Citat:
Ursprungligen postat av
EIIer
Jag menar mest att det är så jävla enkelt att bara slå näven i bordet och lägga allt ansvar på pojkarna. Jag försvarar absolut inte vad det gjort! Det är så klart vedervärdigt! Men de flesta i tråden verkar ju ha en hjärna från neandertalarnas tid och tar fram klubban direkt. Vi har väl kommit en bit i vår civilisation sen dess och bör så klart se saker från så många olika sidor som möjligt!
Jag blir så trött på människor som tänker som du gör. Det är du som saknar hjärna och är dåligt utbildad.
Synonymer till gärningsman
förövare, brottsling, bov, skurk, den skyldige
motsatsord
offer, brottsoffer. Källa: synonymordboken
Idioten som våldtagit är inte ett offer för någonting överhuvudtaget som är relaterat till gärningen. Ditt sätt att resonera innebär att du pekar ut skyldiga som offer för omständigheter som inte har med saken att göra. Det är inte samhällets fel att han våldtagit en söt liten flicka både vaginalt och oralt. I sammanhanget har han inte fallit offer för något - försök att få in det i ditt underbegåvade huvud. Flickan lär ju knappast "Tindra" med ögonen på ett bra tag.
Jag vet att vissa journalister och politiker använder sig av den här retoriken och det är förkastligt ur alla sätt att se på det. Det rättfärdigar t ex minoriteters olagliga handlingar.
Du borde läsa boken 1984. Den har en del nyttig information till dig om något som Orwell kallade för doublespeak, doublethink och new-speak.
Och - by the way - Han har inte heller fallit offer för det svenska rättssystemet. När det gäller vårt rättsystem, så är det så otroligt rättssäkert att de enda som i praktiken kan falla offer för rättssystemet, är brottsoffren själva. Vilket även skedde i detta fall. Han våldtog henne och nu ska han få prata lite om saken och varför det är fel.