2017-03-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Glömde lägga till:

Det går ju heller inte att styra upptaget av salvan. Man vet inte hur mycket som kommer att tas upp i kroppen. TJ hade någon form av besvär på läpparna. Enligt egen uppgift var de blodiga.

Läkaren skulle aldrig kunna, på ett säkert sätt, räkna ut hur mycket salva med clostebol man kan stryka på läpparna för att hamna under ett gränsvärde.

Bl.a. sår och inflammation kan göra att salvan tas upp i kroppen lättare.

Min bedömning är iallafall att det är helt omöjligt att läkaren och TJ valt att chansa med anabola för att TJ skulle se bra ut på bild. Då ställer man hellre in fotograferingen.

Speciellt som anabola inte har bevisad effekt på dessa besvär.
Den där plåtningen var ett miljon kontrakt på en filminspelning. Väldigt mycket pengar på spel för henne
Citera
2017-03-08, 12:53
Medlem
wwrs avatar
Att använda anabola med doping-effekt samtidigt som man testar tror jag är svårt.

Jag tror de ger injektioner och mäter halterna i urinen för att veta när de kan ge sista injektionen före testen. Man vet halveringstiden. Man har fått tips om när man skall testas. Men jag gissar här, förstås.

Jag skulle gissa att det finns många faktorer som påverkar. Metabolism i levern, koncentration i njurarna. Individuella faktorer de som ansvarar för dopingen måste mäta på varje idrottsman.

Däremot ger de ju tydligen t.ex. EPO i låga doser på kvällarna.

När Ullrich gjorde ett mycket oväntat och starkt ryck (vann han inte Touren på det?) så spekulerades det att vattenlösliga steroider med kort halveringstid används under TdF. Jag kan inte säga vad som är sant där. Det är ju en engångshändelse. Man förknippar ju anabola mer med uppbyggnad.
Senast redigerad av wwr 2017-03-08 kl. 12:57.
Citera
2017-03-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tradern69
Alla har kunnat se att man inte kan lita på de norska landslagsläkarna.. Det står klart att det finns en kultur att använda dopingmetoder inom norsk landslagsåkning. Bengt Saltins uttalanden om blodmanipulering inom norsk skidåkning, administrering av astmamediciner till friska säger att de norska landslagsläkarna är totalt opålitliga.
Min övertygelse är att anabola steroider även finns som en del att förbättra prestationen hos de norska skildåkarna. Norge använder således hela spektrat att kunna prestera på topp. Alla börjar väl inse att ADN o ch norska skidförbundet levt i symbios och gjort det under 25-30 år. Kai Hakon Carlsen har haft kontakt med ADN för att ha koll på de nationella dopingtesterna.

Inggard Lerheim har haft koll på FIS dopingtester.

Nu när Carlsen gick i pension försvann kontakten på det norska skidförbundet. Det är därför det kommer ut två dopingfall direkt efter Carlsens pension.

Jag skall komma med punkter som gör att Johaughistorien är to talet ihålig

1. Hur kan Bendiksen gå in på en drugstore i ett annat land och köpa en salva.

2. Hur kan Bendiksen missa att ta med munsalva när han åker ner till Livigno?

3. Hur kan Johaug missa att ta med munsalva ner till träningslägret?

4. Weng har sagt att hon också har problem med munsår. VArför lånar inte Johaug av henne? Eller hade också missat att plocka med?

5. Hur kan Bendiksen inte ens reflektera över att Trofodermin innehåller Clostebol då han varit CEO för Pfizer, som producerar Trofodermin.?

6. Hur kan Bendiksen missa att det står Clostebol på förpackningen?

7. Hur kan Bendiksen missa att det står DOPING på förpackningen?

8. Om nu Bendiksen, skulle mot förmodan, vara osäker..varför kollar han inte upp salvan på WADA: s dopinglista?

9. Hur kan Bendiksen ordinera Trofodermin mot solbrända läppar när det är mot tex hudsår?

10. Varför sätter Bendiksen inte in behandling direkt då Johaug uppenbarligen har stora problem med sina munsår?

11. Hur kan Johaug missa att det står DOPING på förpackningen då hon säger 2 veckor efter dopingtestet att hon brukar dubbelkolla 2-3 ggr inklusive munsalvor?

12. HUr kan Johaug missa att det står Clostebol på förpackningen?

13. Hur kan Johaug ha missat att informera att hon var i Seiser Alm och inte i Oslo?

14. Varför har inte Johaug gått en kurs i antidoping?

15. Varför tog det 1 vecka för norska skidförbundet att rapportera det positiva dopingtestet?

16. Varför har inte ADN dopingtestast på flera månader under uppbyggnadsperioden?

För mig är det otroligt att det finns någon som ens har tanken att berättelsen Bendiksen/Johaug är sann..

Att alla punkter skulle ha svar som leder tilll att Johaug / Bendiksen berättelse är sann är inte ens 1 gång på 100...

Nej det hela är totalt orimligt, det kan ett barn räkna ut. Frågan är om det finns någon förklaring där Johaug agerat själv. Ser vad du skriver om sammanträffandena med astmadoktorns pension, håller med om att det är skumt
Citera
2017-03-08, 12:59
Medlem
Citat:
Bra inlägg.

Det inlägget som du citerade blev helt fel. Se mitt andra inlägg som jag skrev en stund efter det som du citerade, det med instagram-länken. Där har jag gjort en intressant iakttagelse.
Citera
2017-03-08, 13:02
Medlem
Det konstigaste med antidopingNorge är när de inte skickar provet till något labb som kan säga när intaget har skett.
Endast mängden har de lämnat ut till media, ingenting om tiden på nedbrytningen av metaboliterna
Citera
2017-03-08, 13:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Kan det vara så att salvan i sig är lite prestationsfrämjande, att den bygger lite muskler? Och att man i läkemedels liberala Norge har kört den flera år precis som astmamedicinerna utan att fastna i något test men missat detta med noggrannare tester? Låter ju inte klokt dock, men vi talar ju om Norges skidförbund...

Varför anställer norska skidlandslaget Bendiksen som landslagsläkare när han var klubbläkare i ett fotbollslag, där det uppdagades det första dopingfallet i den norska fotbollsligan?
Hur kan man ens ta chansen att få in någon i verksamheten som är förknippad med doping?
Min tro är att det finns en systematik kring just Clostebol i det norska damlandslaget. Det finns en systematik kring astmamediciner där man kan se en röd tråd.

Jag hoppas att denna överklagan leder till att CAS kommer med klara direktiv där det gäller att utreda detta från grunden. Inte bara kring Clostebol utan även kring administreringen av astmamediciner.
Citera
2017-03-08, 13:12
Medlem
Citat:
Varför anställer norska skidlandslaget Bendiksen som landslagsläkare när han var klubbläkare i ett fotbollslag, där det uppdagades det första dopingfallet i den norska fotbollsligan?
Hur kan man ens ta chansen att få in någon i verksamheten som är förknippad med doping?
Min tro är att det finns en systematik kring just Clostebol i det norska damlandslaget. Det finns en systematik kring astmamediciner där man kan se en röd tråd.

Jag hoppas att denna överklagan leder till att CAS kommer med klara direktiv där det gäller att utreda detta från grunden. Inte bara kring Clostebol utan även kring administreringen av astmamediciner.

Om Norges skidförbund systematiskt dopade sina utövare med clostebol hamnar det på samma nivå som DDR. Värre eller lika illa som den skandal som nu briserat i Ryssland. Astmaskiten är trots allt mer en gråzon i folks ögon.

Ryssarna avslöjades pga visselblåsare. Norge, som ändå är en demokrati och ett västland borde ha samma eller större risk för visselblåsare. Är det som du säger finns det nog en god chans att detta uppdagas om inte alltför lång tid när någon tar bladet från mun.
Citera
2017-03-08, 13:14
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Jag tycker också den är trovärdig, men som sagt svårt att fria ändå. Skulle man fria Johaug och sedan vara konsekvent mot det så öppnar upp för att fria de som har använt preparatet i prestationshöjande syfte. Det är den principen vi har byggt antidopningsarbetet på. Vi offrar några för att hålla idrotten ren från fusk. Det är trots allt att föredra.

Skulle hon frias så kan vi nog räkna med att försäljningen av den här salvan kommer att öka. Så fungerar idrottare.

Citat:
Ursprungligen postat av Discgear
Den var trovärdig bland vänner och köptes till 100% i en norsk kontext. Huruvida de luttrade juristerna i CAS tycker historien håller och köper den till 100% får vi se. FIS antidoping panel menade i vart fall att avstängningen var för kort.

Det enda parallellfall jag kan hitta är cyklisten Stefano Agostini (Cannondale), som testades positivt med liknande mängder clostebol i blodet fick 15 månaders avstängning.

13 månader verkar därför inte helt orimligt, men som nämnts i kortaste laget.
Citera
2017-03-08, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Det enda parallellfall jag kan hitta är cyklisten Stefano Agostini (Cannondale), som testades positivt med liknande mängder clostebol i blodet fick 15 månaders avstängning.

13 månader verkar därför inte helt orimligt, men som nämnts i kortaste laget.

Skulle vara intressant med lite detaljer i agostinifallet. Hur såg hans story ut? Förklarade han bort dopingmärkningen på nåt sätt, fanns den ens då?
Citera
2017-03-08, 13:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Skulle vara intressant med lite detaljer i agostinifallet. Hur såg hans story ut? Förklarade han bort dopingmärkningen på nåt sätt, fanns den ens då?
Mamma hade köpt salvan. Sadelsår.
Citera
2017-03-08, 13:24
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Är det som du säger finns det nog en god chans att detta uppdagas om inte alltför lång tid när någon tar bladet från mun.

Säg inte det. Ingen har avslöjat vad som pågick under åren med "blodracet" ännu. Det är ändå 20 år sedan nu.
Citera
2017-03-08, 13:25
Medlem
wwrs avatar
Men var det 4 år som var "grundstraffet" 2013, när Agostini fälldes??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in