2017-03-08, 02:06
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissemizz
en fråga till panelen:

vart inom Stockholms län tycker ni det är smartast att köpa bostad för att hyra ut idag?

Budget 3 000 000
Som Scrofa påpekat är Husby hett som fan just nu. Du får en etta för ynka 2 miljoner idag. Fyrverkeripjäserna som visslar förbi din balkong och automatelden som ekar mellan huskropparna får du på köpet.

Annars fanns det en etta på 12 kvadrat utan dusch på Östermalm för lite över 2 millar som tidigare cirkulerade i tråden. Då har du ett par hundra tusen över för årskort på Sturebadet så att du kan gå dit och blaska av dig när det börjar osa härsken iller i armhålorna. Har du tur sitter Peter Siepen och kastar lystna blickar på dig i bastun när du är där.

Slå till nu innan det blir ännu dyrare! Snart går en etta i Rissne utan tak och väggar på 4 miljoner.
2017-03-08, 08:12
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Som Scrofa påpekat är Husby hett som fan just nu. Du får en etta för ynka 2 miljoner idag. Fyrverkeripjäserna som visslar förbi din balkong och automatelden som ekar mellan huskropparna får du på köpet.

Annars fanns det en etta på 12 kvadrat utan dusch på Östermalm för lite över 2 millar som tidigare cirkulerade i tråden. Då har du ett par hundra tusen över för årskort på Sturebadet så att du kan gå dit och blaska av dig när det börjar osa härsken iller i armhålorna. Har du tur sitter Peter Siepen och kastar lystna blickar på dig i bastun när du är där.

Slå till nu innan det blir ännu dyrare! Snart går en etta i Rissne utan tak och väggar på 4 miljoner.

Fan vilket roligt inlägg.Skrattade så kaffet flög över köksbordet.
2017-03-08, 11:30
Medlem
_killahs avatar
Östermalms lyxigaste kvarter byggdes ju för att locka tillbaka folk, från förorterna som Danderyd och Täby, till Stockholms kommun på tidigt 1900-tal.

Så att saker förändras är inget konstigt.
2017-03-08, 11:55
Medlem
hwuk551s avatar
Har aldrig förnekat att saker och ting förändras så det påståendet är direkt felaktigt. Känner mängder med personer (även äldre personer) som flyttar från förorten och in till stan för att områdena håller på att gå ner sig, läser ni tidningen? Det jag har synpunkter på är att trenderna inte förändras så fort som folk här verkar tro. Men för all del, ge det 20 år så skall vi nog se att folk går över lik för en kvarting i Husby,Tensta,Fittja eller Rinkeby..
2017-03-08, 12:00
Medlem
hwuk551s avatar
För övrigt angående den befarade "bostadsbubblan" så finns ingen sådan. Läs gärna Jan Jörnmarks artikelserie i DI:
http://www.di.se/opinion/jan-jornmark-sverige-har-ingen-bostadsbubbla/
2017-03-08, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Japp samma fenomen i många av USAs städer. Folk bor i en ring av förorter runt stan och nära stadskärnan är det slummigare.

Du har fel. Folk flyttar in i städerna. Manhattan är hett. Centrala London superhett. Folk vill bo nära allt.

Vi ser den trenden i Stockholm, men det som begränsar svenskens handlingsfrihet är olika politiska påhitt. Marknadskrafterna i Sverige är ännu inte igångsatta då hyresregleringar och folks ekonomi styrs på ett sätt som kommer leda till en skräll. Vi ser en indikation på bostäders värde om man granskar andrahandsmarknaden. Hyresrätter hyrs ut billigt där de har hög hyra, och dyrt där folk åtnjuter billig hyra genom reglering.

Bostadsmarknaden i Sverige avspeglar inte var folk vill bo av fri vilja. Det jag noterar är att folk skaffar sig tak över huvudet utan beaktande av bostadens framtida kvalité. Med kvalité avses läge och om bostaden möjliggör ett drägligt liv. Kriminalitet och säkerhet har inte prisats in ännu i statistik. Trångboddheten och avstånd till allt ökar, och jag tror folk kommer tröttna när övriga flocken tröttnar.

Förr eller senare kommer en reaktion, som nu felaktigt kallas för bubbla, då det är olika scenarion på prisjustering i framtiden, beroende på var bostaderna är belägna.
2017-03-08, 13:31
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har fel. Folk flyttar in i städerna. Manhattan är hett. Centrala London superhett. Folk vill bo nära allt.

Vi ser den trenden i Stockholm, men det som begränsar svenskens handlingsfrihet är olika politiska påhitt. Marknadskrafterna i Sverige är ännu inte igångsatta då hyresregleringar och folks ekonomi styrs på ett sätt som kommer leda till en skräll. Vi ser en indikation på bostäders värde om man granskar andrahandsmarknaden. Hyresrätter hyrs ut billigt där de har hög hyra, och dyrt där folk åtnjuter billig hyra genom reglering.

