2017-03-07, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Så sant kommer att tänka på vilket jävla liv det blev när homoMilo och några andra sa att negressen i den nya versionen av Ghostbusters var en taskig skådis och inte rolig.

Du ser ju vad jag menar. Sverige konsumerar mer än gärna amerikansk "kultur", det är mer accepterat att ta efter amerikansk populär kultur än t ex. rysk eller kinesisk. USA står ju enbart för demokrati och frihet, medans alla andra är hemska diktatorer! Minoriteter, privat ägande och facebook är viktigare än nationel enighet och ekonomisk hållbarhet.
Citera
2017-03-07, 10:30
Moderator
tobess avatar
Jag gör osökt en koppling mellan detta beteende och låg intelligens. Jag kan inte dra mig till minnes en enda högt utbildad (eller i allmänhet intelligent) människa som skulle prata på det viset.

Visst, det finns vissa idiomatiska uttryck på engelska som inte gör sig bra i översättningar, så viss tolerans kanske kan få finnas, men att byta ut var och vartannat ord mot något engelskt uttryck så handlar nog till syvende och sist bara om dålig utbildning eller bristande intelligens.
Citera
2017-03-07, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chill123
Du ser ju vad jag menar. Sverige konsumerar mer än gärna amerikansk "kultur", det är mer accepterat att ta efter amerikansk populär kultur än t ex. rysk eller kinesisk. USA står ju enbart för demokrati och frihet, medans alla andra är hemska diktatorer! Minoriteter, privat ägande och facebook är viktigare än nationel enighet och ekonomisk hållbarhet.
Det är korrekt men åtminstone när det gäller filmer tror jag det är kulturkrock, ta den Indiska
filmindustrin världens största och biograferna i Sverige tar aldrig in en Indisk film och det finns
ett skäl till det, har du någonsin kämpat dig igenom en Indisk film förstår du vad jag menar.
De enda filmer jag har någon behållning av från den delen av världen kommer från Japan.
Jag funderade faktiskt på att åka till Indien när jag var yngre för att jag hörde att deras filmindustri
var alltid på jakt efter vita ljushåriga män som kunde spela skurkroller.
Tyvärr har du rätt när det gäller skit som rapmusik och byxhäng som folk i gemen inte förstår vad
det symboliserar.
Citera
2017-03-07, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Jag gör osökt en koppling mellan detta beteende och låg intelligens. Jag kan inte dra mig till minnes en enda högt utbildad (eller i allmänhet intelligent) människa som skulle prata på det viset.

Visst, det finns vissa idiomatiska uttryck på engelska som inte gör sig bra i översättningar, så viss tolerans kanske kan få finnas, men att byta ut var och vartannat ord mot något engelskt uttryck så handlar nog till syvende och sist bara om dålig utbildning eller bristande intelligens.
Det fetade: Samma gäller för min del. Det är oftast inte de starkast lysande ljusen som uttrycker sig på det sätt jag beskriver i trådstarten.

Ska man säga någonting eller låta dem hållas? Jag vill inte gärna vara den osköna språkpolisen, men det formligen blöder ur mina öron när jag här dessa språkliga avarter runtomkring mig. Så till den milda grad att jag blir socialt obekväm i en grupp när endast en(1) person i gruppen kör flera meningar på engelska. Jag tycker det blir så oerhört pinsamt. Men det är väl mitt bekymmer, kanske..
Citera
2017-03-07, 16:11
Medlem
Lillamig72s avatar
Att som vuxen säga det är nice. Eller nice över ett tiotal gånger per dag tycker jag är lätt irriterande.
Citera
2017-03-07, 16:42
Medlem
Jag använder engelska ord/uttryck som "nice", "I know", "cringe", "WTF", "facepalm" etc väldigt ofta, typ varje dag. Sa exempelvis "snygga boots" istället för "snygga stövlar" till en som jag känner häromdagen. Om nån känner sig irriterad så är det deras problem, inte mitt.
Citera
2017-03-07, 17:04
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det fetade: Samma gäller för min del. Det är oftast inte de starkast lysande ljusen som uttrycker sig på det sätt jag beskriver i trådstarten.

