2017-03-08, 20:08
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Idrottens idé är att utövarna ska följa gällande regler.

Applicera det på varför man tillåter ett ämne men inte ett annat.
Citera
2017-03-08, 20:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Applicera det på varför man tillåter ett ämne men inte ett annat.

Så länge det är specificerat vad som är förbjudet ser jag inga problem med att det som inte är specificerat tills vidare är tillåtet. Om sedan den som gjort denna uppdelning har rätt eller fel är ointressant.
Citera
2017-03-08, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Men om hon har tagit preparatet för att läka såren på läpparna och om det inte haft någon prestationshöjande effekt på henne, vilket inte alla tycks vara helt överens om. Då tycker inte jag att det rimmar med varför det är förbjudet.

Då offras hon för att vi i framtiden ska ta fast de som tar preparatet av andra anledningar.

Nu börjar detta bli en cirkeldiskussion som inte kommer någonvart. Det som är förbjudet är som jag skrev medvetet intag av anabola steroider, inte hennes obevisbara uppgivna motiv. (Även omedvetet intag av steroider är för det mesta förbjudet f.ö)

om jag skjuter någon i skallen och uppger som motiv att jag vet att annars hade aliens invaderat jorden blir jag likt förbannad dömd till fängelse för mord.
Citera
2017-03-08, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Ett evigt återkommande tjat om att salvan inte ska användas till läpparna. Det tenderar att vara en Flashbacksanning. Man har lyssnat på en doktor någonstans och helt plötsligt är det en verklighet att den inte går att använda till läpparna.

Men om det hade varit så - tänk efter lite längre.

Hade ingen i media tagit upp den synnerligen graverande invändningen? Dussintals har uttalat sig, INGEN känner sig besvärad av att salvan inte går att använda på läpparna.

Hade Norska Idrottsförbundet totalt ignorerat att hon har använt fel medicin? Det går inte att läsa någonstans vad jag kan förstå när man bestämde påföljden.

Varför har FIS inte berört detta i sin överklagan?

Det är bara på Flashback som självutnämnda experter vet det som ingen annan vet. Eller också är det så att det går utmärkt att använda salvan för att läka ett sår. Hennes sår läkte ju bevisligen.

Salvan ska INTE användas på områden med herpes, står det i varningstexten på bipacksedeln. johaug har kronisk herpes. Nöjd?
Citera
2017-03-08, 20:38
Medlem
antoneriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Salvan ska INTE användas på områden med herpes, står det i varningstexten på bipacksedeln. johaug har kronisk herpes. Nöjd?

Nej, jag är inte nöjd. Det förklarar inte den totala tystnaden från alla berörda parter. Fortfarande så vet vi att hon hade svåra munsår orsakade av den brännande solen som bara kan finnas i fjällen och som reflexteras i snön. Det måste ha varit en plåga för henne att ha dessa munsår. Munsåren orsakades inte av kronisk herpes.
Citera
2017-03-08, 20:59
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte nöjd. Det förklarar inte den totala tystnaden från alla berörda parter. Fortfarande så vet vi att hon hade svåra munsår orsakade av den brännande solen som bara kan finnas i fjällen och som reflexteras i snön. Det måste ha varit en plåga för henne att ha dessa munsår. Munsåren orsakades inte av kronisk herpes.
Det har tagits upp i norsk media där italienska läkare har uttalat sig.

TV-kanalen har vært i kontakt med flere leger og farmasøyter i Italia. Ingen av kildene forstår at den norske landslagslegen kan ha anbefalt middelet til bruk på solbrente lepper.

– Jeg har aldri hørt om at noen som har brukt Trofodermin til behandling av lepper som er solbrent. Man smører ikke clostebol på den tynne huden som er på leppene, sier Ploner.
http://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2016/10/20/195250652/italienske-leger-trofodermin-kan-ikke-ha-vaert-brukt-pa-leppene
Citera
2017-03-08, 21:01
Medlem
Citat:

Det vet väl inte du? Det man vet är att salvan inte ska appliceras där man har herpes.

Hon hade säkert jätteont och hade hon haft med sig sin vanliga salva eller köpt någon mer lämplig hade hon sluppit både sår och avstängning. Nu kan hon smörja in käften i vafan som helst.
Citera
2017-03-08, 21:13
Medlem
Ostrobothnias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det har tagits upp i norsk media där italienska läkare har uttalat sig.

TV-kanalen har vært i kontakt med flere leger og farmasøyter i Italia. Ingen av kildene forstår at den norske landslagslegen kan ha anbefalt middelet til bruk på solbrente lepper.

