Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-06, 22:51
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Jag tycker väl inte att Sverige går åt rätt håll? Har jag sagt det? Tror dock inte att det är invandringen i sig som är största problemet utan lösningarna på hur man tar emot de som inte fungerar. I det stora hela är det människor i misär - och de valde inte att födas på de platser på jorden där de kommer från. Sen tror jag inte på att skapa vi och dom gör ett bättre samhälle. Vidare finns det forskning som säger att ju större skillnad mellan olika klasser i samhället desto sämre för alla. Spänningar mellan olika grupper är inte positivt helt enkelt. Men Sverige är skit men det handlar om mycket mer än invandringen. Problemet är att de flesta länder man bor i och sätter sig in politiskt så kommer man tycka det är skit!
I det här fallet och i en del andra är invandrade problem orsaken men du tror man ändrar det genom att ta emot våldsverkarna bättre? Genom att de ska tvingas upp en timme tidigare för en kurs i moral och etik? Eller annars.... ingenting, vi är i Sverige nu.
Du får tro på vad du vill, imho är du en aningslös drömmare. I bästa fall alltså.
Citera
2017-03-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ObiWan69
Tyvärr har vi människor i vårt land som har totalt andra värderingar, uppfostran och synsätt...Detta ändras inte i en handvändning med utbildning etc. Så som vi levt i tusen år, har andra levt i tusen år...
Krig, förstörelse, våld och kaos är lika givet i deras blod, som Julafton i vårt...källa: människans och världens historia.
Vi har öppnat våra hjärtan för en farsot vi inte kunnat drömma om. Nog om det...

Så du som är begåvad med noll empati, tycker ett rimligt straff för våldtäkt, kan vara att gå om en klass, eller att skjuta till resurser på GM. ..intressant, men hur tycker du offret ska tas om hand?
De flesta som kommer hit beter sig inte som de som dömdes. Vidare var samlaget frivilligt om jag förstod det rätt. Men all sex med folk under 15 är ju våldtäkt mot barn. Det urvattnar också uttrycket! Nog om det...

Jag sa att om vi hittar lösningar som gör att människor inte begår brott i framtiden så måste det vara bättre än att slänga in folk i fängelse bara för att samhället ska visa sin makt. Ser hellre att folk blir bättre människor oavsett vilka konsekvenser vi ger dem. Straff i sig är ingen lösning på helhetsproblemet. Det tar bort några individer i x antal år men det är oftast det hela också! Sen blev jag ombedd att presentera alternativa lösningar som exempel typ - inte att presentera färdiga lösningar med garanterat bättre slutresultat. Offret ska få den hjälp den behöver för att minimera "traumat" så mycket det går. Nu var det väl frivilligt det här men under "press möjligt". Vad som är bäst vet jag inte men jag tycker det borde vara en öppen kommunikation i skolan och flickan ska kunna gå kvar men man borde medvetandegöra eleverna för att få en bättre samhörighet totalt sett. Pojkarna borde be om ursäkt från sitt hjärta först och främst, där är mycket vunnet isf!
Citera
2017-03-06, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Du verkar, precis som rektorn, tycka att det här är ett 'delikat' problem. En övning som kräver intellektuell spänst.
Det handlar om en dömd våldtäktsman. Det är fakta.
Ja, för att hon var 14 år och tre månader blev brottsrubriceringen sådan. Hade hon varit 15 år hade det inte blivit en sådan brottsrubricering! Den lagen om sex med folk under 15 år tycker jag är förkastlig då den urvattnar ordet våldtäkt. Idag när jag hör det ordet tar jag inte så starkt på det. Jaja, lite sex som kanske var frivilligt tänker jag snarare!
Citera
2017-03-06, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
I det här fallet och i en del andra är invandrade problem orsaken men du tror man ändrar det genom att ta emot våldsverkarna bättre? Genom att de ska tvingas upp en timme tidigare för en kurs i moral och etik? Eller annars.... ingenting, vi är i Sverige nu.
Du får tro på vad du vill, imho är du en aningslös drömmare. I bästa fall alltså.
Märk väl att jag inte sagt att mina exempel är bra lösningar. Det är saker som på sikt kan bli bra lösningar om man tänker lite nytt. Till sist testas en del och det som får bra effekt kommer bli permanenta lösningar. Det kanske är att förbjuda folk att äta socker som blir lösningen. Vad vet jag. Tänk nytt då det trallet som nu pågår inte ser ut att förbättra världen speciellt!
Citera
2017-03-06, 22:58
Medlem
Kollade igenom våldtäktsrektorns (Ulf Tornberg) Facebook och man blir ju rädd på riktigt. Han är definitionen av en person som hatar Sverige och Svenskt folk.

Hur gör vi så att han blir av med sin position som rektor?
Citera
2017-03-06, 22:58
Medlem
Svaagdrickas avatar
[quote=EIIer|60089605]De flesta som kommer hit beter sig inte som de som dömdes. Vidare var samlaget frivilligt om jag förstod det rätt. Men all sex med folk under 15 är ju våldtäkt mot barn. Det urvattnar också uttrycket! Nog om det...

Jag sa att om vi hittar lösningar som gör att människor inte begår brott i framtiden så måste det vara bättre än att slänga in folk i fängelse bara för att samhället ska visa sin makt. Ser hellre att folk blir bättre människor oavsett vilka konsekvenser vi ger dem. Straff i sig är ingen lösning på helhetsproblemet. Det tar bort några individer i x antal år men det är oftast det hela också!

Straffets rehabiliterande verkan eller inte är helt underordnat. Det handlar om upprättelse för brottsoffret vilket man knappast kan kalla detta.

En läsning av domen gör det klart att samlaget knappast var frivilligt f ö.
Citera
2017-03-06, 23:00
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
De flesta som kommer hit beter sig inte som de som dömdes. Vidare var samlaget frivilligt om jag förstod det rätt. Men all sex med folk under 15 är ju våldtäkt mot barn. Det urvattnar också uttrycket! Nog om det...

Jag sa att om vi hittar lösningar som gör att människor inte begår brott i framtiden så måste det vara bättre än att slänga in folk i fängelse bara för att samhället ska visa sin makt. Ser hellre att folk blir bättre människor oavsett vilka konsekvenser vi ger dem. Straff i sig är ingen lösning på helhetsproblemet. Det tar bort några individer i x antal år men det är oftast det hela också! Sen blev jag ombedd att presentera alternativa lösningar som exempel typ - inte att presentera färdiga lösningar med garanterat bättre slutresultat. Offret ska få den hjälp den behöver för att minimera "traumat" så mycket det går. Nu var det väl frivilligt det här men under "press möjligt". Vad som är bäst vet jag inte men jag tycker det borde vara en öppen kommunikation i skolan och flickan ska kunna gå kvar men man borde medvetandegöra eleverna för att få en bättre samhörighet totalt sett. Pojkarna borde be om ursäkt från sitt hjärta först och främst, där är mycket vunnet isf!

Frivilligt? Om du inte knullar med mig så fortsätter vi att mobba dig.

Det är inget frivilligt i det. Våldtäktsmannen och hans vän är brottslingar.
Att försvara deras handlingar som du gör är nästan värre. Dra åt helvete.
Citera
2017-03-06, 23:00
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Märk väl att jag inte sagt att mina exempel är bra lösningar. Det är saker som på sikt kan bli bra lösningar om man tänker lite nytt. Till sist testas en del och det som får bra effekt kommer bli permanenta lösningar. Det kanske är att förbjuda folk att äta socker som blir lösningen. Vad vet jag. Tänk nytt då det trallet som nu pågår inte ser ut att förbättra världen speciellt!
Jag gissar att du är väldigt ung. Eller väldigt naiv.
Hur många fler offer tycker du trådens odjur är berättigad till för att det ska testas en del? Ställer du upp med dina döttrar (när du blivit gammal nog att yngla av dig) som försökskaniner för dina godhjärtade sociala experiment?
Jag vet några väldigt permanenta lösningar...
Citera
2017-03-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ja, för att hon var 14 år och tre månader blev brottsrubriceringen sådan. Hade hon varit 15 år hade det inte blivit en sådan brottsrubricering! Den lagen om sex med folk under 15 år tycker jag är förkastlig då den urvattnar ordet våldtäkt. Idag när jag hör det ordet tar jag inte så starkt på det. Jaja, lite sex som kanske var frivilligt tänker jag snarare!

Men våldta du på lite då så är det väl inte så farligt.
Vem är det egentligen som är mossig och inte kan tänka nytt?
Citera
Medlem
ObiWan69s avatar
Citat:

Mera bomull med andra ord...läste om en rektor som införde militärisk disciplin och vips så var det enklare för barnen och resultaten steg...
Kruxet idag är att det ät för mycket bomull och pedagogik, vi är i fel ända av repet...
Citera
Medlem
[quote=Svaagdricka|60089655]
Citat:

Jag sa att om vi hittar lösningar som gör att människor inte begår brott i framtiden så måste det vara bättre än att slänga in folk i fängelse bara för att samhället ska visa sin makt. Ser hellre att folk blir bättre människor oavsett vilka konsekvenser vi ger dem. Straff i sig är ingen lösning på helhetsproblemet. Det tar bort några individer i x antal år men det är oftast det hela också!

Straffets rehabiliterande verkan eller inte är helt underordnat. Det handlar om upprättelse för brottsoffret vilket man knappast kan kalla detta.

En läsning av domen gör det klart att samlaget knappast var frivilligt f ö.
Är upprättelse för brottsoffret viktigare än att vi får ett fungerande samhälle på sikt? Ändamålen helgar medlen är något vi måste fundera mer på...

" Målsägandens uppgifter om att hon genomförde
samlag för att hon inte skulle utsättas för mer ryktesspridning framstår utifrån
nämnda förhållanden istället som mycket rimliga. Även om det är så att målsäganden
inte tydligt under samlaget sade ifrån eller att Abdihafid Guled under samlaget
inte uppfattade att målsäganden sade ifrån, måste det stått klart för Abdihafid Guled,
med hänsyn till den kunskap han hade om målsäganden och den andre killens
relation samt vad denne gjort mot målsäganden, att det inte var fråga om ett genuint
frivilligt samlag utan att målsäganden då var i ett utsatt läge"

Om du inte tycker det i grunden är frivilligt så vet jag inte. Men du kanske inte läst domen utan gör som de flesta, har en åsikt och sen ska den bevisas in absurdum. Skit samma vad som är fakta etc.
Citera
2017-03-06, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Frivilligt? Om du inte knullar med mig så fortsätter vi att mobba dig.

Det är inget frivilligt i det. Våldtäktsmannen och hans vän är brottslingar.
Att försvara deras handlingar som du gör är nästan värre. Dra åt helvete.
Den ena "Killen" hade ju varit tillsammans med "offret" tidigare också. Det är våldtäkten jag ville påvisa. Det är ett sexuellt utnyttjande i mina ögon detta! Dock inte enligt lagen men det är ju våldtäkt även om ett par som är tillsammans har helt frivilligt sex! Njae, helvetet är lite väl varmt! Så dessvärre ses vi inte där!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in