[quote=Svaagdricka|60089655]
Citat:
Ursprungligen postat av
EIIer
De flesta som kommer hit beter sig inte som de som dömdes. Vidare var samlaget frivilligt om jag förstod det rätt. Men all sex med folk under 15 är ju våldtäkt mot barn. Det urvattnar också uttrycket! Nog om det...
Jag sa att om vi hittar lösningar som gör att människor inte begår brott i framtiden så måste det vara bättre än att slänga in folk i fängelse bara för att samhället ska visa sin makt. Ser hellre att folk blir bättre människor oavsett vilka konsekvenser vi ger dem. Straff i sig är ingen lösning på helhetsproblemet. Det tar bort några individer i x antal år men det är oftast det hela också!
Straffets rehabiliterande verkan eller inte är helt underordnat. Det handlar om upprättelse för brottsoffret vilket man knappast kan kalla detta.
En läsning av domen gör det klart att samlaget knappast var frivilligt f ö.
Är upprättelse för brottsoffret viktigare än att vi får ett fungerande samhälle på sikt? Ändamålen helgar medlen är något vi måste fundera mer på...
" Målsägandens uppgifter om att hon genomförde
samlag för att hon inte skulle utsättas för mer ryktesspridning framstår utifrån
nämnda förhållanden istället som mycket rimliga. Även om det är så att målsäganden
inte tydligt under samlaget sade ifrån eller att Abdihafid Guled under samlaget
inte uppfattade att målsäganden sade ifrån, måste det stått klart för Abdihafid Guled,
med hänsyn till den kunskap han hade om målsäganden och den andre killens
relation samt vad denne gjort mot målsäganden, att det inte var fråga om ett genuint
frivilligt samlag utan att målsäganden då var i ett utsatt läge"
Om du inte tycker det i grunden är frivilligt så vet jag inte. Men du kanske inte läst domen utan gör som de flesta, har en åsikt och sen ska den bevisas in absurdum. Skit samma vad som är fakta etc.