Bostadsmarknaden i Sverige avspeglar inte var folk vill bo av fri vilja. Det jag noterar är att folk skaffar sig tak över huvudet utan beaktande av bostadens framtida kvalité. Med kvalité avses läge och om bostaden möjliggör ett drägligt liv. Kriminalitet och säkerhet har inte prisats in ännu i statistik. Trångboddheten och avstånd till allt ökar, och jag tror folk kommer tröttna när övriga flocken tröttnar.

Förr eller senare kommer en reaktion, som nu felaktigt kallas för bubbla, då det är olika scenarion på prisjustering i framtiden, beroende på var bostaderna är belägna.

Nej du har fel när du påstår att jag har fel. Vad jag beskrev är en mycket verklig företeelse. Att det förekommer i New York och London har jag aldrig påstått.

Citat:
The term Doughnut City is used to describe a phenomenon that affects the physical shape of some cities of the North American Sun Belt. It consists of the concentration of urban activity on the ring road (where the newest and most advanced generation of housing estates and office parks are located) and the parallel physical disappearance of all that remains inside (the interior is affected by an accelerated process of obsolescence that leads to the demolition of a multitude of buildings). Viewed from a European perspective, the Doughnut City is a phenomenon that goes against nature. If in the cities of the Old Continent proximity to the center means an added value, in the Doughnut City quite the reverse is true: the most eligible urban areas are on the final periphery.

http://atributosurbanos.es/en/terms/doughnut-city/
2017-03-08, 13:35
Medlem
_killahs avatar
Citat:

Du kan inte jämföra städer i USA med enbart Manhattan.
2017-03-08, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Du kan inte jämföra städer i USA med enbart Manhattan.

Det pågår en inflyttning till städerna i Europa, USA och Latin Amerika, där man till skillnad från Sverige lägger ner mycket pengar på vackra urbana miljöer.

I Sverige avvecklas alla grönområden och ersätts med fula, fyrkantiga lådor som ser likadana ut. Det kan du se om du åker runt i Stockholms närförorter och även inne i innerstaden där det förr funnits gröna plättar.

I länder med mycket kriminalitet, som i Brasilien vågar rika inte längre bo i hus. Där sker en inflyttning till städerna, i lägenheter som anses tryggare, och lättare att bevaka.

Det som pågår i Sverige är lika unikt som allt annat som pågår i dagens Sverige. Orsaken ser jag i det politiska elände vi har. Vi har politiker som blandar sig i allt, vill bestämma trots att de saknar kunskaper och konsekvenstänk.
2017-03-08, 15:12
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Det pågår en inflyttning till städerna i Europa, USA och Latin Amerika, där man till skillnad från Sverige lägger ner mycket pengar på vackra urbana miljöer.

I Sverige avvecklas alla grönområden och ersätts med fula, fyrkantiga lådor som ser likadana ut. Det kan du se om du åker runt i Stockholms närförorter och även inne i innerstaden där det förr funnits gröna plättar.

I länder med mycket kriminalitet, som i Brasilien vågar rika inte längre bo i hus. Där sker en inflyttning till städerna, i lägenheter som anses tryggare, och lättare att bevaka.

Det som pågår i Sverige är lika unikt som allt annat som pågår i dagens Sverige. Orsaken ser jag i det politiska elände vi har. Vi har politiker som blandar sig i allt, vill bestämma trots att de saknar kunskaper och konsekvenstänk.

Är din poäng att det skulle ske en mycket större inflyttning till centrala delar av Stockholm om det inte motverkades av politiker eller vad är din poäng? Själv tror jag att de flesta vill bo nära sitt jobb och alla jobb kommer inte ligga central av olika skäl. Jag och min fru sökte oss längre bort från centrum dels för att ha närmare till jobb men framförallt för att ha mindre trafik på vägen dit eller mindre trafik var vi än ska. Tror det är framförallt de yngre som vill bo innanför tullarna. Så värst praktiskt är det inte att ha en trafik och rödljus runt hörnet var man än ska. Ska man däremot från en förort till en annan närliggande förort kan det vara en kort och smidig bilresa.
2017-03-08, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hwuk551
För övrigt angående den befarade "bostadsbubblan" så finns ingen sådan. Läs gärna Jan Jörnmarks artikelserie i DI:
http://www.di.se/opinion/jan-jornmark-sverige-har-ingen-bostadsbubbla/

Vem försöker du övertyga? Dig själv verkar det som! Nej det finns ingen bubbla men det finns en tempraturrusning som innebär att det inte går att kontrollera marknaden då varenda myndighet försökt kyla av marknaden utan något resultat. En explosion är att vänta marknaden då det inte finns någon säkerhetsventil som kan lätta. Visst fan ja, det kanske är en bubbla trots allt!
Senast redigerad av Pompripossan 2017-03-08 kl. 19:15. Anledning: Hhhh
2017-03-08, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs

Hur stor är prisskillnaden mellan en Husby-BR och en likvärdig på samma avstånd från innerstaden i andra riktningar?

Vad kan avsaknaden av signifikant prisskillnad bero på:
A) Att en del här på Flashback har en överdriven bild av Husby vs andra områden?
B) ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in