Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-03-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
För det första kan ni sluta med att hänga ut killens namn, era små horungar!

Och sen så har han knappast gjort sig skyldig till något speciellt grovt brott, han knullade med brud som inte gjorde motstånd, dessutom var dom i ungefär samma ålder, som vanligt överdriver ni situationen bara för att det var ett flyktingbarn inblandat.

Sådana här trådar äcklar mig och gör bara att jag hatar svenskar ännu mer.

Och ett tips till er alla, ni tjänar inget på att hänga ut folk så här, ni bidrar till polarisering mellan grupper, bara så att ni vet!

Han knullade med brud. Han gjorde det analt också. Om det var din syster?
Nej,förstod det. Då kan man inte jämföra?
Fortsätt skriv så är du den perfekta valarbetaren för SD.

Hur jävla korkad får man vara?
Citera
2017-03-06, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
Och det verkar fungera bra i andra länder tycker du?

Klart att det funkar bra om man kan förhindra de 50 våldtäkter som du målar upp.
Problemet är att ditt scenario inte går att sia om i verkliga livet. Därför får människor fler chanser.
Hade man haft en maskin så att man hade kunnat veta att de skulle begå 50 våldtäkter så tror jag att vi med stor sannolikhet hade haft ett annat rättssystem.
Senast redigerad av meetthefockers 2017-03-06 kl. 22:39.
Citera
2017-03-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Straff handlar inte bara om rehabilitering av brottslingar. Det handlar också om moral och för samhället och myndigheter att visa att man har förmågan att upprätthålla ett samhälle som skänker människor trygghet. Ur den synvinkeln kan man mycket väl tänka sig att dessa våldtäktsmän får finna sig att de och deras liv blir offrade för att samhällskontraktet ska kunna upprätthållas.
Det är ju en sådan tanke som genomsyrar vårt livstidsstraff. Det finns naturligtvis inget gott ur rehabiliteringssynpunkt att ha ett sådant straff. Men rehabilitering är inte heller syftet med straffet utan att markera att samhället ser mycket allvarligt på ett brott.
Jag förstår fullt ut varför det finns straff etc. Jag håller med i den fakta du beskriver. Dock tror jag inte det är de bästa lösningarna. USA kan ju vara ett exempel på att det inte är så jävla effektivt. Det måste finnas andra lösningar tror jag! Samma tror jag inte demokratier är den ultimata lösningen heller och när vi kastar skit på diktaturer här blir jag mest illamående. Visst är många saker mycket bättre här men det är då inte den ultimata lösningen. Sen tror jag vi borde titta mycket på om inte en del diktaturer faktiskt slipper rätt mycket negativt skit - men vi brukar mest se det som att de inte får allt det positiva av all frihet också. Livet och det mesta är komplext!
Citera
2017-03-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jo, jag tycker det behövs helt andra vägar. Flummandet har aldrig fungerat så det är dags att begrava slika idiotier, gärna tillsammans med de som åstadkommer problemen. Se där, lite nytänkande som till skillnad från ditt lallande faktiskt skulle minska antalet våldsverkare.
Det du kallar "flummandet". Har du några konkreta exempel på vilka länder som haft detta som en sorts lösning där det inte fungerat? Eller är det bara en uppmålad fantasibild i din reptilhjärna som tror att det inte skulle fungera med "flummiga" lösningar som du uttrycker det trots att du inte ens visar vad du menad med flum.
Citera
2017-03-06, 22:40
Medlem
Citat:
Jag förstår fullt ut varför det finns straff etc. Jag håller med i den fakta du beskriver. Dock tror jag inte det är de bästa lösningarna. USA kan ju vara ett exempel på att det inte är så jävla effektivt. Det måste finnas andra lösningar tror jag! Samma tror jag inte demokratier är den ultimata lösningen heller och när vi kastar skit på diktaturer här blir jag mest illamående. Visst är många saker mycket bättre här men det är då inte den ultimata lösningen. Sen tror jag vi borde titta mycket på om inte en del diktaturer faktiskt slipper rätt mycket negativt skit - men vi brukar mest se det som att de inte får allt det positiva av all frihet också. Livet och det mesta är komplext!

