2017-03-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Någon måste ju förstå, annars kan du inte konversera.

För övrigt är det ingen nyhet:

https://www.youtube.com/watch?v=OcuDxETzGhU

http://www.xn--rvarsprket-75a1r.se/

ok
Citera
2017-03-08, 16:17
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Jag förstår vad du menar med att man vill lägga tyngd vid det man säger. Men om vi säger att varannan-var tredje mening är på denna löjliga engelska, så handlar det inte längre bara om emfas.

Jag tror det handlar mest om försvagning snarare än om att lägga tyngd eller förstärka. Saker man säger på ett främmande språk betyder inte lika mycket, känslomässigt, som saker som sägs på modersmålet. Så om man inte står för något till hundra procent så känns det säkrast att säga det på engelska, så att ingen riskerar ta det på allvar. Det är en fegisstrategi. Yes!
Citera
2017-03-08, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Det är fruktansvärt irriterande.
Den stereotypa bilden av de som slänger sig med pinsamma mängder engelska uttryck så är de främsta förkämparna fjortistjejer, Paradise Hotel-deltagare och excentriska bögar i modevärlden.

Och hurtfriska marknadsförings- och säljartyper. Vill bara tvätta öronen med bensin när jag hör det. Benchmarka era jävla goodie bags och performance reviews upp i röven!
Citera
2017-03-09, 05:00
Medlem
lampross avatar
Citat:
Jag vill inte vara en petig person som klagar på hur folk talar. Men nu tänker jag vara det, för det skär i mina öron när jag hör folk, vanliga svenskar, använda sig av engelska uttryck hela tiden.
Blanda svenska och engelska, what's not to like liksom? Det gifter sig bra. Det är mest enstaka låneord det är fråan om, den svenska syntaxen består ju.

Och engelska och svenska är även strukturellt lika. Germanska språk, anyone?

Jämför: Min fader är en god man -- my father is a good man.

Det är ju nästan bara dialektala skillnader.

Därför tycker jag vi ska blanda språken till max. Iaf i tal. I skrift bör man sansa sig. Dock gör jag det ej på Flashback och liknande.

- - -

I skrift är svenska bra för poesi och romaner. För essäer och faktatexter är det mindre bra -- ty engelska är smidigare där. Engelska med sin enorma batch latinska låneord lämpar sig lätt för konceptualisering, abstrahering av verkligheten. Svenska mindre så.

Därför bör svenska smartingar lära sig skriva engelska. Sedan, om dessa smarties i dagligt tal blandar in engelska -- big deal!

- - -

Svengelska är bara en stil. Att krydda sitt tal med benchmarka, performance option etc. etc. visar bara att man har koll, att man har ett livskraftigt, effektivt språk. Att däremot sträva efter svenska i varje ord blir stelt. Ska vi sluta säga diskett, säga lagringsplatta istället? Fjärrsyn istf TV? Kringkastning istf utsändning?

Nej alltså, man slussar in engelska ord en masse, sedan får en naturlig process sålla bort dem som inte passar. Natural selection liksom.

Språkpurismen dyker upp då och då i detta land, senast var det 1980 då Island framhölls som ett så fint ideal. Om det säger jag bara no more.
Senast redigerad av lampros 2017-03-09 kl. 05:05.
Citera
2017-03-09, 08:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Jag tror det handlar mest om försvagning snarare än om att lägga tyngd eller förstärka. Saker man säger på ett främmande språk betyder inte lika mycket, känslomässigt, som saker som sägs på modersmålet. Så om man inte står för något till hundra procent så känns det säkrast att säga det på engelska, så att ingen riskerar ta det på allvar. Det är en fegisstrategi.

Ja, det handlar om att fjärma sig från att ta ställning. Svenskar är generellt sett fega och därför får engelskan inflytande på detta sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Svengelska är bara en stil. Att krydda sitt tal med benchmarka, performance option etc. etc. visar bara att man har koll, att man har ett livskraftigt, effektivt språk.

Tvärtom, det visar att man är en följare som vill tillhöra.

Citat:
Att däremot sträva efter svenska i varje ord blir stelt. Ska vi sluta säga diskett, säga lagringsplatta istället? Fjärrsyn istf TV? Kringkastning istf utsändning?

Nej alltså, man slussar in engelska ord en masse, sedan får en naturlig process sålla bort dem som inte passar.

Ja, det var ju bra att du fick in lite franska. Lite mer tyska tack. Annars semblez you so satans steif.
Citera
2017-03-09, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Massa babbel
Jag måste fråga, har du ens läst trådstarten? Annars föreslår jag att du gör det igen, så kanske du begriper vad det är jag talar om. Jag talar alltså inte om folk som använder enstaka engelska ord.

Som sagt, läs igen och gör ett nytt försök.
Citera
2017-03-09, 16:17
Medlem
Gullegubbens avatar
Kör mycket med "cash me outside, how bow dat" nuförtiden, för att visa att jag är down med kidsen.
Citera
2017-03-09, 16:40
Medlem
Kan nån förklara vad som är så dåligt med att använda engelska ord/uttryck? Ni som är emot det verkar bara använda känsloargument.
Citera
2017-03-10, 17:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dfdfdg
Kan nån förklara vad som är så dåligt med att använda engelska ord/uttryck? Ni som är emot det verkar bara använda känsloargument.
Du har förstått fel. Det handlar alltså inte om användning, utan om överanvändning. Du bidrar inte mycket till tråden.

Förklara i stället vad som är positivt med att ungdomar i dag i lägre utsträckning behärskar sitt modersmål till förmån för inlånad skräpengelska från amerikansk populärkultur.
Citera
2017-03-10, 17:32
Medlem
Citat:
Du har förstått fel. Det handlar alltså inte om användning, utan om överanvändning. Du bidrar inte mycket till tråden.

Förklara i stället vad som är positivt med att ungdomar i dag i lägre utsträckning behärskar sitt modersmål till förmån för inlånad skräpengelska från amerikansk populärkultur.

Och vem bestämmer vad som är "överanvändning"? Det är enbart din personliga åsikt och inget annat.
Citera
2017-03-10, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dfdfdg
Och vem bestämmer vad som är "överanvändning"? Det är enbart din personliga åsikt och inget annat.
Som jag trodde kunde du självklart inte motivera din egen ståndpunkt. Helt väntat. I stället går du över till att märka ord.

Du anser inte att överanvändning skulle kunna beskriva när någon växlar varannan mening mellan två språk? Vad är i så fall överanvändning?
Citera
2017-03-10, 17:51
Medlem
Citat:
Vad är i så fall överanvändning?

Ja, säg det. Begreppet i sig är ju väldigt godtyckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in