Citat:
Ursprungligen postat av
MarcoBolan
Det är fruktansvärt irriterande.
Den stereotypa bilden av de som slänger sig med pinsamma mängder engelska uttryck så är de främsta förkämparna fjortistjejer, Paradise Hotel-deltagare och excentriska bögar i modevärlden.
Men om jag verkligen försöker sätta mig in i hur dom tänker:
* Först och främst handlar det om att man tycker engelska låter coolare.
Om vi ska dra det långt - det är ju ett accepterat faktum att de flesta svenska rockmusiker gillar att skriva låtar på engelska.
Musiker brukar ju säga att svenskan antingen låter "lite töntigt" eller "för intimt" och att om man vill kunna formulera sig lite coolt och distansera sig en aning från orden, så låter engelska bättre och häftigare.
Kan vissa känna likadant för talspråk?
* Engelska har en tendens att skapa slagkraftiga och ikoniska uttryck.
Just exemplet "you ain't gettin' none of this, boy" är ju klatschigt. Hur fånigt det än låter måste jag erkänna att uttrycket är ganska effektivt på att förmedla rätt känsla.
Man förstår vad som menades, får omedelbart en scen i huvudet där en svart, "sassy" kvinna viftar hytter pekfingret och viftar med armen.
Man förstår förstår omedelbums vad andemeningen är.
Uttrycket saknar en självklar svensk motsvarighet. Det finns åtminstone inget självklart och färdigpaketerat uttryck man kan slänga sig med, det skulle nästan bli yxigt att försöka översätta det, och man skulle inte kunna dra till med något lika givet och klatschigt.
* Att slänga in ett engelskt uttryck kan vara ett sätt att lägga emfas.
Man kan likna det vid att vi ibland i skriftspråk slänger in en emoji.
En i FACEPALM och ett LOL kan vara mer ikoniskt än att beskriva känslan i ord.
Att i talspråk kasta in ett känt engelsk uttryck kanske syftar till samma effekt.
Jag förstår vad du menar med att man vill lägga tyngd vid det man säger. Men om vi säger att varannan-var tredje mening är på denna löjliga engelska, så handlar det inte längre bara om emfas.
Och självklart kan vissa engelska uttryck vara kitschigare än svenska motsvarigheten, men jag har då aldrig några större bekymmer att förmedla det jag vill säga, på det sätt jag vill säga det, med hjälp av min svenska.
Lustigt att du nämner Paradise Hotel, för jag har nämligen haft det tveksamma nöjet att se några avsnitt i sällskap av andra. I det programmet finns en snubbe som är själva urtypen av den ondska jag tar upp i den här tråden. Vet inte vad fjanten heter, men du vet nog vem jag menar om du sett på skräpet.