Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-03-09, 14:04
  #1
Medlem
Parnborrs avatar
SEB, Nordea och Eurocard redan anslutna.

http://www.samsung.com/se/pay/

Kommer det bli stort i Sverige?
Citera
2017-03-09, 14:18
  #2
Medlem
Och nyligen lanserades Masterpass... Behöver vi verkligen ännu en betalningsplattform? Snart får man väl lov att registrera sig för 10 olika tjänster för att kunna e-handla.
Citera
2017-03-09, 14:22
  #3
Medlem
Parnborrs avatar
Samsung Pay räcket för mig. Funkar i princip på alla kortterminaler och man slipper ta ut kortet och stoppa in den i en maskin som på 70-talet.
Citera
2017-03-09, 15:09
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parnborr
Samsung Pay räcket för mig. Funkar i princip på alla kortterminaler och man slipper ta ut kortet och stoppa in den i en maskin som på 70-talet.
Ser inte att man tjänar så mycket på det i tid... Normalt sett så tar man upp kortet sätter det i maskinen och slår sin kod medan varorna går igenom kassan, när summan kommer upp trycker man godkänn det tar ingen extra tid. Med Samsung Pay måste man vänta tills summan kommer upp på terminalen sedan slå sin kod och hålla telefonen mot terminalen vilket tar längre tid totalt.

Bättre att använda självskanning då slipper man stå i kö vilket är det som tar tid.
Citera
2017-03-09, 15:13
  #5
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ser inte att man tjänar så mycket på det i tid... Normalt sett så tar man upp kortet sätter det i maskinen och slår sin kod medan varorna går igenom kassan, när summan kommer upp trycker man godkänn det tar ingen extra tid. Med Samsung Pay måste man vänta tills summan kommer upp på terminalen sedan slå sin kod och hålla telefonen mot terminalen vilket tar längre tid totalt.

Bättre att använda självskanning då slipper man stå i kö vilket är det som tar tid.

Det kan man dock använda tillsammans, med tex Visakortets nfc funktion bara, så gåre fort.
Ingen kod under 200:- och behöver ej sätta i kortet eller stanna och vänta på kvitto. Bara godkänna och gå.
Citera
2017-03-09, 15:15
  #6
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Det kan man dock använda tillsammans, med tex Visakortets nfc funktion bara, så gåre fort.
Ingen kod under 200:- och behöver ej sätta i kortet eller stanna och vänta på kvitto. Bara godkänna och gå.
Kanske är det så jag har aldrig handlat något under 200:- någon gång...
Citera
2017-03-09, 15:16
  #7
Medlem
SilentVictorys avatar
Helt sanslöst det här, man ska göra det så enkelt som möjligt att handla med telefonen. Men garanterat så har 90% av alla mobilanvändare noll skydd på telefonen och är helt öppna inför vem som helst som vill spionera på all information som utbyts.

Det enda folk bryr sig om verkar vara smidighet, och noll tanke på säkerhet...

I samma stil som keyless-bilar som är hur lätta som helst att sno idag. Allt ska vara tillgängligt digitalt idag, tredje man lär tacka och ta emot.

Nej, jag ser ingen anledning till att börja använda det här.
Citera
2017-03-09, 15:20
  #8
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Helt sanslöst det här, man ska göra det så enkelt som möjligt att handla med telefonen. Men garanterat så har 90% av alla mobilanvändare noll skydd på telefonen och är helt öppna inför vem som helst som vill spionera på all information som utbyts.

Det enda folk bryr sig om verkar vara smidighet, och noll tanke på säkerhet...

I samma stil som keyless-bilar som är hur lätta som helst att sno idag. Allt ska vara tillgängligt digitalt idag, tredje man lär tacka och ta emot.

Nej, jag ser ingen anledning till att börja använda det här.
Jag håller med dig
Citera
2017-03-09, 18:24
  #9
Medlem
daniils avatar
Bra att tekniken går framåt. Jag anser dessutom att Samsung Pay är bättre än deras konkurrenter i nuläget. Då jämför jag med Apple Pay och Android Pay. Anledningen är att deras teknik är bättre.

Men jag saknar några banker... Väldigt konstigt att inte American Express inte är med än. Inte heller på listan över "kommande". Allrahelst när AMEX och Samsung Pay redan jobbar ihop i andra länder.

Förresten, är det någon som vet hur det fungerar om man drar utomlands? Fungerar det med de svenska kopplade korten om man är i USA? Borde inte vara problem?
Citera
2017-03-09, 18:48
  #10
Medlem
Parnborrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Bra att tekniken går framåt. Jag anser dessutom att Samsung Pay är bättre än deras konkurrenter i nuläget. Då jämför jag med Apple Pay och Android Pay. Anledningen är att deras teknik är bättre.

Men jag saknar några banker... Väldigt konstigt att inte American Express inte är med än. Inte heller på listan över "kommande". Allrahelst när AMEX och Samsung Pay redan jobbar ihop i andra länder.

Förresten, är det någon som vet hur det fungerar om man drar utomlands? Fungerar det med de svenska kopplade korten om man är i USA? Borde inte vara problem?
Jag har sett britter använda IPhone Pay i Sverige sedan ett år tillbaka. Så borde fungera.

Det jag inte förstår är varför inte alla svenska banker ansluter sig direkt. Vad är det svåra? Jag kan helt ärligt tänka mig byta bank pga detta.
Citera
2017-03-10, 00:07
  #11
Medlem
daniils avatar
Av en slump så hade jag bio bokat idag. Så det var ju perfekt med erbjudandet i Samsung Pay-appen med rabatt på SF.

Dessvärre så fungerade inte Samsung Pay, det blev nekat som "ogiltigt kort". Tur att det är lanserat som Beta...
Citera
2017-03-13, 10:42
  #12
Medlem
Turbo-Xs avatar
En fråga bara. Nu har jag använt Samsung pay på en Willysbutik, en restaurang och på City Gross. Trycker in mitt fingeravtryck och sen står det att man har 30 sek på sig att hålla mobilen mot kortläsaren. Det som händer är att jag slipper ta upp mitt Visa-kort men måste ändå skriva in min Visa-kod på samtliga ställen. Jag som trodde att det räckte med fingeravtrycket.. Nån som vet varför det är så?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback