2017-03-07, 23:53
Medlem
slemhogs avatar

Sverige är i dag det land i OECD där klyftorna växer snabbast. Utan växande klyftor hade Sveriges samlade ekonomiska tillväxt mellan 1990-2010 enligt OECD varit 20 procent högre(!!!)

Det går 54,3 arbetarlöner på en vd-lön, vilket är nytt rekord. I fjol var siffran 53,7.

1980, när de svenska inkomstklyftorna var som lägst, var förhållandet annorlunda: vd:arna i de stora företagen tjänade då drygt 9 industriarbetarlöner.

Direktörerna verkar jobba 6 ggr mer effektivt idag....precis som bopriserna är nästan 6 ggr högre efter inflation sen år 1980.
Men det är byggarbetarnas ansenligare löneökningar som enligt nyliberalerna är orsaken till alla problem.
Senast redigerad av slemhog 2017-03-07 kl. 23:56.
Citera
2017-03-08, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Nähe är det lättare att spara ihop snabbare om man har mycket högre inkomst och om man är två som delar på lägenhet och kostnader? Men tyvärr är singel och tjänar inte så mkt.

Sen jobbar jag också tyvärr i ett storstadsområde. Så leta bostad i Värmland eller så är inte aktuellt.

Idag har jag lite över 25 i handen varje månad så har gått ner mig.men dela hus lägenhet med några polare under 2 års tid så får du ner hyran markant
Eller om du har en 4a i en förort ( hyres ) sen hyr du ut 3 rum och bor själv i vardagsrummet och vips betalar du inte en krona i hyra själv utan kan lägga undan allt och leva gott på 4000 kr

Nu pratar vi generellt . Du jobbar i Stockholm och kan tänka dig att pendla lite utkanten av alla förorter 4 mil ( där kostar en bostadsrätt ca 800-1.2 ) och dubbla avståndet till 8 mil så är vi nere på 400-700 och dubblar vi 16 mil enkel i pendling så är vi nere i 100.000 med bra förbindelser till storstäder ( direkttåg 1 gång i timmen som minst )
Citera
2017-03-08, 06:46
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orka999
Idag har jag lite över 25 i handen varje månad så har gått ner mig.men dela hus lägenhet med några polare under 2 års tid så får du ner hyran markant
Eller om du har en 4a i en förort ( hyres ) sen hyr du ut 3 rum och bor själv i vardagsrummet och vips betalar du inte en krona i hyra själv utan kan lägga undan allt och leva gott på 4000 kr

Nu pratar vi generellt . Du jobbar i Stockholm och kan tänka dig att pendla lite utkanten av alla förorter 4 mil ( där kostar en bostadsrätt ca 800-1.2 ) och dubbla avståndet till 8 mil så är vi nere på 400-700 och dubblar vi 16 mil enkel i pendling så är vi nere i 100.000 med bra förbindelser till storstäder ( direkttåg 1 gång i timmen som minst )

Orealistiskt med pendlingen där och jag bor inte i Stockholm, sen har jag inga polare heller att dela lägenhet med.
Citera
2017-03-08, 08:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag har kämpat till mig 3600 kr i hyra, en hyra du vill dubblera eller trippla.
Kämpat? hur då slemmet?
Citera
2017-03-08, 09:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Orealistiskt med pendlingen där och jag bor inte i Stockholm, sen har jag inga polare heller att dela lägenhet med.

Du får sätta upp en lapp på Konsum att kompis för delad lägenhet sökes. Så bor de allmänt i Södertälje, 2-3 per sovrum. På väg att bli ny svensk standard.

Egen bostadsrätt? Är ni miljonärer genom arv? Eller låna; 3 miljoner, driftkostnad/hyra 5500:- x 12 = 66 000:- /år Ränta i snitt 45 000/ år Avbetalning på 40 år 75 000/år Summa per år för att bli skuldfri efter 40 år då du går i pension = 186 000 = 15 555 kronor per månad

Men 3 miljoner är en billig trea och inte ett nybygge i Stockholms kommun. Den kan kosta det dubbla eller i innerstaden det tredubbla.

Jag tror att det som anses vara trångboddhet kommer att ändras då det blir pinsamt för en sosseregering när ett rum per vuxen vardagsrummet oräknat inte går att leva upp till för en familj med normala inkomster.

Och vad är det tecken på? Att Svensk levnadsstandard faktiskt går bakåt.
Citera
2017-03-08, 09:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag tror att det som anses vara trångboddhet kommer att ändras då det blir pinsamt för en sosseregering när ett rum per vuxen vardagsrummet oräknat inte går att leva upp till för en familj med normala inkomster.

Och vad är det tecken på? Att Svensk levnadsstandard faktiskt går bakåt.

Nja den här bilden delar inte jag. Det är inte synd om folk som har normala inkomster. Alla dessa har råd att bo i bostadsrätt bara de sparar.

Kanske inte i sthlm city, men vad har det med trångboddhet att göra?
Citera
2017-03-08, 10:31
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nja den här bilden delar inte jag. Det är inte synd om folk som har normala inkomster. Alla dessa har råd att bo i bostadsrätt bara de sparar.

Kanske inte i sthlm city, men vad har det med trångboddhet att göra?

Förstår inte vad "spara" kommer ifrån? Är det extrainkomster eller helikopterpengar? Kanske du avser sparande av veckopengen före vuxen ålder då man ska förverkliga sitt bostadsköp.

Ingen normal person har lyckats spara ihop till mer en liten del av de behövda pengarna. Antigen tar inflationen pengarna eller så skattar man bort eventuell ränteintäkt. Spara är alltid en förlustaffär och det tar 100 år att spara ihop till köpet men då är man redan död och behöver ingen bostad längre.

Man har alltid lånat och hoppats på att den inflation som nu inte längre finns ökar värdet på bostaden och gör låneskulden mindre värd. Nu finns i stället för inflation en onaturlig värdestegring, som bygger på förväntningar om fortsatta värdestegringar.

Bostadsbristen driver fortsatt på värdestegringarna men den kan inte fortsätta i evigheter. Om folk anpassar sig till att dela bostäder, att bo trängre. Det som invandrarna redan anpassat sig till, ja då upphör prisrallyt och många kommer då att sitta i för dyr bostad.

Även räntorna kan stiga, inflationen återkomma. Vad som skulle åstadkomma det har jag ingen aning om eftersom kapital i dag verkar obegränsat.

Någon form av ekonomisk härdsmälta kommer förr eller senare att drabba väst. Det har alltid varit så, en cykliskt återkommande ekonomisk kris. Men när den kommer det vet ingen.

Då är det bäst att bo i en gammal skuldfri bostadsrättsförening och med små eller obetydliga egna skulder.
Citera
2017-03-08, 11:33
Medlem
Big Bosss avatar
Några lägenheter man sökt senaste månaderna på Boplats Göteborg.

http://imgur.com/a/ppqHT

Fullt normalt. Ingen brist på bostäder och inget att se här.
Citera
2017-03-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man har alltid lånat och hoppats på att den inflation som nu inte längre finns ökar värdet på bostaden och gör låneskulden mindre värd. Nu finns i stället för inflation en onaturlig värdestegring, som bygger på förväntningar om fortsatta värdestegringar.

Fast tittar du på två fall där du betalar av lånet genom

1) Hög inflation ger löneökningar varje år så även om lånebeloppet inte minskar så blir skulden mindre jämfört med lönen. Dock betalar du hög ränta.

2) Låg inflation och låga löneökningar gör att du måste amortera mer för att det skall kännas som att lånebeloppet minskar då du jämför med lönen. Du betalar dock lägre ränta så det är inget problem att amortera egentligen.

Det är fullt jämförbara situationer faktiskt. Skillnaden är bara att i första fallet tvingas du betala rätt mycket varje år på lånet eftersom räntan är hög. Du har inget val.

I andra fallet kan du låta lånet vara och inte amortera. Då får du mer utrymme till annan konsumtion men lånet minskar inte särskilt mycket med automatik ifall du inte amorterar. Väljer du att avstå konsumtion och satsar på amortering så är det inget problem alls att få lånet att minska lika snabbt som i alternativ (1) dock...

Skillnaden är möjligtvis att de allra flesta inte tänker särskilt mycket och prioriterar konsumtion nu framför att vara i ett bättre läge senare. Alternativt så köper man dyrare hus eftersom man kan låna mer eftersom möjligheten att avstå amortering gör att man klarar av att betala högre ränta.

Det är väl därför som ett tvingande amorteringskrav inte är så dumt då det har exakt samma effekt som högre inflation och ränta. Man tvingas ta av utrymmet för konsumtion och sätta av en del så att låneskulden långsamt minskar.

Att bara kräva 2% amortering tycker jag är löjligt lågt dock. Skulle det vara någon rimlighet alls så skulle man kanske kräva att ett lån är avbetalt på 25 år som mest.
Citera
2017-03-08, 12:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Några lägenheter man sökt senaste månaderna på Boplats Göteborg.

http://imgur.com/a/ppqHT

Fullt normalt. Ingen brist på bostäder och inget att se här.

Du ser inte vad jag ser? Kolla hyran respektive läge...

Vad tror du att folk köar till egentligen?

Den där på kommendörsgatan verkade trevlig. Ynka 5 k för 59 m^2

Skulle jag också gärna köa till om jag bodde i Gbg och lägga vantarna på en sån efter en lång yrkes och bostadskarriär...:

Katching!
Citera
2017-03-08, 13:29
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du ser inte vad jag ser? Kolla hyran respektive läge...

Vad tror du att folk köar till egentligen?

Den där på kommendörsgatan verkade trevlig. Ynka 5 k för 59 m^2

Skulle jag också gärna köa till om jag bodde i Gbg och lägga vantarna på en sån efter en lång yrkes och bostadskarriär...:

Katching!

Så du vill ha ännu mer exempel? Jag har många många fler.
Citera
2017-03-08, 15:11
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Så du vill ha ännu mer exempel? Jag har många många fler.

Det är nog ingen som tvivlar på att du kan hitta fler exempel på centrala lägenheter till billiga hyror med långa kötider.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in