Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-09, 07:57
  #25
Medlem
hnkls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jo, men man kan ju slänga ut och vägra bidra med pengar eller annan hjälp, men ändå låta bli att kapa kontakten? Man kan ju fortfarande få vara med på julafton och födelsedagskalas och ringa ett samtal och snacka om läget emellanåt, även utan att för den saken försöka hjälpa personen. Sen kan det säkert finnas extrema fall där det i praktiken knappt är möjligt, men med det oftast välvårdade och städade syskon TS beskriver är det svårt att se varför det skulle förstöra familjen att syskonet får vara med på julafton med sin familj.

För att förtydliga så är det endast ena föräldern som kommit med ultimatumet och har inga problem med att resterande släkt och familj fortsätter ha kontakt med personen i fråga om de vill.

Några av släkten kommer fortsätta ha samma kontakt med personen, men har gjort det klart att droger kommer inte få finns när de träffas eller att partnern med drogproblem inte är välkommen. Dock är hen alltid välkommen och samma kontakt kommer att hållas.
Citera
2017-03-09, 08:01
  #26
Medlem
hnkls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enowen
Varför skriver du hem hela tiden? Alla har fattat att det rör sig om din syrra

Tyvärr används "hen" överdrivet ofta. Ett ord jag normalt inte använder men används nu.

Kom gärna med bra råd eller en åsikt om du vill bidra till tråden.
Citera
2017-03-09, 09:23
  #27
Medlem
Jag tycker personen gjort ett bra val att sätta ner foten, är det den vägen hon vill ta så ska hon självklart ta hand om det själv eller med hennes partner, speciellt som vuxen. Mycket händer i drogvärlden och förstår övriga familjens oro.
Citera
2017-03-09, 09:39
  #28
Medlem
enowens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hnkl
Tyvärr används "hen" överdrivet ofta. Ett ord jag normalt inte använder men används nu.

Kom gärna med bra råd eller en åsikt om du vill bidra till tråden.

Har en polaren (en hen! haha), vars brorsa mer eller mindre pundar bort sitt liv och hänger i kriminella kretsar.

Polaren har lånat ut stora summor pengar som han aldrig kommer få tillbaka... men samtidigt så är det hans bror så det är förståeligt.

Av min erfarenhet så skulle jag säga att så länge din syrra rör sig i dessa kretsar så normaliseras allting de sysslar med också. Man umgås med dessa människor för att man har samma intressen (förstöra sitt liv) och man förstör sitt liv genom att umgås med dessa människor, en ond cirkel helt enkelt.

Samtidigt är det svårt att sätta ett ultimatum då det sällan hjälper. Hon behöver ju hjälp, sedan vet jag inte hur du kan hjälpa henne om jag ska vara ärlig.

Jag hade iaf inte gett henne några pengar så länge hon hade slösat pengarna på nåt destruktivt. Lycka till och hoppas att det löser sig.
Citera
2017-03-09, 09:57
  #29
Avstängd
AutistiskeBarrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jo, men man kan ju slänga ut och vägra bidra med pengar eller annan hjälp, men ändå låta bli att kapa kontakten? Man kan ju fortfarande få vara med på julafton och födelsedagskalas och ringa ett samtal och snacka om läget emellanåt, även utan att för den saken försöka hjälpa personen. Sen kan det säkert finnas extrema fall där det i praktiken knappt är möjligt, men med det oftast välvårdade och städade syskon TS beskriver är det svårt att se varför det skulle förstöra familjen att syskonet får vara med på julafton med sin familj.

Fast folk som röker cannabis eller injicerar heroin går inte att kommunicera med. De är förlorade, särskilt om de hållit på med drogen i nästan ett decennium.
Citera
2017-03-09, 10:42
  #30
Medlem
hnkls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enowen
Har en polaren (en hen! haha), vars brorsa mer eller mindre pundar bort sitt liv och hänger i kriminella kretsar...

Haha! Tråkigt att det inte gått så bra killen. Det är precis det man är orolig för med att ställa ett sådant ultimatum som ena föräldern har gjort.

Eftersom personen(syskonet) i fråga tidigare haft partners inom drogkretsar gör inte familjen mindre orolig och ger en bild av att hen antingen vill leva bland missbrukare eller missbruka droger själv.

Tiden kommer väl utvisa vad som sker. Tack för ditt inlägg!
Citera
2017-03-09, 11:51
  #31
Medlem
Unisertits avatar
Varför säger du hen? Det är uppenbart att det är en hon. Du kan lika gärna kalla din syster för "det", lika snällt.

Fö är det dumt som folk tidigare har sagt att ställa ett ultimatum på en sådan ung person.

Bara för att föräldrarna har daltat med sin dotter och agerat kycklingföräldrar under hennes uppväxt kommer inte innebära att ett ultimatum vid denna tidpunkt kommer upphäva föräldrarnas roll som inkompetenta, snarare förstärka den.

Men det är mycket vanligt med föräldrar som älskar sina barn, de har svårt att säga nej och faktiskt uppfostra barnen. Sen kan man inte styra barnen fullt ut heller. De är egna individer och påverkas av element som kan vara svåra att förutse, som t.ex. umgänge i skolan, lärare och personer hon i slutändan spenderar mer tid med än hennes familj.