Ska man säga någonting eller låta dem hållas? Jag vill inte gärna vara den osköna språkpolisen, men det formligen blöder ur mina öron när jag här dessa språkliga avarter runtomkring mig. Så till den milda grad att jag blir socialt obekväm i en grupp när endast en(1) person i gruppen kör flera meningar på engelska. Jag tycker det blir så oerhört pinsamt. Men det är väl mitt bekymmer, kanske..

Försök att strunta i dem. De är mindre vetande. Alternativt om du själv kan något annat främmande språk än engelska - säg något på det språket istället.
Citera
2017-03-07, 18:44
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Försök att strunta i dem. De är mindre vetande. Alternativt om du själv kan något annat främmande språk än engelska - säg något på det språket istället.

Ja, det är bra råd.
Citera
2017-03-08, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Ett exempel som verkligen stör mig är att det blivit så vanligt att svenskar använder "tänker" som engelskans "think". Alltså för att uttrycka såväl tänka, som tycka eller tro. "Jag tänker att vi har gjort vad vi kunde göra"
Ja sådana varianter har kommit mer och mer på sistone.

Det har nog att göra med ökade engelska influenser och att man snappar upp vissa formuleringar som man tycker låter trevliga.

"I'm thinking that..." kan vara ett trevligt mellanting mellan "Jag tycker att" (som är väldigt rakt och definitivt) och "Jag tror att" (som kan låta lite tveksamt och som man lämnar ett litet frågetecken)
Ett lagom luddigt sätt att säga vad man tycker just nu.
Kanske passar många svenskar, då man förmedla vad man tycker men på ett lite mjukare vis.
Senast redigerad av MarcoBolan 2017-03-08 kl. 00:53.
Citera
2017-03-08, 01:00
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Ja sådana varianter har kommit mer och mer på sistone.

Det har nog att göra med ökade engelska influenser och att man snappar upp vissa formuleringar som man tycker låter trevliga.

"I'm thinking that..." kan vara ett trevligt mellanting mellan "Jag tycker att" (som är väldigt rakt och definitivt) och "Jag tror att" (som kan låta lite tveksamt och som man lämnar ett litet frågetecken)
Ett lagom luddigt sätt att säga vad man tycker just nu.
Kanske passar många svenskar, då man förmedla vad man tycker men på ett lite mjukare vis.

Vad är det för konstigt med att utrycka en åsikt= Det är väl inget som är för rakt med att säga "tycker". Och i förlängningen blir ju bara allt som sägs luddigt och obegripligt. Det märks tydligt på många yngre att språket oclså förslappar deras tänkande, och att de inte ens själva är säkra på vad deras "tänker" egentligen syftar på.

Tycka och tro är ju helt olika saker. Det är ingen glidande skala mellan dem. "Jag tycker att bruna bönor är äckligt", respektive "jag tror att böna brunor är äckligt" är ju olika saker. I det första fallet har man ätit rätten och gillar den inte. I det andra fallet har man inte testat, och det är bara en hypotes.
Citera
2017-03-08, 01:03
Medlem
Det kan ofta hända att jag svenskifierar engelska ord när jag inte hittar ordet på Svenska. Ursäkta mitt svenska ordförråd.

Typ att jag hittar på ord som tex Maläs (malaise) som exempel.

Men ibland så finns inte ordet på svenska så då får det bli svenskifiering.

Ibland önskar jag att man kunde konversera med ovanliga svenska ord - så inte en kotte förstod vad man bubblade om. Tex använda ord som "megära".

Men håller i slutändan med, tycker det låter töntigt att slänga runt med engelska fraser. Såvida man inte använder dem i grupp.

Däremot kan jag gärna slänga med utländska ordspråk (INTE LATIN!!! - för det är så jävla klämkäckt överklass-nördigt) - men tex tyska.
Senast redigerad av Macatho 2017-03-08 kl. 01:05.
Citera
2017-03-08, 05:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Ibland önskar jag att man kunde konversera med ovanliga svenska ord - så inte en kotte förstod vad man bubblade om. Tex använda ord som "megära".

Någon måste ju förstå, annars kan du inte konversera.

För övrigt är det ingen nyhet:

https://www.youtube.com/watch?v=OcuDxETzGhU

http://www.xn--rvarsprket-75a1r.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in