Citat:
Under kalla kriget var partilinjen att den västallierade hjälpen inte spelade någon avgörande roll för den sovjetiska krigsinsatsen och att vapnen som levererades var underlägsna de sovjetiska. Västerländska historiker har i förbluffande hög grad köpt det, men det har börjat luckrats upp på senare år både i öst och väst.
Att lastbilarna, loken, bensinen, maten och allt det andra som levererades var om inte avgörande för att stoppa Hitler så i alla fall oumbärliga för att nå Berlin är väl numera en sanning. Även de mycket omfattande leveranserna av stridsvagnar, flygplan och andra vapen (inklusive från britterna när de själva var hårt pressade i början av kriget) börjar uppvärderas. Lend-Lease-stridsvagnar spelade till exempel en hyfsad roll redan i slaget vid Moskva.
Citat:
Jag har läst att det var på grund av tyskar norr om ryssarnas flank som gjorde att anfallet mot Berlin försenades. Jag tror även ryssarna hade erövrat Centraleuropa (iaf Budapest) i slutet av Januari/början av Februari. Hur det var i Jugoslavien vet jag inte.
Röda armén stoppades precis som de västallierade av uttänjda underhållslinjer snarare än tyskarna sensommaren 1944. Vårvintern 1945 var det en hel del upprensning kvar, och stor uppmärksamhet ägnades även åt villospår som "alpredutten". Hur stor roll de sakerna, i kombination med överväganden om vilka områden som skulle säkras innan man gjorde slut på kriget och ett par besvärliga flodövergångar, spelade för när Berlin föll vet jag inte. Med maximalt flyt är det till och med möjligt att man kunde tagit staden hösten 1944.