2017-03-06, 11:35
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Får jag fråga varför denna aggressiva och hotfulla ton mot postaren "Externalist"???

Om du har fakta och tunga argument för din sak, använd de i stället.

Jag är också rätt övertygad om att N tyvärr gick och dränkte sig. Kanske av skäl som depression, ekonomi eller sjukdom. Beklagligt och trist för en omvittnat fin man.
1. Blev bara fruktansvärt trött på hans (?) raljerande, respektlösa ton. Han ger luft åt den ena vilda teorin efter den andra, med vidriga konsekvenser. Allt är bara en dåres svammel.

2. Det finns massor av korrekt återgivna analyser av Noppes liv, från de som kände honom ytligt till de som kände honom lite bättre än så... Och detta långt innan externalist började med sitt maniska surrande.
Men de talar för döva öron. Det är inte tillräckligt snaskigt och "intressant", för pöbeln.

3.Ja det var tråkigt. Stackars Noppe. Låt honom vila i frid nu.
Citera
2017-03-06, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BevaraNordenRent
När man drunknar, så sjunker man till botten. Inte förrän gaserna i den döda kroppen utvecklar sig så flyter man upp. Detta kan ta ett dygn. Hur kommer det sig att man fann honom flytande bara timmar efter han fallit i det kalla vattnet?

Det är väl ingen som vet när han hamnade i vattnet. Kankse personalen i restaurangen vet, när han gick därifrån, men vart han sedan tog vägen, kanske ingen vet.

Jag är inte så säker på att han tog livet av sig, just pga platsen, där man hittade hans kropp. Viktigaste frågan efter obduktionen är hur hamnade han just där man hittade hans kropp. Stället är verkligen en egendomlig val i så fall.
Citera
2017-03-06, 11:37
Medlem
Noppe hade inte valt varken sina föräldrar eller syskon. Inte ens sin titel. Han var en ödmjuk person precis som sin tio år äldre storebror Greger. De bjöd på sig själva. Han hade också en två år äldre (hästälskande) syster Cec.., inte lika glad och social som bröderna. Mycket av föräldrarnas omsorg kom nog att bli för de två äldsta och Noppes intressen och behov kom i skymundan.

1960 när Noppe var 13 år fann Greger sin död, störtade tragiskt med skidor mot ett träd i fjällen. ”Ryktet” sade då att det var kärleksbekymmer, att han inte var fin nog och att han begav sig ut i mörkret... Inte mycket har kommit fram om denna händelse och inget finns att läsa om familjen i övrigt i skvallerspalter annat än om ”Noppe”. Självklart en stor sorg men också ett stort nederlag för far som fick börja från början igen att försöka införliva den yngre till att efterträda honom.

Storebror, en skidkunnig person som plötsligt inte kunde parera ett träd. Lika underligt som att en vattenvan Noppe som uppfödd vid vatten skulle kunna bara ramla i och drunkna. Nykter, påverkad eller ej. Nej något större låg nog bakom. Kanske han nu ansåg sig vara vid vägs ände då allt inte gått honom så väl här i livet som alltför många tycks tro.

Kanske han planerat sitt frånfälle vid samma tidpunkt på året som sin bror... för hur mycket har han inte saknat sin bror? Det var han som skulle ta över Geddeholm med eller utan prinsessan Des.. I så fall hade Noppes liv kunnat vara mer likt det han förmodligen önskade sig och utan att behöva hålla en mask hela livet. Nu var han möjligen både för kreativ och för snäll och inte hade den rätta ekonomiska rådgivaren bredvid sig. Tydligen inte den rätta själavårdaren heller. Otroligt vad mycket lidande människor behöver gå igenom utan att någon ”ser” eller vill se och gör det rätta, sätter ner foten och säger så här gör vi i stället. Däremot kan många tycka att personer som han alltid går med välfylld silversked i munnen.

Tror inte det alltid behövs något avskedsbrev för att tro på självupphörande vid ”drunkning”. Han kan mycket klart och tydligt visat att han hade för avsikt att avsluta sitt liv efter middagen men att ingen trodde på honom fast de sen ändå blev oroliga och efterlyste honom. Själv blev jag orolig när jag såg honom som hastigast på tv i höstas vid någon kunglig högtidlighet då han såg så tunn och tärd ut jämfört med hans tidigare så fint åldrande...
Citera
2017-03-06, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Att en dykare letade under vatten kan bero på att man letade efter något, ett förmål. Kanske sköt N sig, stående på bryggan. Då vill man hitta vapnet. Det är vanligt att män skjuter sig när de tar sitt liv, kvinnor tar tabletter.

Om man hittade vapnet i vattnet, så blir det svårt att bevisa vem som sköt, om nu inte det går att bevisa att han själv ägde vapnet. Men inte ens då är det säkert, att det var han själv som sköt.
Citera
2017-03-06, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Benn

Jag kan mycket väl föreställa mig att det kunnat gå till som du beskriver, och jag kan också föreställa mig en rad andra scenarion. Men vi vet inte.

Drunkning leder till - såvida man inte blir upplockad i tid - i 100% av fallen till döden. Så ja, ur den aspekten är det en tillförlitlig metod för att ta livet av sig.

Kroppen har en rad reflexer, såväl avseende andning som övrig muskelkontroll som aktiveras / kan aktiveras vid drunkning. Detta är väldokumenterat exempelvis i rättsmedicinsk litteratur. Reaktionerna kan variera mellan individer och variera beroende på förutsättningar. En av reflexerna är att försöka tömma magsäck och lungor på vätska. Att få vätska i lungorna kan vara väldigt smärtsamt. Tänk bara på reflexerna, reaktionerna och känslan om du sväljer fel när du tar en klunk vatten.