– Jeg har aldri hørt om at noen som har brukt Trofodermin til behandling av lepper som er solbrent. Man smører ikke clostebol på den tynne huden som er på leppene, sier Ploner.
http://www.abcnyheter.no/nyheter/sport/2016/10/20/195250652/italienske-leger-trofodermin-kan-ikke-ha-vaert-brukt-pa-leppene
Problemet som det framlades var ju inte solbrända läppar utan att de hade öppna sår, så sett inte så dumt med sårsalva snarare än en riktig läppsalva.
Citera
2017-03-08, 21:42
Medlem
Men varför välja just en kräm med anabola steroider vilket inte rekommenderas till tunn läpphud och när sådana ämnen är helt förbjudna? Frågan har ställts många gånger förut - för mig (och andra) är det det konstigaste av allt och att det är en idrottsläkare som har tyckt att detta var en god idé.

Hur som helst, någon som tror att domen i CAS blir densamma eller t o m lägre än nuvarande 13 månader och att man nöjer sig med att statuera exempel och att ha tagit det vidare för bedömning utanför Norge?
Citera
2017-03-08, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Så sjönk seriositetsnivån i tråden till −273,15 °C. Vad fan betyder »tokdopade« och vad har du för belägg för det?

Och vad har du för belägg för att det inte är så? Din jävla tomte!
Citera
2017-03-08, 21:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EWT
Och vad har du för belägg för att det inte är så? Din jävla tomte!

Ja, tomte var en bra självbeskrivning på någon som använder det intelligensbefriade »tokdopad«. Att du inte ens kan förklara vad det innebär gör det ännu mer komiskt. Jag har ingen plikt att motbevisa dina dumheter.
Citera
2017-03-08, 21:57
Medlem
JarlBorsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Det står att utövaren har eget ansvar. Sen står det att det blir en bra balans mot de speciella fall där utövaren har "no fault". Detta är i sin tur exemplifierat i FIS-WADA dokumentet med att man inte kunnat undvika dopingen, tex injicerad i sömnen.
Det finns andra fall där utövare helt sluppit avstängning (enligt WADC art. 10.4). I Johaugs dom från NIF nämns t.ex. CAS 2011/A/2495-98 som handlade om fyra Brasilianska simmare som fått i sig ett dopingklassat preparat efter att ha druckit kaffe. NIF anser inte att Johaug är lika oskyldig varpå hon fick 13 månader.

Citat:
Att skylla på läkaren är inte "no fault" det är ju hela poängen med eget ansvar.
CAS har i andra domar haft skrivelser av typen "At least she could have asked her doctor, coach or any other competent person..." (CAS 2005/A/830). Det betyder inte att Johaug skall slippa avstängning men eftersom hon rådfrågat landslagsläkaren kan det ge en kortare avstängning.

Citat:
Klart är att de måste fram med ett tydligare regelverk.
Ledsen att göra dig besviken men WADA går åt precis andra hållet. Enligt de nya reglerna som kom 2015 skall man ta större hänsyn till omständigheterna i varje enskilt fall.

Citat:
Varför sitter du och ljuger för?
Det jag skrivit är min tolkning av NIF's dom. Till grund för detta ligger t.ex. formuleringar som denna:

Citat:
The Adjudication Committee finds these facts to have been clearly substantiated.
No information presented in this case undermines the testimonies given by Johaug and
Bendiksen about how the prohibited substance entered her body. All the other
information/evidence in the case confirms these testimonies. Alternative theories as to the
sequence of events are in the Committee's opinion speculative derailments.

"Enligt VG ska han ha hittat ett kvitto på att det köptes en tub med Trofodermin när landslaget befann sig i italienska Seiser Alm."

Att någon köpt samma salva i Seiser Alm är ju inte så konstigt. Kvittot du skriver om har inte kunnat kopplats till Johaug, Bendiksen eller någon annan heller för den delen.

Citat:
1. Kvittot kan först och främst inte kopplas till läkaren med stöd av transaktioner m.m.
NIF anser att det är bevisat.

Citat:
2. Johaug har ljugit om förloppet.
På vilket sätt?

Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Hur har detta bevisats och av vem?
Att 13 ng/ml inte är prestationshöjande beskrivs i domen på följande sätt:

Citat:
Having heard the evidence, the Adjudication Committee is of the opinion, as are the parties,
that it is not reasonable to assume that the use of Trofodermin in this case would produce a
performance-enhancing effect from Clostebol. The dose of Clostebol was far from sufficient
to have any effect on the production of steroids in the athlete's body encompassed by the
steroid module at the time of the sample collection.

Yvette Dehnes (antidopningsexpert) och Jo Klaveness (professor i medicin) vittnade i förhören.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in