investering" som ökat i värde jättemycket på den tiden) i ngn studentstad som du hyr ut till en fattig student till överpris? Eftersom du nyligen precis flyttat in till din pojkvän så går du numera plus på din boendesituation varje månad och ser fram emot att "investera" i ett nytt klubbmedlemsskap (eller "fastighet" som du kallar det) när kraschen kommer... Lycka till!
Senast redigerad av VemBudar 2017-03-09 kl. 22:54.
2017-03-09, 23:09
Medlem
När ni nu pratar om stigande ränta är det några saker ni bör ha i åtanke.

Stiger nominell ränta men inte realränta så stiger INTE låntagarens räntekostnad. Däremot kan ränteutgift stiga något.

Förklaringen till att räntekostnaden inte stiger är att den andel av räntan som motsvarar inflation verkar amorterande. Det gör att skulden i förhållande till inkomsten minskar. Och därmed minskar "räntebördan". Det uppstår en slags tvångsamortering.

Jag har i ett tidigare inlägg i tråden visat hur ränteutgift, skuld och lön ändras genom åren vid stigande ränta. Det är inte särskilt bekymmersamt.

Det som ni talar om är att någon plötsligt skall få sig en mycket högre ränta. Det är inte särskilt realistiskt. Räntan lär tvingas upp ganska långsamt.

Det som kan bli ett bekymmer är om realräntan stiger. Men då vill det till att någon förklarar varför det skulle ske.
2017-03-09, 23:17
Medlem
hwuk551s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Låt mig gissa: du innehar sedan 3-5år tillbaks ett klubbmedlemsskap på en 1,5:a (du förutsåg och gjorde en god "investering" som ökat i värde jättemycket på den tiden) i ngn studentstad som du hyr ut till en fattig student till överpris? Eftersom du nyligen precis flyttat in till din pojkvän så går du numera plus på din boendesituation varje månad och ser fram emot att "investera" i ett nytt klubbmedlemsskap (eller "fastighet" som du kallar det) när kraschen kommer... Lycka till!

Kan du inte berätta lite om din livssituation istället för att gissa dig fram till min? Du driver en sketen bobubble-site i hopp om att bli en framgångsrik IT-entreprenör och sedan köpa dig en hydda i Tensta när priserna enligt dina tragiska beräkningar hamnat i ett intervall som bättre passar din ekonomi, vi snackar kontantinsats på runt hundralappen va? Sen kör du Uber på fritiden när du inte marknadsför din site eller dricker starköl på kinarestaurangen runt hörnet?
2017-03-09, 23:17
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
När ni nu pratar om stigande ränta är det några saker ni bör ha i åtanke.

Stiger nominell ränta men inte realränta så stiger INTE låntagarens räntekostnad. Däremot kan ränteutgift stiga något.

Förklaringen till att räntekostnaden inte stiger är att den andel av räntan som motsvarar inflation verkar amorterande. Det gör att skulden i förhållande till inkomsten minskar. Och därmed minskar "räntebördan". Det uppstår en slags tvångsamortering.

Jag har i ett tidigare inlägg i tråden visat hur ränteutgift, skuld och lön ändras genom åren vid stigande ränta. Det är inte särskilt bekymmersamt.

Det som ni talar om är att någon plötsligt skall få sig en mycket högre ränta. Det är inte särskilt realistiskt. Räntan lär tvingas upp ganska långsamt.

Det som kan bli ett bekymmer är om realräntan stiger. Men då vill det till att någon förklarar varför det skulle ske.
Varför är Ingves bekymrad då?
2017-03-09, 23:21
Avslutad
Citat:
Redogör gärna för denna nya ekonomi. Jag har redan talat om att lågräntemiljön är här för att stanna.

Du är en typisk "sucker". Ung och naiv.

Det enda man kan vara säker på är att saker o ting förändras. Hur de förändras är omöjligt att veta.
2017-03-09, 23:54
Medlem
hwuk551s avatar
Citat:
Du är en typisk "sucker". Ung och naiv.

Det enda man kan vara säker på är att saker o ting förändras. Hur de förändras är omöjligt att veta.

Och du en tragisk gammal man som hänger på ett tonårsforum i jakt på spänning i tillvaron? Gå ner på kinakrogen och beställ en stor stark och en jäger istället, varför inte lyxa till med motorvägshotell?

Mycket off-topic bland bubbelblåsarna här i afton..
2017-03-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Varför är Ingves bekymrad då?
Han gillar inte att ligga med minusränta. Det borde vara okontroversiellt.

Fråga 1: Kan Ingves höja räntan om bostadspriserna faller?

Nja, det är väl snarare tvärtom. Iaf är det inget skäl till höjning iaf.
Uppenbarligen är det något annat han är ute efter.

Fråga 2: Är Ingves sur för att han med minusränta måste försöka lösa ett problem som politiker ställt till med?

Mja, det borde vara okontroversiellt också.
Skötte politikerna sig skulle RB kunna ligga med betydligt högre ränta.

Fråga 3: Är det möjligen så att Ingves försöker "piska" politikerna till att göra något genom att skrämma upp folket inför ett bostadshaveri?

Tja, om det leder till att politikerna vidtar åtgärder så.
Men det är inget lätt sätt. Å andra sidan kan jag inte komma på något bättre sätt för Ingves. Att prata dom tillrätta ser jag inte skulle kunna fungera. Dom reagerar bara inför tryck.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in