Att simma ut och sedan drunkna skulle vara ett smart sätt att ta livet av sig? Nej. Men det kräver inte några verktyg eller liknande. D.v.s. det är ett enkelt sätt att ta livet av sig.
Citera
2017-03-06, 12:17
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Om man hittade vapnet i vattnet, så blir det svårt att bevisa vem som sköt, om nu inte det går att bevisa att han själv ägde vapnet. Men inte ens då är det säkert, att det var han själv som sköt.
Nej det kan man inte veta. Men det kan vara av intresse att hitta det eventuella vapnet. Kanske är det ett sådant som är vanligt inom vissa kriminella kretsar men inte hos en greve. Det kan vara identifierat (numrerat)som ett vapen som stals nyligen i en ökänd förort. Kanske ligger hans eget eventuella vapen hemma i lådan/vapenskåpet.
Jag tror ju inte att han mördades. Men för polisen gäller inte att bara "tro" naturligtvis.
Citera
2017-03-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Polisen gick ut med uttalandet att de inte misstänkte något brott nästan direkt. Tror inte att de hade hunnit kontrollera kamerorna då. Hade de gjort det direkt på tisdag kväll när han anmäldes försvunnen, borde ju polisen börjat söka och dragga vid bryggan där de sett honom falla i - inte vänta på att han skulle flyta upp någonstans ...

Men polisens resursbrist kanske har slagit till ...

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kan väl vara något som hänt eller sagts, som kan ha samband med att familjen efterlyste honom?
Någon såg Noppe lämna platsen med några typer och ringde frun.Kidnappning som ledde till mord?
Citera
2017-03-06, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reticent

Kanske han planerat sitt frånfälle vid samma tidpunkt på året som sin bror... för hur mycket har han inte saknat sin bror? Det var han som skulle ta över Geddeholm med eller utan prinsessan Des.. I så fall hade Noppes liv kunnat vara mer likt det han förmodligen önskade sig och utan att behöva hålla en mask hela livet. Nu var han möjligen både för kreativ och för snäll och inte hade den rätta ekonomiska rådgivaren bredvid sig. Tydligen inte den rätta själavårdaren heller. Otroligt vad mycket lidande människor behöver gå igenom utan att någon ”ser” eller vill se och gör det rätta, sätter ner foten och säger så här gör vi i stället. Däremot kan många tycka att personer som han alltid går med välfylld silversked i munnen.

Noppe var sannerligen inte ensam. Han hade ju tom ett enskild företag Gubbtolvan AB, som "handlade om livslång brödarskap". I Gubbtolvan ingår tio personer, plus en hedersgäst, självaste kungen, och Noppe själv. Dessa gubbar har svärt att stå varandra till stöd och hjälp i vått och torrt, i alla lägen tills döden skiljer de åt. De känner varandra ut och in och litar på varandra. Noppe hade inga privata hemligheter för kungen, eller tvätom. De har växit upp tillsammans i slottet och lekt med varandra sedan barnsben. Som bröder. De här gubbarna har hållit hållit ihop redan länge, redan innan Gubbtolvan AB grundades.

I Stockholm snackades om deras sammankomster med damer redan på -70-talet. Juggemaffian samarbetade med överklassen för att skaffa "det" vad de behövde sas. Men när överklassen ville göra av sig kontakterna med juggemaffian då började problemen dyka upp. Det är sedan en annan historia...

http://www.solidinfo.se/foretag/gubbtolvan-aktiebolag-C81A/personer

Noppes Reastauranger är en separat företag i samma lokaler som Gubbtolvan, men de är strikt separata avdelningar. Där får komma de ca 1000 personer som är godkända av Noppe som medlemmar. Men dessa personer har ingen insyn på Gubbtolvan, utan bara om gubbarna behöver välja damsällskap för kvällen, gärna unga och vackra damer att hålla i handen, då erbjuds damer upp till "gubbhyllan".

http://www.solidinfo.se/foretag/noppe-bar-o-restaurang-ab/personer
Citera
2017-03-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Någon såg Noppe lämna platsen med några typer och ringde frun.Kidnappning som ledde till mord?

Precis så tänkte jag med, när jag läste om platsen, där man hittade honom. Det är en sällsynt ovanlig och udda plats i Östermalm. Fastän inte vet jag, kanske i vissa kretsar är det ett känt ställe.
Citera
2017-03-06, 12:38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Precis så tänkte jag med, när jag läste om platsen, där man hittade honom. Det är en sällsynt ovanlig och udda plats i Östermalm. Fastän inte vet jag, kanske i vissa kretsar är det ett känt ställe.

Någon här hävdade att Noppe brukade ta långa promenader på kvällen. Om man promenerar på den delen av Östermalm är det väl rimligt att man promenerar längs vattnet.
Citera
2017-03-06, 13:04
Medlem
Hur kunde de förmögna medlemmarna på Noppes se sig själva i spegeln när de åt och drack absurt billigt där samtidigt som Noppe och hans ekonomi gick åt skogen? Skäms de inte nu? Det borde de göra.

Det visste att han hade stora ekonomiska problem, ändå fortsatte de utnyttja hans godhet.
Senast redigerad av blondinibland 2017-03-06 kl. 13:08.
Citera
2017-03-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Det har länge varit inne bland adel och miljonärer att kalla sig vid fåniga namn, Tjabo, Noppe, Totte, Ettan etc. Vet inte varför, men larvigt.

Man behåller smeknamnen man fick som barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in