Komplexa våldtäkter brukar inte vara en populär diskussion på arbetsplatsen.
Men testa du imorgon.
Citera
2017-03-06, 22:41
Medlem
Fan va man mår illa när man läser detta. Fruktansvärd behandling av BO och förjävligt dåligt av skola/samhälle/rättsinstans.
Citera
2017-03-06, 22:43
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Det du kallar "flummandet". Har du några konkreta exempel på vilka länder som haft detta som en sorts lösning där det inte fungerat? Eller är det bara en uppmålad fantasibild i din reptilhjärna som tror att det inte skulle fungera med "flummiga" lösningar som du uttrycker det trots att du inte ens visar vad du menad med flum.
Reptilhjärna tycks vara ett av dina favvouttryck
Tycker du utvecklingen verkar gå åt rätt håll i Sverige? Ett rätt flummande land imho men enligt dig går allting åt rätt håll, ungefär som Betnér tycker?
Citera
2017-03-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Komplexa våldtäkter brukar inte vara en populär diskussion på arbetsplatsen.
Men testa du imorgon.
Diskussioner där man försöker att tänka nytt är ofta inte enkla oavsett vad det handlar om. Speciellt inte mot jämngamla eller äldre. Yngre är mer förmögna att tänka nytt och ta till sig nytt än "mossiga gubbar". Skillnaden är att jag kan debattera och diskutera utifrån fakta och bilda mig olika uppfattningar jämfört med de flesta andra. De tycker en sak känslomässigt och sen går det inte att förändra, inte vidare konstruktivt i min mening - speciellt inte att debattera med dessa!
Citera
2017-03-06, 22:44
Medlem
ObiWan69s avatar
Citat:
Dels kan ju positiva beteende få positiva konsekvenser men klart att dåligt beteende ska få negativa konsekvenser. Kan handla om allt från samhällstjänst (ungdomstjänst) som i fallet eller att de sätts på en skola med stora resurser så de får plugga värdegrund för ett samhälle etc. Det kan vara att de får gå om en klass, det kan vara att de ska börja en timme tidigare genom att plugga etik och moral. Vad vet jag, men det finns andra tankesätt. Där någonstans finner vi antagligen en bättre lösning! Har du själv några förslag?

Tyvärr har vi människor i vårt land som har totalt andra värderingar, uppfostran och synsätt...Detta ändras inte i en handvändning med utbildning etc. Så som vi levt i tusen år, har andra levt i tusen år...
Krig, förstörelse, våld och kaos är lika givet i deras blod, som Julafton i vårt...källa: människans och världens historia.
Vi har öppnat våra hjärtan för en farsot vi inte kunnat drömma om. Nog om det...

Så du som är begåvad med noll empati, tycker ett rimligt straff för våldtäkt, kan vara att gå om en klass, eller att skjuta till resurser på GM. ..intressant, men hur tycker du offret ska tas om hand?
Citera
2017-03-06, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Reptilhjärna tycks vara ett av dina favvouttryck
Tycker du utvecklingen verkar gå åt rätt håll i Sverige? Ett rätt flummande land imho men enligt dig går allting åt rätt håll, ungefär som Betnér tycker?
Jag tycker väl inte att Sverige går åt rätt håll? Har jag sagt det? Tror dock inte att det är invandringen i sig som är största problemet utan lösningarna på hur man tar emot de som inte fungerar. I det stora hela är det människor i misär - och de valde inte att födas på de platser på jorden där de kommer från. Sen tror jag inte på att skapa vi och dom gör ett bättre samhälle. Vidare finns det forskning som säger att ju större skillnad mellan olika klasser i samhället desto sämre för alla. Spänningar mellan olika grupper är inte positivt helt enkelt. Men Sverige är skit men det handlar om mycket mer än invandringen. Problemet är att de flesta länder man bor i och sätter sig in politiskt så kommer man tycka det är skit!
Citera
2017-03-06, 22:48
Medlem
Ken Drydens avatar
Ann Heberline kommenterar Sydsvenskans intervju med Gunnesboskolans våldtäktrektor, Ulf Tornberg, i en notis på Ledarsidorna.se

AH skrev om fallet i lördags, något som togs upp i Sydsvenskan i dag. I den första texten har Abdihafid fått det fingerade namnet 'Ajuub':

https://ledarsidorna.se/notis/notis-valdtaktsoffer-skall-inte-straffas/
Citera
2017-03-06, 22:48
Medlem
Citat:
Diskussioner där man försöker att tänka nytt är ofta inte enkla oavsett vad det handlar om. Speciellt inte mot jämngamla eller äldre. Yngre är mer förmögna att tänka nytt och ta till sig nytt än "mossiga gubbar". Skillnaden är att jag kan debattera och diskutera utifrån fakta och bilda mig olika uppfattningar jämfört med de flesta andra. De tycker en sak känslomässigt och sen går det inte att förändra, inte vidare konstruktivt i min mening - speciellt inte att debattera med dessa!

Du verkar, precis som rektorn, tycka att det här är ett 'delikat' problem. En övning som kräver intellektuell spänst.
Det handlar om en dömd våldtäktsman. Det är fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in