Citat:
Ursprungligen postat av
tigersaid86
Jodå, det är sanning
Mer information och historik finns i länken nedan.
VIDEO:
US armored convoy enter Manbij, Syria.
https://youtu.be/C2jUic1vMAU
Se där, ser lovande ut!
Ja, om RT kablat ut det som ett officiellt inslag så borde det ses som bekräftat. Säger inte att allt RT presenterar är sant, men de skulle knappast riskera sin trovärdighet på att kabla ut rena rövarhistorier.
Citat:
Ursprungligen postat av
tigersaid86
Turkiet hoppades på att trump skulle överge kurderna fast det är tvärtom det trump gör
Alla visste att en republikan är till fördel för kurderna

Japp, väl två faktorer i kombination som gör att Trump väljer kurderna över turken:
1. Trump bygger sin politik på fasta principer, inte på hemliga CIA-planer (vilka dessutom alltid verkar slå tillbaka). Så därför vill Trump endast förlita sig på allierade han kan lita på.
2. Turkiets agerande de senaste åren har i princip undergrävt allt tidigare förtroende. Hade detta varit Turkiets första snedsteg så hade man kanske låtit dem fortsätta, men nu har Turkiet visat sig vara helt opålitliga. Går inte att ha en medlem i NATO som aktivt driver en NATO-fientlig utrikespolitik.
Citat:
Ursprungligen postat av
tigersaid86
Jag hoppades på Trump, en stark Israel vän till makten och så blev fallet!
Finns för många diktaturer kvar i MÖ och hemska stater, Iran hoppas jag på blir nästa mål.
Låter som en klok inställning
Jag ska erkänna kurdernas agerande i Syrien har förvånat mig. Mellanösterns tänkande domineras annars helt av småsinthet, hämndlystnad och noll kompromissförmåga. Kurderna har ju faktiskt, trots grannars dåliga inflytande, lyckats bryta den nedåtgående spiralen.
Att man endast har blygsamma krav som regional autonomitet tyder på en ansvarsfull inställning. Araber skulle aldrig klara av att tålmodigt söka självständighet i samförstånd med andra. Demokrati kräver först civilisation, därför alla försök att införa demokrati i Mellanöstern har misslyckats. Kurderna verkar ha förstått det och börjat i rätt ände. Fortsätter de i samma anda så ser framtiden ljus ut.