Hon är så pass gammal att det är dags att låta henne vara vuxen och ta sina egna beslut och betala för sig självt. Då kanske hon inser att hennes beteende inte är hållbart. Man kan säga saker till en person, det är en annan sak att personen faktiskt förstår vad som sägs och kan se det som sanning.
__________________
Senast redigerad av Unisertit 2017-03-09 kl. 12:01.
Citera
2017-03-09, 14:39
  #32
Medlem
hnkls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unisertit
Varför säger du hen? Det är uppenbart att det är en hon. Du kan lika gärna kalla din syster för "det", lika snällt.

Fö är det dumt som folk tidigare har sagt att ställa ett ultimatum på en sådan ung person.

Bara för att föräldrarna har daltat med sin dotter och agerat kycklingföräldrar under hennes uppväxt kommer inte innebära att ett ultimatum vid denna tidpunkt kommer upphäva föräldrarnas roll som inkompetenta, snarare förstärka den.

Men det är mycket vanligt med föräldrar som älskar sina barn, de har svårt att säga nej och faktiskt uppfostra barnen. Sen kan man inte styra barnen fullt ut heller. De är egna individer och påverkas av element som kan vara svåra att förutse, som t.ex. umgänge i skolan, lärare och personer hon i slutändan spenderar mer tid med än hennes familj.

Hon är så pass gammal att det är dags att låta henne vara vuxen och ta sina egna beslut och betala för sig självt. Då kanske hon inser att hennes beteende inte är hållbart. Man kan säga saker till en person, det är en annan sak att personen faktiskt förstår vad som sägs och kan se det som sanning.

Bra inlägg. Du kan ha rätt i en hel del av det du säger.
Citera
2017-03-09, 14:58
  #33
Medlem
Jag har själv familjemedlemmar och släktingar som antingen har haft någon form av missbruk eller fortfarande har ett missbruk. Om de har haft missbruk så är de i dagsläget helt rena, och har inte haft återfall eller liknande på åratal. Om de har missbruk idag, så handlar det oftast om folk som har sina missbruksperioder och sedan blir tillfälliga rena innan de tar ett nytt återfall.

Så jag vet hur det är att vilja hjälpa en missbrukare med professionell hjälp (behandlingshem, terapi etc). Men faktum är att de själva måste vilja ha hjälp. Jag har till exempel en familjemedlem som har berättat för mig att hen har ljugit för psykologen, och inte har varit helt ärlig. För att sedan säga upp kontakten med psykologen. Bara för att personen inte ville ha hjälp. Samma person har skött sig någorlunda på behandlingshem, men så fort personen har fått komma ut från behandlingshemmet så åker man direkt och ’handlar’. Så behandlingshem har inte hjälpt eftersom personen valde att fortsätta med sitt missbruk direkt efteråt. Kan rabbla andra exempel också, men jag har fått lära mig den hårda vägen att en missbrukare måste vilja ha hjälp. Annars är det lönlöst att ens försöka hjälpa till.

Om det är rätt eller fel att ställa ett ultimatum, det är ju svårt att säga. Jag vet ju inte hur ni har gått tillväga i övrigt. Jag vet inte om er förälder har kunnat eller velat sätta gränser, men ändå ha kontakt med sitt barn. Eller om ultimatum är sista vägen när allt annat inte fungerar. Det ser ju ut som om vissa av er redan har satt gränser och sagt att droger inte får finnas med i bilden när ni träffas, och att partnern inte är välkommen. Men man måste vara medveten om att ett ultimatum kan ge motsatt effekt, att personen hellre väljer partnern och missbruket. Eftersom personen kan känna sig sviken av familjen, eller av annan anledning.
Citera
2017-03-09, 18:14
  #34
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Fast folk som röker cannabis eller injicerar heroin går inte att kommunicera med. De är förlorade, särskilt om de hållit på med drogen i nästan ett decennium.

Som sagt, det finns fall där det säkert inte funkar, men TS syskon verkar inte vara ett sådant fall, utan TS beskriver syskonet som välvårdad och som en person ingen skulle misstänka för drogbruk.
Citera
2017-03-09, 19:21
  #35
Medlem
Jag antar att hen är lika med han, och homosexualitet och drama, droger osv. verkar gå hand i hand. Som tur är så kan bögar ändra sig väldigt fort, de är jättekära ena dagen, men kan bedra pojkvännen redan dagen efter. Så försök para ihop honom med en annan bög, som inte är en pundare, så kommer det lösa sig tillfälligt.
Citera
2017-03-09, 21:29
  #36
Medlem
autokrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutistiskeBarron
Märks att du aldrig varit i den situationen. En av mina närmaste vänner har en bror som är f.d heroinmissbrukare och hans familj stod ut med nästan tio år av lögner, stöld, droger, bedrägeri, polisbesök osv. De stod till slut inte ut och slängde ut honom, och att de ens stod ut i nästan ett decennium där deras liv i stort sett endast bestod av att försöka hjälpa honom är otroligt hedervärt.
Jo, jag har stor erfarenhet av den situationen.

Det finns oändligt många fler sätt att handskas med en familjemedlem som har ett missbruk, än att klippa kontakten.

Att slänga ut personen och/eller låta myndigheter ta hand om personen tycker jag räcker.

Att säga upp bekantskapen är förkastligt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback