2017-03-08, 12:10
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Här var en intressant länk också från VGs kommentatorfält, som går igenom clostebol rätt grundligt.

http://www.ironmagazine.com/2016/clostebol-explained/

inget nytt under solen men där beskrivs varför man inte får sidoeffekter, att den är svårupptäckt men att det har blivit enklare att upptäcka under 2016.

Om man tror på denna slump, dvs att hon råkade få i sig ett perfekt dopingpreparat av misstag, samtidigt som hon under en period byggt upp styrkan och blivit överlägsen i sin gren, då är man - tyvärr - mer än lovligt naiv.

Självklart går det inte att utesluta, men erfarenheten från tidigare fuskare säger att det knappast lär vara en slump.
Citera
2017-03-08, 12:12
Medlem
Dubbel.
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-08 kl. 12:20.
Citera
2017-03-08, 12:12
Medlem
wwrs avatar
Jag tror inte det finns några bevis för att salvan med anabola steroider har effekt mot de besvär TJ hade.

Det borde väl dessutom ha framkommit när detta tröskats i media.

Jag tror att en genomgång av salvan, dess ev effekter, försäljning etc skulle ytterligare missgynna TJ.

Att läkaren skulle känna till några hemliga knep med salvan som inte belagts vetenskapligt och använts för att sälja den (där den är tillåten) finner jag mycket osannolikt.

Jag tror inte alls på teorin att man medvetet behandlat med salva med clostebol.
Citera
2017-03-08, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Deras berättelse har redan varit till gagn. 13 månader i stället för 4 år.

Jag är säker på att hon inte får 4 år. Men det spelar ingen större roll för hennes karriär om hon får 16 månader eller 28 månader. Hon missar ändå OS.

Jag räknar inte in ADN i detta då de är en nationell, partisk instans. Att döma mer efter känslor än det regelverk som finns säger ganska mycket om ADN. Det är nu den verkliga " rättegången" börjar där oberoende domare skall dömma. Därför ser jag inte deras berättelser kommer att gagna dem. Den innehåller så många hål.

För det första kan man inte utgå från en berättelse där läkaren ordinerar Trofodermin mot solbrända läppar. Det är emot alla principer som en läkare har att utgå ifrån. Italienska läkare skakar bara på huvudet. Då pratar vi ändå om en läkare som arbetat med idrottsmedicin i 30 år och varit CEO för Pfizer i Norge.. som producerar Trofodermin. Jurister i CAS kommer inte gå på denna historien.
Citera
2017-03-08, 12:19
Medlem
Avsikligt eller inte, det är minst grov oaktsamhet vi pratar om och då bör det landa på minst 18-24 mån. Jag tror inte att CAS kommer gå över 24 månader. Det ska tilläggas att jag inte köper hennes historia. Jag tror, med betoning på tror, så att ingen påstår att jag säger att det är en sanning, att Johaug själv har köp salvan i Seiser Alm. Därav de konstiga detaljerna i berättelsen. Sen går det inte att utesluta att hon har använt något i prestationshöjande syfte, men så är det med all doping.

En sak jag reagerar på är följande:

– Lørdag 27. (august journ.anm) hadde vi langtur. Det var varmt og jeg fikk solstikk. Det resulterte i at jeg fikk feber og var kald og varm om hverandre. Jeg fikk diaré og hadde hodepine (huvudvärk) i mange dager etterpå, sier Johaug.

– Den solbrente leppen ble verre og verre for hver dag som gikk. Det var først i Livigno at det var som verst.

Förutsatt att fotot i länken inte är taget innan den 27/8, så tycker jag att det ser ut som om Johaug mår väldigt bra. Fotot är upplagt den 29/8, d.v.s efter att hon hade fått solsting och bränt läppen. Dock brukar man väl lägga ut foton ganska omgående. Om foton är upplagt efter den 27/8 så är det något som inte stämmer. Om man har diarré och huvudvärk i flera dagar efter så står man knappast på ett fjäll efter ett träningspass och ler. Men som sagt, det behöver inte betyda något, utan det är mer en iakttagelse som jag har gjort.

Kortet som jag pratar om:
https://www.instagram.com/p/BJszRUpDTq2/?taken-by=heidiweng91&hl=sv
Senast redigerad av stifmeister89 2017-03-08 kl. 12:33.
Citera
2017-03-08, 12:22
Medlem
Tycker det är intressant att den som var ansvarig för hälsoläget både i Seiser Alm och i Livigno (tills läkaren kom ner) var fysioterapeuften som av en händelse belagts med munkavle av förbundet. Han vet nog en hel del om händelseförloppet men inte en enda intervju har mig veterligen gjorts med honom.
Citera
2017-03-08, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ja jag börjar dock fundera på om det inte nästan var därför de besökte Italien, för att hamstra lite kräm för den viktigt fortsatta uppbyggnadssäsongen. Har någon frågat våpet om det var första gången hon använt krämen?

Ja allt kan vara möjligt.

Jag tror inte mest på den historia jag drog i inlägget, men OM de hade dragit den från början kanske man hade kunnat köpa den eftersom de då i princip accepterat 4 års straff och hade haft rätt svaga incitament för att ljuga. Den skulle också känts trovärdigt pga att läkaren backar upp. Att Benediktsen skulle vara med och dopa Johaug i prestationshöjande syfte med anabola medvetet känns ändå som mer otroligt än troligt så att säga, men fullt möjligt så klart.

Den historia jag drog förklarar dock inte varför man väljer att smeta clostebol på läppen vilket verkar vara helt fel läkemedel. Det är en fråga man väldigt gärna ser CAS belysa.

Jag tror istället det finns någon svårgissad historia bakom som vi aldrig får reda på, där Johaug har mer eller mindre uppsåt. Kanske i kombination med salvan. Kanske har hon lurat läkaren för att få alibi. Men en systematisk doping med anabola i Norge med hela ledningen insyltad känns bara för magstarkt.

Vem vet, det borde vara irrelevant, hon borde dömas utifrån sitt positiva dopingprov och i ljuset av obefintliga tester 4 månader innan vilket omöjliggör några beräkningar av vilket mängdintervall hon kan ha intaget.
Citera
2017-03-08, 12:26
Medlem
wwrs avatar
Glömde lägga till:

Det går ju heller inte att styra upptaget av salvan. Man vet inte hur mycket som kommer att tas upp i kroppen. TJ hade någon form av besvär på läpparna. Enligt egen uppgift var de blodiga.

Läkaren skulle aldrig kunna, på ett säkert sätt, räkna ut hur mycket salva med clostebol man kan stryka på läpparna för att hamna under ett gränsvärde.

Bl.a. sår och inflammation kan göra att salvan tas upp i kroppen lättare.

Min bedömning är iallafall att det är helt omöjligt att läkaren och TJ valt att chansa med anabola för att TJ skulle se bra ut på bild. Då ställer man hellre in fotograferingen.

Speciellt som anabola inte har bevisad effekt på dessa besvär.
Citera
2017-03-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Glömde lägga till:

Det går ju heller inte att styra upptaget av salvan. Man vet inte hur mycket som kommer att tas upp i kroppen. TJ hade någon form av besvär på läpparna. Enligt egen uppgift var de blodiga.

Läkaren skulle aldrig kunna, på ett säkert sätt, räkna ut hur mycket salva med clostebol man kan stryka på läpparna för att hamna under ett gränsvärde.

Bl.a. sår och inflammation kan göra att salvan tas upp i kroppen lättare.

Min bedömning är iallafall att det är helt omöjligt att läkaren och TJ valt att chansa med anabola för att TJ skulle se bra ut på bild. Då ställer man hellre in fotograferingen.

Speciellt som anabola inte har bevisad effekt på dessa besvär.

Kan det vara så att salvan i sig är lite prestationsfrämjande, att den bygger lite muskler? Och att man i läkemedels liberala Norge har kört den flera år precis som astmamedicinerna utan att fastna i något test men missat detta med noggrannare tester? Låter ju inte klokt dock, men vi talar ju om Norges skidförbund...
Senast redigerad av grobiankungen 2017-03-08 kl. 12:38.
Citera
2017-03-08, 12:41
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Kan det vara så att salvan i sig är lite prestationsfrämjande, att den bygger lite muskler? Och att man i läkemedels liberala Norge har kört den flera år precis som astmamedicinerna utan att fastna i något test men missat detta med noggrannare tester? Låter ju inte klokt dock...
Det talas ju ibland om administration av doping via salva, men jag har inte sett några detaljer.
Men det blir ju så svårstyrt.

Vill man vara säker på hur mycket man ger så injicerar man ju. Vissa andra administrationsformer är ju också lättare att kontrollera.

Skall man ligga exakt på en viss nivå ger man inte salva.
Citera
2017-03-08, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av stifmeister89
Avsikligt eller inte, det är minst grov oaktsamhet vi pratar om och då bör det landa mellan 18-24 mån. Jag tror inte att CAS kommer gå över 24 månader. Det ska tilläggas att jag inte köper hennes historia. Jag tror, med betoning på tror, så att ingen påstår att jag säger att det är en sanning, att Johaug själv har köp salvan i Seiser Alm. Därav de konstiga detaljerna i berättelsen. Sen går det inte att utesluta att hon har använt något i prestationshöjande syfte, men så är det med all doping.

En sak jag reagerar på är följande:

– Lørdag 27. (august journ.anm) hadde vi langtur. Det var varmt og jeg fikk solstikk. Det resulterte i at jeg fikk feber og var kald og varm om hverandre. Jeg fikk diaré og hadde hodepine (huvudvärk) i mange dager etterpå, sier Johaug.

– Den solbrente leppen ble verre og verre for hver dag som gikk. Det var først i Livigno at det var som verst.

– Men hvorfor ble det ikke gjort noe mens du var i Seiser Alm? Der er altså lederen av helseteamet.

Alla har kunnat se att man inte kan lita på de norska landslagsläkarna.. Det står klart att det finns en kultur att använda dopingmetoder inom norsk landslagsåkning. Bengt Saltins uttalanden om blodmanipulering inom norsk skidåkning, administrering av astmamediciner till friska säger att de norska landslagsläkarna är totalt opålitliga.
Min övertygelse är att anabola steroider även finns som en del att förbättra prestationen hos de norska skildåkarna. Norge använder således hela spektrat att kunna prestera på topp. Alla börjar väl inse att ADN o ch norska skidförbundet levt i symbios och gjort det under 25-30 år. Kai Hakon Carlsen har haft kontakt med ADN för att ha koll på de nationella dopingtesterna.

Inggard Lerheim har haft koll på FIS dopingtester.

Nu när Carlsen gick i pension försvann kontakten på det norska skidförbundet. Det är därför det kommer ut två dopingfall direkt efter Carlsens pension.

Jag skall komma med punkter som gör att Johaughistorien är to talet ihålig

1. Hur kan Bendiksen gå in på en drugstore i ett annat land och köpa en salva.

2. Hur kan Bendiksen missa att ta med munsalva när han åker ner till Livigno?

3. Hur kan Johaug missa att ta med munsalva ner till träningslägret?

4. Weng har sagt att hon också har problem med munsår. VArför lånar inte Johaug av henne? Eller hade också missat att plocka med?

5. Hur kan Bendiksen inte ens reflektera över att Trofodermin innehåller Clostebol då han varit CEO för Pfizer, som producerar Trofodermin.?

6. Hur kan Bendiksen missa att det står Clostebol på förpackningen?

7. Hur kan Bendiksen missa att det står DOPING på förpackningen?

8. Om nu Bendiksen, skulle mot förmodan, vara osäker..varför kollar han inte upp salvan på WADA: s dopinglista?

9. Hur kan Bendiksen ordinera Trofodermin mot solbrända läppar när det är mot tex hudsår?

10. Varför sätter Bendiksen inte in behandling direkt då Johaug uppenbarligen har stora problem med sina munsår?

11. Hur kan Johaug missa att det står DOPING på förpackningen då hon säger 2 veckor efter dopingtestet att hon brukar dubbelkolla 2-3 ggr inklusive munsalvor?

12. HUr kan Johaug missa att det står Clostebol på förpackningen?

13. Hur kan Johaug ha missat att informera att hon var i Seiser Alm och inte i Oslo?

14. Varför har inte Johaug gått en kurs i antidoping?

15. Varför tog det 1 vecka för norska skidförbundet att rapportera det positiva dopingtestet?

16. Varför har inte ADN dopingtestast på flera månader under uppbyggnadsperioden?

För mig är det otroligt att det finns någon som ens har tanken att berättelsen Bendiksen/Johaug är sann..

Att alla punkter skulle ha svar som leder tilll att Johaug / Bendiksen berättelse är sann är inte ens 1 gång på 100...
Citera
2017-03-08, 12:51
Medlem
Citat:
Ja allt kan vara möjligt.

Jag tror inte mest på den historia jag drog i inlägget, men OM de hade dragit den från början kanske man hade kunnat köpa den eftersom de då i princip accepterat 4 års straff och hade haft rätt svaga incitament för att ljuga. Den skulle också känts trovärdigt pga att läkaren backar upp. Att Benediktsen skulle vara med och dopa Johaug i prestationshöjande syfte med anabola medvetet känns ändå som mer otroligt än troligt så att säga, men fullt möjligt så klart.

Den historia jag drog förklarar dock inte varför man väljer att smeta clostebol på läppen vilket verkar vara helt fel läkemedel. Det är en fråga man väldigt gärna ser CAS belysa.

Jag tror istället det finns någon svårgissad historia bakom som vi aldrig får reda på, där Johaug har mer eller mindre uppsåt. Kanske i kombination med salvan. Kanske har hon lurat läkaren för att få alibi. Men en systematisk doping med anabola i Norge med hela ledningen insyltad känns bara för magstarkt.

Vem vet, det borde vara irrelevant, hon borde dömas utifrån sitt positiva dopingprov och i ljuset av obefintliga tester 4 månader innan vilket omöjliggör några beräkningar av vilket mängdintervall hon kan ha intaget.

Ja bristerna i johaug-soppan är att det finns ingen rimlighet i något och därför öppnar upp för alla möjliga spekulationer. På bipacksedeln står det att salvan inte ska användas om man har herpes och framför allt inte om man har såriga läppar, för att en vanlig bieffekt av salvan är just såriga läppar.

Skulle en läkare förbise varningssymbol, undvika att titta på varningstexten och skulle en aktiv elitidrottskvinna strunta i detsamma? Nej man kan avfärda deras historia med bestämdhet. Båda två är såklart insyltade i en annan värre historia.

Men en sak jag frågade för någon vecka sedan som jag ej fick svar på, vart analyserades johaugs test efter att antidoping norge tagit provet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in